A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av Jilldris »

blincoln skrev:
Jilldris skrev:
Körde Göteborg-Karlskrona och tillbaka med hyrd Ioniq förra helgen. Loggade med Torque för skoj skull. Kan skicka loggarna om det är intressant?
Gärna!
Mailar loggarna till dig. Hade i baktanke att ni kanske var intresserade så jag får erkänna att jag var ute och nerdade mig på söndagkvällen och försökte köra olika konstanthastigheter fram och tillbaka också. :)
Finns med ett antal snabbladdningar med också. Provplottat dem och man får säga att det är väldigt imponerande vilken hastighet man får med det lilla batteriet i Ioniq! Och den ska ju ladda ännu snabbare på laddare över 50kW.

Är sjukt imponerad av vad ni gjort med abetterrouteplanner. Underlättar extremt mycket för ruttplanering för Tesla. Men det grymma är att potentialen med abetterrouteplanner för andra bilar är ju ännu större. Tesla går ändå hyffsat enkelt att planera via navigatorn, trots de begränsningar som finns. Men för andra bilar finns ju inget vettigt så stöd alls idag, så för dem kan abetterrouteplanner bli helt revolutionerande vad det gäller reseplanering! Blir också ett väldigt bra verktyg för att jämföra olika bilar innan köp.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av blincoln »

Jilldris skrev:
Mailar loggarna till dig. Hade i baktanke att ni kanske var intresserade så jag får erkänna att jag var ute och nerdade mig på söndagkvällen och försökte köra olika konstanthastigheter fram och tillbaka också. :)
Finns med ett antal snabbladdningar med också. Provplottat dem och man får säga att det är väldigt imponerande vilken hastighet man får med det lilla batteriet i Ioniq! Och den ska ju ladda ännu snabbare på laddare över 50kW.

Är sjukt imponerad av vad ni gjort med abetterrouteplanner. Underlättar extremt mycket för ruttplanering för Tesla. Men det grymma är att potentialen med abetterrouteplanner för andra bilar är ju ännu större. Tesla går ändå hyffsat enkelt att planera via navigatorn, trots de begränsningar som finns. Men för andra bilar finns ju inget vettigt så stöd alls idag, så för dem kan abetterrouteplanner bli helt revolutionerande vad det gäller reseplanering! Blir också ett väldigt bra verktyg för att jämföra olika bilar innan köp.
Tack för berömmet, det värmer! Vi inser också att behovet är stort utanför Tesla-ägare, men ABRP kommer såklart bli bättre och bättre även för oss med Tesla.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av Ampera »

Fick en lite rolig plannering då jag försöker göra en resa till Praag, skall ladda på Vestec för att sedan köra 93km och ladda på Humpolec för att sedan köra tillbaks 93km...bug?
2018-09-10_14-45-32.png
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av blincoln »

Tack för bugrapporten! Det hela beror troligen på att du åker till en SuC med målet att nå fram till laddare med 10%, samtidigt som slutmålet är att nå fram med 50%. AIn får målkonflikter och drar i nödbromsen ;)

Hursomheslt, jag ska fixa det så snart som möjligt. Under tiden kan du planera med destination var som helst i Prag (t.ex. Vestec, inte superladdaren) så ska det funka!

Edit: Ahhh, jobbigt! ABRP räknar inte med laddning efter att man kommit fram till destinationen. Så om du ber den komma fram till en laddare med 50% SoC så kommer den försöka anlända med 50%. I ditt fall så kan man inte komma till SC Vestec utan att först åka till Vestec, ladda, åka till Humplec, ladda, och sedan komma till Vestec med 50%. Inte så lätt att begripa förstås! Jag ska fundera på hur man bäst löser det.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av blincoln »

ABRP 3.2 - nya kartor och Ioniq!

Nu har vi bytt till MapBox som kartleverantör (bla bla bla Google bla prishöjningar) och på köpet fått både snyggare och snabbare kartor. (Tyvärr har trafiklagret fått stryka på foten, men vi jobbar på det.)
Dessutom är nu Hyundai Ioniq med bland bilmodellerna, och Kona är på väg in.

All feedback är välkommen som vanligt!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av Svenssons »

Du gör som Tesla och byter till MapBox!

