A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Det är något som triggar det - om någon lyckas trigga buggen och sedan trycker ctrl-shift-I i Chrome Windows så får man fram utvecklarkonsollen. Jag är mycket intresserad av felet som står där inklusive vilken rad som kraschar!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Är det här vad du behöver? Jag lade in en resa mellan Malmö och Lund.
Failed to load resource: net::ERR_CONNECTION_REFUSED
?units=metric&carmodel=news60d&consumption=180&speedoverlimit=100&initialcharge=100&chargercharge=1…:2036 Uncaught ReferenceError: $ is not defined
at loadSettings (?units=metric&carmodel=news60d&consumption=180&speedoverlimit=100&initialcharge=100&chargercharge=1…:2036)
at initialize (?units=metric&carmodel=news60d&consumption=180&speedoverlimit=100&initialcharge=100&chargercharge=1…:219)
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:98
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:56
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:53
at Array.<anonymous> (js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:56)
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:107
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:53
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:107
at Tc (js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:55)
Failed to load resource: net::ERR_CONNECTION_REFUSED
?units=metric&carmodel=news60d&consumption=180&speedoverlimit=100&initialcharge=100&chargercharge=1…:2036 Uncaught ReferenceError: $ is not defined
at loadSettings (?units=metric&carmodel=news60d&consumption=180&speedoverlimit=100&initialcharge=100&chargercharge=1…:2036)
at initialize (?units=metric&carmodel=news60d&consumption=180&speedoverlimit=100&initialcharge=100&chargercharge=1…:219)
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:98
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:56
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:53
at Array.<anonymous> (js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:56)
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:107
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:53
at js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:107
at Tc (js?v=3.exp&key=AIzaSyA-NPyfnfRgw3e_JdZod1uUFF8TA7spmEg&callback=initialize&libraries=geometry,places:55)
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Ja, precis, fast just det där felet verkar vara ett följdfel. Om du har utvecklarkonsollen öppen och bara laddar den "rena" https://abetterrouteplanner.com - får du något fel redan där?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Vill bara passa på att berömma igen. Körde Stockholm kvänum idag igen som så många gånger förr. Det stämde så när som på några minuter i ankomsttid, avvikelse pga barn som rymde in i "skogen" i Arboga.
En funktion jag vill lobba för är att inte låsa hastighet i procent. Den som kör min bil och många med denne vill nog ligga 25 över på landsvägar och motorväg. Den magiska gränsen för körkortsindragning.
En funktion jag vill lobba för är att inte låsa hastighet i procent. Den som kör min bil och många med denne vill nog ligga 25 över på landsvägar och motorväg. Den magiska gränsen för körkortsindragning.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.0
% på hastigheten är ett gammalt arv från när ABRP var yngre. Nu skulle man absolut kunna ha t.ex. fix offset från hastighetsbegräsningen. Skulle det vara bättre?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Jag gissar att det finns risk att båda efterfrågas. Själv behöver jag såklart inte det då jag kör lagligtblincoln skrev:% på hastigheten är ett gammalt arv från när ABRP var yngre. Nu skulle man absolut kunna ha t.ex. fix offset från hastighetsbegräsningen. Skulle det vara bättre?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Jo, givetvis, att använda påslag på hastighetsbegräsningen är givetvis helt hypotetiskt. Men du har rätt, båda kommer förmodligen behövas.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Ang "moms på hastigheten", kan man lägga in positioninfo för alla fartkameror (verkar man kunna få från trafikverket) också, så får man också bötesbeloppen man behöver betala in efter resanblincoln skrev:Jo, givetvis, att använda påslag på hastighetsbegräsningen är givetvis helt hypotetiskt. Men du har rätt, båda kommer förmodligen behövas.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Det kom lite jobb emellan så jag testade igen nu. Knepigt nog så kan jag inte återskapa felet länge - nu funkar det alldeles utmärkt... Sjukt irriterande när man inte kan återskapa fel - jag jobbar också med utveckling så jag vet hur frustrerande det är... att veta att det kan finnas ett fel men som bara händer ibland och man hittar det inte!blincoln skrev:Ja, precis, fast just det där felet verkar vara ett följdfel. Om du har utvecklarkonsollen öppen och bara laddar den "rena" https://abetterrouteplanner.com - får du något fel redan där?
