A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
Ah, suveränt exempel, jag hittade buggen. Nu borde den bete sig konsekvent och rätt!
Nu funkar det igen!

Jag har sagt det förut, och säger det igen: suverän och oumbärlig app, oslagbar respons och service från utvecklarna!

Att inte Elon har köpt upp ABRP och integrerat den i bilarna är ett mysterium, nu är det ju inte längre ens en konkurrensfördel för Tesla! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av fth »

En liten ytterligare bugrapport, jag labbade med hur resorna skulle se ut med Model 3, och då dök det upp SuC-kostnad i resultatet.

Kul feature, det borde kanske gå att slå på det valfritt för alla Teslor, jag hittar inget sätt att få kostnaden att synas med min X90D?

Det ser dock ut att finnas en liten bug här, det första laddstoppet får ingen kostnad, se bifogad bild.
Samma rutt som förut, jag bytte bara bil till Tesla Model 3 LR Aero.

En ytterligare förbättring kanske är att visa en summa längst ned, och kanske även kostnad/km?
Då får du förstås valutakonvertera delbeloppen till någon lämplig valuta, så det kanske är mer jobb än det är värt...

/fth
suc.png
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

fth skrev:
En liten ytterligare bugrapport, jag labbade med hur resorna skulle se ut med Model 3, och då dök det upp SuC-kostnad i resultatet.

Kul feature, det borde kanske gå att slå på det valfritt för alla Teslor, jag hittar inget sätt att få kostnaden att synas med min X90D?

Det ser dock ut att finnas en liten bug här, det första laddstoppet får ingen kostnad, se bifogad bild.
Samma rutt som förut, jag bytte bara bil till Tesla Model 3 LR Aero.
Äsch, det berodde bara på att Ödeshög enligt Teslas egen databas ligger i Kalifornien så kostnadsuppslagningen blev lite förvirrad. Nu är det löst med.

Och, du har rätt, numera borde man kunna välja att visa kostnaden för supercharging för alla bilar.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
Äsch, det berodde bara på att Ödeshög enligt Teslas egen databas ligger i Kalifornien så kostnadsuppslagningen blev lite förvirrad.
Ödeshög, Kalifornien, same same but different :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av fth »

Det här är realtidsprogrammering :D

/fth
suc2.png
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

fth skrev:
Det här är realtidsprogrammering :D
Just den buggen hade jag fixat igårkväll, men det fanns en cache som behövde blåsas för att det skulle synas. Så enkel fix idag :-)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Sensible
Inlägg: 37
Blev medlem: 25 sep 2018 10:17
Ort: Malmö

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av Sensible »

Hej
Har skapat ett ABRP "login" som lyser grönt.
Men när jag försöker komma åt "Real time car info" genom att ange min tesla email med tillhörande lösenord händer ingenting.
Vad är det jag missförstått?
(X100D Silver)
(MY LR Pearl)
MX Pearl
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av Remuz »

Seriöst, browsern var kass innan, men nu är fen så seg i v9 att det knappt uppdaterar abrp.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

Sensible skrev:
Hej
Har skapat ett ABRP "login" som lyser grönt.
Men när jag försöker komma åt "Real time car info" genom att ange min tesla email med tillhörande lösenord händer ingenting.
Vad är det jag missförstått?
Är det i bilens browser? Testa gärna i mobilen eller på datorn. PMa mig om du vill hjälpa att lösa det.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

Remuz skrev:
Seriöst, browsern var kass innan, men nu är fen så seg i v9 att det knappt uppdaterar abrp.
Ja, seriöst!? Var är tweetstormen? Jag är måttligt imponerad av v9.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av frippe »

blincoln skrev:
Remuz skrev:
Seriöst, browsern var kass innan, men nu är fen så seg i v9 att det knappt uppdaterar abrp.
Ja, seriöst!? Var är tweetstormen? Jag är måttligt imponerad av v9.
Håller med, blev bara ett nytt UI vad jag upplevt så långt. Men inget som känns bättre funktionsmässigt än innan.

Saknar fortfarande vissa basala funktioner, t.ex. att kunna slå av kartan helt för att spara processorkraft och hellre köra egen via webbläsaren, eller att skärmsläckare skärmen helt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av gellerstam »

blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Helectric har en iPace :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av zyax »

blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Testade lite med E-golf nu, men det funkade inte alls. har tyvärr inte en själv, men en polare ska köpa en och han har självklart undrat om räckvidden så jag tänkte prova. Provar igen om någon dag.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

zyax skrev:
blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Testade lite med E-golf nu, men det funkade inte alls. har tyvärr inte en själv, men en polare ska köpa en och han har självklart undrat om räckvidden så jag tänkte prova. Provar igen om någon dag.
Dåligt testat av oss! Dumbugg, nu är det fixat och fungerar som det ska.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av zyax »

blincoln skrev:

Dåligt testat av oss! Dumbugg, nu är det fixat och fungerar som det ska.
Snabbt arbetat, men jesus vilken kass räckvidd på E-golfen, hoppas verkligen att man trimmar värdena bättre så att den komma mer än 10 mil...

EDIT: ser nu att man kommer längre med det mindre batteriet på E-golf
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

zyax skrev:
blincoln skrev:

Dåligt testat av oss! Dumbugg, nu är det fixat och fungerar som det ska.
Snabbt arbetat, men jesus vilken kass räckvidd på E-golfen, hoppas verkligen att man trimmar värdena bättre så att den komma mer än 10 mil...

