A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av blincoln »

gellerstam skrev:
Vi har en e-up.

Vad behöver jag göra för att förse dig med de datat du behöver för att kunna lägga till den som bilmodell?
Ta en titt på https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... a-bolt-ev/
Det är fortfarande under utveckling och än så länge bara för Bolt, men så snart det funkar som det ska där så kan vi öppna upp det för andra bilmodeller.

Kortersionen är alltså att skaffa en OBD-bluetooth-adapter, plugga in den och köra en app (Torque Pro) på mobilen som loggar data till vår server.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av gellerstam »

blincoln skrev:
gellerstam skrev:
Vi har en e-up.

Vad behöver jag göra för att förse dig med de datat du behöver för att kunna lägga till den som bilmodell?
Ta en titt på https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... a-bolt-ev/
Det är fortfarande under utveckling och än så länge bara för Bolt, men så snart det funkar som det ska där så kan vi öppna upp det för andra bilmodeller.

Kortersionen är alltså att skaffa en OBD-bluetooth-adapter, plugga in den och köra en app (Torque Pro) på mobilen som loggar data till vår server.
Tack.

Hur mycket data behöver ni för att det ska fungera? Hur lång sträcka? Tid? antalladdninngar? m.m.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av Hedman »

blincoln skrev:
Hedman skrev:
Har märkt att en hel del destinations laddare inte längre syns på kartan. Något som är på väg tillbaka? Jag tyckte Abrp var klockrent för att hitta lämpliga hotell.

Mvh Hedman
Vi har inte medvetet tagit bort några laddare alls, men antalet laddare som visas på skärmen samtidigt är begränsat till 500 för att inte göra det så segt. Kan vara någon bugg där; säg till om du kan återskapa något konstigt eller någon laddare som du vet saknas!
Tja Piz-Hotel brevid liften i Pitztal i Österrike
Gasthof Krone i Kinding
Båda har tesla destinationsladdare och även
Röbler tor i wittstock am Dosse
Den har en typ två av okänt märke

Men alla tre syntes i alla fall tidigare i somras.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av blincoln »

Hedman skrev:
blincoln skrev:
Hedman skrev:
Har märkt att en hel del destinations laddare inte längre syns på kartan. Något som är på väg tillbaka? Jag tyckte Abrp var klockrent för att hitta lämpliga hotell.

Mvh Hedman
Vi har inte medvetet tagit bort några laddare alls, men antalet laddare som visas på skärmen samtidigt är begränsat till 500 för att inte göra det så segt. Kan vara någon bugg där; säg till om du kan återskapa något konstigt eller någon laddare som du vet saknas!
Tja piz hotel brevid liften i pitztal i österrike
Gasthof krone i kinding
Båda har tesla destinationsladdare och även
Röbler tor i wittstock am dosse som har laddning syndes i alla fall tidigare i somras.
Perfekt! Med hjälp av detta kunde jag fixa detta på en gång. Nu ska alla laddare visas bara man zoomar tillräckligt.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av Hedman »

blincoln skrev:
Hedman skrev:
blincoln skrev:
Hedman skrev:
Har märkt att en hel del destinations laddare inte längre syns på kartan. Något som är på väg tillbaka? Jag tyckte Abrp var klockrent för att hitta lämpliga hotell.

Mvh Hedman
Vi har inte medvetet tagit bort några laddare alls, men antalet laddare som visas på skärmen samtidigt är begränsat till 500 för att inte göra det så segt. Kan vara någon bugg där; säg till om du kan återskapa något konstigt eller någon laddare som du vet saknas!
Tja piz hotel brevid liften i pitztal i österrike
Gasthof krone i kinding
Båda har tesla destinationsladdare och även
Röbler tor i wittstock am dosse som har laddning syndes i alla fall tidigare i somras.
Perfekt! Med hjälp av detta kunde jag fixa detta på en gång. Nu ska alla laddare visas bara man zoomar tillräckligt.
Superbra, kan konfirmera att nu funkar det igen kanoners när man ska planera vinterns äventyr!
Tack och bock,
Hedman
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av blincoln »

Jag kan tipsa om att man nu kan söka på superchargers enkelt genom att skriva in en adress som innehåller "suc", "sc", "super*" eller "tesla". T.ex. "sc tyst" - om man nu verkligen, verkligen vill åka dit. Dessutom kan man släpa waypoints upp och ner i listan istället för de gamla upp/ner-knapparna.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av Hedman »

blincoln skrev:
Jag kan tipsa om att man nu kan söka på superchargers enkelt genom att skriva in en adress som innehåller "suc", "sc", "super*" eller "tesla". T.ex. "sc tyst" - om man nu verkligen, verkligen vill åka dit. Dessutom kan man släpa waypoints upp och ner i listan istället för de gamla upp/ner-knapparna.
Ja, det är mycket smidigare att släpa dem, bra jobbat!
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av vigge50 »

