Vågar inte riktigt ändra på modellen i ABRP ännu, måste kolla mer på data och tvätta bort en del först. Jag fick löfte av en Model 3-ägare att han skulle köra en roadtrip i helgen med ABRP igång på telefonen, men tyvärr har det inte dykt upp någon data ännu. Model 3 behöver en kass webbrowser i bilen som inte duger till annat än ABRPvigge50 skrev:Grym data, är det tillräckligt för att du ska ändra beräkningarna på hemsidan eller ska du vänta på mer data?blincoln skrev:Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/
Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Har du fått in något mer om supercharging på Model 3 eller har du fortfarande bara en laddning?
A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Ja, utan webbläsare så är chansen såklart mindre att man har det igång.blincoln skrev:Vågar inte riktigt ändra på modellen i ABRP ännu, måste kolla mer på data och tvätta bort en del först. Jag fick löfte av en Model 3-ägare att han skulle köra en roadtrip i helgen med ABRP igång på telefonen, men tyvärr har det inte dykt upp någon data ännu. Model 3 behöver en kass webbrowser i bilen som inte duger till annat än ABRPvigge50 skrev:Grym data, är det tillräckligt för att du ska ändra beräkningarna på hemsidan eller ska du vänta på mer data?blincoln skrev:Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/
Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Har du fått in något mer om supercharging på Model 3 eller har du fortfarande bara en laddning?
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Först och främst infaller jag i hyllningskören.
Så här i vintertider vore det kanske intressant med en "winter" eller "cold start" Knapp som man kunde trycka ned före beräkningen. Då slipper man gå in och justera förbrukning vid korta resor och man får med räckviddsminskningen vid start. Har man varm eller förvärmd bil behöver den inte tryckas ned.
Kan det vara en idé blincoln?
Så här i vintertider vore det kanske intressant med en "winter" eller "cold start" Knapp som man kunde trycka ned före beräkningen. Då slipper man gå in och justera förbrukning vid korta resor och man får med räckviddsminskningen vid start. Har man varm eller förvärmd bil behöver den inte tryckas ned.
Kan det vara en idé blincoln?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Hmmm, ja, jo, det kanske skulle vara görbart. Intressant att litiumjonbatterier är fyra gånger lättare att värma upp än motsvarande massa vatten, men det blir ändå 6 kWh som går åt för att värma ett batteripack från -20 till +20 grader.
Mååånga osäkerheter kring spillvärme från motorn och avkylning mot omgivningen osv dock. Modellen kommer bli väldigt grov innan vi lärt oss ungefär vad som gäller.
Användargränssnittet skulle då bli en "Car temp at start"-input. Skulle det kunna vara användbart?
Mååånga osäkerheter kring spillvärme från motorn och avkylning mot omgivningen osv dock. Modellen kommer bli väldigt grov innan vi lärt oss ungefär vad som gäller.
Användargränssnittet skulle då bli en "Car temp at start"-input. Skulle det kunna vara användbart?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Det tycker jag låter utmärkt. Tempdata finns tillgänglig och även om kalkylen blir grov med tanke på osäkerheterna du nämner så förbättrar det noggrannheten då man åker kort och med kall bil i norden.blincoln skrev:Hmmm, ja, jo, det kanske skulle vara görbart. Intressant att litiumjonbatterier är fyra gånger lättare att värma upp än motsvarande massa vatten, men det blir ändå 6 kWh som går åt för att värma ett batteripack från -20 till +20 grader.
Mååånga osäkerheter kring spillvärme från motorn och avkylning mot omgivningen osv dock. Modellen kommer bli väldigt grov innan vi lärt oss ungefär vad som gäller.
Användargränssnittet skulle då bli en "Car temp at start"-input. Skulle det kunna vara användbart?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Ok, ska titta på det. Peka gärna ut länkar till data om temperatur och dess påverkan på Teslor.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Alltså seriöst, den är så sjukt bra. Den säger tom att man har 1% kvar vid suc 1-2min innan bilen fattat det. Den är så löjligt exakt nu efter jag trimmat in den för min bil.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Håller med. Jag litar på den mycket mer än på bilens hopplösa gissningar.Remuz skrev:Alltså seriöst, den är så sjukt bra. Den säger tom att man har 1% kvar vid suc 1-2min innan bilen fattat det. Den är så löjligt exakt nu efter jag trimmat in den för min bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Ibland önskar jag "Charger Depart Charge", dvs hur mycket man max vill ladda innan man fortsätter
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Min teori är att du antingenRemuz skrev:Alltså seriöst, den är så sjukt bra. Den säger tom att man har 1% kvar vid suc 1-2min innan bilen fattat det. Den är så löjligt exakt nu efter jag trimmat in den för min bil.
a) Är jäkligt bra på att gissa din referensförbruking eller
b) Anpassar körningen vartefter så att det stämmer med planen
Hur laddar din 90a vid 1% förresten?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Vid 1% så laddar den drygt 50kW. Sedan är den uppe i max 110kW) vid 8% ungefär. Vid 55% börjar det sakta dala.
Jag har skickat in statistik hela mellandagarna
Jag känner att jag vet ungefär hur jag ska sätta ref-förbrukning beroende på väder nu. Dessutom så kör jag med inforutan framme så när det blir 1% så ser jag till att hålla mig där. Vore dock optimalare att komma fram med 5% troligen, men det känns lite fegt. Rullade in i Ödeshög med 30% idag, klurade ett tag på att chansa på sillekrog och köra chademo i Norrköping om det knep, men barnen ville ha BK, så det blev rejält laddat
Jag har skickat in statistik hela mellandagarna
Jag känner att jag vet ungefär hur jag ska sätta ref-förbrukning beroende på väder nu. Dessutom så kör jag med inforutan framme så när det blir 1% så ser jag till att hålla mig där. Vore dock optimalare att komma fram med 5% troligen, men det känns lite fegt. Rullade in i Ödeshög med 30% idag, klurade ett tag på att chansa på sillekrog och köra chademo i Norrköping om det knep, men barnen ville ha BK, så det blev rejält laddat
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Tack för data, jag ska rätta till laddningsmodellerna lite för riktigt låga SoC. Nästan ingen av användarna vågar köra så lågt - spänning i vardagen för välanpassade medborgare
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Märkligt, jag har alltid som mål att komma till suc med mindre än 1% (under 4km kvar). Annars hade man ju kunnat köra snabbare istället..?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Det är du och Herr X som har skräck för gamla elektroner
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Så, då har jag lagt in en mer realistisk laddeffekt för nyare batterier (75, 90, 100) under 10% SoC. Det innebär intressant nog att om man ställer "Charger arrival" till 1% så kommer den inte välja att planera för 1% vid ankomst om man har t.ex. en S90d eftersom det inte är tidsoptimalt för det batteriet, men däremot kommer den göra det med en S85d.
Jag skulle behöva data från er med 75or med BTX8, d.v.s 85 kWh-batteriet vid riktigt låg SoC (%). Kurvorna jag har så långt ser ut att likna gamla 85-batteriet väldigt mycket så då innebär det at ni också kan köra lågt utan att det går långsamt att ladda.
Jag skulle behöva data från er med 75or med BTX8, d.v.s 85 kWh-batteriet vid riktigt låg SoC (%). Kurvorna jag har så långt ser ut att likna gamla 85-batteriet väldigt mycket så då innebär det at ni också kan köra lågt utan att det går långsamt att ladda.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Jag har en S75D med 85 batteri, räcker det att jag varmkör batteriet och plottar en laddkurva själv eller måste jag skaffa ett konto vet inte hur man gör.blincoln skrev:Så, då har jag lagt in en mer realistisk laddeffekt för nyare batterier (75, 90, 100) under 10% SoC. Det innebär intressant nog att om man ställer "Charger arrival" till 1% så kommer den inte välja att planera för 1% vid ankomst om man har t.ex. en S90d eftersom det inte är tidsoptimalt för det batteriet, men däremot kommer den göra det med en S85d.
Jag skulle behöva data från er med 75or med BTX8, d.v.s 85 kWh-batteriet vid riktigt låg SoC (%). Kurvorna jag har så långt ser ut att likna gamla 85-batteriet väldigt mycket så då innebär det at ni också kan köra lågt utan att det går långsamt att ladda.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Show settings -> Register
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Du går in på https://abetterrouteplanner.com i bilens browser (eller mobilen). Tryck på "Settings" och "MyTesla login". Logga in med ditt MyTesla-konto, se till att "Share data" förblir ibockad, välj bil och that's it.
