A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
joje
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jun 2015 09:21
Ort: Täby

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av joje »

Någon har lagt in en "barrier" mitt på Bergtorpsvägen. Jag bor i området så jag tar mig friheten att ta bort den från OpenStreetMap. För det är väl OSM som används av ruttplaneraren?

/J

hanst skrev:
Halloj,

Är det någon mer än mig son får konstiga förslag i t.ex. Täby?

Jag får alltid en konstig rutt när jag åker hem, har testat lite i kväll och oavsett var i krokarna jag sätter mål så ger det samma konstiga rutt.

Kolla denna skumma rutt, en liten åktur utefter Bertorpsvägen i Täby resulterar i en rejäl avstickare.
Screenshot 2018-07-04 20.43.43.png
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

joje skrev:
Någon har lagt in en "barrier" mitt på Bergtorpsvägen. Jag bor i området så jag tar mig friheten att ta bort den från OpenStreetMap. För det är väl OSM som används av ruttplaneraren?
Japp, tack för insatsen! Lite nyfiken över sådana där plötsliga hinder i OSM, låg det något verkligt stopp bakom den där?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
joje
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 jun 2015 09:21
Ort: Täby

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av joje »

blincoln skrev:
joje skrev:
Någon har lagt in en "barrier" mitt på Bergtorpsvägen. Jag bor i området så jag tar mig friheten att ta bort den från OpenStreetMap. För det är väl OSM som används av ruttplaneraren?
Japp, tack för insatsen! Lite nyfiken över sådana där plötsliga hinder i OSM, låg det något verkligt stopp bakom den där?
Vad jag vet så ska det vara hindersfritt. Bergtorpsvägen är inte direkt vägen man stänger av helt. Får se när det slår igenom i ruttplaneraren, den visar fortfarande fel för mig i alla fall.

/J
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Jocce »

Jag använder inte A Better Routeplanner så ofta, men tycker det är ett GRYMT verktyg när jag väl gör det :)

I slutet av veckan skall vi upp till Fjällen (hoppas vi, så länge inte bränderna sticker åt vårt håll.. :shock: )

Men märkte att det numera är svårare att hitta rätt adress.

Åker från Maskingatan 10 i Arlandastad/Märsta (Sigtuna kommun) och detta hittar den endast om jag skriver hela adressen med postnummer. (195 60)
(Annars får den för sig att Maskingatan ligger på ett helt annat ställe i kommunen, vid en Kyrka...)

Ska till Utsiktsvägen i Klövsjö/Bergs kommun, denna hittar den inte alls i sökning (men på Kartan ser man vägnamnet).

Båda adresserna hittas lätt på t.ex. Google och Eniro...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av fth »

Jocce skrev:
Men märkte att det numera är svårare att hitta rätt adress.
Jag har också märkt att sökfunktionen fungerar helt annorlunda än förut, och tyvärr mycket sämre, undrar vad som har hänt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av vigge50 »

fth skrev:
Jocce skrev:
Men märkte att det numera är svårare att hitta rätt adress.
Jag har också märkt att sökfunktionen fungerar helt annorlunda än förut, och tyvärr mycket sämre, undrar vad som har hänt?
/fth
Blincoln har tydligen byt Google mot en open source för att söka platser pga en kraftig prisökning hos Google.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

vigge50 skrev:
fth skrev:
Jocce skrev:
Men märkte att det numera är svårare att hitta rätt adress.
Jag har också märkt att sökfunktionen fungerar helt annorlunda än förut, och tyvärr mycket sämre, undrar vad som har hänt?
/fth
Blincoln har tydligen byt Google mot en open source för att söka platser pga en kraftig prisökning hos Google.
Stämmer, den tar adressförslag från en OSM-databas nu. Du kan dock skriva in en adress som den inte föreslår och då används Googles uppslagning när du väl trycker på Plan.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av blincoln »

ABRP 3.0!

Då har ABRP tagit steget att stödja fler bilmärken än bara Tesla och börjar med Chevy Bolt/Opel Ampera-e som den första någorlunda seriösa långrese-elbilen utanför Tesla. För att klara det har ruttplaneringen för icke-SuC snabbats upp ordetligt, vilket ju kommer till nytta även för oss Tesla-ägare. Utöver det har vi såklart förbättrat en massa småsaker på ABRP. Jag säger "vi" eftersom vi har dubblat utvecklarteamet till två personer; Bolt-ägare Jason har lagt ner en massa arbete på att stödja fler bilmodeller och kommer vara ansvarig för att Bolt-modellen är tip-top!

