A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Nu med destinationsladdare!
För att göra problemet med att hitta nattladdning lite mindre jobbigt på resa så får man nu se diverse destinationsladdare och långsamladdare när man zoomar in i ABRP. Dessa kan väljas som waypoint direkt genom att klicka på dem.
ABRP kommer alltså inte att använda långsamladdare för ruttoptimeringen, men om du själv explicit har valt den och skrivit in laddtid så kommer denna extra laddning givetvis att räknas med i hela optimeringen. Funkar bra för roundtrips när man är borta över natten.
Tack @mati för den snabba betatestningen!
För att göra problemet med att hitta nattladdning lite mindre jobbigt på resa så får man nu se diverse destinationsladdare och långsamladdare när man zoomar in i ABRP. Dessa kan väljas som waypoint direkt genom att klicka på dem.
ABRP kommer alltså inte att använda långsamladdare för ruttoptimeringen, men om du själv explicit har valt den och skrivit in laddtid så kommer denna extra laddning givetvis att räknas med i hela optimeringen. Funkar bra för roundtrips när man är borta över natten.
Tack @mati för den snabba betatestningen!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Imponerad o tacksam för allt jobb du lägger ner på ABRP. Fantastiskt bra hjälpmedel!
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Imponerande.
skulle man kunna lägga till andra märken (och lägga med information om laddhastighet och storlek på batteriet /förbrukning) ?
model3 s standard och long range har ju tex olika laddhastighet (som är lite långsammare än s och x, fast det kanske är marginell skillnad)
Tror att Zoe/leaf/ionoq användare kanske skulle ha nytta av det även om det bara var med chademo (även om css databasen saknas)
skulle man kunna lägga till andra märken (och lägga med information om laddhastighet och storlek på batteriet /förbrukning) ?
model3 s standard och long range har ju tex olika laddhastighet (som är lite långsammare än s och x, fast det kanske är marginell skillnad)
Tror att Zoe/leaf/ionoq användare kanske skulle ha nytta av det även om det bara var med chademo (även om css databasen saknas)
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Det finns egentligen inget som hindrar det, men det blir förstås fler typer av bilar att supporta. Det jag skulle behöva för en viss bilmodell är:Mickep skrev:skulle man kunna lägga till andra märken (och lägga med information om laddhastighet och storlek på batteriet /förbrukning) ?
model3 s standard och long range har ju tex olika laddhastighet (som är lite långsammare än s och x, fast det kanske är marginell skillnad)
Tror att Zoe/leaf/ionoq användare kanske skulle ha nytta av det även om det bara var med chademo (även om css databasen saknas)
* Laddkurva från 0-100% (tid) vid en laddare med maximal effekt
* Förbrukningskurva i Wh/km för olika hastigheter
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Min användare har glömt vilken Tesla vi har.
Är inloggad både i programmet och mot Tesla.
Vid var gång jag går in i A Better Routplanner i bilen så kommer en Modell S fram och jag måste ändra alla inställningar.
Alltså under färd så glömmer programmet och tappar alla inställningar tillbaka till en Modell S.
Hur kan jag "resetta" i bilen och få den att minnas att vi har en X 90D?
Är inloggad både i programmet och mot Tesla.
Vid var gång jag går in i A Better Routplanner i bilen så kommer en Modell S fram och jag måste ändra alla inställningar.
Alltså under färd så glömmer programmet och tappar alla inställningar tillbaka till en Modell S.
Hur kan jag "resetta" i bilen och få den att minnas att vi har en X 90D?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Hur stänger man fönstret "A Better Route Planner 2.8" i Tesla-webbläsaren? Verkar omöjligt...
Förresten, hur beräknar ABRP med temperatur? Inte alls?
Förresten, hur beräknar ABRP med temperatur? Inte alls?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Vad jag har förstått så räknar den inte med det alls, du får kompensera med att öka eller sänka "Reference Consumption".Teslaspolen skrev:Hur stänger man fönstret "A Better Route Planner 2.8" i Tesla-webbläsaren? Verkar omöjligt...
Förresten, hur beräknar ABRP med temperatur? Inte alls?
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Stämmer, man får knappa in förbrukningen själv. Temperaturen spelar ganska liten roll på längre resor. Underlaget (snö, regn, is) spelar mycket mer roll och är svår att sätta ett exakt värde på. Någon föreslog att jag skulle ha "hjälpknappar" för +20% (snow, heavy rain) och +10% (cold temperature). Vad tror ni om det?
Att stänga ett fönster i Teslabrowsern gör man väl inte? Om du menar about-rutan i så är det bara att klicka på eller bredvid rutan, vilket som.
