A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av blincoln »

vigge50 skrev:
blincoln skrev:
Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/

Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Grym data, är det tillräckligt för att du ska ändra beräkningarna på hemsidan eller ska du vänta på mer data?

Har du fått in något mer om supercharging på Model 3 eller har du fortfarande bara en laddning?
Vågar inte riktigt ändra på modellen i ABRP ännu, måste kolla mer på data och tvätta bort en del först. Jag fick löfte av en Model 3-ägare att han skulle köra en roadtrip i helgen med ABRP igång på telefonen, men tyvärr har det inte dykt upp någon data ännu. Model 3 behöver en kass webbrowser i bilen som inte duger till annat än ABRP ;)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av vigge50 »

blincoln skrev:
vigge50 skrev:
blincoln skrev:
Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/

Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Grym data, är det tillräckligt för att du ska ändra beräkningarna på hemsidan eller ska du vänta på mer data?

Har du fått in något mer om supercharging på Model 3 eller har du fortfarande bara en laddning?
Vågar inte riktigt ändra på modellen i ABRP ännu, måste kolla mer på data och tvätta bort en del först. Jag fick löfte av en Model 3-ägare att han skulle köra en roadtrip i helgen med ABRP igång på telefonen, men tyvärr har det inte dykt upp någon data ännu. Model 3 behöver en kass webbrowser i bilen som inte duger till annat än ABRP ;)
Ja, utan webbläsare så är chansen såklart mindre att man har det igång.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av Rennwagen »

Först och främst infaller jag i hyllningskören.
Så här i vintertider vore det kanske intressant med en "winter" eller "cold start" Knapp som man kunde trycka ned före beräkningen. Då slipper man gå in och justera förbrukning vid korta resor och man får med räckviddsminskningen vid start. Har man varm eller förvärmd bil behöver den inte tryckas ned.
Kan det vara en idé blincoln?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av blincoln »

Hmmm, ja, jo, det kanske skulle vara görbart. Intressant att litiumjonbatterier är fyra gånger lättare att värma upp än motsvarande massa vatten, men det blir ändå 6 kWh som går åt för att värma ett batteripack från -20 till +20 grader.
Mååånga osäkerheter kring spillvärme från motorn och avkylning mot omgivningen osv dock. Modellen kommer bli väldigt grov innan vi lärt oss ungefär vad som gäller.

Användargränssnittet skulle då bli en "Car temp at start"-input. Skulle det kunna vara användbart?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av Rennwagen »

blincoln skrev:
Hmmm, ja, jo, det kanske skulle vara görbart. Intressant att litiumjonbatterier är fyra gånger lättare att värma upp än motsvarande massa vatten, men det blir ändå 6 kWh som går åt för att värma ett batteripack från -20 till +20 grader.
Mååånga osäkerheter kring spillvärme från motorn och avkylning mot omgivningen osv dock. Modellen kommer bli väldigt grov innan vi lärt oss ungefär vad som gäller.

Användargränssnittet skulle då bli en "Car temp at start"-input. Skulle det kunna vara användbart?
Det tycker jag låter utmärkt. Tempdata finns tillgänglig och även om kalkylen blir grov med tanke på osäkerheterna du nämner så förbättrar det noggrannheten då man åker kort och med kall bil i norden.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av blincoln »

Ok, ska titta på det. Peka gärna ut länkar till data om temperatur och dess påverkan på Teslor.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av Remuz »

Alltså seriöst, den är så sjukt bra. Den säger tom att man har 1% kvar vid suc 1-2min innan bilen fattat det. Den är så löjligt exakt nu efter jag trimmat in den för min bil.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Alltså seriöst, den är så sjukt bra. Den säger tom att man har 1% kvar vid suc 1-2min innan bilen fattat det. Den är så löjligt exakt nu efter jag trimmat in den för min bil.
Håller med. Jag litar på den mycket mer än på bilens hopplösa gissningar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av lobbin »

Ibland önskar jag "Charger Depart Charge", dvs hur mycket man max vill ladda innan man fortsätter
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av blincoln »

Remuz skrev:
Alltså seriöst, den är så sjukt bra. Den säger tom att man har 1% kvar vid suc 1-2min innan bilen fattat det. Den är så löjligt exakt nu efter jag trimmat in den för min bil.
Min teori är att du antingen
a) Är jäkligt bra på att gissa din referensförbruking eller
b) Anpassar körningen vartefter så att det stämmer med planen
;)

Hur laddar din 90a vid 1% förresten?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av Remuz »

Vid 1% så laddar den drygt 50kW. Sedan är den uppe i max 110kW) vid 8% ungefär. Vid 55% börjar det sakta dala.

