Kan instämma runt 200w/km numera. Har 19" och då låg jag lite över gränsen upp till götet och hem. Skönt att kunna göra de resorna utan att fundera på om det behövs en påfyllning i Falkenberg.Foluke skrev:I den här temperaturen, 24 grader cirka, drog min P85D 197 wh/km mellan Göteborg och Borås. 200 meters höjdskillnad upp och 5-15 över skyltad fart. (AP)Verdi skrev:Med 19" fälgar tror jag en 100D går under 210 Wh/km i 110 km/h. Nästan så jag klarar 210 Wh/km i 110 med mina 21" också. P-modellerna drar lite mer pga mindre effektiv bakre motor.Remuz skrev:SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Har du 22”? Jag har 20” slipstream och 3.2 bar i däcken, då rullar det lättRemuz skrev:Min X90D drar 265wh/km i 110km/h på vintern och 255wh/km på sommaren...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Jag kör 20” med 3.2 också. Hur lätt rullar din i 110?fth skrev:Har du 22”? Jag har 20” slipstream och 3.2 bar i däcken, då rullar det lättRemuz skrev:Min X90D drar 265wh/km i 110km/h på vintern och 255wh/km på sommaren...
/fth
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Uppdatering: Idag Borås - Göteborg 169kW/km och vidare till Varberg och så småningom tillbaka till Borås. 180 wh/km totalt. Ca26 mil. Skyltad fart med +5. 19" fälgar. Det går klart mycket billigare under dessa förhållanden!Foluke skrev:I den här temperaturen, 24 grader cirka, drog min P85D 197 wh/km mellan Göteborg och Borås. 200 meters höjdskillnad upp och 5-15 över skyltad fart. (AP)Verdi skrev:Med 19" fälgar tror jag en 100D går under 210 Wh/km i 110 km/h. Nästan så jag klarar 210 Wh/km i 110 med mina 21" också. P-modellerna drar lite mer pga mindre effektiv bakre motor.Remuz skrev:SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
Model S P85D,
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Jag testade min förbrukning i 110km/h när jag åkte hem från landet idag, den plattaste delen av E4 mellan Gävle och Älvkarleby. Autopilot, torr vägbana, 25°, förbrukningen var då under 200 Wh/km (!), vågorna i kurvan motsvarar exakt de små höjdskillnaderna längs vägen.Remuz skrev:Jag kör 20” med 3.2 också. Hur lätt rullar din i 110?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Jag knappade in sträckan i ABRP, och med "Reference Consumption" satt till 200Wh/km stämde totalen med verklig förbrukning idag.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Grymt! Satte min på 220 idag och 120%. Stämde sånär som på 1%. Synd att man inte kan ha lånebilen uppkopplad
P85D svart/svart med gratis SuC
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Lite skumt är det, jag beräknade hela sträckan i ABRP, och då fick även jag sätta 220Wh/km för att total förbrukning skulle stämma med verkligheten.
Det är ny vägbeläggning på sträckan där jag mätte 110, jag undrar om det rullade ovanligt lätt på den?
Förbrukningen påminde ju om den man kan få på Autobahn, där det brukar rulla mycket lättare än på svenska motorvägar.
Fortfarande bra siffror dock!
/fth
Det är ny vägbeläggning på sträckan där jag mätte 110, jag undrar om det rullade ovanligt lätt på den?
Förbrukningen påminde ju om den man kan få på Autobahn, där det brukar rulla mycket lättare än på svenska motorvägar.
Fortfarande bra siffror dock!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Det finns en viss momsfaktor mellan vad Teslan rapporterar som snittförbrukning och vad ABRP tycker att man förbrukar (även när man kör i exakt 110 km/h). Jag försöker förstå vad skillnaden är; kanske antar ABRP lite för stor batterkapacitet - den räknar kWh från SoC-% och en antagen batteristorlek.
Om man är inloggad i MyTesla i ABRP och delar data så loggas både laddning och körning. Från detta kan ABRP beräkna just din bils faktiska användbara batterikapacitet. Jag tänkte försöka göra den datan tillgänglig för de som använder MyTesla.
