A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av e5m1r »

Tänkte på det hör om dagen
Borde påverka allt som använder google maps även bilarna tesla appen osv.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

Ja, det finns väl flera anledningar till att Tesla går över till OSM också.

ABRP skulle få fruktansvärda räkningar från Google med, men jag har ett ärende om att bli klassad som non-profit hos dem. Annars får jag flytta fler delar till OSM-baserad fri mjukvara (beräkningen av rutter mellan laddare körs redan så). Googles kartor med trafiklager behåller jag gärna.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Teslaspolen »

Vet inte om jag hittat en bugg eller något här men...

I ABR så står det att den här laddplatsen http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... c8aaaff4d2 endast har 2 Schuko-uttag, det stämde fram tills för mer än två år sedan då man uttökade den med fyra 22 kW Typ-2 uttag. Vet inte vad som gör att den inte uppdaterats i ABR även fast det stämmer det som står på Uppladdning.nu?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

Tack! Det var en riktig bugg. Nu ska alla laddplatser med flera olika uttag visas som de ska igen.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Remuz »

Jag är helt nybörjare på P90DL med 21”. Någon som har koll på om de 220wh/km som abrp sätter förbrukningen till i 110km/h är rimligt? Det är rejält mindre än min X.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

Remuz skrev:
Jag är helt nybörjare på P90DL med 21”. Någon som har koll på om de 220wh/km som abrp sätter förbrukningen till i 110km/h är rimligt? Det är rejält mindre än min X.
Jag ställer in 220 med min 90D och 21". Kanske att P och 21" behöver lite mer.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Remuz »

blincoln skrev:
Remuz skrev:
Jag är helt nybörjare på P90DL med 21”. Någon som har koll på om de 220wh/km som abrp sätter förbrukningen till i 110km/h är rimligt? Det är rejält mindre än min X.
Jag ställer in 220 med min 90D och 21". Kanske att P och 21" behöver lite mer.
Tack. Kommer kännas helt handikappat med lånebil som man inte kan ha inloggad för realtidsförbrukning. Lite 2016 liksom :mrgreen:
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av e5m1r »

Hur realistiska är ni ?
Räknar med 230 motorväg med min 75 RWD
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Remuz »

e5m1r skrev:
Hur realistiska är ni ?
Räknar med 230 motorväg med min 75 RWD
Imorgon kommer svaret :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av mati »

Min browser har fått fnatt, eller så är det nåt annat. ABRP får på nåt konstigt vis fel state of charge från bilen. I datorn och på läsplattan är det rätt, men browsern i bilen visar oftast 5%-enheter för mycket. Hur är det möjligt? Den får även ibland för sig att jag är nån annanstans. I går placerade den mig i Östersjön utanför Bornholm fast jag var på Vara-slätten. Samma platthet i landskapet iofs, men helt fel ändå. I bilens navigator visade den samtidigt rätt position. Jag upplever också att webbsidan fryser och inte uppdateras. Det gör den inte bara med ABRP utan även med min egen webbsida som kontinuerligt visar min solelsproduktion i realtid. Den funkade perfekt innan uppdatering till 18.2.
Skulle inte browsern ha blivit bättre?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

e5m1r skrev:
Hur realistiska är ni ?
Räknar med 230 motorväg med min 75 RWD
Detta är alltså ABRPs referensförbrukning, d.v.s i konstant fart 110 km/h på platt mark. Motorvägskörning är ju oftast i högre hastighet. ABRP räknar om förbrukningen till den hastighet du och vägen indikerar.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Min browser har fått fnatt, eller så är det nåt annat. ABRP får på nåt konstigt vis fel state of charge från bilen. I datorn och på läsplattan är det rätt, men browsern i bilen visar oftast 5%-enheter för mycket. Hur är det möjligt? Den får även ibland för sig att jag är nån annanstans. I går placerade den mig i Östersjön utanför Bornholm fast jag var på Vara-slätten. Samma platthet i landskapet iofs, men helt fel ändå. I bilens navigator visade den samtidigt rätt position. Jag upplever också att webbsidan fryser och inte uppdateras. Det gör den inte bara med ABRP utan även med min egen webbsida som kontinuerligt visar min solelsproduktion i realtid. Den funkade perfekt innan uppdatering till 18.2.
Skulle inte browsern ha blivit bättre?
Superskumt. Får du SoC från din gamla bil? ;)
Testat att logga ut och in igen?