Jag har skickat in statistik hela mellandagarna :)

Jag känner att jag vet ungefär hur jag ska sätta ref-förbrukning beroende på väder nu. Dessutom så kör jag med inforutan framme så när det blir 1% så ser jag till att hålla mig där. Vore dock optimalare att komma fram med 5% troligen, men det känns lite fegt. Rullade in i Ödeshög med 30% idag, klurade ett tag på att chansa på sillekrog och köra chademo i Norrköping om det knep, men barnen ville ha BK, så det blev rejält laddat
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av blincoln »

Tack för data, jag ska rätta till laddningsmodellerna lite för riktigt låga SoC. Nästan ingen av användarna vågar köra så lågt - spänning i vardagen för välanpassade medborgare :-)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av Remuz »

Märkligt, jag har alltid som mål att komma till suc med mindre än 1% (under 4km kvar). Annars hade man ju kunnat köra snabbare istället..?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av blincoln »

Det är du och Herr X som har skräck för gamla elektroner ;)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av blincoln »

Så, då har jag lagt in en mer realistisk laddeffekt för nyare batterier (75, 90, 100) under 10% SoC. Det innebär intressant nog att om man ställer "Charger arrival" till 1% så kommer den inte välja att planera för 1% vid ankomst om man har t.ex. en S90d eftersom det inte är tidsoptimalt för det batteriet, men däremot kommer den göra det med en S85d.

Jag skulle behöva data från er med 75or med BTX8, d.v.s 85 kWh-batteriet vid riktigt låg SoC (%). Kurvorna jag har så långt ser ut att likna gamla 85-batteriet väldigt mycket så då innebär det at ni också kan köra lågt utan att det går långsamt att ladda.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av Kulingen »

blincoln skrev:
Så, då har jag lagt in en mer realistisk laddeffekt för nyare batterier (75, 90, 100) under 10% SoC. Det innebär intressant nog att om man ställer "Charger arrival" till 1% så kommer den inte välja att planera för 1% vid ankomst om man har t.ex. en S90d eftersom det inte är tidsoptimalt för det batteriet, men däremot kommer den göra det med en S85d.

Jag skulle behöva data från er med 75or med BTX8, d.v.s 85 kWh-batteriet vid riktigt låg SoC (%). Kurvorna jag har så långt ser ut att likna gamla 85-batteriet väldigt mycket så då innebär det at ni också kan köra lågt utan att det går långsamt att ladda.
Jag har en S75D med 85 batteri, räcker det att jag varmkör batteriet och plottar en laddkurva själv eller måste jag skaffa ett konto vet inte hur man gör.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av Remuz »

Show settings -> Register
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av blincoln »

Du går in på https://abetterrouteplanner.com i bilens browser (eller mobilen). Tryck på "Settings" och "MyTesla login". Logga in med ditt MyTesla-konto, se till att "Share data" förblir ibockad, välj bil och that's it.

Den loggar bara data när du har den sidan igång i browsern, så för att logga laddkurvor sitt gärna kvar i bilen (eller ha mobilbrowsern igång) när du har tillfälle.

(Man behöver inte ha ABRP-konto, det är bara för att kunna synkronisera planer mellan t.ex. bil och dator)

Edit: Det har sagts förr men förtjänar att repeteras: MyTesla-inloggningen sparas i form av en "token" som är giltig i tre månader. Inloggning och lösenord sparas aldrig. Token ligger bara i just den browsern och sparas aldrig på ABRPs server. Det är givetvis fortfarande inte supersäkert eftersom ni måste lita på att jag gör som jag säger, men det finns ingen data som kan läcka från ABRPs server i alla fall.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av Bjelke »

blincoln skrev:
Det är du och Herr X som har skräck för gamla elektroner ;)
Räckviddsångest = ha för mycket räckvidd kvar när man kommer till ett laddställe :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av Monark1954 »

Höjde vår arrivel charge till 10% när Björn Nyland uppdagade Teslas nya laddkurvor.
Fick nu infall att räkna tidsvinsten. Mindre än 5 minuter skiljer på att starta vid noll vid 50 kW och mot starta vid 10% och 110 kW. Då räknat på att effekten ligger kvar på 50 kW till man når 110 kW. Dvs i praktiken skiljer det några minuter.

Kul att fler kör mot 0% laddnivå, i går började jag leta var man ställde in att bli bogserad funktionen då vi nådde 0% innan Storuman. Vi gick ner lite i fart och allt gick bra.
Fick 32 kW Chademo kraft vid 1 % laddnivå. Vid 27% var i uppe i 43 kW för att nå 46 kW vid 64% laddning.
Tack Umeå Energi och ABB att ni bytte styrkort i laddaren så den gav vad som utlovats.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av Remuz »

50kW stiger för att nå runt 62kW vid 8% soc, sedan dunkar Den upp i 110kW som i ett trollslag.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
Märkligt, jag har alltid som mål att komma till suc med mindre än 1% (under 4km kvar). Annars hade man ju kunnat köra snabbare istället..?
Gjorde så också tidigare, men med min bil har jag kommit fram till att jag förlorar tid på det, åtminstone vintertid. Har jag riktigt låg SOC så tar det lång tid att starta laddningen vid SUCen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av blincoln »

Ja, den verkar väldigt olinjär under 10% om man kollar på data - långsamt ökande upp till 8% och sedan fullt flås.
Capture.PNG
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av Remuz »

Den kurvan är mycket lik min bil. Har på 2500 mil gått från runt 86kWh (392km) till 83kWh (378km) i tillgängligt batteri. Laddat fullt totalt två gånger så ev är det obalans.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av blincoln »

Remuz skrev:
Den kurvan är mycket lik min bil. Har på 2500 mil gått från runt 86kWh (392km) till 83kWh (378km) i tillgängligt batteri. Laddat fullt totalt två gånger så ev är det obalans.
Ja, det är väl till viss del din bils kurva :D
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skriv svar