Att stänga ett fönster i Teslabrowsern gör man väl inte? Om du menar about-rutan i så är det bara att klicka på eller bredvid rutan, vilket som.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Skumt! Det är ju inte lätt att vare sig debugga eller resetta bilens browser, så jag är lite handfallen. Testa att logga ut från ditt ABRP-konto i bilen kanske?Monark1954 skrev:Min användare har glömt vilken Tesla vi har.
Är inloggad både i programmet och mot Tesla.
Vid var gång jag går in i A Better Routplanner i bilen så kommer en Modell S fram och jag måste ändra alla inställningar.
Alltså under färd så glömmer programmet och tappar alla inställningar tillbaka till en Modell S.
Hur kan jag "resetta" i bilen och få den att minnas att vi har en X 90D?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Kanske löste det problemet. Gick ej simulera återfall i glömska när bilen var parkerad.
Kanske uppstod störningen när vi var inloggade på en Tesla Loaner en tid men det är inte den modellen som dök upp i vår bil.
Får testa under körning i morgon om minnet är åter. Tack.
Kanske uppstod störningen när vi var inloggade på en Tesla Loaner en tid men det är inte den modellen som dök upp i vår bil.
Får testa under körning i morgon om minnet är åter. Tack.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Minnet är åter, nu minns programmet vilken bil vi har.
Även stora skärmen hängde sig i dag innan jag hann testa. Även ressätt av den med tumhjulen. Har nog inget med ABR att göra.
Tackar igen för inlägget av Destinationsladdare, finns där när man zoomar in. Super.
Även stora skärmen hängde sig i dag innan jag hann testa. Även ressätt av den med tumhjulen. Har nog inget med ABR att göra.
Tackar igen för inlägget av Destinationsladdare, finns där när man zoomar in. Super.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Hej!
Återigen stort tack för en mycket bra app, jag använder den i stort sett dagligen!
En liten tanke som slog mig är att det skulle vara kul att kunna planera rutter med Superchargers som ännu inte är i drift?
T.ex. skulle man då kunna planera framtida roadtrips till Aten, Lissabon, Moskva, etc via planerade SuC.
Det kanske skulle kunna vara en Setting, typ "Use planned Superchargers"?
/fth
Återigen stort tack för en mycket bra app, jag använder den i stort sett dagligen!
En liten tanke som slog mig är att det skulle vara kul att kunna planera rutter med Superchargers som ännu inte är i drift?
T.ex. skulle man då kunna planera framtida roadtrips till Aten, Lissabon, Moskva, etc via planerade SuC.
Det kanske skulle kunna vara en Setting, typ "Use planned Superchargers"?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Jag förstår precis tanken! Dock ser jag framför mig hur supportmailen ser ut från folk som råkat klicka i det och står i ingenstans utan laddning... Ja, en del klickar och fyller i allt möjligt utan att förstå.
Det du kan göra är att lägga till de laddarna som waypoints och sätta 120 kW i en viss tid som destinationsladdning (elkontaktsymbolen vid en waypoint).
Det du kan göra är att lägga till de laddarna som waypoints och sätta 120 kW i en viss tid som destinationsladdning (elkontaktsymbolen vid en waypoint).
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare
Vill du hjälpa till att skapa bättre laddning- och förbrukningsmodeller i ABRP? Genom att logga ut ur ABRP MyTesla och sedan in igen med "Share Data" påslaget så kommer anonym data om bilen sparas på ABRPs server, t.ex. när den laddar. På så sätt kan jag skapa bättre laddkurvor, estimera förbrukningen bättre osv.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Nu börjar statistiksamlingen ge resultat efter ett par veckors samlande. Se min post på TMC för lite laddkurvor för olika batterityper - intressant läsning om man är nördig som jag
Kort sammanfattning: Vi behöver mer data från BTX8, d.v.s 85 kWh i en 75a och naturligtvis från BT37, Model 3 Long Range!
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2431852/
Kort sammanfattning: Vi behöver mer data från BTX8, d.v.s 85 kWh i en 75a och naturligtvis från BT37, Model 3 Long Range!
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2431852/
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Nu vet jag inte på rak arm om jag delar data, men gör jag det så kan jag ev. sabba statistiken en del. Jag har nämligen ställt in bilen som en S70, även om batteriet på papperet har 85 kWh. Däremot har det nog degraderats så att det mer motsvarar en 70:a nu.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Väldigt spännande statistik men vist vore de ännu mer spännande att se lite mer av modell 3
Hoppas du får in mer data på den snart....
