I ABRP har vi utgått från faktiskt förbrukning för en massa Model 3 LR som donerar data till oss. Sedan lägger vi alltid på en 10% marginal på referensförbrukningen (om vi har data från en massa sommarbilar) för att få ett rimligare värde under fler förhållanden.
För M3 19" och P3D 20" har vi utgått från den av EPA uppmätta skillnaden mellan 18" Aero och 19"-fälgar, som är förvånansvärt stor enligt dem. Till P3D lade vi på ännu lite för 20-tummarna.
Vi har dock börjat få tillräckligt med data för att kunna säga något om P3D, så vi borde kunna säga något mer exakt om skillnaden snart.
Jättebra. Det är trots allt bra om man har en liten aning vart det lutar för den som ev är räckvidds-nyfiken.
Blir lite lättare förstå skillnaderna och som jag skrev tidigare.—
- Make-up-hysterin med feta hjul är inte alltid så bra för räckvidd/ekonomi.
Verkliga siffror från tester typ Bjørn Nyland’s (TeslaBjorn) vore intressanta också.
Är nog rätt många som vill speca sin Model 3 med tredjeparts-hjul etc och då ser man ju att totalekonomi faktiskt påverkas.
Ser fram emot tester i verkligheten och inte bara Drag-race som inte ger så mycket mer än att Model 3 Performance och
Model S och X i sina värsting-versioner är i vissa fall överlägsna.
Lite OT i den här tråden men aerofälgarna är riktigt snygga om man tar av "navkapslarna". Köper jag en Model 3 så blir det definitivt de fälgarna.
I ABRP har vi utgått från faktiskt förbrukning för en massa Model 3 LR som donerar data till oss. Sedan lägger vi alltid på en 10% marginal på referensförbrukningen (om vi har data från en massa sommarbilar) för att få ett rimligare värde under fler förhållanden.
För M3 19" och P3D 20" har vi utgått från den av EPA uppmätta skillnaden mellan 18" Aero och 19"-fälgar, som är förvånansvärt stor enligt dem. Till P3D lade vi på ännu lite för 20-tummarna.
Vi har dock börjat få tillräckligt med data för att kunna säga något om P3D, så vi borde kunna säga något mer exakt om skillnaden snart.
Jättebra. Det är trots allt bra om man har en liten aning vart det lutar för den som ev är räckvidds-nyfiken.
Blir lite lättare förstå skillnaderna och som jag skrev tidigare.—
- Make-up-hysterin med feta hjul är inte alltid så bra för räckvidd/ekonomi.
Verkliga siffror från tester typ Bjørn Nyland’s (TeslaBjorn) vore intressanta också.
Är nog rätt många som vill speca sin Model 3 med tredjeparts-hjul etc och då ser man ju att totalekonomi faktiskt påverkas.
Ser fram emot tester i verkligheten och inte bara Drag-race som inte ger så mycket mer än att Model 3 Performance och
Model S och X i sina värsting-versioner är i vissa fall överlägsna.
Lite OT i den här tråden men aerofälgarna är riktigt snygga om man tar av "navkapslarna". Köper jag en Model 3 så blir det definitivt de fälgarna.
Ja absolut. Funkar utmärkt för vinter-sulor också.
Efter att ha fått 42.4 så funkar nu faktiskt browsern igen. Dock så går det inte att logga in i abrp, kanske är jag bara kass, men jag kan inte scrolla. Tidigare gjorde man helskärm på browsern, mens et går ju inte nu
Se bild, inloggning är längre ner som inte går att scrolla till. Jag efterfrågar fortfarande ett helt avskalat gränssnitt utan karta etc, jag är bara ute efter siffrorna
Suck, Teslabrowsern börjar blir rejält tröttsam. Hur menar du att den fungerar igen, har de snabbat upp den till "normal" nivå igen?
Jag ska titta på hur vi får plats på skärmen så att man kan logga in utan att scrolla
Jag vågar påstå att den är lika snabb (långsam) som innan v9 faktiskt, dvs går att använda men är usel till det mesta. Men kartan funkar igen i abrp. Dock kan man som sagt inte logga in
Och som alltid så slår jag ett slag för en version där man endast ser siffrorna. Optimalt vore om jag kunde planera och greja på tfn, sedan bara logga in i browsern på teslan och då få siffror endast.
