A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SweNilsson
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2018 14:44

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av SweNilsson »

blincoln skrev:
joel80 skrev:
TeslaTissel skrev:
Remuz skrev:
Till saken hör att jag också lade in motvind, 8 sekundmeter.
Motvind verkar ha extremt stor påverkar på räckvidd i ABR... Jag blir osäker om det kanske är lite överdrivet? Har inte märkt så stor påverkan i allafall.
Förbukningen har kännts rätt likadan åt båda hållen trots motvind (snett framifrån) på 3-4m/s åt ena hållet och medvind (snett bakifrån) åt andra.

Ja, det kan tänkas att vindfaktorn är överdriven, i alla fall för vissa bilmodeller. Jag lägger en issue på det och diskutera vad vi kan göra åt det.
Hur beräknas motvinden? Som att den alltid är rakt mot bilen antar jag?
En relativt enkel (?) förbättring skulle vara att man istället väljer vindriktning (N, NW, W osv) och hastighet. Och låter abrp avgöra när och om det innebär motvind/medvind baserat på rutten. Antingen längs hela skräckan eller som ett medelvärde från startpunkt till delmål/slutmål.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av Rennwagen »

SweNilsson skrev:
blincoln skrev:
joel80 skrev:
TeslaTissel skrev:
Remuz skrev:
Till saken hör att jag också lade in motvind, 8 sekundmeter.
Motvind verkar ha extremt stor påverkar på räckvidd i ABR... Jag blir osäker om det kanske är lite överdrivet? Har inte märkt så stor påverkan i allafall.
Förbukningen har kännts rätt likadan åt båda hållen trots motvind (snett framifrån) på 3-4m/s åt ena hållet och medvind (snett bakifrån) åt andra.

Ja, det kan tänkas att vindfaktorn är överdriven, i alla fall för vissa bilmodeller. Jag lägger en issue på det och diskutera vad vi kan göra åt det.
Hur beräknas motvinden? Som att den alltid är rakt mot bilen antar jag?
En relativt enkel (?) förbättring skulle vara att man istället väljer vindriktning (N, NW, W osv) och hastighet. Och låter abrp avgöra när och om det innebär motvind/medvind baserat på rutten. Antingen längs hela skräckan eller som ett medelvärde från startpunkt till delmål/slutmål.
Nu börjar det nördas rätt hårt. :lol: Iofs kan säkert blincoln ta ned väderdata och lägga in det i algoritmerna, men i ärlighetens namn är det praktiskt användbart med den informationen. Bara en eller två fullgasomkörningar måste ruinera den precisionen i kalkylerna. Näää, ge upp. Precisionen räcker mer än väl som det är. :D :D
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
SweNilsson
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2018 14:44

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av SweNilsson »

Motvind verkar ha extremt stor påverkar på räckvidd i ABR... Jag blir osäker om det kanske är lite överdrivet? Har inte märkt så stor påverkan i allafall.
Förbukningen har kännts rätt likadan åt båda hållen trots motvind (snett framifrån) på 3-4m/s åt ena hållet och medvind (snett bakifrån) åt andra.

Ja, det kan tänkas att vindfaktorn är överdriven, i alla fall för vissa bilmodeller. Jag lägger en issue på det och diskutera vad vi kan göra åt det.[/quote]

Hur beräknas motvinden? Som att den alltid är rakt mot bilen antar jag?
En relativt enkel (?) förbättring skulle vara att man istället väljer vindriktning (N, NW, W osv) och hastighet. Och låter abrp avgöra när och om det innebär motvind/medvind baserat på rutten. Antingen längs hela skräckan eller som ett medelvärde från startpunkt till delmål/slutmål.[/quote]

Nu börjar det nördas rätt hårt. :lol: Iofs kan säkert blincoln ta ned väderdata och lägga in det i algoritmerna, men i ärlighetens namn är det praktiskt användbart med den informationen. Bara en eller två fullgasomkörningar måste ruinera den precisionen i kalkylerna. Näää, ge upp. Precisionen räcker mer än väl som det är. :D :D[/quote]

Det här var ett förslag till en mycket enklare implementation än aktuell väderdata. Jag håller med om att abrp är grymt ändå, men vindparametern använder jag inte eftersom det är ganska svårt som användare att omvandla vindriktning och hastighet till ett motvindsvärde.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av OfarligTesla »