Förväntar mig att du redan har full koll på det men kul att InsideEVs delar infon du samlat. Synd bara att de skriver mer om din blog än själva ruttplaneraren.

https://insideevs.com/tesla-model-3-road-trip-champ/
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av blincoln »

vigge50 skrev:
Förväntar mig att du redan har full koll på det men kul att InsideEVs delar infon du samlat. Synd bara att de skriver mer om din blog än själva ruttplaneraren.

https://insideevs.com/tesla-model-3-road-trip-champ/
Ja, bloggen får en del spridning av EV-media, vilket är bra reklam det med. Men konkurrensen om läsarnas uppmärksamhet är uppenbarligen hård, så det produceras enorma mängder artiklar per dag.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av vigge50 »

Enligt EPAs siffror så skiljer det en del i förbrukning mellan Model 3 RWD och AWD, några planer på att samla data från dessa separat och ha de som olika modeller när man testar rutter?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av blincoln »

vigge50 skrev:
Enligt EPAs siffror så skiljer det en del i förbrukning mellan Model 3 RWD och AWD, några planer på att samla data från dessa separat och ha de som olika modeller när man testar rutter?
Absolut. Det är lätt att skilja dem åt med de option codes som vi läser ut från bilen. Men vi behöver meeer data :-)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av chaffis75 »

Inte så aktuellt för mig än då jag inte har en tesla men hur bidrar man med data om man har en modell 3, letade lite snabbt efter den informationen men hittade inte något.
Kanske du ska göra de lättare att hitta den informationen, typ en liten länk i en hörna på kartan.
Men de skulle kunna vara så att de finns och jag mest är blind. :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av blincoln »

chaffis75 skrev:
Inte så aktuellt för mig än då jag inte har en tesla men hur bidrar man med data om man har en modell 3, letade lite snabbt efter den informationen men hittade inte något.
Kanske du ska göra de lättare att hitta den informationen, typ en liten länk i en hörna på kartan.
Men de skulle kunna vara så att de finns och jag mest är blind. :D
Tack, jag ska försöka förbättra informationen!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av gellerstam »

Snyggt jobbat Bo! Detta har kanske varit uppe tidigare men då har jag missat det.

Som jag tolkar det är väder och vind informationen inte automatiskt kopplad till ruttberäkningen? Utan du använder alltid de värdena som är under *"More Settings".

Förslag: inställning för att välja aktuellt väder, väder prognos om x dagar eller eget väder.
Alltså om du/jag/man/hen/hom..... väljer automatiskt väder så kollar planeraren aktuellt väder.
Om man vet att man skall åka om t.ex. tre dagar så kan du ha med den parameter också, dvs kolla på prognosen.
Eller eget väder precis som du har idag.

Jag har tyvärr inte koll på om YR, SMHI eller GFS har några gratis-APIer man kan använda. Att kolla mot deras hemsidor antar jag blir för långsamt? Appen Grönt väder har en kombo prognos av dessa väderinstitut så de har kanske koll på hur man får ut datat snabbt?

Sen en liten användbarhets fundering. Är verkligen vit text på ljusgrå bakgrund optimalt? Mörkgrå eller svart text bör ge skarpare kontrast och blir då mer lättläst? Är det så att vit text funkar bättre på MCU'n? Jag pillar ju bara på settings på PC'n och det behöver nödvändigtvis inta vara samma som är bäst på olika plattformar. Du har givetvis testat detta och valt det som funkar bäst. Men något att testa/fundera på om du inte gjort det. :-)

* Fråga till den engelska språkpolisen här på forumet: Är det ok att börja alla ord med stor bokstav som görs i Settings gränssnittet? (Är inget jag lagt märke till tidigare. Men det är snyggt när det är rätt. :-) )
ABRP.jpg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av Vidio »

Tyvärr fungerar inte realtidsfönstret längre. Man kan inte se hur man ligger till mot plan :(

Varför tog den livsnödvändiga funktionen bort?
C564AD30-3C45-45A9-B9E0-DEF1722F59A1.jpeg
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av blincoln »

Sorry, nu är det fixat!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 591
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av macksie »

blincoln skrev:
Sorry, nu är det fixat!
Du är inte berättigad att be om ursäkt. :-)
Tack för en grym gratistjänst
MYP
X90d
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av blincoln »

Nu har vi BMW i3 (60 och 94 Ah) också i ABRP. En roadtrip i i3 60 Ah verkar plågsamt, men icke desto mindre genomförbar. Sträckan Lund-Stockholm tar faktiskt "bara" 41% längre tid i en i3 60 Ah (8h22m) jämfört med den regerande mästaren Tesla Model 3 Long Range (5h55m). Antalet laddstopp är dock 9 jämfört med 1, så det blir mycket fika ;)