Om man är inloggad i MyTesla i ABRP och delar data så loggas både laddning och körning. Från detta kan ABRP beräkna just din bils faktiska användbara batterikapacitet. Jag tänkte försöka göra den datan tillgänglig för de som använder MyTesla.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Det låter ju lysande, mer siffror att nörda ned sig i Hur tänkte du dig att det skulle se ut, skulle man alltså kunna ladda ned loggar med faktisk förbrukning och laddning från ABRP, eller skulle du "bara" exponera resultatet i form av KPIer för kapacitet, förbrukning, etc?blincoln skrev:Det finns en viss momsfaktor mellan vad Teslan rapporterar som snittförbrukning och vad ABRP tycker att man förbrukar (även när man kör i exakt 110 km/h). Jag försöker förstå vad skillnaden är; kanske antar ABRP lite för stor batterkapacitet - den räknar kWh från SoC-% och en antagen batteristorlek.
Om man är inloggad i MyTesla i ABRP och delar data så loggas både laddning och körning. Från detta kan ABRP beräkna just din bils faktiska användbara batterikapacitet. Jag tänkte försöka göra den datan tillgänglig för de som använder MyTesla.
Jag insåg förresten att jag räknade med 100% Reference Speed när jag räknade om hela sträckan, efter min 110-mätning så körde jag inte längre riktigt så laglydigt, med realistisk Reference Speed så matchade Reference Consumption på 210Wh/km den faktiska förbrukningen exakt, så det kommer jag att använda när det är sommartemperatur.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Vet inte riktigt hur det skulle presenteras. Det mest intressanta är ju egentligen ens egen batterikapacitet och möjlighet att använda den istället för bilmodellens normala kapacitet i beräkningarna. Kom gärna med förslag!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Som siffernisse så skulle jag gärna kunna ladda ned alla siffror om förbrukning, laddning, hastighet, höjdkurvor, etc. för att kunna labba och vrida på siffrorna i Excel etc.blincoln skrev:Kom gärna med förslag!
Det som man kanske har mest nytta av är dock som du säger just "Reference Consumption". Du kanske skulle kunna beräkna den löpande och visa den som ett förslag i gränssnittet? Eller kanske t.o.m ha en checkbox för "Use Calculated Reference Consumption" som gör att värdet automatiskt hålls uppdaterad med siffran som beräknas av systemet?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Just referensförbrukning har faktiskt funnits där ett bra tag. Om du är inloggad med MyTesla så tryck på "Details" nere i körinformationsrutan/grafen. En av siffrorna som dyker upp där är just estimerad referensförbrukning för nuvarande körning.fth skrev:Som siffernisse så skulle jag gärna kunna ladda ned alla siffror om förbrukning, laddning, hastighet, höjdkurvor, etc. för att kunna labba och vrida på siffrorna i Excel etc.blincoln skrev:Kom gärna med förslag!
Det som man kanske har mest nytta av är dock som du säger just "Reference Consumption". Du kanske skulle kunna beräkna den löpande och visa den som ett förslag i gränssnittet? Eller kanske t.o.m ha en checkbox för "Use Calculated Reference Consumption" som gör att värdet automatiskt hålls uppdaterad med siffran som beräknas av systemet?
/fth
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Grymt, den hade jag missat!blincoln skrev:Just referensförbrukning har faktiskt funnits där ett bra tag. Om du är inloggad med MyTesla så tryck på "Details" nere i körinformationsrutan/grafen. En av siffrorna som dyker upp där är just estimerad referensförbrukning för nuvarande körning.
Just nu visar den bara "Location/Elevation/Charging power/Charge", jag antar att referensförbrukning visas när man kör, och då för aktuell "session"? Hur länge finns den kvar, kan man titta på den i efterhand?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Den dyker upp efter att man bränt av ett par kWh i nuvarande rutt. Den försvinner igen så snart du är framme, dock.fth skrev:Grymt, den hade jag missat!blincoln skrev:Just referensförbrukning har faktiskt funnits där ett bra tag. Om du är inloggad med MyTesla så tryck på "Details" nere i körinformationsrutan/grafen. En av siffrorna som dyker upp där är just estimerad referensförbrukning för nuvarande körning.
Just nu visar den bara "Location/Elevation/Charging power/Charge", jag antar att referensförbrukning visas när man kör, och då för aktuell "session"? Hur länge finns den kvar, kan man titta på den i efterhand?
/fth
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
En möjlig bugg kanske?
Den här laddplatsen http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... aadf80d9af ser ut på ABR som om den skulle ha två Schuko uttag med 12 kW effekt vardera.
