A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

Bra poäng. Jag tycker som vanligt att användargränssnittet för en ny feature är svårast. Vad sägs om att kunna "nåla fast" valfria saker i historik-dropdownen?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Tjell »

Ja, det skulle kunna vara en bra funktion.

Ang. hemmaposition; hemma för oss är inte en gatuadress, vi bor på en gård långt ut i skogen. Att ta upp en "kartnål" från min favvolista skulle funka bra, tror jag.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av vigge50 »

Det tror jag är bästa lösningen, då kan man själv välja hur många platser man vill spara och gränssnittet behöver inte bli mer komplicerat än idag.

Edit: jag menade inte att det är komplicerat idag även om kommentaren kan få det att låta så.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Tjell »

Hmm, tveksamt om det här funkar:

Jag zoomar in på vår gård mitt ute i no where, högerklickar och kan då välja att lägga till platsen som waypoint. Jag går sedan till att välja slutdestination. Start är odefinierat då, jag har ju bara satt waypoint och slut. Plan Route funkar inte, ingen route angiven.

Önskemålet är således att kunna sätta valfri plats som startpunkt och/eller hemmaplats, gärna kunna namnge den markerade punkten också.

Är detta möjligt att snickra till?

När jag startar ABRP i min MAC frågar ABRP om den (?) kan använda min position och jag svara ja på den frågan. Hur använder jag denna möjligen vitala information när jag planerar min resa i ABRP? Vad ska jag ange som Start för att välja den punkt datorn/ABRP anser vara där jag är, geografiskt?

Jag vill också ödmjukt tillägga att jag ber om ursäkt för om jag inte hittar i funktioner som redan finns och därför frågar onödigt.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av vigge50 »

Tjell skrev:
Hmm, tveksamt om det här funkar:

Jag zoomar in på vår gård mitt ute i no where, högerklickar och kan då välja att lägga till platsen som waypoint. Jag går sedan till att välja slutdestination. Start är odefinierat då, jag har ju bara satt waypoint och slut. Plan Route funkar inte, ingen route angiven.

Önskemålet är således att kunna sätta valfri plats som startpunkt och/eller hemmaplats, gärna kunna namnge den markerade punkten också.

Är detta möjligt att snickra till?

När jag startar ABRP i min MAC frågar ABRP om den (?) kan använda min position och jag svara ja på den frågan. Hur använder jag denna möjligen vitala information när jag planerar min resa i ABRP? Vad ska jag ange som Start för att välja den punkt datorn/ABRP anser vara där jag är, geografiskt?

Jag vill också ödmjukt tillägga att jag ber om ursäkt för om jag inte hittar i funktioner som redan finns och därför frågar onödigt.
För att lägga in aktuell position så är det så enkelt som att lämna en ruta tom :)
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Rennwagen »

Strular det just nu? Jag får no route found.
Kan de vanliga tricksen med login och så.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

Rennwagen skrev:
Strular det just nu? Jag får no route found.
Kan de vanliga tricksen med login och så.
Njäe, det verkar funka för mig och för andra användare just nu. Kanske någon inställning som råkat hamna på orimligt värde?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Rennwagen »

blincoln skrev:
Rennwagen skrev:
Strular det just nu? Jag får no route found.
Kan de vanliga tricksen med login och så.
Njäe, det verkar funka för mig och för andra användare just nu. Kanske någon inställning som råkat hamna på orimligt värde?
OK tack jag nollar allt och testar igen
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av Rennwagen »

Rennwagen skrev:
blincoln skrev:
Rennwagen skrev:
Strular det just nu? Jag får no route found.
Kan de vanliga tricksen med login och så.
Njäe, det verkar funka för mig och för andra användare just nu. Kanske någon inställning som råkat hamna på orimligt värde?
OK tack jag nollar allt och testar igen
Efter laddning I Gävle gick det igång igen.
Galet kort responstid från allas vår hjälte blincoln. Tack.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av oscfor »

Jag för allt som oftast No route found. Finns det något man kan hjälpa till med,monetärt eller annat, för att på det att fungera bättre?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

oscfor skrev:
Jag för allt som oftast No route found. Finns det något man kan hjälpa till med,monetärt eller annat, för att på det att fungera bättre?
Ja, beskriv hur du gör för att få det. Chademo? I bilbrowsern?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av oscfor »

Input: Göteborg till Nice. (Testat även med min gatuadress i Göteborg. Valt X90D. Chrome på PC eller iPad. Utan Chademo får den att funka oftare. Med Chademo aldrig.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

oscfor skrev:
Input: Göteborg till Nice. (Testat även med min gatuadress i Göteborg. Valt X90D. Chrome på PC eller iPad. Utan Chademo får den att funka oftare. Med Chademo aldrig.
Chademo ger tyvärr ett så svårt optimeringsproblem (med så många valmöjligheter) att det inte fungerar på långa sträckor. Tidigare gjorde jag en samtidig sökning med bara SuC för att returnera någonting i alla fall, kanske dags att återinföra det.

