A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind

Inlägg av fth »

vigge50 skrev:
Problemet där är väll att o de hastigheterna så blir vindmotståndet extremt påverkande och då vi inte vet varken front area eller cd värde så bli det väldigt svårt att ta fram rimliga siffror i de hastigheterna.
Nä, det är klart, det kanske inte blir så exakt, men det gäller väl till viss del redan idag, ABRP höftar väl "mellan tummen och armbågen" för R2 f.n.?

Det vore bara lite kul att räkna på ungefär hur mycket/lite restiden ner till Rivieran skulle påverkas av riktigt höga hastigheter på Autobahn :D

(som man ju iofs aldrig kan hålla några längre sträckor i praktiken, jag har bara lyckats komma upp i min "Max Speed" en gång, och då bara ett par kilometer...)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind

Inlägg av vigge50 »

fth skrev:
vigge50 skrev:
Problemet där är väll att o de hastigheterna så blir vindmotståndet extremt påverkande och då vi inte vet varken front area eller cd värde så bli det väldigt svårt att ta fram rimliga siffror i de hastigheterna.
Nä, det är klart, det kanske inte blir så exakt, men det gäller väl till viss del redan idag, ABRP höftar väl "mellan tummen och armbågen" för R2 f.n.?

Det vore bara lite kul att räkna på ungefär hur mycket/lite restiden ner till Rivieran skulle påverkas av riktigt höga hastigheter på Autobahn :D

(som man ju iofs aldrig kan hålla några längre sträckor i praktiken, jag har bara lyckats komma upp i min "Max Speed" en gång, och då bara ett par kilometer...)

/fth
Ja, de andra modellerna har han ju fått in en del data på att använda men Roadster är nog en del gissning fortfarande.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind

Inlägg av blincoln »

Ja, roadstern är en rejäl gissning i ABRP. Dessutom tillåter jag den inte att leta laddare längre från varandra än 55 mil för att hålla nere komplexiteten i optimeringen - tidigare hade jag 90 mil för roadstern men det blev ohållbart mycket last för servern. Så, se dess roll i ABRP som en ploj...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

Releasade just ABRP 2.13 med en ny optimeringsalgoritm i bakgrunden. Den i kombination med fungerande cachning gör att ABRP är mycket snabbare än tidigare på att beräkna rutter. Den klassiska Cannonball Run från New York till Los Angeles tar nu ungefär 15 sekunder att beräkna (vågar inte ens säga vad den tog förut). Hoppas ABRP känns användbarare nu!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Jensa »

Ännu mer fantastisk och mycket snabbare!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Remuz »

Jag har aldrig känt att hastighet på optimering är ett problem då jag oftast abrp:ar några dagar innan resa, men tack ändå

/Flitig användare
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Guldis-54 »

FB742009-6E7C-4AB6-9601-6DCDB4489E94.jpeg
Efter den uppdateringen så får jag ”No route found”när jag söker vägen Gdynia - Krakow. Är kanske inte uppdateringens fel, men Gdynia - Katowice fungerar bra.
Det andra alternativet har fungerat förut!
Iofs bara 6 mil fr Katowice till Krakow, så det är inga problem o Suc:en ligger ju intill Katowice.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av evilirish »

Goal arrival charge på 90% som kan ställa till det?
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Simon »

Remuz skrev:
Jag har aldrig känt att hastighet på optimering är ett problem då jag oftast abrp:ar några dagar innan resa, men tack ändå
Jag sitter ofta och ändrar parametrar och gör flera sökningar efter varandra. Jag tyckte jag märkte en skillnad, ja.
Bravo!
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Guldis-54 »

evilirish skrev:
Goal arrival charge på 90% som kan ställa till det?
Visst så var det!
Missade den parametern, tack :)
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av macksie »

Tack för dina konstanta uppdateringa.
För mig är framförallt cachningen en galet bra uppdatering eftersom jag ofta gör samma rutt ibland på jobbet ibland hemma.

TACK.

"Keep up the good work"
MYP
X90d
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

Tack! Cachningen sparar bara vanliga uppslagningar i databasen så inte bara svaret på exakt samma fråga. Om man söker på ungefär samma rutt med liknande parametrar kommer det gå mycket snabbare andra gången och framåt.