Tackar för en utmärkt tjänst.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av chaffis75 »

blincoln skrev:
ABRP 3.2 - nya kartor och Ioniq!

Nu har vi bytt till MapBox som kartleverantör (bla bla bla Google bla prishöjningar) och på köpet fått både snyggare och snabbare kartor. (Tyvärr har trafiklagret fått stryka på foten, men vi jobbar på det.)
Dessutom är nu Hyundai Ioniq med bland bilmodellerna, och Kona är på väg in.

All feedback är välkommen som vanligt!
Super

Riktigt trevligt med nya bilmodeller, detta är ju ett utmärkt verktyg för att utvärdera vilken elbil man vill köpa. Bara att mata in lite olika destinationer man brukar köra till och se vad de innebär i laddstopp för en. Skulle villja ha in en e-golf också nu :D Perfekt att se hur ionic ser ut att köra....

stort tack för ditt jobb.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av frippe »

blincoln skrev:
ABRP 3.2 - nya kartor och Ioniq!

Nu har vi bytt till MapBox som kartleverantör (bla bla bla Google bla prishöjningar) och på köpet fått både snyggare och snabbare kartor. (Tyvärr har trafiklagret fått stryka på foten, men vi jobbar på det.)
Dessutom är nu Hyundai Ioniq med bland bilmodellerna, och Kona är på väg in.

All feedback är välkommen som vanligt!
Snygg uppdatering. Men stöter på ett problem, jag kan inte lägga till SuC genom att klicka på den och välja Add this charger as waypoint.
Jag kan däremot välja längre stopp eller att inte använda denna laddaren.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av blincoln »

frippe skrev:
blincoln skrev:
ABRP 3.2 - nya kartor och Ioniq!

Nu har vi bytt till MapBox som kartleverantör (bla bla bla Google bla prishöjningar) och på köpet fått både snyggare och snabbare kartor. (Tyvärr har trafiklagret fått stryka på foten, men vi jobbar på det.)
Dessutom är nu Hyundai Ioniq med bland bilmodellerna, och Kona är på väg in.

All feedback är välkommen som vanligt!
Snygg uppdatering. Men stöter på ett problem, jag kan inte lägga till SuC genom att klicka på den och välja Add this charger as waypoint.
Jag kan däremot välja längre stopp eller att inte använda denna laddaren.
Tackar, nu är det fixat.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
Tackar, nu är det fixat.
Snabb respons som vanligt, jag kan bekräfta att funktionaliteten är återställd!

I samband med diskussionerna om Audis nya laddkort i en annan tråd så kom jag för övrigt på en feature till ABRP som jag skulle uppskatta: en möjlighet att ange vilket/vilka laddnätverk och betalningslösningar som man har tillgång till och som ABRP skall använda sig av vid planering.

Det finns ju redan delvis eftersom man kan ange Supercharger, CCS och Chademo, men jag menar alltså en lista där man kan kryssa i Ionity, NewMotion, Clever, "e-tron Charging Service", Grönn Kontakt, etc, dvs de nätverk och metanätverk av AC- och DC-laddare som finns.

Sen skulle jag också tycka det vore kul om de befintliga valen inte var låsta till bilmodell. Jag skulle t.ex. vilja testa hur mina resor med min Tesla skulle kunna se ut om jag hade möjlighet att ladda på CCS. Ingen viktig feature, men det vore intressant, och det vore ett kul sätt att följa hur CCS-utbyggnaden går!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av bonath »

Såg att du lagt in Leaf....
TAAACKKK!!!!! :o :D :P
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av mati »

Snyggt :)
Och räddaren i nöden eftersom Teslas egna skräp-navigator inte funkar ordentligt i min bil.
Men snälla snälla en e-Golf bland bilmodellerna hade varit underbart. Tigg tigg....
Men jag inser att det är svårt att komma åt kördata. Laddkurvan kan antas ligga på 40kW hela vägen upp till 90%, sen sjunker den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av blincoln »

Jag får helt och hållet skylla på vår man i Houston, Jason - han jobbar massor med de nya bilmodellerna.

Och @mati - du får rota fram lite laddkurvor och förbrukning-vs-hastighetsdata för eGolfen så lägger vi in den bums. Eller skaffa en OBD-adapter så kan vi logga lite!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Jag får helt och hållet skylla på vår man i Houston, Jason - han jobbar massor med de nya bilmodellerna.

Och @mati - du får rota fram lite laddkurvor och förbrukning-vs-hastighetsdata för eGolfen så lägger vi in den bums. Eller skaffa en OBD-adapter så kan vi logga lite!
Ja gärna. Vad är det du behöver? Jag har en sån där kines obd2-bluetooth adapter. Duger den tro?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av blincoln »

Kolla https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... tructions/

Kräver lite efterforskningar för en ny bilmodell, men det finns som tur år många entusiaster som plockar fram PID-listor och annat gott där ute på the internets.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Kolla https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... tructions/

Kräver lite efterforskningar för en ny bilmodell, men det finns som tur år många entusiaster som plockar fram PID-listor och annat gott där ute på the internets.
Några googlingar senare...
Det verkar klent just för e-Golfen. Och batterispecifik information som i t.ex. Leaf Spy delas uppenbarligen inte ut via OBD2 utan kräver direkt tillgång till CAN-bussen med ett specialprogram. Obra.
Det är ändå ganska troligt att SOC går att utläsa via OBD2, och det är ju det man vill ha. Och för vanliga fossil-Golfar finns ju allting. Samma PID som för bensinnivån i tanken kanske? Jag får googla lite mer...
Annars får man väl pilla lite själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
blincoln skrev:
Kolla https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... tructions/

Kräver lite efterforskningar för en ny bilmodell, men det finns som tur år många entusiaster som plockar fram PID-listor och annat gott där ute på the internets.
Några googlingar senare...
Det verkar klent just för e-Golfen. Och batterispecifik information som i t.ex. Leaf Spy delas uppenbarligen inte ut via OBD2 utan kräver direkt tillgång till CAN-bussen med ett specialprogram. Obra.
Det är ändå ganska troligt att SOC går att utläsa via OBD2, och det är ju det man vill ha. Och för vanliga fossil-Golfar finns ju allting. Samma PID som för bensinnivån i tanken kanske? Jag får googla lite mer...
Annars får man väl pilla lite själv.
SoC är bra, men viktigast är nästan momentan effekt (power). Den blir oftast inte så bra att bara räkna fram från en minskning av SoC enligt min erfarenhet.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
mati skrev:
blincoln skrev:
Kolla https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... tructions/

Kräver lite efterforskningar för en ny bilmodell, men det finns som tur år många entusiaster som plockar fram PID-listor och annat gott där ute på the internets.
Några googlingar senare...
Det verkar klent just för e-Golfen. Och batterispecifik information som i t.ex. Leaf Spy delas uppenbarligen inte ut via OBD2 utan kräver direkt tillgång till CAN-bussen med ett specialprogram. Obra.
Det är ändå ganska troligt att SOC går att utläsa via OBD2, och det är ju det man vill ha. Och för vanliga fossil-Golfar finns ju allting. Samma PID som för bensinnivån i tanken kanske? Jag får googla lite mer...
Annars får man väl pilla lite själv.
SoC är bra, men viktigast är nästan momentan effekt (power). Den blir oftast inte så bra att bara räkna fram från en minskning av SoC enligt min erfarenhet.
Okej, jag förstår. Jag letar lite till. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av Epicure »

Några planer på att lägga in nya BMW i3 120Ah?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av blincoln »

Epicure skrev:
Några planer på att lägga in nya BMW i3 120Ah?
Absolut, det vi saknar är dock information om laddningen (d.v.s hur snabbt den laddar med olika SoC %). Vi kan såklart gissa friskt men det vore trevligt med någon input där - om någon har info så vill jag gärna veta.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av fth »

Hej igen, jag måste bara återigen hylla ABRP, som förstås var helt oumbärlig på min långresa Stockholm - Barcelona ToR häromdagen, se separat tråd:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 47&t=13742

Planeringen blir som bekant mycket enklare och mer överskådlig med ABRP, men även själva körningen blir så mycket trevligare, man kan t.ex. lugnt ignorera bilens varningar om att "stay below xxx km/h to reach destination" när man vet att ABRP har koll på läget.