Jag vågar påstå att den är lika snabb (långsam) som innan v9 faktiskt, dvs går att använda men är usel till det mesta. Men kartan funkar igen i abrp. Dock kan man som sagt inte logga in
Och som alltid så slår jag ett slag för en version där man endast ser siffrorna. Optimalt vore om jag kunde planera och greja på tfn, sedan bara logga in i browsern på teslan och då få siffror endast.
Men vänta nu... Har du märkt att du kan ta tag i överdelen på browserfönstret och dra det uppåt? Du kan få den att täcka 3/4 av skärmen. Då går det fint att logga in, i alla fall hos mig
Jag hör vad du säger om "details only mode". Det kommer, men det är mycke' nu...
Dra i fönstret trodde jag att jag testat, men nytt försök imorgon. Hade browsern igång med teslawaze hela dagen idag, funkade kanon, så jag vill säga att browsern är som den var förut faktiskt, trots kartan i bakgrunden. Enorm skillnad på 42.3 och 42.4 eller om det var omstarterna som gjorde det.
Apropå CCS för Tesla och laddningshastighet så tror jag själv på högre än 120kW när nu nya SuC kommer. Detta kommer innebära att många fler med Tesla troligt kommer använda ABRP mer aktivt då jag inte alls tror att navigatorn i bilen routar dig till några andra laddare. Så ABRP kommer vara flitigt använd!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Bör man välja utetemperatur eller temperatur där bilen varit parkerad för att få korrekt beräkning?
Kommer köra nya Leaf snart, och kan stå i garage (ca +10) samt förvärma.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Bör man välja utetemperatur eller temperatur där bilen varit parkerad för att få korrekt beräkning?
Kommer köra nya Leaf snart, och kan stå i garage (ca +10) samt förvärma.
Värmemodellen för Teslor är väldigt enkel, och för icke-Teslor i det närmaste obefintlig i ABRP. Det kräver ganska mycket förståelse och data från varje individuell bilmodell och därför har vi ännu inte fixat det. Med andra ord får du räkna med mer förbrukning i början av en körning och bilen är kall än vad ABRP förutspår för närvarande.
Bör man välja utetemperatur eller temperatur där bilen varit parkerad för att få korrekt beräkning?
Kommer köra nya Leaf snart, och kan stå i garage (ca +10) samt förvärma.
Värmemodellen för Teslor är väldigt enkel, och för icke-Teslor i det närmaste obefintlig i ABRP. Det kräver ganska mycket förståelse och data från varje individuell bilmodell och därför har vi ännu inte fixat det. Med andra ord får du räkna med mer förbrukning i början av en körning och bilen är kall än vad ABRP förutspår för närvarande.
Okej, men om bilen/batteriet är skapligt varmt från början bör det kanske bli lite bättre än vad ABPR beräknar?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Bör man välja utetemperatur eller temperatur där bilen varit parkerad för att få korrekt beräkning?
Kommer köra nya Leaf snart, och kan stå i garage (ca +10) samt förvärma.
Värmemodellen för Teslor är väldigt enkel, och för icke-Teslor i det närmaste obefintlig i ABRP. Det kräver ganska mycket förståelse och data från varje individuell bilmodell och därför har vi ännu inte fixat det. Med andra ord får du räkna med mer förbrukning i början av en körning och bilen är kall än vad ABRP förutspår för närvarande.
Okej, men om bilen/batteriet är skapligt varmt från början bör det kanske bli lite bättre än vad ABPR beräknar?
Om vi inte blandar in väderparametrarna i ABRP (som är modelleras väldigt grovt) så ska en ABRP-bilmodell med default referensförbrukning dra visa 10% mycket jämfört medv verklig körning på ideal varm torr sommarväg och lite för lite för kall vinterväg eller om du kör som en galning.
Bör man välja utetemperatur eller temperatur där bilen varit parkerad för att få korrekt beräkning?