I vilket fall som helst så är det superbra med den nya funktionen att lägga in starttider och räkna ut ankomst! Precis vad jag behöver inför Spanienresan på söndag.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Jag lade in lite mer sanity checks på data igår vilket förmodligen gjorde att krascherna försvann. Ledsen att du fick leta i onödan, men stort tack!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Ja, just, det är ju ett annat sätt att summera kostnaderna för en resaOppfinnarn skrev:Ang "moms på hastigheten", kan man lägga in positioninfo för alla fartkameror (verkar man kunna få från trafikverket) också, så får man också bötesbeloppen man behöver betala in efter resanblincoln skrev:Jo, givetvis, att använda påslag på hastighetsbegräsningen är givetvis helt hypotetiskt. Men du har rätt, båda kommer förmodligen behövas.
Jag försöker dock undvika ett nytt nationellt databasträsk (jfr laddning) så fartkameror i ABRP dröjer nog...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Kan man på kartan märka en position, alternativt, i Google syntax ange kordinater till dit man vill navigera?
Model S P85DL+
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Fri fart?
Nyfiken på vilken fart som används i beräkningarna när det saknas fartbegränsning.
Vad blir 120% av fri fart, ruskigt fort eller något annat?
Inser att när det ofta är 130 km/h eller fri fart har vi för hög % inmatat nere i Europa då vi använt 140 km/h men inte högre som målhastighet. 120% stämmer bra för oss i Sverige men inte på huvudvägar i Europa.
Syftet är ju att få energin att alltid räcka men inte slösa tid på laddning. Att vägarbeten och tät trafik gör att det är lite mer kvar i tanken gör inget men stämmer förutsättningarna och inmatat fart går hålla vill man ju nå fram.
Nyfiken på vilken fart som används i beräkningarna när det saknas fartbegränsning.
Vad blir 120% av fri fart, ruskigt fort eller något annat?
Inser att när det ofta är 130 km/h eller fri fart har vi för hög % inmatat nere i Europa då vi använt 140 km/h men inte högre som målhastighet. 120% stämmer bra för oss i Sverige men inte på huvudvägar i Europa.
Syftet är ju att få energin att alltid räcka men inte slösa tid på laddning. Att vägarbeten och tät trafik gör att det är lite mer kvar i tanken gör inget men stämmer förutsättningarna och inmatat fart går hålla vill man ju nå fram.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Om du klickar på en punkt på rutten kan du se vilken hastighet som den beräknar att du har där. När de är fri fart genom Tyskland så räknar den med 140 km/h så om du har 20% över så är det 168 km/h.Monark1954 skrev:Fri fart?
Nyfiken på vilken fart som används i beräkningarna när det saknas fartbegränsning.
Vad blir 120% av fri fart, ruskigt fort eller något annat?
Inser att när det ofta är 130 km/h eller fri fart har vi för hög % inmatat nere i Europa då vi använt 140 km/h men inte högre som målhastighet. 120% stämmer bra för oss i Sverige men inte på huvudvägar i Europa.
Syftet är ju att få energin att alltid räcka men inte slösa tid på laddning. Att vägarbeten och tät trafik gör att det är lite mer kvar i tanken gör inget men stämmer förutsättningarna och inmatat fart går hålla vill man ju nå fram.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Gick tillbaka till A Better Routplanner och skulle sänka min %.
Insåg varför vad man kan ha MAX HASTIGHET till. Sänkte den till de 140 km/h vi valt och nu har vi ju kvar rätt beräkning för 120 km/h vägar och lägre. Ruttade om och vipps blev resultatet annorlunda. Super, nu för vi vidare i Europa och utnyttjar programmet bättre.
Insåg varför vad man kan ha MAX HASTIGHET till. Sänkte den till de 140 km/h vi valt och nu har vi ju kvar rätt beräkning för 120 km/h vägar och lägre. Ruttade om och vipps blev resultatet annorlunda. Super, nu för vi vidare i Europa och utnyttjar programmet bättre.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3
Efter morgonens Model 3-specar så har jag nu lagt in preliminära Model 3or i ABRP. Enligt diverse siffror på estimat för long range så verkar den väldigt lik en klassisk Model S85 i range, och därför har jag matchat körsträckorna för normal svensk motorvägskörning. Long-range-batteriet motsvarar då en Model S70 (67 kWh tillgängligt) och en referensförbrukning på 180 kWh/km i 110 km/h.
Standard Range-varianten är bara skalad enligt EPA-range, d.v.s har en användbar batterikapacitet på 48 kWh.
Testa gärna och föreslå förbättringar!
Standard Range-varianten är bara skalad enligt EPA-range, d.v.s har en användbar batterikapacitet på 48 kWh.
Testa gärna och föreslå förbättringar!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3
Hur gjorde du med suc? Snålbatteriet verkar trögt att ladda, betydligt segare än S60
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3
Än så länge är det ett rent 50 kWh-batteri, utan gömd kapacitet (á la S60 som var 75). Så då går det trögt att ladda i toppen. Finns det någon info om det? Jag ser att Long Range väger drygt 100 kg mer så det är i alla fall inte samma batteri i båda varianterna.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3
Jag var nog pessimistisk vad gäller range, Long Range har 310 miles EPA, vilket placerar den någonstans mellan en MS90 och MS100 (inte MS85 som jag först felaktigt jämförde med). Nu stämmer det ganska bra med 165 Wh/km och 71 kWh användbar kapacitet (75 kWh batteri) för Long Range och 51 kWh för Standard.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3
Slutat välja nästa SC med Teslas navigator.
Med motorväg sen några mil längs långsamma vägar till ett boende. När man dagen efter startar och ser hur långt man når med Teslas urval av SC blir man gravt lurad.
Efter boende i Nice valde jag en SC utan att konsultera ABRP. Skulle komma fram med många % marginal. Slutade med att de sista 4 milen slipstrimade vi en långtradare för att komma fram. Vi nådde SC med 0%. Kollade SC efter SC längs vägen mot Paris. Vid start efter laddning eller boende så är prognosen kvar vi ankomst 10-20% för hög i Tesla. Det visar givetvis rätt när man passerat den SC man hoppat över och inser att detta går inte.
Nu har jag finputsat siffrorna i ABRP och den får styra val av alla SC.
Därefter väljer jag i Teslas navigator en SC som ABRP beräknat att vi kan nå.
Tror jag hade 25 km på medelberäkning av förbrukning. Om det nu är den siffran som används av Teslas navigator.
Med motorväg sen några mil längs långsamma vägar till ett boende. När man dagen efter startar och ser hur långt man når med Teslas urval av SC blir man gravt lurad.
Efter boende i Nice valde jag en SC utan att konsultera ABRP. Skulle komma fram med många % marginal. Slutade med att de sista 4 milen slipstrimade vi en långtradare för att komma fram. Vi nådde SC med 0%. Kollade SC efter SC längs vägen mot Paris. Vid start efter laddning eller boende så är prognosen kvar vi ankomst 10-20% för hög i Tesla. Det visar givetvis rätt när man passerat den SC man hoppat över och inser att detta går inte.
Nu har jag finputsat siffrorna i ABRP och den får styra val av alla SC.
Därefter väljer jag i Teslas navigator en SC som ABRP beräknat att vi kan nå.
Tror jag hade 25 km på medelberäkning av förbrukning. Om det nu är den siffran som används av Teslas navigator.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3
Kan man använda ABRP för att ta reda på batteridegradering i sin bil?
Jag använde den idag och följde med förbrukningen i bilen. State of charge låg ca 1 procentenhet lägre än beräknat efter en tids åkning. Över lag följde jag hastighetsbegränsningen slaviskt, och begränsades inte själv av trafiken heller. Idag var det dock i princip optimala förhållanden för att spara energi – måttlig vind, molnigt och ca 20°. Hade det varit vinter- eller högsommarväder hade ju förbrukningen varit betydligt högre.
Tar programmet hänsyn till dagens väder (med data från någon vädertjänst typ)? Eller bör jag justera någon parameter för att inte få glädjesiffror om min förbrukning någon annan dag?
Jag kör en 85:a från 2014 som jag köpt begagnad, så jag vet inte om batterikapaciteten varit högre förr i tiden.
PS. Glömde säga att jag älskar programmet och vill ge allt beröm till dess programmerare!
Jag använde den idag och följde med förbrukningen i bilen. State of charge låg ca 1 procentenhet lägre än beräknat efter en tids åkning. Över lag följde jag hastighetsbegränsningen slaviskt, och begränsades inte själv av trafiken heller. Idag var det dock i princip optimala förhållanden för att spara energi – måttlig vind, molnigt och ca 20°. Hade det varit vinter- eller högsommarväder hade ju förbrukningen varit betydligt högre.
Tar programmet hänsyn till dagens väder (med data från någon vädertjänst typ)? Eller bör jag justera någon parameter för att inte få glädjesiffror om min förbrukning någon annan dag?
Jag kör en 85:a från 2014 som jag köpt begagnad, så jag vet inte om batterikapaciteten varit högre förr i tiden.
PS. Glömde säga att jag älskar programmet och vill ge allt beröm till dess programmerare!
Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3
Generellt så bestäms din förbruking av inställningen "Reference consumption" och tanken är att du kan skruva på den själv efter körstil, bilens egenskaper (fetefälgar t.ex) och kanske säsong. Den sätts till något rimligt när du väljer bilmodell. 1% fel är inte mycket när du väl kör.
Däremot funderade jag precis på samma sak när jag körde långt idag. Om man jämför hur många % fel det blir i planeringen med vad Teslan rapporterar i Wh/km så borde man kunna räkna fram en degradering. I mitt fall noterar jag att bilens Wh/km stämmer väl med vad ABRP tycker, men att kvarvarande % i bilen i alla fall är lägre än ABRPs plan. Så jag antar att det betyder att t.ex 90% SoC är mindre i kWh än vad ABRP tror.
Men det är kanske lättare att ladda fullt och kolla typical range...
Däremot funderade jag precis på samma sak när jag körde långt idag. Om man jämför hur många % fel det blir i planeringen med vad Teslan rapporterar i Wh/km så borde man kunna räkna fram en degradering. I mitt fall noterar jag att bilens Wh/km stämmer väl med vad ABRP tycker, men att kvarvarande % i bilen i alla fall är lägre än ABRPs plan. Så jag antar att det betyder att t.ex 90% SoC är mindre i kWh än vad ABRP tror.
Men det är kanske lättare att ladda fullt och kolla typical range...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3
Jag har ibland satt modellen till 75 eller 75D för att simulera degraderingen. Får testa det vid någon annan långtur.
Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3
Jag körde ABRP i bilbrowsern igår och noterade att den blå linjen som ska visa den planerade rutten på kartan inte fanns där längre. Det funkar i alla mina icke-bil-browsrar, och jag har inte ändrat något i koden. Funkar det för någon annan?
(Kan ju vara Google som ändrat sitt maps-API på något sätt som Teslas browser inte stödjer, argh för att debugga det...)
(Kan ju vara Google som ändrat sitt maps-API på något sätt som Teslas browser inte stödjer, argh för att debugga det...)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3
Jag känner igen att den blå linjen som ska visa planerad rutt inte längre syns i bilen.blincoln skrev:Jag körde ABRP i bilbrowsern igår och noterade att den blå linjen som ska visa den planerade rutten på kartan inte fanns där längre. … Funkar det för någon annan?
Tråkigt.