Hyundai Ionic och Kona är också på väg in i ABRP.

https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... /abrp-3-0/
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av Jilldris »

Körde Göteborg-Karlskrona och tillbaka med hyrd Ioniq förra helgen. Loggade med Torque för skoj skull. Kan skicka loggarna om det är intressant?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av blincoln »

Jilldris skrev:
Körde Göteborg-Karlskrona och tillbaka med hyrd Ioniq förra helgen. Loggade med Torque för skoj skull. Kan skicka loggarna om det är intressant?
Gärna!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Jilldris
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 aug 2016 01:01
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av Jilldris »

blincoln skrev:
Jilldris skrev:
Körde Göteborg-Karlskrona och tillbaka med hyrd Ioniq förra helgen. Loggade med Torque för skoj skull. Kan skicka loggarna om det är intressant?
Gärna!
Mailar loggarna till dig. Hade i baktanke att ni kanske var intresserade så jag får erkänna att jag var ute och nerdade mig på söndagkvällen och försökte köra olika konstanthastigheter fram och tillbaka också. :)
Finns med ett antal snabbladdningar med också. Provplottat dem och man får säga att det är väldigt imponerande vilken hastighet man får med det lilla batteriet i Ioniq! Och den ska ju ladda ännu snabbare på laddare över 50kW.

Är sjukt imponerad av vad ni gjort med abetterrouteplanner. Underlättar extremt mycket för ruttplanering för Tesla. Men det grymma är att potentialen med abetterrouteplanner för andra bilar är ju ännu större. Tesla går ändå hyffsat enkelt att planera via navigatorn, trots de begränsningar som finns. Men för andra bilar finns ju inget vettigt så stöd alls idag, så för dem kan abetterrouteplanner bli helt revolutionerande vad det gäller reseplanering! Blir också ett väldigt bra verktyg för att jämföra olika bilar innan köp.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av blincoln »

Jilldris skrev:
Mailar loggarna till dig. Hade i baktanke att ni kanske var intresserade så jag får erkänna att jag var ute och nerdade mig på söndagkvällen och försökte köra olika konstanthastigheter fram och tillbaka också. :)
Finns med ett antal snabbladdningar med också. Provplottat dem och man får säga att det är väldigt imponerande vilken hastighet man får med det lilla batteriet i Ioniq! Och den ska ju ladda ännu snabbare på laddare över 50kW.

Är sjukt imponerad av vad ni gjort med abetterrouteplanner. Underlättar extremt mycket för ruttplanering för Tesla. Men det grymma är att potentialen med abetterrouteplanner för andra bilar är ju ännu större. Tesla går ändå hyffsat enkelt att planera via navigatorn, trots de begränsningar som finns. Men för andra bilar finns ju inget vettigt så stöd alls idag, så för dem kan abetterrouteplanner bli helt revolutionerande vad det gäller reseplanering! Blir också ett väldigt bra verktyg för att jämföra olika bilar innan köp.
Tack för berömmet, det värmer! Vi inser också att behovet är stort utanför Tesla-ägare, men ABRP kommer såklart bli bättre och bättre även för oss med Tesla.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av Ampera »

Fick en lite rolig plannering då jag försöker göra en resa till Praag, skall ladda på Vestec för att sedan köra 93km och ladda på Humpolec för att sedan köra tillbaks 93km...bug?
2018-09-10_14-45-32.png
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.1

Inlägg av blincoln »

Tack för bugrapporten! Det hela beror troligen på att du åker till en SuC med målet att nå fram till laddare med 10%, samtidigt som slutmålet är att nå fram med 50%. AIn får målkonflikter och drar i nödbromsen ;)

Hursomheslt, jag ska fixa det så snart som möjligt. Under tiden kan du planera med destination var som helst i Prag (t.ex. Vestec, inte superladdaren) så ska det funka!

Edit: Ahhh, jobbigt! ABRP räknar inte med laddning efter att man kommit fram till destinationen. Så om du ber den komma fram till en laddare med 50% SoC så kommer den försöka anlända med 50%. I ditt fall så kan man inte komma till SC Vestec utan att först åka till Vestec, ladda, åka till Humplec, ladda, och sedan komma till Vestec med 50%. Inte så lätt att begripa förstås! Jag ska fundera på hur man bäst löser det.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.2

Inlägg av blincoln »

ABRP 3.2 - nya kartor och Ioniq!

Nu har vi bytt till MapBox som kartleverantör (bla bla bla Google bla prishöjningar) och på köpet fått både snyggare och snabbare kartor. (Tyvärr har trafiklagret fått stryka på foten, men vi jobbar på det.)
Dessutom är nu Hyundai Ioniq med bland bilmodellerna, och Kona är på väg in.

All feedback är välkommen som vanligt!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skriv svar