A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

e5m1r skrev:
Hur realistiska är ni ?
Räknar med 230 motorväg med min 75 RWD
Detta är alltså ABRPs referensförbrukning, d.v.s i konstant fart 110 km/h på platt mark. Motorvägskörning är ju oftast i högre hastighet. ABRP räknar om förbrukningen till den hastighet du och vägen indikerar.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Min browser har fått fnatt, eller så är det nåt annat. ABRP får på nåt konstigt vis fel state of charge från bilen. I datorn och på läsplattan är det rätt, men browsern i bilen visar oftast 5%-enheter för mycket. Hur är det möjligt? Den får även ibland för sig att jag är nån annanstans. I går placerade den mig i Östersjön utanför Bornholm fast jag var på Vara-slätten. Samma platthet i landskapet iofs, men helt fel ändå. I bilens navigator visade den samtidigt rätt position. Jag upplever också att webbsidan fryser och inte uppdateras. Det gör den inte bara med ABRP utan även med min egen webbsida som kontinuerligt visar min solelsproduktion i realtid. Den funkade perfekt innan uppdatering till 18.2.
Skulle inte browsern ha blivit bättre?
Superskumt. Får du SoC från din gamla bil? ;)
Testat att logga ut och in igen?

Edit: Fast igår morse hade jag förstås råkat lägga ut ABRP i debugmode så positionen blev där man pekade på skärmen... kanske det var orsaken?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Edit: Fast igår morse hade jag förstås råkat lägga ut ABRP i debugmode så positionen blev där man pekade på skärmen... kanske det var orsaken?
Ja, det var runt kl 7:00-8:00. Då var det nog så. Men laddstatus-problemet kom senare och höll sig kvar. Jag får kolla igen imorgon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Teslaspolen »

Här om dagen hände samma sak för mig, att SoC visades fel i bilen. Det som löste det var att gå in i menyn och välja VIN nummret till bilen igen.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Remuz »

SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
Med 19" fälgar tror jag en 100D går under 210 Wh/km i 110 km/h. Nästan så jag klarar 210 Wh/km i 110 med mina 21" också. P-modellerna drar lite mer pga mindre effektiv bakre motor.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Foluke »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
Med 19" fälgar tror jag en 100D går under 210 Wh/km i 110 km/h. Nästan så jag klarar 210 Wh/km i 110 med mina 21" också. P-modellerna drar lite mer pga mindre effektiv bakre motor.
I den här temperaturen, 24 grader cirka, drog min P85D 197 wh/km mellan Göteborg och Borås. 200 meters höjdskillnad upp och 5-15 över skyltad fart. (AP)
Model S P85D,
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av fth »

Ja, temperaturen verkar göra stor skillnad, jag har under värmeböljan i maj sänkt till 220Wh/km som referensförbrukning i ABRP för min X90D för att den ska räkna rätt.

Standard i ABRP för modellen är 250Wh/km vid 110km/h, men så mycket drar den i stort sett aldrig på torrt underlag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av mati »

Jag är i Tyskland just nu, 35 grader och bastuväder. Batteriet verkar gilla det. Trots rejäl motorvägshastighet stannar förbrukningen under 200Wh/km. Men laddar man på SuC låter det som att bilen håller på att gå sönder. Det dånar och vibrerar och har sig. Och runt hela bilen bildas ett moln av het luft, nästan så att man inte vill vara i närheten. Det fortsätter dåna och vibrera även ganska länge efter laddningen har avslutats och slutar först när man har kört nån mil eller så. Det känns mindre bra.
Det är säkert normalt, men jag har faktiskt aldrig kört i så höga temperaturer tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Remuz »

Min X90D drar 265wh/km i 110km/h på vintern och 255wh/km på sommaren...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Hedman »