Tror just vindfaktorn är en sådans om enkelt kan bli för komplex för att ge någon vidare säkerhet. Små variationer i exakt var vinden träffar och om det är mer lä vissa sträckor kommer göra väldigt stor skillnad på vindens effekt så det går knappt att förutspå. Jag tycker själv det blir bättre att helt enkelt skita i den och i värsta fall får man väll ladda lite extra när man märker att det drar mer än beräknat.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av TeslaTissel »

OfarligTesla skrev:
Tror just vindfaktorn är en sådans om enkelt kan bli för komplex för att ge någon vidare säkerhet. Små variationer i exakt var vinden träffar och om det är mer lä vissa sträckor kommer göra väldigt stor skillnad på vindens effekt så det går knappt att förutspå. Jag tycker själv det blir bättre att helt enkelt skita i den och i värsta fall får man väll ladda lite extra när man märker att det drar mer än beräknat.
Ja klart är ju att i normalfallet så har inte vindfaktorn så stor betydelse.

Men, det är intressant ändå att man kan lägga in den parametern.
Jag gjorde just det experimentet i ABRP bara för att jämföra Model 3 AWD vs Model 3 Performance på en tänkt sträcka.
Nej jag har ingen Tesla nu men det är en intressant parameter i vekligheten.

Säg att du skall åka från Göteborg - Ystad i dåligt väder på vintern.
Då kan det vara bra veta att förbrukningen påverkas vesäntligt.
Så småningom sitter det i ryggmärgen antar jag och man behöver inte planera lika mycket som om man valt en bil med mindre batteri.
Det är i Model som vi har 75 kWh att räkna med och det räcker längre än många bedömare trodde i Model 3.

Result when cruising at 120 km/h, 75 mph: 187 Wh/km, 301 Wh/mi

Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av Bitman »

Remuz skrev:
Ser ut som du valt att ankomma med 50% vid målet
Ja, varför inte?
10% för lokalt bruk, 20% tillbaka till närmaste SuC (Toftaholm, ca 100km) och 20% range-anxiety marginal.
Problemet är att jag ville åka från Limhamn, inte från Köping.

Detta var några månader sedan.
Då hade jag inget problem med ABRP, det var bara nu att jag skulle testa det igen.
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av Bitman »

blincoln skrev:
Bitman skrev:
Hittade ett litet(?) problem.

Valde en sparad resa från min lista, i detta fall Limhamn till Hultarp, Småland.
Planen har listat rätta start/ändpunkterna, men kartan och SuC-listan har gett Köping till Hultarp.
abrp1.png
Hände också med några andra (men inte alla) resor - t ex Sthlm - Limhamn visas som Limhamn - Köping (som var också sparad).

(Jag hade sparade resor till och från Köping, men inte just Köping - Hultarp.)

Några inställningar som jag borde kolla för att hjälpa med felsökningen?
Jag hittade din användare genom att leta efter Hultarp, inte så många som har sparade resor dit ;)
Hursomhelst, den sparade resan är från i juni 2018 och däromkring hade vi lite bekymmer med att blanda ihop koordinater och namn. Så, om du gör en ny fräsch plan från Limhamn till Hultarp och sparar den så kommer det förhoppningsvis funka bättre framöver!

Tack, Bo!

Flera planer hade blivit konstiga, det gemensamma verkar vara att antingen start eller mål hade bytts till Hultarp eller Köping, som båda lagts in runt maj-juni 2018.

Inget stort problem för mig att radera dessa planer och börja om.
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8546
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.5

Inlägg av Pontus »

TeslaTissel skrev:
OfarligTesla skrev:
Tror just vindfaktorn är en sådans om enkelt kan bli för komplex för att ge någon vidare säkerhet. Små variationer i exakt var vinden träffar och om det är mer lä vissa sträckor kommer göra väldigt stor skillnad på vindens effekt så det går knappt att förutspå. Jag tycker själv det blir bättre att helt enkelt skita i den och i värsta fall får man väll ladda lite extra när man märker att det drar mer än beräknat.
Ja klart är ju att i normalfallet så har inte vindfaktorn så stor betydelse.

Men, det är intressant ändå att man kan lägga in den parametern.
Jag gjorde just det experimentet i ABRP bara för att jämföra Model 3 AWD vs Model 3 Performance på en tänkt sträcka.
Nej jag har ingen Tesla nu men det är en intressant parameter i vekligheten.

