A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 3.2
Såg att du lagt in Leaf....
TAAACKKK!!!!!
TAAACKKK!!!!!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: A Better Routeplanner - 3.2
Snyggt
Och räddaren i nöden eftersom Teslas egna skräp-navigator inte funkar ordentligt i min bil.
Men snälla snälla en e-Golf bland bilmodellerna hade varit underbart. Tigg tigg....
Men jag inser att det är svårt att komma åt kördata. Laddkurvan kan antas ligga på 40kW hela vägen upp till 90%, sen sjunker den.
Och räddaren i nöden eftersom Teslas egna skräp-navigator inte funkar ordentligt i min bil.
Men snälla snälla en e-Golf bland bilmodellerna hade varit underbart. Tigg tigg....
Men jag inser att det är svårt att komma åt kördata. Laddkurvan kan antas ligga på 40kW hela vägen upp till 90%, sen sjunker den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - 3.2
Jag får helt och hållet skylla på vår man i Houston, Jason - han jobbar massor med de nya bilmodellerna.
Och @mati - du får rota fram lite laddkurvor och förbrukning-vs-hastighetsdata för eGolfen så lägger vi in den bums. Eller skaffa en OBD-adapter så kan vi logga lite!
Och @mati - du får rota fram lite laddkurvor och förbrukning-vs-hastighetsdata för eGolfen så lägger vi in den bums. Eller skaffa en OBD-adapter så kan vi logga lite!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.2
Ja gärna. Vad är det du behöver? Jag har en sån där kines obd2-bluetooth adapter. Duger den tro?blincoln skrev:Jag får helt och hållet skylla på vår man i Houston, Jason - han jobbar massor med de nya bilmodellerna.
Och @mati - du får rota fram lite laddkurvor och förbrukning-vs-hastighetsdata för eGolfen så lägger vi in den bums. Eller skaffa en OBD-adapter så kan vi logga lite!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - 3.2
Kolla https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... tructions/
Kräver lite efterforskningar för en ny bilmodell, men det finns som tur år många entusiaster som plockar fram PID-listor och annat gott där ute på the internets.
Kräver lite efterforskningar för en ny bilmodell, men det finns som tur år många entusiaster som plockar fram PID-listor och annat gott där ute på the internets.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.2
Några googlingar senare...blincoln skrev:Kolla https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... tructions/
Kräver lite efterforskningar för en ny bilmodell, men det finns som tur år många entusiaster som plockar fram PID-listor och annat gott där ute på the internets.
Det verkar klent just för e-Golfen. Och batterispecifik information som i t.ex. Leaf Spy delas uppenbarligen inte ut via OBD2 utan kräver direkt tillgång till CAN-bussen med ett specialprogram. Obra.
Det är ändå ganska troligt att SOC går att utläsa via OBD2, och det är ju det man vill ha. Och för vanliga fossil-Golfar finns ju allting. Samma PID som för bensinnivån i tanken kanske? Jag får googla lite mer...
Annars får man väl pilla lite själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - 3.2
SoC är bra, men viktigast är nästan momentan effekt (power). Den blir oftast inte så bra att bara räkna fram från en minskning av SoC enligt min erfarenhet.mati skrev:Några googlingar senare...blincoln skrev:Kolla https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... tructions/
Kräver lite efterforskningar för en ny bilmodell, men det finns som tur år många entusiaster som plockar fram PID-listor och annat gott där ute på the internets.
Det verkar klent just för e-Golfen. Och batterispecifik information som i t.ex. Leaf Spy delas uppenbarligen inte ut via OBD2 utan kräver direkt tillgång till CAN-bussen med ett specialprogram. Obra.
Det är ändå ganska troligt att SOC går att utläsa via OBD2, och det är ju det man vill ha. Och för vanliga fossil-Golfar finns ju allting. Samma PID som för bensinnivån i tanken kanske? Jag får googla lite mer...
Annars får man väl pilla lite själv.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.2
Okej, jag förstår. Jag letar lite till.blincoln skrev:SoC är bra, men viktigast är nästan momentan effekt (power). Den blir oftast inte så bra att bara räkna fram från en minskning av SoC enligt min erfarenhet.mati skrev:Några googlingar senare...blincoln skrev:Kolla https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... tructions/
Kräver lite efterforskningar för en ny bilmodell, men det finns som tur år många entusiaster som plockar fram PID-listor och annat gott där ute på the internets.
Det verkar klent just för e-Golfen. Och batterispecifik information som i t.ex. Leaf Spy delas uppenbarligen inte ut via OBD2 utan kräver direkt tillgång till CAN-bussen med ett specialprogram. Obra.
Det är ändå ganska troligt att SOC går att utläsa via OBD2, och det är ju det man vill ha. Och för vanliga fossil-Golfar finns ju allting. Samma PID som för bensinnivån i tanken kanske? Jag får googla lite mer...
Annars får man väl pilla lite själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - 3.2
Absolut, det vi saknar är dock information om laddningen (d.v.s hur snabbt den laddar med olika SoC %). Vi kan såklart gissa friskt men det vore trevligt med någon input där - om någon har info så vill jag gärna veta.Epicure skrev:Några planer på att lägga in nya BMW i3 120Ah?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.2
Hej igen, jag måste bara återigen hylla ABRP, som förstås var helt oumbärlig på min långresa Stockholm - Barcelona ToR häromdagen, se separat tråd:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 47&t=13742
Planeringen blir som bekant mycket enklare och mer överskådlig med ABRP, men även själva körningen blir så mycket trevligare, man kan t.ex. lugnt ignorera bilens varningar om att "stay below xxx km/h to reach destination" när man vet att ABRP har koll på läget.
Även denna resa använde jag principen att vid varje SuC-stopp planera om resan i ABRP och lägga in nästa SuC i bilens navigator, det fungerar bra i 99% av fallen. Den enda situationen som uppstod var när bilen vid ett tillfälle ruttade en omväg till nästa SuC pga trafikläget, och eftersom jag ignorerade alla batterivarningar som vanligt så var det lite på håret att jag nådde fram. Efter det så tog jag som vana att även jämföra rutterna som bilen och ABRP valt för att inte få obehagliga överraskningar.
Drömmen vore förstås att ABRP integrerades i bilen och ersatte den befintliga navigatorn, det vore en uppgradering värd namnet!
/fth
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 47&t=13742
Planeringen blir som bekant mycket enklare och mer överskådlig med ABRP, men även själva körningen blir så mycket trevligare, man kan t.ex. lugnt ignorera bilens varningar om att "stay below xxx km/h to reach destination" när man vet att ABRP har koll på läget.
Även denna resa använde jag principen att vid varje SuC-stopp planera om resan i ABRP och lägga in nästa SuC i bilens navigator, det fungerar bra i 99% av fallen. Den enda situationen som uppstod var när bilen vid ett tillfälle ruttade en omväg till nästa SuC pga trafikläget, och eftersom jag ignorerade alla batterivarningar som vanligt så var det lite på håret att jag nådde fram. Efter det så tog jag som vana att även jämföra rutterna som bilen och ABRP valt för att inte få obehagliga överraskningar.
Drömmen vore förstås att ABRP integrerades i bilen och ersatte den befintliga navigatorn, det vore en uppgradering värd namnet!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 3.2
Trevligt att det fungerar! Glöm nu inte att komma ihåg alla små irritationsmoment eller möjliga förbättringar som ni kommer på medan ni kör. ABRP ska bli bättre.fth skrev:Hej igen, jag måste bara återigen hylla ABRP, som förstås var helt oumbärlig på min långresa Stockholm - Barcelona ToR häromdagen, se separat tråd:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 47&t=13742
Planeringen blir som bekant mycket enklare och mer överskådlig med ABRP, men även själva körningen blir så mycket trevligare, man kan t.ex. lugnt ignorera bilens varningar om att "stay below xxx km/h to reach destination" när man vet att ABRP har koll på läget.
Även denna resa använde jag principen att vid varje SuC-stopp planera om resan i ABRP och lägga in nästa SuC i bilens navigator, det fungerar bra i 99% av fallen. Den enda situationen som uppstod var när bilen vid ett tillfälle ruttade en omväg till nästa SuC pga trafikläget, och eftersom jag ignorerade alla batterivarningar som vanligt så var det lite på håret att jag nådde fram. Efter det så tog jag som vana att även jämföra rutterna som bilen och ABRP valt för att inte få obehagliga överraskningar.
Drömmen vore förstås att ABRP integrerades i bilen och ersatte den befintliga navigatorn, det vore en uppgradering värd namnet!
/fth
Vi kommer releasa en massa uppdateringar kring just "Driving mode", d.v.s realtidsinformation medan man kör, för de som inte kör MyTesla (även icke-Teslor) inom kort. När vi får v9 kan vi dessutom dela nästa waypoint direkt med Teslaappen och därmed automatiskt trycka in nästa destination i Teslanavigatorn.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.2
Ja, det var det första jag tänkte när jag såg att det skulle komma i v9!blincoln skrev:När vi får v9 kan vi dessutom dela nästa waypoint direkt med Teslaappen och därmed automatiskt trycka in nästa destination i Teslanavigatorn.
Det är iofs en simpel operation idag att rutta till nästa SuC i Teslan, men allt som förenklar är bra!
Mitt problem med att Teslan ruttade en omväg till nästa SuC borde kanske också kunna undvikas då, beroende på hur granulärt man skickar waypoints till bilen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 3.2
Hej,
Kört Tesla i 3 år, är på forumet regelbundet och har trots det helt lyckats missa ABRP. Verkar grymt bra, men känns tungt att ta mig igenom trådens alla 582 inlägg för att leta smarta tips, inställningar o features. Gissar att jag inte är ensam om känslan.
Någon som kan ge en quick-tour så att man snabbast möjligt kommer igång?
Trevlig helg och tack på förhand
Kört Tesla i 3 år, är på forumet regelbundet och har trots det helt lyckats missa ABRP. Verkar grymt bra, men känns tungt att ta mig igenom trådens alla 582 inlägg för att leta smarta tips, inställningar o features. Gissar att jag inte är ensam om känslan.
Någon som kan ge en quick-tour så att man snabbast möjligt kommer igång?
Trevlig helg och tack på förhand
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: A Better Routeplanner - 3.2
Då har vi släppt ABRP 3.3. Nyheter:
För den som har missat det stödjer vi nu alla Teslamodeller, Chevy Bolt/Ampera-e, BMW i3, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq och Kona och fler är på gång.
- Driving mode för alla enheter, även mobiler och utan MyTesla-inloggning. Bekvämare med MyTesla, förstås.
- ABRP i fullskärm i mobilen. Välj "Lägg till på hemskärmen" i browsern så får du en ikon som startar ABRP utan synlig browser. När man kör hålls skärmen igång.
- Avoid tolls/highways/ferries. Färjedelen har funnits, men då har den fuskat och valt rutter som råkade undvika färjor. Nu ruttar den aktivt runt dem.
- Manuell SoC-inmatning för den som vill följa upp sin körning och bidra med data som gör att vi kan förbättra bilmodellerna i ABRP.
- ... och en hel del annat.
För den som har missat det stödjer vi nu alla Teslamodeller, Chevy Bolt/Ampera-e, BMW i3, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq och Kona och fler är på gång.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Fick ni till det där med bilens karta i bakgrunden osv?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Tyvärr inte. Teslas idé om en ständig karta i bakgrunden ser kanske snygg ut, men den fullständigt äter upp MCU-kraft, så browsern är långsammare än någonsin, t.o.m jämfört med den gamla.Bjelke skrev:Fick ni till det där med bilens karta i bakgrunden osv?
Lite iOS och gamla iPhones. Segare för varje uppdatering utan några direkta fördelar. Hoppas verkligen de återinför riktig fullskärm igen!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.2
"Avoid on Route/Ferries and Car trains" funkar inte för mig längre i nya releasen, jag får alltid "No route found" om jag väljer detta alternativ.blincoln skrev:[*]Avoid tolls/highways/ferries. Färjedelen har funnits, men då har den fuskat och valt rutter som råkade undvika färjor. Nu ruttar den aktivt runt dem.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Det är lätt att reproducera felet, skapa en rutt från Stockholm till Berlin och välj "Avoid on Route/Ferries and Car trains" så blir det "No route found".fth skrev:"Avoid on Route/Ferries and Car trains" funkar inte för mig längre i nya releasen, jag får alltid "No route found" om jag väljer detta alternativ.blincoln skrev:[*]Avoid tolls/highways/ferries. Färjedelen har funnits, men då har den fuskat och valt rutter som råkade undvika färjor. Nu ruttar den aktivt runt dem.
/fth
Det här har strulat lite även tidigare, då har jag lagt in Middlefart SuC som waypoint för att komma vidare, den "fixen" funkar nu också.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Ah, suveränt exempel, jag hittade buggen. Nu borde den bete sig konsekvent och rätt!fth skrev:Det är lätt att reproducera felet, skapa en rutt från Stockholm till Berlin och välj "Avoid on Route/Ferries and Car trains" så blir det "No route found".fth skrev:"Avoid on Route/Ferries and Car trains" funkar inte för mig längre i nya releasen, jag får alltid "No route found" om jag väljer detta alternativ.blincoln skrev:[*]Avoid tolls/highways/ferries. Färjedelen har funnits, men då har den fuskat och valt rutter som råkade undvika färjor. Nu ruttar den aktivt runt dem.
/fth
Det här har strulat lite även tidigare, då har jag lagt in Middlefart SuC som waypoint för att komma vidare, den "fixen" funkar nu också.
/fth
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Nu funkar det igen!blincoln skrev:Ah, suveränt exempel, jag hittade buggen. Nu borde den bete sig konsekvent och rätt!
Jag har sagt det förut, och säger det igen: suverän och oumbärlig app, oslagbar respons och service från utvecklarna!
Att inte Elon har köpt upp ABRP och integrerat den i bilarna är ett mysterium, nu är det ju inte längre ens en konkurrensfördel för Tesla!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.3
En liten ytterligare bugrapport, jag labbade med hur resorna skulle se ut med Model 3, och då dök det upp SuC-kostnad i resultatet.
Kul feature, det borde kanske gå att slå på det valfritt för alla Teslor, jag hittar inget sätt att få kostnaden att synas med min X90D?
Det ser dock ut att finnas en liten bug här, det första laddstoppet får ingen kostnad, se bifogad bild.
Samma rutt som förut, jag bytte bara bil till Tesla Model 3 LR Aero.
En ytterligare förbättring kanske är att visa en summa längst ned, och kanske även kostnad/km?
Då får du förstås valutakonvertera delbeloppen till någon lämplig valuta, så det kanske är mer jobb än det är värt...
/fth
Kul feature, det borde kanske gå att slå på det valfritt för alla Teslor, jag hittar inget sätt att få kostnaden att synas med min X90D?
Det ser dock ut att finnas en liten bug här, det första laddstoppet får ingen kostnad, se bifogad bild.
Samma rutt som förut, jag bytte bara bil till Tesla Model 3 LR Aero.
En ytterligare förbättring kanske är att visa en summa längst ned, och kanske även kostnad/km?
Då får du förstås valutakonvertera delbeloppen till någon lämplig valuta, så det kanske är mer jobb än det är värt...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Äsch, det berodde bara på att Ödeshög enligt Teslas egen databas ligger i Kalifornien så kostnadsuppslagningen blev lite förvirrad. Nu är det löst med.fth skrev:En liten ytterligare bugrapport, jag labbade med hur resorna skulle se ut med Model 3, och då dök det upp SuC-kostnad i resultatet.
Kul feature, det borde kanske gå att slå på det valfritt för alla Teslor, jag hittar inget sätt att få kostnaden att synas med min X90D?
Det ser dock ut att finnas en liten bug här, det första laddstoppet får ingen kostnad, se bifogad bild.
Samma rutt som förut, jag bytte bara bil till Tesla Model 3 LR Aero.
Och, du har rätt, numera borde man kunna välja att visa kostnaden för supercharging för alla bilar.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Ödeshög, Kalifornien, same same but differentblincoln skrev:Äsch, det berodde bara på att Ödeshög enligt Teslas egen databas ligger i Kalifornien så kostnadsuppslagningen blev lite förvirrad.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.3
Det här är realtidsprogrammering
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options