A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Bjelke »

blincoln skrev:
Remuz skrev:
Ledsen att jag svävar ut i OT men var får den köinfo till suc från? Den rådatan vill jag gärna åt
Köinfo till SuC har jag tyvärr inte... Den som ändå hade den informationen!
Nu verkar det finnas iaf :) Eller är det bara internt för Tesla det här nya som kom typ nyss?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Guldis-54 skrev:
Jag har ett "problem" med att kartan inte startar efter det att jag varit ur bilen en stund. Den är helt grå och det står "sorry, no image" över skärmen, men den röda pilen för fordonet syns.
Om jag kör iväg och tänker att kartan skall ladda, så händer inte det.
Jag får helt enkelt starta om den i adressfönstret, då laddar den ned kartabilden igen. Kanske inget större problem, men lite irriterande.
Är det en bugg bara i min annars så ljuvliga Tesla :cry:
Ännu ett beteende hos Teslans browser som inte är helt optimalt - den verkar helt enkelt ha problem med uppkopplingen när bilen just startats upp, trots att man har den på "alltid uppkopplad". Samma sak händer ibland att den inte lyckas ruttplanera i början - uppkopplingen dör helt enkelt.

Vi får hoppas på Linux- och browseruppdaterinegn som ska komma vilken torsdag som helst. ;)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Bjelke skrev:
blincoln skrev:
Remuz skrev:
Ledsen att jag svävar ut i OT men var får den köinfo till suc från? Den rådatan vill jag gärna åt
Köinfo till SuC har jag tyvärr inte... Den som ändå hade den informationen!
Nu verkar det finnas iaf :) Eller är det bara internt för Tesla det här nya som kom typ nyss?
Va? Var finns köinfo? I bilens navigator? (Den använder jag ju inte ;) )
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Bjelke »

blincoln skrev:
Bjelke skrev:
blincoln skrev:
Remuz skrev:
Ledsen att jag svävar ut i OT men var får den köinfo till suc från? Den rådatan vill jag gärna åt
Köinfo till SuC har jag tyvärr inte... Den som ändå hade den informationen!
Nu verkar det finnas iaf :) Eller är det bara internt för Tesla det här nya som kom typ nyss?
Va? Var finns köinfo? I bilens navigator? (Den använder jag ju inte ;) )
Tänkte på det som skrevs om i den här tråden (och en tråd till haha)...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=7597

Vet dock inte om/hur man kommer åt den infon...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Bjelke skrev:
Tänkte på det som skrevs om i den här tråden (och en tråd till haha)...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=7597

Vet dock inte om/hur man kommer åt den infon...
Jag skulle bli mycket förvånad om det kommer ens något halv-publikt API för detta. Det skulle ju ge alla möjliga en god insikt i hur använt Teslas SuC-nätverk är, och den informationen tror jag inte Tesla vill bjuda vare sig kritiker eller konkurrenter på. Tyvärr.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Bjelke »

blincoln skrev:
Bjelke skrev:
Tänkte på det som skrevs om i den här tråden (och en tråd till haha)...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=7597

Vet dock inte om/hur man kommer åt den infon...
Jag skulle bli mycket förvånad om det kommer ens något halv-publikt API för detta. Det skulle ju ge alla möjliga en god insikt i hur använt Teslas SuC-nätverk är, och den informationen tror jag inte Tesla vill bjuda vare sig kritiker eller konkurrenter på. Tyvärr.
Tyvärr har du nog rätt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mans71 »

Bjelke skrev:
blincoln skrev:
Bjelke skrev:
Tänkte på det som skrevs om i den här tråden (och en tråd till haha)...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=7597

Vet dock inte om/hur man kommer åt den infon...
Jag skulle bli mycket förvånad om det kommer ens något halv-publikt API för detta. Det skulle ju ge alla möjliga en god insikt i hur använt Teslas SuC-nätverk är, och den informationen tror jag inte Tesla vill bjuda vare sig kritiker eller konkurrenter på. Tyvärr.
Tyvärr har du nog rätt...
Hoppas inte detta innebär slutet för ABRP. Du har gjort ett strålande jobb!

Nu vet jag inte hur Teslas egna navigator/rutt-planerare funkar för jag har ingen Tesla ännu, men jag har iaf provat diverse rutter med ABRP med stor behållning. Fantastiskt att kunna sitta på datorn hemma och planera i lugn och ro - nästan en nödvändighet med elbil!

Kan man sedan överföra det man planerat till bilen med en unik länk eller liknande så har ABRP ha en självklar plats även utan info om vilka laddstolpar som är lediga och inte (det hinner ju ändra sig ändå när man väl kommer fram tänker jag).
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Det är bara att logga in med samma ABRP-konto i både bilen och hemma så synkas det mesta av dina inställningar!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Dansken »

Betan verkar jo funka riktigt bra!
I alla fall I datorn. Har inte fått bilen än, så jag kan tyvärr inte testa där än ;)

Jag kanske har missat detta, men finns det möjlighet att spara olika rutter i ABRP?
Det skulle i alla fall vara sjukt användbart, när man, som jag, sitter och planerar en större roadtrip genom i europa i sommar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Bjelke »

Dansken skrev:
Betan verkar jo funka riktigt bra!
I alla fall I datorn. Har inte fått bilen än, så jag kan tyvärr inte testa där än ;)

Jag kanske har missat detta, men finns det möjlighet att spara olika rutter i ABRP?
Det skulle i alla fall vara sjukt användbart, när man, som jag, sitter och planerar en större roadtrip genom i europa i sommar.
Eller bara om man kör en lite längre sträcka regelbundet, som tex till landet eller en kund långt bort osv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

mans71 skrev:
Nu vet jag inte hur Teslas egna navigator/rutt-planerare funkar för jag har ingen Tesla ännu, men jag har iaf provat diverse rutter med ABRP med stor behållning. Fantastiskt att kunna sitta på datorn hemma och planera i lugn och ro - nästan en nödvändighet med elbil!)
ABRP fungerar mycket bättre än Teslas egna. Bortsett från att Tesla inte ger möjlighet att välja mellan olika rutter och inte heller tar med Chademo laddare. Tesla planerar dessutom rutterna sämre. När det blir lite komplicerat så kan det bli hur fel som helst med helt orimliga laddstopp osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Monark1954 »

Fantastiskt.
Umeå - Mora funkar utmärkt.
Konstaterar även att modell S är snabbare än X. :o Lägre förbrukning ger kortare totaltid, speciell vid längre mellan laddningar.

