Väldig skillnad i snabbhet – bra jobbat. Däremot blir åtminstone de uppskattade svenska och danska priserna lite konstiga när jag planerar resa till Berlin.blincoln skrev:Ny planeringsmotor - 3X snabbare!
A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!
Det är för att du kryssade i dragkrok
Tack för rapport!
Tack för rapport!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Nu är ABRP 3.6 live! Tack för hjälpen med buggtestning!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Funderar lite på hur laddhastigheten räknas för Leaf 40kWh.
Jag får ofta förslag om att stanna och ladda tidigare än jag behöver, vid rätt hög SOC (säg 40%, för att sen kanske ladda upp till 80%, istället för att köra till nästa laddplats och kanske ladda från 20% till 60% där jag får full hastighet hela tiden.
Från ca 60% så börjar laddhastigheten gå ner från 45kW
Vid 80% är den nere i kring 27kW.
Tiden för laddning som ABRP räknar verkar ändå vara lika oavsett om den räknar laddning från 40-80% som mellan 20-60%.
Kanske går att skuva lite på?
Jag får ofta förslag om att stanna och ladda tidigare än jag behöver, vid rätt hög SOC (säg 40%, för att sen kanske ladda upp till 80%, istället för att köra till nästa laddplats och kanske ladda från 20% till 60% där jag får full hastighet hela tiden.
Från ca 60% så börjar laddhastigheten gå ner från 45kW
Vid 80% är den nere i kring 27kW.
Tiden för laddning som ABRP räknar verkar ändå vara lika oavsett om den räknar laddning från 40-80% som mellan 20-60%.
Kanske går att skuva lite på?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Hur gör man för att få fram kolumnen kostnad?
Model S P85DL+
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Så här ser Leaf 40 kWh's laddkurva ut i vår modell: Som du säger går det fortare och fortare fram till 60% SoC, så ABRP borde inte välja att gå över den gränsen så mycket om den har ett val. Har du något konkret exempel så kan jag titta på det?joel80 skrev:Funderar lite på hur laddhastigheten räknas för Leaf 40kWh.
Jag får ofta förslag om att stanna och ladda tidigare än jag behöver, vid rätt hög SOC (säg 40%, för att sen kanske ladda upp till 80%, istället för att köra till nästa laddplats och kanske ladda från 20% till 60% där jag får full hastighet hela tiden.
Från ca 60% så börjar laddhastigheten gå ner från 45kW
Vid 80% är den nere i kring 27kW.
Tiden för laddning som ABRP räknar verkar ändå vara lika oavsett om den räknar laddning från 40-80% som mellan 20-60%.
Kanske går att skuva lite på?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Det gör man inte, än så länge så visas den bara för Model 3, men eftersom alla Teslor numera kan få betala så ska vi se till att visa den för alla som vill. Vi kommer även snart få in priser för de flesta andra laddare.mans71 skrev:Hur gör man för att få fram kolumnen kostnad?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Er kurva ser ju helt rätt ut.. Men undrar hur den "tänker" här.blincoln skrev:Så här ser Leaf 40 kWh's laddkurva ut i vår modell: Som du säger går det fortare och fortare fram till 60% SoC, så ABRP borde inte välja att gå över den gränsen så mycket om den har ett val. Har du något konkret exempel så kan jag titta på det?joel80 skrev:Funderar lite på hur laddhastigheten räknas för Leaf 40kWh.
Jag får ofta förslag om att stanna och ladda tidigare än jag behöver, vid rätt hög SOC (säg 40%, för att sen kanske ladda upp till 80%, istället för att köra till nästa laddplats och kanske ladda från 20% till 60% där jag får full hastighet hela tiden.
Från ca 60% så börjar laddhastigheten gå ner från 45kW
Vid 80% är den nere i kring 27kW.
Tiden för laddning som ABRP räknar verkar ändå vara lika oavsett om den räknar laddning från 40-80% som mellan 20-60%.
Kanske går att skuva lite på?
Navigerar från Sundbyberg till Valbo. ABRP vill stanna i Uppsala istället för i Tierp.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Det ser också lite lustigt ut at abrp vill komma fram med 6%, när önskemålet är 1%.
Varför inte bara ladda 5% mindre i Uppsala?