EDIT: ser nu att man kommer längre med det mindre batteriet på E-golf
Haha, det är inte en beta för inte! Återigen, klantbugg som blandade ihop 26 och 36 i webgränssnittet. Ladda om sidan och välj modell igen så blir det mer rätt nu.

Edit: Sedan lägger vi alltid på 10% på default referensförbrukning (Wh/km i 110 km/h) jämfört med sommarförbrukning för att vara på den säkra sidan. Golfen borde alltså dra mindre än ABRP default på sommaren.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av zyax »

blincoln skrev:
zyax skrev:
blincoln skrev:

Dåligt testat av oss! Dumbugg, nu är det fixat och fungerar som det ska.
Snabbt arbetat, men jesus vilken kass räckvidd på E-golfen, hoppas verkligen att man trimmar värdena bättre så att den komma mer än 10 mil...

EDIT: ser nu att man kommer längre med det mindre batteriet på E-golf
Haha, det är inte en beta för inte! Återigen, klantbugg som blandade ihop 26 och 36 i webgränssnittet. Ladda om sidan och välj modell igen så blir det mer rätt nu.

Edit: Sedan lägger vi alltid på 10% på default referensförbrukning (Wh/km i 110 km/h) jämfört med sommarförbrukning för att vara på den säkra sidan. Golfen borde alltså dra mindre än ABRP default på sommaren.
Jag ställde faktiskt ner den eftersom jag läst på om riktig förbrukning för Model 3 så gissade jag på att du hade tagit i. Med rätt batteri ser det rimligt ut i mina ögon.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
DayEagle
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 feb 2016 20:08
Ort: Kungsbacka

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av DayEagle »

Är det någon som vet hur man får en iPhone att hålla skärmen aktiv med ABRP öppen. Min stänger av om jag inte petar på den hela tiden....
----------------------------------------------------------------------------------------------------
2024 Model 3 RWD Stealth Grey
2016 VW e-Up!
2020 Model 3 SR+ Midnight Silver (Såld)
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av perkabolo »

blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Gott! Nu kommer snart Zoe också va så jag och Jerker kan testa? :)
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av blincoln »

perkabolo skrev:
blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Gott! Nu kommer snart Zoe också va så jag och Jerker kan testa? :)
Jodå, vi har lite Zoedata, men Zoen verkar så strulig vad gäller batteritemperator (snål värmare, ingen värmare?). Vi har inte gett oss på att modellera temperaturen på batteriet på riktigt än. Men Zoen kommer.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av Monark1954 »

eGolf.
Någon som har skaffat en referensförbrukning vid 110 km/h?
Ange om det är med eller utan vinterdäck.

Jag har räknat baklänges på 165 mil jag körde i fredags, då är 190 Wh/km i närheten av det räckvidd jag upplevde.

Körde dock 85 km/h (90 i bilen) och förbrukade ca 165 Wh/km med våta vägbanor.
Umeå ladda fullt - Övik-Krokvåg i Jämtland. < 1 mil kvar vid målet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av perkabolo »

blincoln skrev:
perkabolo skrev:
blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Gott! Nu kommer snart Zoe också va så jag och Jerker kan testa? :)
Jodå, vi har lite Zoedata, men Zoen verkar så strulig vad gäller batteritemperator (snål värmare, ingen värmare?). Vi har inte gett oss på att modellera temperaturen på batteriet på riktigt än. Men Zoen kommer.
Gott! Den laddar långsamt med kallt batteri men behöver knappast finnas med för en alpha release. Det går att kompensera genom att förvärma eller och att köra som en biltjuv. :)
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av joel80 »

En funktion som jag funderar över om man skulle kunna behöva (eller om man bara ska ställa yttertemperaturen till det?) är en inställning för om man startar med varmt batteri.

Jag kommer kunna stå i garage (+10) eller förvärma min Leaf 40kwh inför de flesta längre resor. Kan man då räkna med högre temperatur för hela resan (alltså ställa in det i ABRP) eller får man räkna med att effekten av att ha förvärmt avtar rätt mycket under resan?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Inlägg av TeslaTissel »

Model 3 - Västerås - Malmö
Och retur kanske. Hihi

Jag upptäckte intressanta saker i ABRP med att jämföra Tesla Model 3 Long Range ”aero” vs Performance-modellen.

Till min inte så lilla överraskning visar det sig att Model 3 Performance drar 30 kWh mer än Model 3 LR ”aero”
  • Model 3 Performance
    Förbrukning: 190 kWh
    Antal laddningar: 2

    Model 3 Long range ”aero”
    Förbrukning: 161 kWh
    Antal laddningar: 1

    Model 3 Mid range
    Förbrukning: 160 kWh
    Antal laddningar: 2

    Model 3 Standard range
    Förbrukning: 160 kWh
    Antal laddningar: 2
Så att ”ladda” för en Performance till våren, ger även att den förbrukar mer kWh, om det beror på enbart fälgarna eller?
Jodå - fälgar ställer till det och det innebär att många som älskar feta fälgar får tänka om lite grann.

Intressant. Man ser ofta ungdomar som lägger på sillhinkar till fälgar på sina ”fossiler” med så tighta mellanrum till skärmarna att det luktar bränt gummi efter dem.
Skärmavbild 2018-11-10 kl. 21.46.48.png
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar