A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av blincoln »

Nu med destinationsladdare!

För att göra problemet med att hitta nattladdning lite mindre jobbigt på resa så får man nu se diverse destinationsladdare och långsamladdare när man zoomar in i ABRP. Dessa kan väljas som waypoint direkt genom att klicka på dem.

ABRP kommer alltså inte att använda långsamladdare för ruttoptimeringen, men om du själv explicit har valt den och skrivit in laddtid så kommer denna extra laddning givetvis att räknas med i hela optimeringen. Funkar bra för roundtrips när man är borta över natten.

Tack @mati för den snabba betatestningen!
Screen Shot 2017-09-27 at 20.44.41.png
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av Machris »

Imponerad o tacksam för allt jobb du lägger ner på ABRP. Fantastiskt bra hjälpmedel! :)
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av Mickep »

Imponerande.

skulle man kunna lägga till andra märken (och lägga med information om laddhastighet och storlek på batteriet /förbrukning) ?
model3 s standard och long range har ju tex olika laddhastighet (som är lite långsammare än s och x, fast det kanske är marginell skillnad)

Tror att Zoe/leaf/ionoq användare kanske skulle ha nytta av det även om det bara var med chademo (även om css databasen saknas)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av blincoln »

Mickep skrev:
skulle man kunna lägga till andra märken (och lägga med information om laddhastighet och storlek på batteriet /förbrukning) ?
model3 s standard och long range har ju tex olika laddhastighet (som är lite långsammare än s och x, fast det kanske är marginell skillnad)

Tror att Zoe/leaf/ionoq användare kanske skulle ha nytta av det även om det bara var med chademo (även om css databasen saknas)
Det finns egentligen inget som hindrar det, men det blir förstås fler typer av bilar att supporta. Det jag skulle behöva för en viss bilmodell är:

* Laddkurva från 0-100% (tid) vid en laddare med maximal effekt
* Förbrukningskurva i Wh/km för olika hastigheter
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av Monark1954 »

Min användare har glömt vilken Tesla vi har.
Är inloggad både i programmet och mot Tesla.
Vid var gång jag går in i A Better Routplanner i bilen så kommer en Modell S fram och jag måste ändra alla inställningar.
Alltså under färd så glömmer programmet och tappar alla inställningar tillbaka till en Modell S.

Hur kan jag "resetta" i bilen och få den att minnas att vi har en X 90D?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av Teslaspolen »

Hur stänger man fönstret "A Better Route Planner 2.8" i Tesla-webbläsaren? Verkar omöjligt...

Förresten, hur beräknar ABRP med temperatur? Inte alls?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av vigge50 »

Teslaspolen skrev:
Hur stänger man fönstret "A Better Route Planner 2.8" i Tesla-webbläsaren? Verkar omöjligt...

Förresten, hur beräknar ABRP med temperatur? Inte alls?
Vad jag har förstått så räknar den inte med det alls, du får kompensera med att öka eller sänka "Reference Consumption".
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av blincoln »

Stämmer, man får knappa in förbrukningen själv. Temperaturen spelar ganska liten roll på längre resor. Underlaget (snö, regn, is) spelar mycket mer roll och är svår att sätta ett exakt värde på. Någon föreslog att jag skulle ha "hjälpknappar" för +20% (snow, heavy rain) och +10% (cold temperature). Vad tror ni om det?

Att stänga ett fönster i Teslabrowsern gör man väl inte? Om du menar about-rutan i så är det bara att klicka på eller bredvid rutan, vilket som.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av blincoln »

Monark1954 skrev:
Min användare har glömt vilken Tesla vi har.
Är inloggad både i programmet och mot Tesla.
Vid var gång jag går in i A Better Routplanner i bilen så kommer en Modell S fram och jag måste ändra alla inställningar.
Alltså under färd så glömmer programmet och tappar alla inställningar tillbaka till en Modell S.

Hur kan jag "resetta" i bilen och få den att minnas att vi har en X 90D?
Skumt! Det är ju inte lätt att vare sig debugga eller resetta bilens browser, så jag är lite handfallen. Testa att logga ut från ditt ABRP-konto i bilen kanske?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av Monark1954 »

Kanske löste det problemet. Gick ej simulera återfall i glömska när bilen var parkerad.

Kanske uppstod störningen när vi var inloggade på en Tesla Loaner en tid men det är inte den modellen som dök upp i vår bil.

Får testa under körning i morgon om minnet är åter. Tack.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av Monark1954 »

Minnet är åter, nu minns programmet vilken bil vi har.
Även stora skärmen hängde sig i dag innan jag hann testa. Även ressätt av den med tumhjulen. Har nog inget med ABR att göra.

Tackar igen för inlägget av Destinationsladdare, finns där när man zoomar in. Super.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av fth »

Hej!

Återigen stort tack för en mycket bra app, jag använder den i stort sett dagligen!

En liten tanke som slog mig är att det skulle vara kul att kunna planera rutter med Superchargers som ännu inte är i drift?

T.ex. skulle man då kunna planera framtida roadtrips till Aten, Lissabon, Moskva, etc via planerade SuC.

Det kanske skulle kunna vara en Setting, typ "Use planned Superchargers"?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av blincoln »

Jag förstår precis tanken! Dock ser jag framför mig hur supportmailen ser ut från folk som råkat klicka i det och står i ingenstans utan laddning... Ja, en del klickar och fyller i allt möjligt utan att förstå.