Har ni märkt vilka bra alternativa rutter den ger nuförtiden? *Nöjd* :oops:
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av rockard »

Jag mailade och tipsade Ryan McCaffrey som har Ride The Lightning om A Better Routeplanner, eftersom han verkade förlilta sig på Teslas egen "planerare" online för att uppskatta framtida resor med sin kommande Model 3. Vi får se om han tar upp den i något avsnitt framöver, och om du får ökad trafik efter det :)
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

Tack! Reklam är bra, efter alla optimeringar är servern ganska underutnyttjad.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Remuz »

Jag laddar ganska ofta med abrp igång (SuC). Nu när jag står i Ulricehamn och glor på telefonen kom jag på att jag superhjärna skulle vilja ha en graf över laddningen. Tid mot effekt med en integrerad area för totalt laddat. :roll:
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

Håller med, det skulle göra laddningen roligare. Jag får fundera ut hur det ska göras!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Gustafsson »

Remuz skrev:
Jag laddar ganska ofta med abrp igång (SuC). Nu när jag står i Ulricehamn och glor på telefonen kom jag på att jag superhjärna skulle vilja ha en graf över laddningen. Tid mot effekt med en integrerad area för totalt laddat. :roll:
+1
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

Remuz skrev:
Jag laddar ganska ofta med abrp igång (SuC). Nu när jag står i Ulricehamn och glor på telefonen kom jag på att jag superhjärna skulle vilja ha en graf över laddningen. Tid mot effekt med en integrerad area för totalt laddat. :roll:
Ok, nu finns ett första försök live. Den visar laddningsprofilen i kw och SoC % mot tid om man har en planerad rutt. Så småningom ska jag orka skapa en graf även när man inte har planerat en rutt. Hoppas det funkar för er!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Remuz »

Blir stort test imorgon i Arboga :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

Attans, jag hade lyckats strula till det så ingenting visades ju (bilen borta över helgen så det var svårt att betatesta). Nu borde det fungera...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Johanb
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 02 okt 2016 18:34
Ort: Uppsala

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Johanb »

Oj vad jag haft nytta av abrp när jag kör långt och har lite mindre marginal när det gäller laddandet, tack för det! Nu till saken, jag har en MS och en MX och när jag ska använda abrp behöver jag gå in på mytesla länken och välja den bil som jag kör för tillfället. Inget jätteproblem direkt men det vore grymt om den kände av det automatiskt. Ett framtida önskemål skulle vara att man hamnar rätt direkt.
| 2x Model 3 |
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Teslaspolen »

rockard skrev:
Jag mailade och tipsade Ryan McCaffrey som har Ride The Lightning om A Better Routeplanner, eftersom han verkade förlilta sig på Teslas egen "planerare" online för att uppskatta framtida resor med sin kommande Model 3. Vi får se om han tar upp den i något avsnitt framöver, och om du får ökad trafik efter det :)
Jag gjorde det direkt efter han klagade på Teslas egna faktiskt (ett par veckor sedan), fick stort tack som svar men inget nämnt om den än.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

Johanb skrev:
Oj vad jag haft nytta av abrp när jag kör långt och har lite mindre marginal när det gäller laddandet, tack för det! Nu till saken, jag har en MS och en MX och när jag ska använda abrp behöver jag gå in på mytesla länken och välja den bil som jag kör för tillfället. Inget jätteproblem direkt men det vore grymt om den kände av det automatiskt. Ett framtida önskemål skulle vara att man hamnar rätt direkt.
Haha, det måste vara veckans "Det går bra nu"-problem ;)

Men spelar roll, även sådana finesser kan vara kul - hur skulle man känna av vilken bil du kör för tillfället? Kolla vilken som är närmast din mobil?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Johanb
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 02 okt 2016 18:34
Ort: Uppsala

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Johanb »

Det borde kanske gå att koppla det till länken som man sparar till favorit. Om man är inloggad som Xn så blir det en länk och vice versa.
| 2x Model 3 |
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Teslaspolen »

En fråga för planering av längre resor; hur gör jag för att få en optimal resetid? Det känns som om ABR lite väl slaviskt följer Arrival Charge och att det skulle vara mindre optimalt än att ladda optimal tid på en SuC för vad som krävs att nå nästa laddplats+marginal. Eller tänker/gör jag fel på något vis?
Skriv svar