Eller är det abrp sätt att tala joel80 till sans?
Varför inte bara ladda 5% mindre i Uppsala?
Eller är det abrp sätt att tala joel80 till sans?
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Haha! Man ska inte lita på Leafs GOM! Jag kör ner till 0% nån gång lite då o då.. i Leafspy har jag ändå 10-12% kvar.kler skrev:Det ser också lite lustigt ut at abrp vill komma fram med 6%, när önskemålet är 1%.
Varför inte bara ladda 5% mindre i Uppsala?
Eller är det abrp sätt att tala joel80 till sans?
Fast ABRP kanske tänker som LeafSpy? Har jag inte tänkt på.. Vilken procent ska man gå på?? Det är viktigt med pocenten!!
Jag pushade ner siffrorna för att se om den då kunde tänka sig att jag skulle ladda senare.. men nää..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Jag laddade som ABRP ville, men kunde ju då ha lite tyngre gasfot så jag kom fram med den marginal jag ville.
(Nollade förbrukningen ca 40km hemifrån så jag kunde hålla bra koll på förbrukningen. Sista 5-6km var utanför motorväg så snitthastigheten gick ner.)
Men som ni ser i LeafSpy skulle jag ändå klarat nån mil eller två till.. Turtle mode går inte in förrens mellan 1 - 1,5kWh.. eventuellt ännu lite lägre.
(Nollade förbrukningen ca 40km hemifrån så jag kunde hålla bra koll på förbrukningen. Sista 5-6km var utanför motorväg så snitthastigheten gick ner.)
Men som ni ser i LeafSpy skulle jag ändå klarat nån mil eller två till.. Turtle mode går inte in förrens mellan 1 - 1,5kWh.. eventuellt ännu lite lägre.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Haha! Nu ser jag i alla fall varför ABRP föreslår som den gör, när man planerar för icke-Superchargers så begränsas sökningen lite för att få ett rimligt snabbt svar. Jag ska se om det är möjligt att tweaka lite så att ditt exempel kommer med.joel80 skrev:Haha! Man ska inte lita på Leafs GOM! Jag kör ner till 0% nån gång lite då o då.. i Leafspy har jag ändå 10-12% kvar.kler skrev:Det ser också lite lustigt ut at abrp vill komma fram med 6%, när önskemålet är 1%.
Varför inte bara ladda 5% mindre i Uppsala?
Eller är det abrp sätt att tala joel80 till sans?
Fast ABRP kanske tänker som LeafSpy? Har jag inte tänkt på.. Vilken procent ska man gå på?? Det är viktigt med pocenten!!
Jag pushade ner siffrorna för att se om den då kunde tänka sig att jag skulle ladda senare.. men nää..
Edit: Och ja, ABRP räknar på riktiga batteri-% i SoC, d.v.s som LeafSpy
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Vi släppte just en uppdatering som behövts länge - förbättrad färjehantering!
Det gör också att en del fånigt optimistiska planer med färjor hit och dit har rättats till.
Kolla gärna hur det funkar för dig.
Längre färjerutter har nu 30 minuters kötid före avfärd och 15 minuter för att köra av färjan, kortare (typ vägverksfärjor) har lite kortare tider. Dessutom visas färjelägena som waypoints i listan så att man kan ankomsttid osv. Det gör också att en del fånigt optimistiska planer med färjor hit och dit har rättats till.
Kolla gärna hur det funkar för dig.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Det där är nog en av mina mest efterfrågade förbättringar. Toppen att det kommit, ska bara testa lite och även göra det i verkligheten snart så det går att jämföra.blincoln skrev:Vi släppte just en uppdatering som behövts länge - förbättrad färjehantering!
Längre färjerutter har nu 30 minuters kötid före avfärd och 15 minuter för att köra av färjan, kortare (typ vägverksfärjor) har lite kortare tider. Dessutom visas färjelägena som waypoints i listan så att man kan ankomsttid osv.
Det gör också att en del fånigt optimistiska planer med färjor hit och dit har rättats till.
Kolla gärna hur det funkar för dig.
Model Y LR.
Model S70D
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Ser bra ut, jag kör alltid landvägen, men när jag jämfört i ABRP mot färja har det känts lite som glädjesiffror, nu är skillnaden mycket mindre, och gissningsvis mer realistisk.blincoln skrev:Vi släppte just en uppdatering som behövts länge - förbättrad färjehantering!