No route found på en vanlig rimlig rutt med SuC borde aldrig hända. Det skulle vara stor hjälp om du hittar något exempel som går att återskapa!

Edit: Här är Göteborg - Nice med en X90: https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 364bf3dd50 Värt att notera att om du inte har "Slower if needed" ikryssad och har en hög maxhastighet inställd så kan det bli problem på Autobahn där den kommer hålla maxhastighet på frifartssträckorna.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av oscfor »

Ok, jag lovar att testa mer och återkomma! Kanske en varning vid Chademo-knappen?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

Yes! Jag fick precis idag ett reproducerbart exempel med No Route Found av en fransman, vilket gjorde att jag hittade den bugg som orskade det. Hoppas det hjälper för er andra också, ABRP ska verkligen inte returnera No Route Found utan anledning.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av oscfor »

Strålande, tack!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av OfarligTesla »

Något certifikat som gått ut? Kan inte ladda sidan längre då den varnar.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

OfarligTesla skrev:
Något certifikat som gått ut? Kan inte ladda sidan längre då den varnar.
Nej, certifiktetet är giltigt till 2018-07-08. Antingen är det någon på vägen som vill lägga fingrarna mellan eller så strular kanske din browser? Kolla så du inte har någonting på vägen som vill redirecta dig till en annan sida (typ "godkänn användarvillkor för wifi").
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av OfarligTesla »

blincoln skrev:
OfarligTesla skrev:
Något certifikat som gått ut? Kan inte ladda sidan längre då den varnar.
Nej, certifiktetet är giltigt till 2018-07-08. Antingen är det någon på vägen som vill lägga fingrarna mellan eller så strular kanske din browser? Kolla så du inte har någonting på vägen som vill redirecta dig till en annan sida (typ "godkänn användarvillkor för wifi").
Visade sig att min webbläsare hade föreslagit http://www.abetterrouteplanner.com som förstaval istället för abetterrouteplanner.com, den förstnämnda säger att certifikatnamnet matcher inte det inmatade. Funkade bra när jag använder den sistnämnda adressen när jag kollade på själva felmeddelandet.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

Fick just 2018.14.2 på min bil och har kunnat testa ABRP lite mer i bilen. Suck. Nya browsern är förvisso snabbare och supportar mer - MEN - har nya roliga buggar/features. Dropdownmenyer funkar inte alls. Flytta kartan med fingret funkar inte.

Jag jobbar på det. Om någon hittar websidor där motsvarande grejer funkar i nya Teslabrowsern så säg till.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.18 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

ABRP har nu några uppfräschningar/bug-workarounds för nya Teslabrowsern som kom i 2018.12. ABRP är riktigt användbar i den. (All sorts scrollning i kartan eller stora listor verkar dock helt trasig i browsern. Ska se om det går att jobba runt det med.)

Den sedan länge utlovade funktionen att kunna "nåla fast" saker i listan över tidigare destinationer finns nu också där.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.18 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Remuz »

Väntar jag bara på uppdateringen i bilen då.

Intressant reflektion. Min bil drar ganska exakt 3% mindre energi på sommaren än vintern. 275wh/km har jag inställt på vintern och nu är det 266wh/km. Är det ungefär 3% värmeanläggningen kräver? :)

Kom fram till Ödeshög med 16(!)% soc, kände mig som en nybörjare. Efter att ha uppdaterat värdet i abrp så stämde det perfekt igen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.18 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

Remuz skrev:
Väntar jag bara på uppdateringen i bilen då.

Intressant reflektion. Min bil drar ganska exakt 3% mindre energi på sommaren än vintern. 275wh/km har jag inställt på vintern och nu är det 266wh/km. Är det ungefär 3% värmeanläggningen kräver? :)

Kom fram till Ödeshög med 16(!)% soc, kände mig som en nybörjare. Efter att ha uppdaterat värdet i abrp så stämde det perfekt igen.
16%, fniss! :-) Får du laddkurvan att fungera i ABRP-displayen nu då när du laddar (en grön kW-kurva)?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.18 - Stöd för nya browsern

Inlägg av Remuz »

Jag jade lite fullt upp med barnen så min telefon var tyvärr utlånad när jag laddade. Istället för laddkurva fick jag en ”rumpaffär” som barnen säger
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.18 - Stöd för nya browsern

Inlägg av blincoln »

Remuz skrev:
Jag jade lite fullt upp med barnen så min telefon var tyvärr utlånad när jag laddade. Istället för laddkurva fick jag en ”rumpaffär” som barnen säger
Ja vafan ... det är ju inte så illa det heller? :-)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skriv svar