Säg att du skall åka från Göteborg - Ystad i dåligt väder på vintern.
Då kan det vara bra veta att förbrukningen påverkas vesäntligt.
Så småningom sitter det i ryggmärgen antar jag och man behöver inte planera lika mycket som om man valt en bil med mindre batteri.
Det är i Model som vi har 75 kWh att räkna med och det räcker längre än många bedömare trodde i Model 3.

Result when cruising at 120 km/h, 75 mph: 187 Wh/km, 301 Wh/mi

Det låter högt. I den farten hade jag gissat på 160 Wh/km i varje fall med en RWD.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av blincoln »

Web app med offlinestöd och fullskärm!

Vi släppte precis ut ABRP 3.5.1 med stöd för att installeras som en web app (ser ut som en vanlig app) men framförallt också bättre stöd för offline eller skakig uppkoppling. ABRP kommer nu ihåg din senaste plan och kommer alltså visa det senaste tillstånd även om du kastat ut appen ur minnet eller bootat om och saknar nät.

Det ersätter inte en native app, men det är bättre än en ren online-websida. Testa gärna och säg hur det funkar!

(Nej, nya planer kan man inte skapa offline ;) )
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av frippan »

Lekt lite nu, verkar fungera bra.
Grymt jobbat som vanligt
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av TeslaTissel »

blincoln skrev:
Web app med offlinestöd och fullskärm!

Vi släppte precis ut ABRP 3.5.1 med stöd för att installeras som en web app (ser ut som en vanlig app) men framförallt också bättre stöd för offline eller skakig uppkoppling. ABRP kommer nu ihåg din senaste plan och kommer alltså visa det senaste tillstånd även om du kastat ut appen ur minnet eller bootat om och saknar nät.

Det ersätter inte en native app, men det är bättre än en ren online-websida. Testa gärna och säg hur det funkar!

(Nej, nya planer kan man inte skapa offline ;) )

Fantastiskt vad trevligt. Skall genast ladda ned den Länk? Eller står det på ABRP i startsidan?

Nix??
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av Remuz »

Älskar såklart. Svårt att hitta ord för hur bra abrp är
P85D svart/svart med gratis SuC
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av MaLund13 »

TeslaTissel skrev:
blincoln skrev:
Web app med offlinestöd och fullskärm!

Vi släppte precis ut ABRP 3.5.1 med stöd för att installeras som en web app (ser ut som en vanlig app) men framförallt också bättre stöd för offline eller skakig uppkoppling. ABRP kommer nu ihåg din senaste plan och kommer alltså visa det senaste tillstånd även om du kastat ut appen ur minnet eller bootat om och saknar nät.

Det ersätter inte en native app, men det är bättre än en ren online-websida. Testa gärna och säg hur det funkar!

(Nej, nya planer kan man inte skapa offline ;) )

Fantastiskt vad trevligt. Skall genast ladda ned den Länk? Eller står det på ABRP i startsidan?

Nix??
Om du har Android, surfa in på abetterrouteplanner.com med Chrome och välj "Lägg till på startskärmen" från alternativen i övre högra hörnet. Gissar det är liknande procedur för iOS.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av vigge50 »

TeslaTissel skrev:
blincoln skrev:
Web app med offlinestöd och fullskärm!

Vi släppte precis ut ABRP 3.5.1 med stöd för att installeras som en web app (ser ut som en vanlig app) men framförallt också bättre stöd för offline eller skakig uppkoppling. ABRP kommer nu ihåg din senaste plan och kommer alltså visa det senaste tillstånd även om du kastat ut appen ur minnet eller bootat om och saknar nät.

Det ersätter inte en native app, men det är bättre än en ren online-websida. Testa gärna och säg hur det funkar!

(Nej, nya planer kan man inte skapa offline ;) )

Fantastiskt vad trevligt. Skall genast ladda ned den Länk? Eller står det på ABRP i startsidan?

Nix??
Spara hemsidan på hemskärmen bara.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av blincoln »

MaLund13 skrev:
TeslaTissel skrev:
Fantastiskt vad trevligt. Skall genast ladda ned den Länk? Eller står det på ABRP i startsidan?