Det du kan göra är att lägga till de laddarna som waypoints och sätta 120 kW i en viss tid som destinationsladdning (elkontaktsymbolen vid en waypoint).
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av blincoln »

Vill du hjälpa till att skapa bättre laddning- och förbrukningsmodeller i ABRP? Genom att logga ut ur ABRP MyTesla och sedan in igen med "Share Data" påslaget så kommer anonym data om bilen sparas på ABRPs server, t.ex. när den laddar. På så sätt kan jag skapa bättre laddkurvor, estimera förbrukningen bättre osv.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av blincoln »

Nu börjar statistiksamlingen ge resultat efter ett par veckors samlande. Se min post på TMC för lite laddkurvor för olika batterityper - intressant läsning om man är nördig som jag ;)

Kort sammanfattning: Vi behöver mer data från BTX8, d.v.s 85 kWh i en 75a och naturligtvis från BT37, Model 3 Long Range!

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2431852/
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av Simon »

Nu vet jag inte på rak arm om jag delar data, men gör jag det så kan jag ev. sabba statistiken en del. Jag har nämligen ställt in bilen som en S70, även om batteriet på papperet har 85 kWh. Däremot har det nog degraderats så att det mer motsvarar en 70:a nu.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av chaffis75 »

Väldigt spännande statistik men vist vore de ännu mer spännande att se lite mer av modell 3 :D
Hoppas du får in mer data på den snart....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av blincoln »

Simon skrev:
Nu vet jag inte på rak arm om jag delar data, men gör jag det så kan jag ev. sabba statistiken en del. Jag har nämligen ställt in bilen som en S70, även om batteriet på papperet har 85 kWh. Däremot har det nog degraderats så att det mer motsvarar en 70:a nu.
Det är ingen fara, jag läser batteritypen direkt från MyTeslas option codes.

För övrigt kan man se sina option codes i ABRP nu när man loggar in i MyTesla.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av blincoln »

Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/

Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av vigge50 »

blincoln skrev:
Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/

Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Grym data, är det tillräckligt för att du ska ändra beräkningarna på hemsidan eller ska du vänta på mer data?

Har du fått in något mer om supercharging på Model 3 eller har du fortfarande bara en laddning?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av blincoln »

vigge50 skrev:
blincoln skrev:
Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/

Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Grym data, är det tillräckligt för att du ska ändra beräkningarna på hemsidan eller ska du vänta på mer data?

Har du fått in något mer om supercharging på Model 3 eller har du fortfarande bara en laddning?
Vågar inte riktigt ändra på modellen i ABRP ännu, måste kolla mer på data och tvätta bort en del först. Jag fick löfte av en Model 3-ägare att han skulle köra en roadtrip i helgen med ABRP igång på telefonen, men tyvärr har det inte dykt upp någon data ännu. Model 3 behöver en kass webbrowser i bilen som inte duger till annat än ABRP ;)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av vigge50 »

blincoln skrev:
vigge50 skrev:
blincoln skrev:
Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/

Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Grym data, är det tillräckligt för att du ska ändra beräkningarna på hemsidan eller ska du vänta på mer data?

Har du fått in något mer om supercharging på Model 3 eller har du fortfarande bara en laddning?
Vågar inte riktigt ändra på modellen i ABRP ännu, måste kolla mer på data och tvätta bort en del först. Jag fick löfte av en Model 3-ägare att han skulle köra en roadtrip i helgen med ABRP igång på telefonen, men tyvärr har det inte dykt upp någon data ännu. Model 3 behöver en kass webbrowser i bilen som inte duger till annat än ABRP ;)
Ja, utan webbläsare så är chansen såklart mindre att man har det igång.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av Rennwagen »

Först och främst infaller jag i hyllningskören.
Så här i vintertider vore det kanske intressant med en "winter" eller "cold start" Knapp som man kunde trycka ned före beräkningen. Då slipper man gå in och justera förbrukning vid korta resor och man får med räckviddsminskningen vid start. Har man varm eller förvärmd bil behöver den inte tryckas ned.
Kan det vara en idé blincoln?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av blincoln »

Hmmm, ja, jo, det kanske skulle vara görbart. Intressant att litiumjonbatterier är fyra gånger lättare att värma upp än motsvarande massa vatten, men det blir ändå 6 kWh som går åt för att värma ett batteripack från -20 till +20 grader.
Mååånga osäkerheter kring spillvärme från motorn och avkylning mot omgivningen osv dock. Modellen kommer bli väldigt grov innan vi lärt oss ungefär vad som gäller.

Användargränssnittet skulle då bli en "Car temp at start"-input. Skulle det kunna vara användbart?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av Rennwagen »

blincoln skrev:
Hmmm, ja, jo, det kanske skulle vara görbart. Intressant att litiumjonbatterier är fyra gånger lättare att värma upp än motsvarande massa vatten, men det blir ändå 6 kWh som går åt för att värma ett batteripack från -20 till +20 grader.
Mååånga osäkerheter kring spillvärme från motorn och avkylning mot omgivningen osv dock. Modellen kommer bli väldigt grov innan vi lärt oss ungefär vad som gäller.

Användargränssnittet skulle då bli en "Car temp at start"-input. Skulle det kunna vara användbart?
Det tycker jag låter utmärkt. Tempdata finns tillgänglig och även om kalkylen blir grov med tanke på osäkerheterna du nämner så förbättrar det noggrannheten då man åker kort och med kall bil i norden.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Skriv svar