Skulle vilja kunna stänga ner väglednings bilden som lägger sig över inställningsfönstret. Rutten startar innan jag rättat/testat inställningarna.

Har även i bilen råkat ut för att vägledningsbilden är en korsning bakom mej, hade då Tesla ruttvisning på samtidigt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

När jag satt i bilen och körde till äffaren imorse så poppade det upp ett meddelande i ABRP som kom från min robotdammsugare som hade fastnat nånstans. Hur coolt är inte det? Pushbullet is da shit.
Synd bara att jag inte kunde göra så mycket för dammsugaren just då. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
När jag satt i bilen och körde till äffaren imorse så poppade det upp ett meddelande i ABRP som kom från min robotdammsugare som hade fastnat nånstans. Hur coolt är inte det? Pushbullet is da shit.
Synd bara att jag inte kunde göra så mycket för dammsugaren just då. ;)
:lol:
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Monark1954 skrev:
Fantastiskt.
Umeå - Mora funkar utmärkt.
Konstaterar även att modell S är snabbare än X. :o Lägre förbrukning ger kortare totaltid, speciell vid längre mellan laddningar.

Skulle vilja kunna stänga ner väglednings bilden som lägger sig över inställningsfönstret. Rutten startar innan jag rättat/testat inställningarna.

Har även i bilen råkat ut för att vägledningsbilden är en korsning bakom mej, hade då Tesla ruttvisning på samtidigt.
Håller med, måste hitta på något bättre sätt att visa/inte visa körinfon utan fler knappar. Kanske bara i bilbrowsern?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Bjelke skrev:
Dansken skrev:
Betan verkar jo funka riktigt bra!
I alla fall I datorn. Har inte fått bilen än, så jag kan tyvärr inte testa där än ;)

Jag kanske har missat detta, men finns det möjlighet att spara olika rutter i ABRP?
Det skulle i alla fall vara sjukt användbart, när man, som jag, sitter och planerar en större roadtrip genom i europa i sommar.
Eller bara om man kör en lite längre sträcka regelbundet, som tex till landet eller en kund långt bort osv :)
Jag hör er! Förslag på användargränssnitt mottages som vanligt tacksamt Bild
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

Fråga: Hur får jag bort gamla destinationer? Det ligger en massa skräp i min lista som jag inte vill ha kvar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Fråga: Hur får jag bort gamla destinationer? Det ligger en massa skräp i min lista som jag inte vill ha kvar.
Genom att planera en massa nya destinationer som tränger ut skräpet Bild
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

Jaha såklart. Hur lång är listan?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

15 destinationer. Men om vi kommer på något mer praktiskt sätt att spara rutter så kan det ändras, såklart.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

Kanske en popup-ruta där man kan se och administrera gamla rutter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

En lagom självgod rapport från en lite laddningskomplicerad 130—milaresa i helgen: Lund-Stockholm ToR med nattstopp hos svärföräldrarna för att lämna och hämta barn. Inga garantier för laddmöjligheter i Stockholm, och långsam schuko hos svärföräldrarna. Hela resan ToR planerad och uppföljd i realtid, anlände till varje laddare med lagom lite marginal utan ångest. Realtidsuppföljningen av plan vs verklig laddning i ABRP ger åtminstone mig betydligt mer lugn.

Att vi sedan hittade Högalidsgaraget vid Hornstull som gav oss 3.7 kW typ2-laddning över natten gjorde inte resan sämre. 200 spänn per dygn i varmgarage i innerstan med laddning är inte farligt!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Ny beta-funktion ute nu: Automatisk kalibrering av "reference speed" (f.d. relative speed, alltså hastighet relativt fartgränsen) och "reference consumption" baserat på din körning om du är MyTesla-inloggad.

Efter att ha kört några % förbrukning längs en planerad rutt så kommer det fram röda siffror nere på ruttinformationen som visar förbrukning och relativ hastighet, räknat på hur fort du kör och hur mycket du har kvar i batteriet jämfört med planen. Om planens batter-% och din verkliga diffar med mer än 2%-enheter kommer den fram en "Replan"-knapp som lyfter in de estimerade förbrukningsvärdena och planerar om.

Själv ska jag hårdprova det hela på väg från Lund till Sälen i helgen (med takbox :) ). Men jag tror att det funkar OK redan nu - testa gärna!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

Jag har testat lite kort, verkar funka bra. Däremot så har jag upptäckt att beta-versionen gör en idiotgrej och skickar mig över småvägar istället för E20. Testa att planera rutten Skara - Kvänum. Vägen som beta föreslår är kanske en gnutta kortare, men det är 50 och 70-väg. Undrar om det inte är delvis grusväg till och med.
Icke-beta-versionen gör rätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Hmm, ja, jag har nog överskattat hastigheten på småvägar som saknar hastighetsbegränsning i OSRM. Motreaktion mot de extremt långsamma defaultinställningarna. Jag får tuna lite...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skriv svar