Enjoy!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av macksie »

blincoln skrev:
ABRP 3.0!

Då har ABRP tagit steget att stödja fler bilmärken än bara Tesla och börjar med Chevy Bolt/Opel Ampera-e som den första någorlunda seriösa långrese-elbilen utanför Tesla. För att klara det har ruttplaneringen för icke-SuC snabbats upp ordetligt, vilket ju kommer till nytta även för oss Tesla-ägare. Utöver det har vi såklart förbättrat en massa småsaker på ABRP. Jag säger "vi" eftersom vi har dubblat utvecklarteamet till två personer; Bolt-ägare Jason har lagt ner en massa arbete på att stödja fler bilmodeller och kommer vara ansvarig för att Bolt-modellen är tip-top!

Enjoy!

Kul att du fått tillskott i utvecklingsteamet. Lycka till med vad som redan innan 3.0 var en fantastisk webbtjänst. Tack för att ni håller den uppdaterad.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av perkabolo »

blincoln skrev:
ABRP 3.0!

Då har ABRP tagit steget att stödja fler bilmärken än bara Tesla och börjar med Chevy Bolt/Opel Ampera-e som den första någorlunda seriösa långrese-elbilen utanför Tesla. För att klara det har ruttplaneringen för icke-SuC snabbats upp ordetligt, vilket ju kommer till nytta även för oss Tesla-ägare. Utöver det har vi såklart förbättrat en massa småsaker på ABRP. Jag säger "vi" eftersom vi har dubblat utvecklarteamet till två personer; Bolt-ägare Jason har lagt ner en massa arbete på att stödja fler bilmodeller och kommer vara ansvarig för att Bolt-modellen är tip-top!

Enjoy!
Toppen! Smidigt att få upp även Typ2-stolpar för att kunna lägga upp waypoints. Vilken databas använder ni? Har ni planer på fler bilmodeller? En app? :)
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av vigge50 »

perkabolo skrev:
blincoln skrev:
ABRP 3.0!

Då har ABRP tagit steget att stödja fler bilmärken än bara Tesla och börjar med Chevy Bolt/Opel Ampera-e som den första någorlunda seriösa långrese-elbilen utanför Tesla. För att klara det har ruttplaneringen för icke-SuC snabbats upp ordetligt, vilket ju kommer till nytta även för oss Tesla-ägare. Utöver det har vi såklart förbättrat en massa småsaker på ABRP. Jag säger "vi" eftersom vi har dubblat utvecklarteamet till två personer; Bolt-ägare Jason har lagt ner en massa arbete på att stödja fler bilmodeller och kommer vara ansvarig för att Bolt-modellen är tip-top!

Enjoy!
Toppen! Smidigt att få upp även Typ2-stolpar för att kunna lägga upp waypoints. Vilken databas använder ni? Har ni planer på fler bilmodeller? En app? :)
Här finns lite mer info om 3.0, de söker även personer som är villiga att samla data för andra elbilar så att dessa kan läggas till så de beror väll på vem som ställer upp och hjälper till(och vilken bil den har såklart).

https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... /abrp-3-0/
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av zyax »

Fråga, när man testar ABRP med model 3 Long Range och Aero-wheels så föreslår den 160Wh/km i 110km/h. Stämmer detta värde bra i fint väder? Antar att det bara är Pontus här som kan bekräfta egentligen, men man är ju nyfiken.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av 12man »

Bo, ser du skillnad i förbrukningen svensk kontra kontinental asfalt?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av blincoln »

12man skrev:
Bo, ser du skillnad i förbrukningen svensk kontra kontinental asfalt?
För att se till att datan som ABRP sparar verkligen är anonym så sparas aldrig positionen. Därför kan jag tyvärr inte svara på frågan med statistik - däremot kan jag ljuga på andra sätt ;)

Kan dock bekräfta baserat på egen körning i sommar, vi låg ganska konstant under 190 Wh/km i 110 km/h i Tyskland. Hemma i Sverige igen drog den över 200. Men om det är asfalten eller annat kan jag såklart inte säga något om.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Verdi