Den här laddplatsen http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... aadf80d9af ser ut på ABR som om den skulle ha två Schuko uttag med 12 kW effekt vardera.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Det är två laddplatser som är markerade väldigt nära varandra; den från uppladdning.nu säger 2xtyp2 22 kW och den andra med 2xschuko 12 kW kommer från OpenChargeMap. Vet inte var de har fått det ifrån...Teslaspolen skrev:En möjlig bugg kanske?
Den här laddplatsen http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... aadf80d9af ser ut på ABR som om den skulle ha två Schuko uttag med 12 kW effekt vardera.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Jag planerar resan till Karlskrona, men får ett laddstopp i Arboga utan att behöva ladda där!?( kör den vägen för att slippa morgontrafiken genom Sthlm).
Men varför tar ABRP överhuvud taget upp Arboga, om det inte behövs för att nå Edsbruk?
Kanske ska vara så?
Men varför tar ABRP överhuvud taget upp Arboga, om det inte behövs för att nå Edsbruk?
Kanske ska vara så?
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
MYRWD, 2023 Quick Silver
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Jag gissar att du klickat på Arboga suc på kartan och valt att passera den. Men den borde komma upp som waypoint då
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Mja, det är nog så enkelt som att ABRP alltid tar den snabbaste vägen (för bilar utan begränsning i räckvidd) mellan två waypoints/laddare. I vissa fall är det inte det snabbaste, utan det lönar sig att köra en långsammare väg för då kommer man fram till nästa laddare, eller kan ladda mindre där. Det är nog det som har hänt i detta fall.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Det ser ju ut som du har valt "Alt route 1", default-rutten kanske inte går via Arboga?
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Riktigt, jag har klickat på alt.vägen runt Arboga istället för den först föreslagna vägen via Sthlm.fth skrev:Det ser ju ut som du har valt "Alt route 1", default-rutten kanske inte går via Arboga?
/fth
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
MYRWD, 2023 Quick Silver
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Hej,
Försökte söka svaret på min fråga, men hittade inget tydligt svar.
Jag ska åka på Autobahn i Tyskland. Vad händer om jag tar bort den begränsade topphastigheten i ABRP? Vilken hastighet räknar den med då?
Jag planerar att marscha i max 170, så jag kan väl sätta max där, men är ändå nyfiken på vad den räknar på om jag tar bort begränsningen.
Försökte söka svaret på min fråga, men hittade inget tydligt svar.
Jag ska åka på Autobahn i Tyskland. Vad händer om jag tar bort den begränsade topphastigheten i ABRP? Vilken hastighet räknar den med då?
Jag planerar att marscha i max 170, så jag kan väl sätta max där, men är ändå nyfiken på vad den räknar på om jag tar bort begränsningen.
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Har tyvärr inte svar på din fråga, men blir alltid nyfiken på högfartskörning med Teslan...Vidio skrev:Hej,
Försökte söka svaret på min fråga, men hittade inget tydligt svar.
Jag ska åka på Autobahn i Tyskland. Vad händer om jag tar bort den begränsade topphastigheten i ABRP? Vilken hastighet räknar den med då?
Jag planerar att marscha i max 170, så jag kan väl sätta max där, men är ändå nyfiken på vad den räknar på om jag tar bort begränsningen.
Varför hålla 170 när det innebär att du kommer långsammare fram? Jag fattar verkligen att man kan vilja köra snabbt med en fossilbil, men en Tesla som går snabbast i någonstans 140-150 har jag inte förstått poängen att köra långa sträckor snabbt med?
(Undantaget givetvis om du ska åka riktigt korta sträckor och ladda på natten).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
För att det är roligt att köra fort, så man inte somnarLegato skrev:Har tyvärr inte svar på din fråga, men blir alltid nyfiken på högfartskörning med Teslan...Vidio skrev:Hej,
Försökte söka svaret på min fråga, men hittade inget tydligt svar.
Jag ska åka på Autobahn i Tyskland. Vad händer om jag tar bort den begränsade topphastigheten i ABRP? Vilken hastighet räknar den med då?
Jag planerar att marscha i max 170, så jag kan väl sätta max där, men är ändå nyfiken på vad den räknar på om jag tar bort begränsningen.
Varför hålla 170 när det innebär att du kommer långsammare fram? Jag fattar verkligen att man kan vilja köra snabbt med en fossilbil, men en Tesla som går snabbast i någonstans 140-150 har jag inte förstått poängen att köra långa sträckor snabbt med?
(Undantaget givetvis om du ska åka riktigt korta sträckor och ladda på natten).
Sen om det tar några minuter extra, det kan jag leva med