Även denna resa använde jag principen att vid varje SuC-stopp planera om resan i ABRP och lägga in nästa SuC i bilens navigator, det fungerar bra i 99% av fallen. Den enda situationen som uppstod var när bilen vid ett tillfälle ruttade en omväg till nästa SuC pga trafikläget, och eftersom jag ignorerade alla batterivarningar som vanligt så var det lite på håret att jag nådde fram. Efter det så tog jag som vana att även jämföra rutterna som bilen och ABRP valt för att inte få obehagliga överraskningar.

Drömmen vore förstås att ABRP integrerades i bilen och ersatte den befintliga navigatorn, det vore en uppgradering värd namnet!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av blincoln »

fth skrev:
Hej igen, jag måste bara återigen hylla ABRP, som förstås var helt oumbärlig på min långresa Stockholm - Barcelona ToR häromdagen, se separat tråd:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 47&t=13742

Planeringen blir som bekant mycket enklare och mer överskådlig med ABRP, men även själva körningen blir så mycket trevligare, man kan t.ex. lugnt ignorera bilens varningar om att "stay below xxx km/h to reach destination" när man vet att ABRP har koll på läget.

Även denna resa använde jag principen att vid varje SuC-stopp planera om resan i ABRP och lägga in nästa SuC i bilens navigator, det fungerar bra i 99% av fallen. Den enda situationen som uppstod var när bilen vid ett tillfälle ruttade en omväg till nästa SuC pga trafikläget, och eftersom jag ignorerade alla batterivarningar som vanligt så var det lite på håret att jag nådde fram. Efter det så tog jag som vana att även jämföra rutterna som bilen och ABRP valt för att inte få obehagliga överraskningar.

Drömmen vore förstås att ABRP integrerades i bilen och ersatte den befintliga navigatorn, det vore en uppgradering värd namnet!

/fth
Trevligt att det fungerar! Glöm nu inte att komma ihåg alla små irritationsmoment eller möjliga förbättringar som ni kommer på medan ni kör. ABRP ska bli bättre.

Vi kommer releasa en massa uppdateringar kring just "Driving mode", d.v.s realtidsinformation medan man kör, för de som inte kör MyTesla (även icke-Teslor) inom kort. När vi får v9 kan vi dessutom dela nästa waypoint direkt med Teslaappen och därmed automatiskt trycka in nästa destination i Teslanavigatorn.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
När vi får v9 kan vi dessutom dela nästa waypoint direkt med Teslaappen och därmed automatiskt trycka in nästa destination i Teslanavigatorn.
Ja, det var det första jag tänkte när jag såg att det skulle komma i v9! :D

Det är iofs en simpel operation idag att rutta till nästa SuC i Teslan, men allt som förenklar är bra!

Mitt problem med att Teslan ruttade en omväg till nästa SuC borde kanske också kunna undvikas då, beroende på hur granulärt man skickar waypoints till bilen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av Ferro94 »

Hej,

Kört Tesla i 3 år, är på forumet regelbundet och har trots det helt lyckats missa ABRP. Verkar grymt bra, men känns tungt att ta mig igenom trådens alla 582 inlägg för att leta smarta tips, inställningar o features. Gissar att jag inte är ensam om känslan.

Någon som kan ge en quick-tour så att man snabbast möjligt kommer igång?

Trevlig helg och tack på förhand :)
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av blincoln »

Då har vi släppt ABRP 3.3. Nyheter:
  • Driving mode för alla enheter, även mobiler och utan MyTesla-inloggning. Bekvämare med MyTesla, förstås.
  • ABRP i fullskärm i mobilen. Välj "Lägg till på hemskärmen" i browsern så får du en ikon som startar ABRP utan synlig browser. När man kör hålls skärmen igång.
  • Avoid tolls/highways/ferries. Färjedelen har funnits, men då har den fuskat och valt rutter som råkade undvika färjor. Nu ruttar den aktivt runt dem.
  • Manuell SoC-inmatning för den som vill följa upp sin körning och bidra med data som gör att vi kan förbättra bilmodellerna i ABRP.
  • ... och en hel del annat.
Fullständiga Release Notes

För den som har missat det stödjer vi nu alla Teslamodeller, Chevy Bolt/Ampera-e, BMW i3, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq och Kona och fler är på gång.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skriv svar