Längre färjerutter har nu 30 minuters kötid före avfärd och 15 minuter för att köra av färjan, kortare (typ vägverksfärjor) har lite kortare tider. Dessutom visas färjelägena som waypoints i listan så att man kan ankomsttid osv.
Det gör också att en del fånigt optimistiska planer med färjor hit och dit har rättats till.
Kolla gärna hur det funkar för dig.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Försöker planera en rutt från hyltebruk ungefär till stockholm. ABRP vill då att jag laddar 100% i ödeshög istället för en del där och en del Tystberga.
Det kan ju inte vara optimalt?
Lägger jag in tystberga som waypoint blir det inte bättre utan då adderas bara laddning och jag kommer fram med 20%.
Verkar som att den hakat upp sig med långstopp i ödeshög, kanske pga cookies hanteringen.
Det kan ju inte vara optimalt?
Lägger jag in tystberga som waypoint blir det inte bättre utan då adderas bara laddning och jag kommer fram med 20%.
Verkar som att den hakat upp sig med långstopp i ödeshög, kanske pga cookies hanteringen.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Wahll skrev:Försöker planera en rutt från hyltebruk ungefär till stockholm. ABRP vill då att jag laddar 100% i ödeshög istället för en del där och en del Tystberga.
Det kan ju inte vara optimalt?
Lägger jag in tystberga som waypoint blir det inte bättre utan då adderas bara laddning och jag kommer fram med 20%.
Verkar som att den hakat upp sig med långstopp i ödeshög, kanske pga cookies hanteringen.
[update] Provade igen med incognito läge och då verkar planeringen gå fint igen. Kan det vara så att reset inte tar bort den cookie som lagrar tidigare rutter/settings?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Tck för en grym tjänst!
Går det att se i din bakomliggande data om någon i europa laddar med mer än 120 kw på supercharger? Dvs. Om den senaste uppdateringen av mjukvaran låste upp denna förbättring.
Går det att se i din bakomliggande data om någon i europa laddar med mer än 120 kw på supercharger? Dvs. Om den senaste uppdateringen av mjukvaran låste upp denna förbättring.
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Det kommer, men än så länge har vi inte fått någon data över 120 kW.tor skrev:Tck för en grym tjänst!
Går det att se i din bakomliggande data om någon i europa laddar med mer än 120 kw på supercharger? Dvs. Om den senaste uppdateringen av mjukvaran låste upp denna förbättring.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Mja, det är nog inte på grund av cookies (om du inte har råkat göra någon inställning som får fram beteendet), utan snarare på att jag har fixat lite issues i vår avståndsdatabas. De gamla avstånden uppdateras vartefter.Wahll skrev:Wahll skrev:Försöker planera en rutt från hyltebruk ungefär till stockholm. ABRP vill då att jag laddar 100% i ödeshög istället för en del där och en del Tystberga.
Det kan ju inte vara optimalt?
Lägger jag in tystberga som waypoint blir det inte bättre utan då adderas bara laddning och jag kommer fram med 20%.
Verkar som att den hakat upp sig med långstopp i ödeshög, kanske pga cookies hanteringen.
[update] Provade igen med incognito läge och då verkar planeringen gå fint igen. Kan det vara så att reset inte tar bort den cookie som lagrar tidigare rutter/settings?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Hej.
Först och främst, tack för en fantastiskt bra tjänst!
Har inte följt denna tröd från början, så möjligen slår jag in öppna dörrar.
Vore det inte käckt att symbolerna för laddplatser (annat än SC) färgmarkerades utifrån erbjuden laddhastighet. När man virrar runt i en okänd stad skulle detta underlätta navigeringen.
Först och främst, tack för en fantastiskt bra tjänst!
Har inte följt denna tröd från början, så möjligen slår jag in öppna dörrar.
Vore det inte käckt att symbolerna för laddplatser (annat än SC) färgmarkerades utifrån erbjuden laddhastighet. När man virrar runt i en okänd stad skulle detta underlätta navigeringen.
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Det är absolut en möjlighet, men det blir lätt visuellt rörigt. Det finns flera laddarsiter som har detta - är det någon du tycker gör det bra som vi kan snegla på?Dadid skrev:Hej.