Kommer köra nya Leaf snart, och kan stå i garage (ca +10) samt förvärma.
Värmemodellen för Teslor är väldigt enkel, och för icke-Teslor i det närmaste obefintlig i ABRP. Det kräver ganska mycket förståelse och data från varje individuell bilmodell och därför har vi ännu inte fixat det. Med andra ord får du räkna med mer förbrukning i början av en körning och bilen är kall än vad ABRP förutspår för närvarande.
Okej, men om bilen/batteriet är skapligt varmt från början bör det kanske bli lite bättre än vad ABPR beräknar?
Om vi inte blandar in väderparametrarna i ABRP (som är modelleras väldigt grovt) så ska en ABRP-bilmodell med default referensförbrukning dra visa 10% mycket jämfört medv verklig körning på ideal varm torr sommarväg och lite för lite för kall vinterväg eller om du kör som en galning.
Ok, blir spännande att se och jämföra. Jag kommer köra en sträcka på 162km ungefär 4ggr per vecka i snitt med en ny Leaf. Gissar att jag kommer klara det utan att ladda de flesta gånger, men att jag under kalla vintermånader ibland behöver toppa upp en 10 minuter eller nått sånt. Får se hur bra det stämmer. Räknar med att köra kring hastighetsgränsen, eller strax under när det är 120km/h. Har provkört 8 mil på sträckan i 120km/h när det var ca 5-6 plusgrader och då drog det 43% batteri från guessometern. Hade inte Leafspy då.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag är lite förbryllad över hur ABRP föreslår att jag ska köra mellan Stockholm och Bryssel. Den routar mig förbi flera laddare kring Hamburg och stannar inte förrän i Stuhr. Det blir en så lång sträcka att den inte kan köras i full hastighet trots att bilen laddats 100% på stoppet innan. Vore det inte bättre att stanna tidigare?
Är detta en feature jag inte förstår, eller en bugg?
Gissningsvis är det snabbare att göra så. Testa att kryssa ur "Slower if needed" så slipper du det.
Nja. Om jag klickar ur "slower if needed" så får jag en 20 minuter och 150 km längre resa, routad igenom Danmark istället för över Rødby/Puttgarden-färjan.
Med "slower if needed":
Utan "slower if needed":
Om jag försöker hjälpa till och adderar Braak som en waypoint blir det ännu värre!
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Så, borde problemet kring att använda Braak vara löst i ABRP. Något var trasigt i avståndstabellen, förhoppningsvis på grund av tidigare buggar som är fixade.
Tack för rapporten om att "Slower if needed" inte laddades från URL ordentligt. Nu borde det vara löst med.
Så, borde problemet kring att använda Braak vara löst i ABRP. Något var trasigt i avståndstabellen, förhoppningsvis på grund av tidigare buggar som är fixade
Toppen, tack!
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
En fråga som möjligen borde vara självklar men som jag i sådana fall inte känner till; när man planerar en rutt ner till kontinenten, tas det hänsyn till tidsåtgång på färjor - t ex Rödby-Puttgarden? Eller är det så att man får lägga till vad den förväntas ta när man tittar på planen?
Ett önskemål (om det nu inte redan finns och jag bara är för dålig att hitta funktionen): möjlighet att ange tid för avfärd så att man kan planera för att komma fram till målet (delmål) en viss tid, eller för att kunna se vilket stopp som bör vara ett långstopp för t ex frukost eller lunch.
Ja, den räknar med tiden på färjan men inte med väntetiden i hamn innan. Planera en rutt mellan Rødby och Puttgarden så ser du att den tar ca 50 minuter för 3 km. Klicka på sträckan över vattnet så får du en popup som bekräftar att den räknat med 25 km/t hastighet på sträckan.
För att ange klockslag för avfärd, klicka på kugghjulet till höger om avfärdsadressen. Då får du en popup för tidpunkt.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Inloggad och klar, borde vara en första in car på en model 3
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Dock när jag tittar på details så står det Planned last 5 Miles 375 Wh/mile vilket inte ens är i närheten av något jag kan läsa av i bilen. Vad är det för siffra?
Känns som det blivit gånger 1,6 en gång för mycket.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.