Edit: Fast igår morse hade jag förstås råkat lägga ut ABRP i debugmode så positionen blev där man pekade på skärmen... kanske det var orsaken?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Edit: Fast igår morse hade jag förstås råkat lägga ut ABRP i debugmode så positionen blev där man pekade på skärmen... kanske det var orsaken?
Ja, det var runt kl 7:00-8:00. Då var det nog så. Men laddstatus-problemet kom senare och höll sig kvar. Jag får kolla igen imorgon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Teslaspolen »

Här om dagen hände samma sak för mig, att SoC visades fel i bilen. Det som löste det var att gå in i menyn och välja VIN nummret till bilen igen.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Remuz »

SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
Med 19" fälgar tror jag en 100D går under 210 Wh/km i 110 km/h. Nästan så jag klarar 210 Wh/km i 110 med mina 21" också. P-modellerna drar lite mer pga mindre effektiv bakre motor.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Foluke »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
Med 19" fälgar tror jag en 100D går under 210 Wh/km i 110 km/h. Nästan så jag klarar 210 Wh/km i 110 med mina 21" också. P-modellerna drar lite mer pga mindre effektiv bakre motor.
I den här temperaturen, 24 grader cirka, drog min P85D 197 wh/km mellan Göteborg och Borås. 200 meters höjdskillnad upp och 5-15 över skyltad fart. (AP)
Model S P85D,
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7066
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av fth »

Ja, temperaturen verkar göra stor skillnad, jag har under värmeböljan i maj sänkt till 220Wh/km som referensförbrukning i ABRP för min X90D för att den ska räkna rätt.

Standard i ABRP för modellen är 250Wh/km vid 110km/h, men så mycket drar den i stort sett aldrig på torrt underlag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av mati »

Jag är i Tyskland just nu, 35 grader och bastuväder. Batteriet verkar gilla det. Trots rejäl motorvägshastighet stannar förbrukningen under 200Wh/km. Men laddar man på SuC låter det som att bilen håller på att gå sönder. Det dånar och vibrerar och har sig. Och runt hela bilen bildas ett moln av het luft, nästan så att man inte vill vara i närheten. Det fortsätter dåna och vibrera även ganska länge efter laddningen har avslutats och slutar först när man har kört nån mil eller så. Det känns mindre bra.
Det är säkert normalt, men jag har faktiskt aldrig kört i så höga temperaturer tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Remuz »

Min X90D drar 265wh/km i 110km/h på vintern och 255wh/km på sommaren...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Hedman »

Foluke skrev:
Verdi skrev:
Remuz skrev:
SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
Med 19" fälgar tror jag en 100D går under 210 Wh/km i 110 km/h. Nästan så jag klarar 210 Wh/km i 110 med mina 21" också. P-modellerna drar lite mer pga mindre effektiv bakre motor.
I den här temperaturen, 24 grader cirka, drog min P85D 197 wh/km mellan Göteborg och Borås. 200 meters höjdskillnad upp och 5-15 över skyltad fart. (AP)
Kan instämma runt 200w/km numera. Har 19" och då låg jag lite över gränsen upp till götet och hem. Skönt att kunna göra de resorna utan att fundera på om det behövs en påfyllning i Falkenberg.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7066
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av fth »

Remuz skrev:
Min X90D drar 265wh/km i 110km/h på vintern och 255wh/km på sommaren...
Har du 22”? Jag har 20” slipstream och 3.2 bar i däcken, då rullar det lätt :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Remuz »

fth skrev:
Remuz skrev:
Min X90D drar 265wh/km i 110km/h på vintern och 255wh/km på sommaren...
Har du 22”? Jag har 20” slipstream och 3.2 bar i däcken, då rullar det lätt :)

/fth
Jag kör 20” med 3.2 också. Hur lätt rullar din i 110?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Foluke »

Foluke skrev:
Verdi skrev:
Remuz skrev:
SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
Med 19" fälgar tror jag en 100D går under 210 Wh/km i 110 km/h. Nästan så jag klarar 210 Wh/km i 110 med mina 21" också. P-modellerna drar lite mer pga mindre effektiv bakre motor.
I den här temperaturen, 24 grader cirka, drog min P85D 197 wh/km mellan Göteborg och Borås. 200 meters höjdskillnad upp och 5-15 över skyltad fart. (AP)
Uppdatering: Idag Borås - Göteborg 169kW/km och vidare till Varberg och så småningom tillbaka till Borås. 180 wh/km totalt. Ca26 mil. Skyltad fart med +5. 19" fälgar. Det går klart mycket billigare under dessa förhållanden!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7066
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av fth »

Remuz skrev:
Jag kör 20” med 3.2 också. Hur lätt rullar din i 110?
Jag testade min förbrukning i 110km/h när jag åkte hem från landet idag, den plattaste delen av E4 mellan Gävle och Älvkarleby. Autopilot, torr vägbana, 25°, förbrukningen var då under 200 Wh/km (!), vågorna i kurvan motsvarar exakt de små höjdskillnaderna längs vägen.

/fth
7EFE4D6C-DAFC-4780-8A24-AFC2B544BECB.jpeg
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar