A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Dansken »

Var förbi och hälsade på hos Tesla i Mall of Scandinavia.
Tjejen i butiken frågade mig om jag var nöjd med den inbyggde navigatorn... För om jag inte var det, så hade hon hört att en tjänst som heter A Better Routeplanner skulle äga för hårt! :D

Bra jobbat blincoln.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

Ni som har hittat intressanta färjerutter, tack!!! Det var ju en ganska allvarlig bug som nu borde vara fixad, kan dröja några timmar tills databascachen är uppdaterad ordentligt.

Tiden för en färja räknas än så länge bara som den angivna tiden för färjan, vilket i praktiken blir optimistiskt. Vad tycker ni, ska man lägga på en halvtimme väntetid för varje färja (högst lika länge som färjeresan, kanske)?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

Dansken skrev:
Var förbi och hälsade på hos Tesla i Mall of Scandinavia.
Tjejen i butiken frågade mig om jag var nöjd med den inbyggde navigatorn... För om jag inte var det, så hade hon hört att en tjänst som heter A Better Routeplanner skulle äga för hårt! :D
Hahaha, tack för rapporten! Det trodde jag inte att de skulle rekommendera :-)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Verdi

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Verdi »

Dansken skrev:
Var förbi och hälsade på hos Tesla i Mall of Scandinavia.
Tjejen i butiken frågade mig om jag var nöjd med den inbyggde navigatorn... För om jag inte var det, så hade hon hört att en tjänst som heter A Better Routeplanner skulle äga för hårt! :D

Bra jobbat blincoln.

Kanske jag som är seg. Skyller på att jag inte fått min Tesla än. :) Är tanken att man ska använda A better routeplanner i bilen istället för Teslas egen navi? Jag trodde mest det var ett redskap för att planera sin resa innan man åker.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

Verdi skrev:
Kanske jag som är seg. Skyller på att jag inte fått min Tesla än. :) Är tanken att man ska använda A better routeplanner i bilen istället för Teslas egen navi? Jag trodde mest det var ett redskap för att planera sin resa innan man åker.
Tanken är att den ska kunna användas för att följa upp planen (d.v.s se till så förbrukningen håller sig rimligt nära planen) i bilen om man vill. Det blir som ett digitalt alternativ till att skriva ut planen, och där man dessutom kan planera om när det går åt pepparn.

Men mest användbar är den för stt planera i förväg och testa lite alternativ. Eller för att drömma om en Tesla...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Dansken »

blincoln skrev:
Tanken är att den ska kunna användas för att följa upp planen (d.v.s se till så förbrukningen håller sig rimligt nära planen) i bilen om man vill. Det blir som ett digitalt alternativ till att skriva ut planen, och där man dessutom kan planera om när det går åt pepparn.

Men mest användbar är den för stt planera i förväg och testa lite alternativ. Eller för att drömma om en Tesla...
Jo, jag talade också om för henne att det mest handlar om att planera. Därför att browsern i bilen suger som den gör!
Hon verkade fatta vad jag menade Bild
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Dansken »

blincoln skrev:
Tiden för en färja räknas än så länge bara som den angivna tiden för färjan, vilket i praktiken blir optimistiskt. Vad tycker ni, ska man lägga på en halvtimme väntetid för varje färja (högst lika länge som färjeresan, kanske)?
Kanske 30 eller 45 minuter, inte mer. Planerar man sin resa sämre än så, får man skylla sig själv!
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Nyren »

Kan du inte göra det till en parameter man kan ändra, med default på 30min? I semestertid kan det vara betydligt mer än så på vissa sträckor, tex Rødby-Puttgarden
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Verdi skrev:
Kanske jag som är seg. Skyller på att jag inte fått min Tesla än. :) Är tanken att man ska använda A better routeplanner i bilen istället för Teslas egen navi? Jag trodde mest det var ett redskap för att planera sin resa innan man åker.
Tanken är att den ska kunna användas för att följa upp planen (d.v.s se till så förbrukningen håller sig rimligt nära planen) i bilen om man vill. Det blir som ett digitalt alternativ till att skriva ut planen, och där man dessutom kan planera om när det går åt pepparn.

Men mest användbar är den för stt planera i förväg och testa lite alternativ. Eller för att drömma om en Tesla...
Jag planerar resan innan. Sen knappar jag in varje "mellanlandning" i bilens navigator för att få navigering i lilla skärmen och för att kunna jämföra räckviddsberäkningen. Det brukar stämma ganska bra överens med ABRP.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av DSV »

Om man skriver in egna laddningar med tid och effekt bredvid delmålen så syns inte den laddtiden i färdplanen.
I sig en lysande funktion men trodde att jag hittat en tidsmässig genväg innan jag upptäckte den inte räknat med min egendefinierade laddning.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Monark1954 »

Har upptäckt funktionerna att klicka på en SC på kartan och välj "använd denna SC" eller "stanna länge". Ett utmärkt sätt att styra önskad väg genom Europa vid en längre reseplanering.
Har även hittat att efter utförd planering peka på en delsträcka i kartan för att få fram höjdprofil och beräknade data.
Håller med mati, även jag matar in var "mellanladdning" i bilens navigator.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Remuz »

Jag har just nu två bilar och när jag kopplar mytesla så får jag upp en meny att välja bil från, den populäras dock aldrig. Testat i safari och mobile safari
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

Monark1954 skrev:
Har upptäckt funktionerna att klicka på en SC på kartan och välj "använd denna SC" eller "stanna länge". Ett utmärkt sätt att styra önskad väg genom Europa vid en längre reseplanering.
Har även hittat att efter utförd planering peka på en delsträcka i kartan för att få fram höjdprofil och beräknade data.
Håller med mati, även jag matar in var "mellanladdning" i bilens navigator.
Nästan easter egg ;) Jag borde lägga in lite tydligare hjälp...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

Remuz skrev:
Jag har just nu två bilar och när jag kopplar mytesla så får jag upp en meny att välja bil från, den populäras dock aldrig. Testat i safari och mobile safari
Det är skumt, men jag har å andra sidan aldrig testat med flera fordon (av pengatekniska skäl). Skicka ett PM om du fortfarande inte får det att funka!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Remuz »

Fick det att funka genom att logga in och ut från myteslakoppling på både telefonen och datorn (eller om det var något i cache på datorn). Funkar nu iaf
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Remuz skrev:
Jag har just nu två bilar och när jag kopplar mytesla så får jag upp en meny att välja bil från, den populäras dock aldrig. Testat i safari och mobile safari
Det är skumt, men jag har å andra sidan aldrig testat med flera fordon (av pengatekniska skäl). Skicka ett PM om du fortfarande inte får det att funka!
Har samma problem. Det finns två bilar i MyTesla, men det går inte längre att välja bil i ABRP. Det har funkat förut. Lite tråkigt i sammanhanget är ju att jag inte alls har två bilar i verkligheten. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Fribbe
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 02 jun 2017 22:00
Ort: Alingsås

Re: Ikon till 'A Better Routeplanner - 2.0'

Inlägg av Fribbe »

blincoln skrev:
themax skrev:
Ett litet förslag till förbättring av appen; en snygg ikon.
Ja, ABRP borde generellt få en snygg ikon istället för något som är misstänkt likt en Teslalogo. Tesla har inte ens bemödat sig med att klaga än dock :-)
Du har PM 8-)
Model S 75D, Midnight Silver Metallic, Glastak, Svarta Premiumsäten, Askträdekor, 21" grå turbin. Referal, just nu 1500km fri Super Charging:
http://---
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Ikon till 'A Better Routeplanner - 2.0'

Inlägg av blincoln »

blincoln skrev:
themax skrev:
Ett litet förslag till förbättring av appen; en snygg ikon.
Ja, ABRP borde generellt få en snygg ikon istället för något som är misstänkt likt en Teslalogo. Tesla har inte ens bemödat sig med att klaga än dock :-)
Forummedlemmen Fribbe var snäll att hjälpa mig med en iOS-ikon för ABRP. Testa gärna och se vad ni tycker!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

DSV skrev:
Om man skriver in egna laddningar med tid och effekt bredvid delmålen så syns inte den laddtiden i färdplanen.
I sig en lysande funktion men trodde att jag hittat en tidsmässig genväg innan jag upptäckte den inte räknat med min egendefinierade laddning.
Nu är denna gamla surdeg fixad. Dessutom kan man lägga in en avgångstid på valfria waypoints och därmed få ankomst- och avgångstider i planen - så blir det lite lättare att planera lunch eller färjeavgångar.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7061
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av fth »

Grymt bra app!

Skulle det möjligen gå att dela upp inställningen "Avoid Ferries and Car Trains", så att man kan välja att undvika färjor men använda biltåg?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
DSV skrev:
Om man skriver in egna laddningar med tid och effekt bredvid delmålen så syns inte den laddtiden i färdplanen.
I sig en lysande funktion men trodde att jag hittat en tidsmässig genväg innan jag upptäckte den inte räknat med min egendefinierade laddning.
Nu är denna gamla surdeg fixad. Dessutom kan man lägga in en avgångstid på valfria waypoints och därmed få ankomst- och avgångstider i planen - så blir det lite lättare att planera lunch eller färjeavgångar.
Häftigt. Gymt bra! :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av themax »

blincoln skrev:
blincoln skrev:
themax skrev:
Ett litet förslag till förbättring av appen; en snygg ikon.
Ja, ABRP borde generellt få en snygg ikon istället för något som är misstänkt likt en Teslalogo. Tesla har inte ens bemödat sig med att klaga än dock :-)[/quote(

Forummedlemmen Fribbe var snäll att hjälpa mig med en iOS-ikon för ABRP. Testa gärna och se vad ni tycker!
Bild

Mycket snyggt! Precis vad jag efterfrågade :-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av blincoln »

fth skrev:
Skulle det möjligen gå att dela upp inställningen "Avoid Ferries and Car Trains", så att man kan välja att undvika färjor men använda biltåg?
Tyvärr, de buntas ihop till en och samma sak av routingbackenden OSRM. Lite intressant när man får en route av typ "ferry" i alperna ;)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10266
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av Legato »

Är Android-app på gång?

Att köra iPhone istället för 1+ känns nästan lika avlägset som att köpa fossilbil ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 2.0

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
Är Android-app på gång?

Att köra iPhone istället för 1+ känns nästan lika avlägset som att köpa fossilbil ;)
De finns ingen app till iPhone, de är bara symbolen ifall du skapar en genväg på hemskärmen.
Skriv svar