Den loggar bara data när du har den sidan igång i browsern, så för att logga laddkurvor sitt gärna kvar i bilen (eller ha mobilbrowsern igång) när du har tillfälle.
(Man behöver inte ha ABRP-konto, det är bara för att kunna synkronisera planer mellan t.ex. bil och dator)
Edit: Det har sagts förr men förtjänar att repeteras: MyTesla-inloggningen sparas i form av en "token" som är giltig i tre månader. Inloggning och lösenord sparas aldrig. Token ligger bara i just den browsern och sparas aldrig på ABRPs server. Det är givetvis fortfarande inte supersäkert eftersom ni måste lita på att jag gör som jag säger, men det finns ingen data som kan läcka från ABRPs server i alla fall.
Den loggar bara data när du har den sidan igång i browsern, så för att logga laddkurvor sitt gärna kvar i bilen (eller ha mobilbrowsern igång) när du har tillfälle.
(Man behöver inte ha ABRP-konto, det är bara för att kunna synkronisera planer mellan t.ex. bil och dator)
Edit: Det har sagts förr men förtjänar att repeteras: MyTesla-inloggningen sparas i form av en "token" som är giltig i tre månader. Inloggning och lösenord sparas aldrig. Token ligger bara i just den browsern och sparas aldrig på ABRPs server. Det är givetvis fortfarande inte supersäkert eftersom ni måste lita på att jag gör som jag säger, men det finns ingen data som kan läcka från ABRPs server i alla fall.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Räckviddsångest = ha för mycket räckvidd kvar när man kommer till ett laddställeblincoln skrev:Det är du och Herr X som har skräck för gamla elektroner
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Höjde vår arrivel charge till 10% när Björn Nyland uppdagade Teslas nya laddkurvor.
Fick nu infall att räkna tidsvinsten. Mindre än 5 minuter skiljer på att starta vid noll vid 50 kW och mot starta vid 10% och 110 kW. Då räknat på att effekten ligger kvar på 50 kW till man når 110 kW. Dvs i praktiken skiljer det några minuter.
Kul att fler kör mot 0% laddnivå, i går började jag leta var man ställde in att bli bogserad funktionen då vi nådde 0% innan Storuman. Vi gick ner lite i fart och allt gick bra.
Fick 32 kW Chademo kraft vid 1 % laddnivå. Vid 27% var i uppe i 43 kW för att nå 46 kW vid 64% laddning.
Tack Umeå Energi och ABB att ni bytte styrkort i laddaren så den gav vad som utlovats.
Fick nu infall att räkna tidsvinsten. Mindre än 5 minuter skiljer på att starta vid noll vid 50 kW och mot starta vid 10% och 110 kW. Då räknat på att effekten ligger kvar på 50 kW till man når 110 kW. Dvs i praktiken skiljer det några minuter.
Kul att fler kör mot 0% laddnivå, i går började jag leta var man ställde in att bli bogserad funktionen då vi nådde 0% innan Storuman. Vi gick ner lite i fart och allt gick bra.
Fick 32 kW Chademo kraft vid 1 % laddnivå. Vid 27% var i uppe i 43 kW för att nå 46 kW vid 64% laddning.
Tack Umeå Energi och ABB att ni bytte styrkort i laddaren så den gav vad som utlovats.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
50kW stiger för att nå runt 62kW vid 8% soc, sedan dunkar Den upp i 110kW som i ett trollslag.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Gjorde så också tidigare, men med min bil har jag kommit fram till att jag förlorar tid på det, åtminstone vintertid. Har jag riktigt låg SOC så tar det lång tid att starta laddningen vid SUCen.Remuz skrev:Märkligt, jag har alltid som mål att komma till suc med mindre än 1% (under 4km kvar). Annars hade man ju kunnat köra snabbare istället..?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Ja, den verkar väldigt olinjär under 10% om man kollar på data - långsamt ökande upp till 8% och sedan fullt flås.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Den kurvan är mycket lik min bil. Har på 2500 mil gått från runt 86kWh (392km) till 83kWh (378km) i tillgängligt batteri. Laddat fullt totalt två gånger så ev är det obalans.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Ja, det är väl till viss del din bils kurvaRemuz skrev:Den kurvan är mycket lik min bil. Har på 2500 mil gått från runt 86kWh (392km) till 83kWh (378km) i tillgängligt batteri. Laddat fullt totalt två gånger så ev är det obalans.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com