A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Oj vad jag haft nytta av abrp när jag kör långt och har lite mindre marginal när det gäller laddandet, tack för det! Nu till saken, jag har en MS och en MX och när jag ska använda abrp behöver jag gå in på mytesla länken och välja den bil som jag kör för tillfället. Inget jätteproblem direkt men det vore grymt om den kände av det automatiskt. Ett framtida önskemål skulle vara att man hamnar rätt direkt.
| 2x Model 3 |
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Jag gjorde det direkt efter han klagade på Teslas egna faktiskt (ett par veckor sedan), fick stort tack som svar men inget nämnt om den än.rockard skrev:Jag mailade och tipsade Ryan McCaffrey som har Ride The Lightning om A Better Routeplanner, eftersom han verkade förlilta sig på Teslas egen "planerare" online för att uppskatta framtida resor med sin kommande Model 3. Vi får se om han tar upp den i något avsnitt framöver, och om du får ökad trafik efter det
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Haha, det måste vara veckans "Det går bra nu"-problemJohanb skrev:Oj vad jag haft nytta av abrp när jag kör långt och har lite mindre marginal när det gäller laddandet, tack för det! Nu till saken, jag har en MS och en MX och när jag ska använda abrp behöver jag gå in på mytesla länken och välja den bil som jag kör för tillfället. Inget jätteproblem direkt men det vore grymt om den kände av det automatiskt. Ett framtida önskemål skulle vara att man hamnar rätt direkt.
Men spelar roll, även sådana finesser kan vara kul - hur skulle man känna av vilken bil du kör för tillfället? Kolla vilken som är närmast din mobil?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Det borde kanske gå att koppla det till länken som man sparar till favorit. Om man är inloggad som Xn så blir det en länk och vice versa.
| 2x Model 3 |
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
En fråga för planering av längre resor; hur gör jag för att få en optimal resetid? Det känns som om ABR lite väl slaviskt följer Arrival Charge och att det skulle vara mindre optimalt än att ladda optimal tid på en SuC för vad som krävs att nå nästa laddplats+marginal. Eller tänker/gör jag fel på något vis?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
ABRP optimerar total restid, men inom de begränsningar du sätter upp. Med andra ord kommer den aldrig gå under Arrival Charge (se det som marginal), men den kommer faktiskt att be dig att ladda mer ibland, speciellt om nästa laddare är långsam.
Du kan testa att sätta Arrival Charge till 1%; beroende på batteri kommer den planera för ankomst med 1% när det är snabbast (t.ex för en klassisk S85) men för de modernare batterierna (75, 90 och 100) som laddar långsamt under 10% så kommer den välja att ankomma med omkring 10%. (Värt att veta är att ABRP inte optimerar i mindre steg än 5% SoC, så den kommer inte be dig ankomma med 3% om du sätter Arrival Charge till 1%).
Edit: Jo, ABRP kommer göra en plan där du ankommer med mindre än Arrival Charge, ner till 50% av Arrival Charge för första etappen på resan. Det är för att slippa få helt ändrade planer om man planerar om under körning när man ligger strax under planerad SoC - det är ju det man har marginal till.
Du kan testa att sätta Arrival Charge till 1%; beroende på batteri kommer den planera för ankomst med 1% när det är snabbast (t.ex för en klassisk S85) men för de modernare batterierna (75, 90 och 100) som laddar långsamt under 10% så kommer den välja att ankomma med omkring 10%. (Värt att veta är att ABRP inte optimerar i mindre steg än 5% SoC, så den kommer inte be dig ankomma med 3% om du sätter Arrival Charge till 1%).
Edit: Jo, ABRP kommer göra en plan där du ankommer med mindre än Arrival Charge, ner till 50% av Arrival Charge för första etappen på resan. Det är för att slippa få helt ändrade planer om man planerar om under körning när man ligger strax under planerad SoC - det är ju det man har marginal till.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Vi åkte denna tur idag i ca minus 3 grader och våta vägar. När jag kom hem provade jag att lägga in rutten på ABRP då fick jag till svar att det ej gick åka turen jag åkte idag. Då provade jag ta bort våta vägar och då fungerade rutten. Jag hade aldrig mindre än 24% batteri. Vad har jag gjort fel i mina beräkningar?
När vi åt i Toftaholm så laddade vi själva och maten var supergod. I Kalmar åkte vi förbi popup Tesla försäljningen och sedan till Kalmar SUC och åkomma det en vit Tesla S, någon här ifrån?
När vi åt i Toftaholm så laddade vi själva och maten var supergod. I Kalmar åkte vi förbi popup Tesla försäljningen och sedan till Kalmar SUC och åkomma det en vit Tesla S, någon här ifrån?
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Testa att ha lite mer än 0% marginal, det kan vara så att den råkar trilla precis under nollan på grund av något internt steg och kommer då att diskvalificera hela rutten.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Var ändrar jag det?blincoln skrev:Testa att ha lite mer än 0% marginal, det kan vara så att den råkar trilla precis under nollan på grund av något internt steg och kommer då att diskvalificera hela rutten.
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
På skärmdumpen ser det ut som att du har 0% charger arrival charge och 0% goal arrival charge inställt. Ändra till 1% eller mer.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Tackar, då fungerade det mycket bättre. Stannade dock och åt i Toftaholm och åt.blincoln skrev:På skärmdumpen ser det ut som att du har 0% charger arrival charge och 0% goal arrival charge inställt. Ändra till 1% eller mer.