Foluke skrev:
Verdi skrev:
Remuz skrev:
SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
Med 19" fälgar tror jag en 100D går under 210 Wh/km i 110 km/h. Nästan så jag klarar 210 Wh/km i 110 med mina 21" också. P-modellerna drar lite mer pga mindre effektiv bakre motor.
I den här temperaturen, 24 grader cirka, drog min P85D 197 wh/km mellan Göteborg och Borås. 200 meters höjdskillnad upp och 5-15 över skyltad fart. (AP)
Kan instämma runt 200w/km numera. Har 19" och då låg jag lite över gränsen upp till götet och hem. Skönt att kunna göra de resorna utan att fundera på om det behövs en påfyllning i Falkenberg.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av fth »

Remuz skrev:
Min X90D drar 265wh/km i 110km/h på vintern och 255wh/km på sommaren...
Har du 22”? Jag har 20” slipstream och 3.2 bar i däcken, då rullar det lätt :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Remuz »

fth skrev:
Remuz skrev:
Min X90D drar 265wh/km i 110km/h på vintern och 255wh/km på sommaren...
Har du 22”? Jag har 20” slipstream och 3.2 bar i däcken, då rullar det lätt :)

/fth
Jag kör 20” med 3.2 också. Hur lätt rullar din i 110?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Foluke »

Foluke skrev:
Verdi skrev:
Remuz skrev:
SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
Med 19" fälgar tror jag en 100D går under 210 Wh/km i 110 km/h. Nästan så jag klarar 210 Wh/km i 110 med mina 21" också. P-modellerna drar lite mer pga mindre effektiv bakre motor.
I den här temperaturen, 24 grader cirka, drog min P85D 197 wh/km mellan Göteborg och Borås. 200 meters höjdskillnad upp och 5-15 över skyltad fart. (AP)
Uppdatering: Idag Borås - Göteborg 169kW/km och vidare till Varberg och så småningom tillbaka till Borås. 180 wh/km totalt. Ca26 mil. Skyltad fart med +5. 19" fälgar. Det går klart mycket billigare under dessa förhållanden!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av fth »

Remuz skrev:
Jag kör 20” med 3.2 också. Hur lätt rullar din i 110?
Jag testade min förbrukning i 110km/h när jag åkte hem från landet idag, den plattaste delen av E4 mellan Gävle och Älvkarleby. Autopilot, torr vägbana, 25°, förbrukningen var då under 200 Wh/km (!), vågorna i kurvan motsvarar exakt de små höjdskillnaderna längs vägen.

/fth
7EFE4D6C-DAFC-4780-8A24-AFC2B544BECB.jpeg
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av fth »

Jag knappade in sträckan i ABRP, och med "Reference Consumption" satt till 200Wh/km stämde totalen med verklig förbrukning idag.
x.png
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Remuz »

Grymt! Satte min på 220 idag och 120%. Stämde sånär som på 1%. Synd att man inte kan ha lånebilen uppkopplad
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av fth »

Lite skumt är det, jag beräknade hela sträckan i ABRP, och då fick även jag sätta 220Wh/km för att total förbrukning skulle stämma med verkligheten.

Det är ny vägbeläggning på sträckan där jag mätte 110, jag undrar om det rullade ovanligt lätt på den?

Förbrukningen påminde ju om den man kan få på Autobahn, där det brukar rulla mycket lättare än på svenska motorvägar.

Fortfarande bra siffror dock!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

Det finns en viss momsfaktor mellan vad Teslan rapporterar som snittförbrukning och vad ABRP tycker att man förbrukar (även när man kör i exakt 110 km/h). Jag försöker förstå vad skillnaden är; kanske antar ABRP lite för stor batterkapacitet - den räknar kWh från SoC-% och en antagen batteristorlek.

Om man är inloggad i MyTesla i ABRP och delar data så loggas både laddning och körning. Från detta kan ABRP beräkna just din bils faktiska användbara batterikapacitet. Jag tänkte försöka göra den datan tillgänglig för de som använder MyTesla.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
Det finns en viss momsfaktor mellan vad Teslan rapporterar som snittförbrukning och vad ABRP tycker att man förbrukar (även när man kör i exakt 110 km/h). Jag försöker förstå vad skillnaden är; kanske antar ABRP lite för stor batterkapacitet - den räknar kWh från SoC-% och en antagen batteristorlek.