Hoppas du får in mer data på den snart....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Det är ingen fara, jag läser batteritypen direkt från MyTeslas option codes.Simon skrev:Nu vet jag inte på rak arm om jag delar data, men gör jag det så kan jag ev. sabba statistiken en del. Jag har nämligen ställt in bilen som en S70, även om batteriet på papperet har 85 kWh. Däremot har det nog degraderats så att det mer motsvarar en 70:a nu.
För övrigt kan man se sina option codes i ABRP nu när man loggar in i MyTesla.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/
Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Grym data, är det tillräckligt för att du ska ändra beräkningarna på hemsidan eller ska du vänta på mer data?blincoln skrev:Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/
Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Har du fått in något mer om supercharging på Model 3 eller har du fortfarande bara en laddning?
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Vågar inte riktigt ändra på modellen i ABRP ännu, måste kolla mer på data och tvätta bort en del först. Jag fick löfte av en Model 3-ägare att han skulle köra en roadtrip i helgen med ABRP igång på telefonen, men tyvärr har det inte dykt upp någon data ännu. Model 3 behöver en kass webbrowser i bilen som inte duger till annat än ABRPvigge50 skrev:Grym data, är det tillräckligt för att du ska ändra beräkningarna på hemsidan eller ska du vänta på mer data?blincoln skrev:Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/
Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Har du fått in något mer om supercharging på Model 3 eller har du fortfarande bara en laddning?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Ja, utan webbläsare så är chansen såklart mindre att man har det igång.blincoln skrev:Vågar inte riktigt ändra på modellen i ABRP ännu, måste kolla mer på data och tvätta bort en del först. Jag fick löfte av en Model 3-ägare att han skulle köra en roadtrip i helgen med ABRP igång på telefonen, men tyvärr har det inte dykt upp någon data ännu. Model 3 behöver en kass webbrowser i bilen som inte duger till annat än ABRPvigge50 skrev:Grym data, är det tillräckligt för att du ska ändra beräkningarna på hemsidan eller ska du vänta på mer data?blincoln skrev:Nu ett inlägg om hur mycket Model S och X drar vid körning utifrån ABRP-data:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2453079/
Vi behöver någon som kan köra fortare! Fortare!
Har du fått in något mer om supercharging på Model 3 eller har du fortfarande bara en laddning?
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Först och främst infaller jag i hyllningskören.
Så här i vintertider vore det kanske intressant med en "winter" eller "cold start" Knapp som man kunde trycka ned före beräkningen. Då slipper man gå in och justera förbrukning vid korta resor och man får med räckviddsminskningen vid start. Har man varm eller förvärmd bil behöver den inte tryckas ned.
Kan det vara en idé blincoln?
Så här i vintertider vore det kanske intressant med en "winter" eller "cold start" Knapp som man kunde trycka ned före beräkningen. Då slipper man gå in och justera förbrukning vid korta resor och man får med räckviddsminskningen vid start. Har man varm eller förvärmd bil behöver den inte tryckas ned.
Kan det vara en idé blincoln?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Hmmm, ja, jo, det kanske skulle vara görbart. Intressant att litiumjonbatterier är fyra gånger lättare att värma upp än motsvarande massa vatten, men det blir ändå 6 kWh som går åt för att värma ett batteripack från -20 till +20 grader.
Mååånga osäkerheter kring spillvärme från motorn och avkylning mot omgivningen osv dock. Modellen kommer bli väldigt grov innan vi lärt oss ungefär vad som gäller.
Användargränssnittet skulle då bli en "Car temp at start"-input. Skulle det kunna vara användbart?
Mååånga osäkerheter kring spillvärme från motorn och avkylning mot omgivningen osv dock. Modellen kommer bli väldigt grov innan vi lärt oss ungefär vad som gäller.
Användargränssnittet skulle då bli en "Car temp at start"-input. Skulle det kunna vara användbart?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Det tycker jag låter utmärkt. Tempdata finns tillgänglig och även om kalkylen blir grov med tanke på osäkerheterna du nämner så förbättrar det noggrannheten då man åker kort och med kall bil i norden.blincoln skrev:Hmmm, ja, jo, det kanske skulle vara görbart. Intressant att litiumjonbatterier är fyra gånger lättare att värma upp än motsvarande massa vatten, men det blir ändå 6 kWh som går åt för att värma ett batteripack från -20 till +20 grader.
Mååånga osäkerheter kring spillvärme från motorn och avkylning mot omgivningen osv dock. Modellen kommer bli väldigt grov innan vi lärt oss ungefär vad som gäller.
Användargränssnittet skulle då bli en "Car temp at start"-input. Skulle det kunna vara användbart?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016