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
1% brukar vara perfekt att komma fram med om man inte måste vänta i bilen på laddning. Om du ska vänta i bilen är 5-10% optimalt tycker jag
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
1% låter lite som Agent 007 och man leker med döden (lite lite marginal)Remuz skrev:1% brukar vara perfekt att komma fram med om man inte måste vänta i bilen på laddning. Om du ska vänta i bilen är 5-10% optimalt tycker jag
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Egentligen inte man håller koll de sista milen och anpassar hastighetenKulingen skrev:1% låter lite som Agent 007 och man leker med döden (lite lite marginal)Remuz skrev:1% brukar vara perfekt att komma fram med om man inte måste vänta i bilen på laddning. Om du ska vänta i bilen är 5-10% optimalt tycker jag
Som nämnts innan så är det inget för de nya bilar som laddar sakta under 10%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Min bil laddar i 116-117kw redan från 1%e5m1r skrev:Egentligen inte man håller koll de sista milen och anpassar hastighetenKulingen skrev:1% låter lite som Agent 007 och man leker med döden (lite lite marginal)Remuz skrev:1% brukar vara perfekt att komma fram med om man inte måste vänta i bilen på laddning. Om du ska vänta i bilen är 5-10% optimalt tycker jag
Som nämnts innan så är det inget för de nya bilar som laddar sakta under 10%
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Det gör min med så jag försöker komma så tom som möjligt till SuCKulingen skrev:Min bil laddar i 116-117kw redan från 1%e5m1r skrev:Egentligen inte man håller koll de sista milen och anpassar hastighetenKulingen skrev:1% låter lite som Agent 007 och man leker med döden (lite lite marginal)Remuz skrev:1% brukar vara perfekt att komma fram med om man inte måste vänta i bilen på laddning. Om du ska vänta i bilen är 5-10% optimalt tycker jag
Som nämnts innan så är det inget för de nya bilar som laddar sakta under 10%
Den ”nyare” batterikemi laddar sakta under 10% vad jag sett så ligger de på under 60kWh
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Ja, Kulingens BTX8-batteri beter sig ungefär som de gamla BT85-batterierna från S85, d.v.s laddar max direkt. Alla andra nyare bilar med 75, 90 och 100-batterier har en försiktig upprampning under de första 10%.
Förresten, Kulingen, dina laddningar ligger till stor del bakom modellen i https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2542587/ - tack!
Förresten, Kulingen, dina laddningar ligger till stor del bakom modellen i https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2542587/ - tack!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Upplever att min 90D laddar ~55kW till 5-6% sedan öser den på som bara den och ramlar upp i 112kW (vilket verkar vara mitt max). Där håller den sig till nästan 60%. Vid 80% brukar jag sällan orka ladda mer, då ligger den runt eller strax under 50kW
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Verkar stämma bra med mätningarna och modellen i ABRP: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2477995/ (mätningarna stämmer väl automatiskt eftersom du bidrar )Remuz skrev:Upplever att min 90D laddar ~55kW till 5-6% sedan öser den på som bara den och ramlar upp i 112kW (vilket verkar vara mitt max). Där håller den sig till nästan 60%. Vid 80% brukar jag sällan orka ladda mer, då ligger den runt eller strax under 50kW
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Jag får tacka för hjälpen med inställningarna i ABRP igår.blincoln skrev:Ja, Kulingens BTX8-batteri beter sig ungefär som de gamla BT85-batterierna från S85, d.v.s laddar max direkt. Alla andra nyare bilar med 75, 90 och 100-batterier har en försiktig upprampning under de första 10%.
Förresten, Kulingen, dina laddningar ligger till stor del bakom modellen i https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2542587/ - tack!
Roligt att se att min kurva syns så bra, jag hade alla bra förutsättningar denna dag. Jag varmkörde bilen så den var ordentlig varm och ladda själv på hela srtationen under hela tiden.
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Någon som kan ge mig råd?
Jag har blivit av med ruttmarkeringen på ABRPkartan i bilen allt annat fungerar. Aldrig haft problem tidigare. Någon som vet hur man får tillbaka den till normalt bruk/funktion?
Jag har blivit av med ruttmarkeringen på ABRPkartan i bilen allt annat fungerar. Aldrig haft problem tidigare. Någon som vet hur man får tillbaka den till normalt bruk/funktion?
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Mitt fel (och Googles, såklart ). Jag testade en ny version av Google Maps idag för att se om Google hade fixat buggen som du beskriver ovan. Det hade de inte, men jag glömde visst att ändra tillbaka. Borde funka nu igen!Plutric skrev:Någon som kan ge mig råd?
Jag har blivit av med ruttmarkeringen på ABRPkartan i bilen allt annat fungerar. Aldrig haft problem tidigare. Någon som vet hur man får tillbaka den till normalt bruk/funktion?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Ok, super, får testa så fort jag kan! Tack för snabb respons!blincoln skrev:Mitt fel (och Googles, såklart ). Jag testade en ny version av Google Maps idag för att se om Google hade fixat buggen som du beskriver ovan. Det hade de inte, men jag glömde visst att ändra tillbaka. Borde funka nu igen!Plutric skrev:Någon som kan ge mig råd?
Jag har blivit av med ruttmarkeringen på ABRPkartan i bilen allt annat fungerar. Aldrig haft problem tidigare. Någon som vet hur man får tillbaka den till normalt bruk/funktion?
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Jag vet inte om det stämmer men när jag läste på TMC så såg jag att tydligen funkar Waze och Plugcharge inte längre då Google Maps inte funkar med 2018.6, stämmer detta och drabbade detta ABRP?
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2569027/
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2569027/