Om man är inloggad i MyTesla i ABRP och delar data så loggas både laddning och körning. Från detta kan ABRP beräkna just din bils faktiska användbara batterikapacitet. Jag tänkte försöka göra den datan tillgänglig för de som använder MyTesla.
Det låter ju lysande, mer siffror att nörda ned sig i :) Hur tänkte du dig att det skulle se ut, skulle man alltså kunna ladda ned loggar med faktisk förbrukning och laddning från ABRP, eller skulle du "bara" exponera resultatet i form av KPIer för kapacitet, förbrukning, etc?

Jag insåg förresten att jag räknade med 100% Reference Speed när jag räknade om hela sträckan, efter min 110-mätning så körde jag inte längre riktigt så laglydigt, med realistisk Reference Speed så matchade Reference Consumption på 210Wh/km den faktiska förbrukningen exakt, så det kommer jag att använda när det är sommartemperatur.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

Vet inte riktigt hur det skulle presenteras. Det mest intressanta är ju egentligen ens egen batterikapacitet och möjlighet att använda den istället för bilmodellens normala kapacitet i beräkningarna. Kom gärna med förslag!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
Kom gärna med förslag!
Som siffernisse så skulle jag gärna kunna ladda ned alla siffror om förbrukning, laddning, hastighet, höjdkurvor, etc. för att kunna labba och vrida på siffrorna i Excel etc.

Det som man kanske har mest nytta av är dock som du säger just "Reference Consumption". Du kanske skulle kunna beräkna den löpande och visa den som ett förslag i gränssnittet? Eller kanske t.o.m ha en checkbox för "Use Calculated Reference Consumption" som gör att värdet automatiskt hålls uppdaterad med siffran som beräknas av systemet?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

fth skrev:
blincoln skrev:
Kom gärna med förslag!
Som siffernisse så skulle jag gärna kunna ladda ned alla siffror om förbrukning, laddning, hastighet, höjdkurvor, etc. för att kunna labba och vrida på siffrorna i Excel etc.

Det som man kanske har mest nytta av är dock som du säger just "Reference Consumption". Du kanske skulle kunna beräkna den löpande och visa den som ett förslag i gränssnittet? Eller kanske t.o.m ha en checkbox för "Use Calculated Reference Consumption" som gör att värdet automatiskt hålls uppdaterad med siffran som beräknas av systemet?

/fth
Just referensförbrukning har faktiskt funnits där ett bra tag. Om du är inloggad med MyTesla så tryck på "Details" nere i körinformationsrutan/grafen. En av siffrorna som dyker upp där är just estimerad referensförbrukning för nuvarande körning.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
Just referensförbrukning har faktiskt funnits där ett bra tag. Om du är inloggad med MyTesla så tryck på "Details" nere i körinformationsrutan/grafen. En av siffrorna som dyker upp där är just estimerad referensförbrukning för nuvarande körning.
Grymt, den hade jag missat! :)

Just nu visar den bara "Location/Elevation/Charging power/Charge", jag antar att referensförbrukning visas när man kör, och då för aktuell "session"? Hur länge finns den kvar, kan man titta på den i efterhand?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

fth skrev:
blincoln skrev:
Just referensförbrukning har faktiskt funnits där ett bra tag. Om du är inloggad med MyTesla så tryck på "Details" nere i körinformationsrutan/grafen. En av siffrorna som dyker upp där är just estimerad referensförbrukning för nuvarande körning.
Grymt, den hade jag missat! :)

Just nu visar den bara "Location/Elevation/Charging power/Charge", jag antar att referensförbrukning visas när man kör, och då för aktuell "session"? Hur länge finns den kvar, kan man titta på den i efterhand?

/fth
Den dyker upp efter att man bränt av ett par kWh i nuvarande rutt. Den försvinner igen så snart du är framme, dock.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skriv svar