Nix??
Om du har Android, surfa in på abetterrouteplanner.com med Chrome och välj "Lägg till på startskärmen" från alternativen i övre högra hörnet. Gissar det är liknande procedur för iOS.
Om man använder ABRP mer än typ 30 sekunder på Android så kommer frågan om att lägga till på hemskärmen automatiskt.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av Lophornis »

Har en ioniq med obd 2 dongle hur kopplas det ihop med abrp?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av blincoln »

Lophornis skrev:
Har en ioniq med obd 2 dongle hur kopplas det ihop med abrp?
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... tructions/
Jag fixade alldeles precis en bugg som gjorde att nya OBD-användare inte fick upp data i ABRP, så nu bör allt funka igen.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av Lophornis »

Så fort jag startar abtp så sänks volymen på media spelningen och det hörs dåligt i högtalarna. Varför?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av blincoln »

Lophornis skrev:
Så fort jag startar abtp så sänks volymen på media spelningen och det hörs dåligt i högtalarna. Varför?
*Argh*
Måste vara en bieffekt av hur vi håller skärmen igång - vi använder ett lib som spelar upp en minimal loopad "video" på skärmen vilket lurar browsern. Verkar som att telefonen tror att vi spelar media och därmed ändrar ljudet...

Vilken mobil?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av Lophornis »

blincoln skrev:
Lophornis skrev:
Så fort jag startar abtp så sänks volymen på media spelningen och det hörs dåligt i högtalarna. Varför?
*Argh*
Måste vara en bieffekt av hur vi håller skärmen igång - vi använder ett lib som spelar upp en minimal loopad "video" på skärmen vilket lurar browsern. Verkar som att telefonen tror att vi spelar media och därmed ändrar ljudet...

Vilken mobil?
HTC M9
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av blincoln »

Lophornis skrev:
blincoln skrev:
Lophornis skrev:
Så fort jag startar abtp så sänks volymen på media spelningen och det hörs dåligt i högtalarna. Varför?
*Argh*
Måste vara en bieffekt av hur vi håller skärmen igång - vi använder ett lib som spelar upp en minimal loopad "video" på skärmen vilket lurar browsern. Verkar som att telefonen tror att vi spelar media och därmed ändrar ljudet...

Vilken mobil?
HTC M9
Jag hämtade en ny version av NoSleep.js som verkar ha löst problemet. Ladda om sidan (eller vänta till imorgon på att cachen ska försvinna) så borde problemet lösa sig.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av Lophornis »

blincoln skrev:
Lophornis skrev:
blincoln skrev:
Lophornis skrev:
Så fort jag startar abtp så sänks volymen på media spelningen och det hörs dåligt i högtalarna. Varför?
*Argh*
Måste vara en bieffekt av hur vi håller skärmen igång - vi använder ett lib som spelar upp en minimal loopad "video" på skärmen vilket lurar browsern. Verkar som att telefonen tror att vi spelar media och därmed ändrar ljudet...

Vilken mobil?
HTC M9


Jag hämtade en ny version av NoSleep.js som verkar ha löst problemet. Ladda om sidan (eller vänta till imorgon på att cachen ska försvinna) så borde problemet lösa sig.
Tackar. Jag testar imorgon den 18/1.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av Monark1954 »

Verkar som det finns bra data för laddhastighet redan för model 3.

Såg en plot i en Clean Technica article och även Tesla Björns nya Youtube "Model 3 LR dual motor, efficiency king" att laddningen toppar till ca 50%.

En test Umeå-Stockholm med start 60% batteri. ABRP föreslår ladda till 60% i Övik och Gävle men 80% i Sundsvall förr att nå Gävle med 10%. (-10g och våt vägbana, skruvat upp till 180 Wh/km enligt Björns test)
Det blir stressigt att köra sträckan nu. Hinner knappt ta en kopp kaffe på 15-20 minuters stopp och Pissa Hut i Sundsvall får speda upp sin service för att klara 36 minuters laddning.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av frippe »

Har drabbats av något problem med Abrp.
Varje gång jag går in kommer jag till en gammal resa, som jag planerade för två månader sedan. Jag kan inte spara planer och den kommer inte ihåg mina val, t.ex. långa stopp m.m.
Samma sak oavsett jag använder Abrp i ipad, iPhone, jobbdator eller hemdatorn.
Rensat historik m.m. Kanske ska göra ny inloggning på Abrp?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.5.1

Inlägg av blincoln »

frippe skrev:
Har drabbats av något problem med Abrp.
Varje gång jag går in kommer jag till en gammal resa, som jag planerade för två månader sedan. Jag kan inte spara planer och den kommer inte ihåg mina val, t.ex. långa stopp m.m.
Samma sak oavsett jag använder Abrp i ipad, iPhone, jobbdator eller hemdatorn.
Rensat historik m.m. Kanske ska göra ny inloggning på Abrp?
Maila mig eller PMa din mailadress så kan jag kolla!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skriv svar