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av Verdi »

blincoln skrev:
12man skrev:
Bo, ser du skillnad i förbrukningen svensk kontra kontinental asfalt?
För att se till att datan som ABRP sparar verkligen är anonym så sparas aldrig positionen. Därför kan jag tyvärr inte svara på frågan med statistik - däremot kan jag ljuga på andra sätt ;)

Kan dock bekräfta baserat på egen körning i sommar, vi låg ganska konstant under 190 Wh/km i 110 km/h i Tyskland. Hemma i Sverige igen drog den över 200. Men om det är asfalten eller annat kan jag såklart inte säga något om.
Nåt är det ju. I fossilkretsar brukar man hävda att bränslet är mer potent nere på kontinenten utan inblandning av t ex etanol eller tallolja. Men möjligt att det helt enkelt rullar lättare då energin inte behöver gå till vibrationer och ljud pga grov asfalt.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av 12man »

Nåt är det ju, tänk om det funnes nåt annat sätt att få ner ljudet än det vanliga i Sverige, snart är det 60kmh på e4 sthlm arlanda, men kolkraft ger väl mer fart i elektronerna är väl så enkelt ;)
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av Gustafsson »

Førklarar dieselgate, kilometrarna ær mycket kortare på kontinenten...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av Pontus »

zyax skrev:
Fråga, när man testar ABRP med model 3 Long Range och Aero-wheels så föreslår den 160Wh/km i 110km/h. Stämmer detta värde bra i fint väder? Antar att det bara är Pontus här som kan bekräfta egentligen, men man är ju nyfiken.
Den erfarenhet jag så långt är att i 65 miles per hour så borde du få 140-150 Wh/km med 2 vuxna i bilen och en 3 åring samt lite packning.
Ska dock åka längre och med full bil om mindre ön 1 dygn så jag återkommer med uppdateringar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av zyax »

Tack för att du gör det Pontus, så kan vi i kön drömma vidare i ABRP.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av kangru »

Går det att ställa in om man har tex ett flat-rate abbonemang på någon av laddnätverken och bara se deras CCS/chademo? Frågan ifrån en vän som kör Ioniq.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av blincoln »

kangru skrev:
Går det att ställa in om man har tex ett flat-rate abbonemang på någon av laddnätverken och bara se deras CCS/chademo? Frågan ifrån en vän som kör Ioniq.
Det är på väg, på samma sätt som Ioniq-stöd kommer när vi fått igång datainsamling från OBD och frivilliga ägare som hjälper till.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av frippe »

Planerar en endagsresa ToR sommarstugan via hemorten. På sommarstugan har vi lite dåligt med laddmöjligheter så i planen ligger två laddstopp med dels tidsgräns som laddgräns inlagt.

Men i summeringen av resan räknas inte dessa laddtider in i resan, ska det vara så?
38659ABA-459E-44AF-B98D-A360E68AE55E.png
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av blincoln »

(Ojoj, vi behöver verkligen fixa till UIt för destinationsladdning, ser för trist ut på mobilen. Dessutom är det svårbegripligt.)

Jag ser inte riktigt på skärmdumpen vad du ställt in, men tanken är att destinationsladdning inte räknas med i den totala laddtiden; då gör man ju annat. Det man vill minimera är ju "onödig" laddtid, alltså sådan där man sitter och väntar på att den blir klar. Som elbilsägare gör man ju oftast inte det i alla fall - man går ju och äter eller ser sig om eller går på toa - men ändå.

När man sätter egen laddtid eller till-SoC på en waypoint så räknas laddningen som destinationsladdning, eftersom ABRP inte får optimera den som den vill längre.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: A Better Routeplanner - 3.0

Inlägg av frippe »

Ställde in att ladda 15 min vid första besöket på SuC i Mellbystrand och upp till 48% vid parkering i Växjö.

Men var lite som jag killgissade då, att egeninställd laddtid inte räknades in i tiden för resan. Men ville bara vara säker att inget blivit tokigt.

Är främst vid längre endagarsturer det är knepigt att få till det med laddning och räckvidd.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

fth skrev:
Jocce skrev:
Men märkte att det numera är svårare att hitta rätt adress.
Jag har också märkt att sökfunktionen fungerar helt annorlunda än förut, och tyvärr mycket sämre, undrar vad som har hänt?
/fth
Nu har vi bytt leverantör av address-sökfunktion (till HERE) istället för vår OpennStreetMap-lösning på ABRP. Testa gärna - vad tycker ni?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skriv svar