Först och främst, tack för en fantastiskt bra tjänst!
Har inte följt denna tröd från början, så möjligen slår jag in öppna dörrar.
Vore det inte käckt att symbolerna för laddplatser (annat än SC) färgmarkerades utifrån erbjuden laddhastighet. När man virrar runt i en okänd stad skulle detta underlätta navigeringen.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
I stället för att färgkoda, skulle man kunna tänka sig ett filter för effekt?blincoln skrev:Det är absolut en möjlighet, men det blir lätt visuellt rörigt. Det finns flera laddarsiter som har detta - är det någon du tycker gör det bra som vi kan snegla på?Dadid skrev:Hej.
Först och främst, tack för en fantastiskt bra tjänst!
Har inte följt denna tröd från början, så möjligen slår jag in öppna dörrar.
Vore det inte käckt att symbolerna för laddplatser (annat än SC) färgmarkerades utifrån erbjuden laddhastighet. När man virrar runt i en okänd stad skulle detta underlätta navigeringen.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ
Nästa laddare - alternativ
Nu har ABRP fått en ny (beta-)funktion - "Next Charger Alts". Knappen sitter just nu ovanför planen, men UIt kommer utveckla sig. Den listar helt enkelt ett antal alternativ till nästa laddare och upplyser om hur mycket extra tid det skulle ta att köra via dem istället.
Här är ett scenario: Torsten och Torun Esla sitter på A1an i Holland och tänkte följa ABRPs rekommendation att superladda i Apeldoorn. Paret känner dock för att prova lite alternativ till de trygga superladdarna och får med "Next Charger Alts" förslagen att ladda på Fastned Vundelaar (Model 3 har ju tack och lov CCS) vilket skulle ta 8 minuter mer för resan eller Fastned de Brink (+9 minuter).
Funkar även perfekt om det visar sig vara fullt på den planerade laddstationen.
Roligast är det med CCS-fordon som ju har ganska många alternativ, speciellt nere i Europa.
All feedback är som vanligt välkommen!
Nu har ABRP fått en ny (beta-)funktion - "Next Charger Alts". Knappen sitter just nu ovanför planen, men UIt kommer utveckla sig. Den listar helt enkelt ett antal alternativ till nästa laddare och upplyser om hur mycket extra tid det skulle ta att köra via dem istället.
Här är ett scenario: Torsten och Torun Esla sitter på A1an i Holland och tänkte följa ABRPs rekommendation att superladda i Apeldoorn. Paret känner dock för att prova lite alternativ till de trygga superladdarna och får med "Next Charger Alts" förslagen att ladda på Fastned Vundelaar (Model 3 har ju tack och lov CCS) vilket skulle ta 8 minuter mer för resan eller Fastned de Brink (+9 minuter).
Funkar även perfekt om det visar sig vara fullt på den planerade laddstationen.
Roligast är det med CCS-fordon som ju har ganska många alternativ, speciellt nere i Europa.
All feedback är som vanligt välkommen!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - Nästa laddalternativ
blincoln skrev:Nästa laddare - alternativ
Nu har ABRP fått en ny (beta-)funktion - "Next Charger Alts". Knappen sitter just nu ovanför planen, men UIt kommer utveckla sig. Den listar helt enkelt ett antal alternativ till nästa laddare och upplyser om hur mycket extra tid det skulle ta att köra via dem istället.
Här är ett scenario: Torsten och Torun Esla sitter på A1an i Holland och tänkte följa ABRPs rekommendation att superladda i Apeldoorn. Paret känner dock för att prova lite alternativ till de trygga superladdarna och får med "Next Charger Alts" förslagen att ladda på Fastned Vundelaar (Model 3 har ju tack och lov CCS) vilket skulle ta 8 minuter mer för resan eller Fastned de Brink (+9 minuter).
Funkar även perfekt om det visar sig vara fullt på den planerade laddstationen.
Roligast är det med CCS-fordon som ju har ganska många alternativ, speciellt nere i Europa.
All feedback är som vanligt välkommen!
Nice funktion nu väntar vi bara på Tesla att släppa in ccs bilar som inte är Tesla till deras suc. Jag skulle lätt betalt en engångssumma för access till suc.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)