A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Tänkte på det hör om dagen
Borde påverka allt som använder google maps även bilarna tesla appen osv.
Borde påverka allt som använder google maps även bilarna tesla appen osv.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Ja, det finns väl flera anledningar till att Tesla går över till OSM också.
ABRP skulle få fruktansvärda räkningar från Google med, men jag har ett ärende om att bli klassad som non-profit hos dem. Annars får jag flytta fler delar till OSM-baserad fri mjukvara (beräkningen av rutter mellan laddare körs redan så). Googles kartor med trafiklager behåller jag gärna.
ABRP skulle få fruktansvärda räkningar från Google med, men jag har ett ärende om att bli klassad som non-profit hos dem. Annars får jag flytta fler delar till OSM-baserad fri mjukvara (beräkningen av rutter mellan laddare körs redan så). Googles kartor med trafiklager behåller jag gärna.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Vet inte om jag hittat en bugg eller något här men...
I ABR så står det att den här laddplatsen http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... c8aaaff4d2 endast har 2 Schuko-uttag, det stämde fram tills för mer än två år sedan då man uttökade den med fyra 22 kW Typ-2 uttag. Vet inte vad som gör att den inte uppdaterats i ABR även fast det stämmer det som står på Uppladdning.nu?
I ABR så står det att den här laddplatsen http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... c8aaaff4d2 endast har 2 Schuko-uttag, det stämde fram tills för mer än två år sedan då man uttökade den med fyra 22 kW Typ-2 uttag. Vet inte vad som gör att den inte uppdaterats i ABR även fast det stämmer det som står på Uppladdning.nu?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Tack! Det var en riktig bugg. Nu ska alla laddplatser med flera olika uttag visas som de ska igen.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Jag är helt nybörjare på P90DL med 21”. Någon som har koll på om de 220wh/km som abrp sätter förbrukningen till i 110km/h är rimligt? Det är rejält mindre än min X.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Jag ställer in 220 med min 90D och 21". Kanske att P och 21" behöver lite mer.Remuz skrev:Jag är helt nybörjare på P90DL med 21”. Någon som har koll på om de 220wh/km som abrp sätter förbrukningen till i 110km/h är rimligt? Det är rejält mindre än min X.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Tack. Kommer kännas helt handikappat med lånebil som man inte kan ha inloggad för realtidsförbrukning. Lite 2016 liksomblincoln skrev:Jag ställer in 220 med min 90D och 21". Kanske att P och 21" behöver lite mer.Remuz skrev:Jag är helt nybörjare på P90DL med 21”. Någon som har koll på om de 220wh/km som abrp sätter förbrukningen till i 110km/h är rimligt? Det är rejält mindre än min X.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Hur realistiska är ni ?
Räknar med 230 motorväg med min 75 RWD
Räknar med 230 motorväg med min 75 RWD
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Imorgon kommer svarete5m1r skrev:Hur realistiska är ni ?
Räknar med 230 motorväg med min 75 RWD
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Min browser har fått fnatt, eller så är det nåt annat. ABRP får på nåt konstigt vis fel state of charge från bilen. I datorn och på läsplattan är det rätt, men browsern i bilen visar oftast 5%-enheter för mycket. Hur är det möjligt? Den får även ibland för sig att jag är nån annanstans. I går placerade den mig i Östersjön utanför Bornholm fast jag var på Vara-slätten. Samma platthet i landskapet iofs, men helt fel ändå. I bilens navigator visade den samtidigt rätt position. Jag upplever också att webbsidan fryser och inte uppdateras. Det gör den inte bara med ABRP utan även med min egen webbsida som kontinuerligt visar min solelsproduktion i realtid. Den funkade perfekt innan uppdatering till 18.2.
Skulle inte browsern ha blivit bättre?
Skulle inte browsern ha blivit bättre?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Detta är alltså ABRPs referensförbrukning, d.v.s i konstant fart 110 km/h på platt mark. Motorvägskörning är ju oftast i högre hastighet. ABRP räknar om förbrukningen till den hastighet du och vägen indikerar.e5m1r skrev:Hur realistiska är ni ?
Räknar med 230 motorväg med min 75 RWD
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Superskumt. Får du SoC från din gamla bil?mati skrev:Min browser har fått fnatt, eller så är det nåt annat. ABRP får på nåt konstigt vis fel state of charge från bilen. I datorn och på läsplattan är det rätt, men browsern i bilen visar oftast 5%-enheter för mycket. Hur är det möjligt? Den får även ibland för sig att jag är nån annanstans. I går placerade den mig i Östersjön utanför Bornholm fast jag var på Vara-slätten. Samma platthet i landskapet iofs, men helt fel ändå. I bilens navigator visade den samtidigt rätt position. Jag upplever också att webbsidan fryser och inte uppdateras. Det gör den inte bara med ABRP utan även med min egen webbsida som kontinuerligt visar min solelsproduktion i realtid. Den funkade perfekt innan uppdatering till 18.2.
Skulle inte browsern ha blivit bättre?
Testat att logga ut och in igen?
Edit: Fast igår morse hade jag förstås råkat lägga ut ABRP i debugmode så positionen blev där man pekade på skärmen... kanske det var orsaken?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Ja, det var runt kl 7:00-8:00. Då var det nog så. Men laddstatus-problemet kom senare och höll sig kvar. Jag får kolla igen imorgon.blincoln skrev:Edit: Fast igår morse hade jag förstås råkat lägga ut ABRP i debugmode så positionen blev där man pekade på skärmen... kanske det var orsaken?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Här om dagen hände samma sak för mig, att SoC visades fel i bilen. Det som löste det var att gå in i menyn och välja VIN nummret till bilen igen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Med 19" fälgar tror jag en 100D går under 210 Wh/km i 110 km/h. Nästan så jag klarar 210 Wh/km i 110 med mina 21" också. P-modellerna drar lite mer pga mindre effektiv bakre motor.Remuz skrev:SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
I den här temperaturen, 24 grader cirka, drog min P85D 197 wh/km mellan Göteborg och Borås. 200 meters höjdskillnad upp och 5-15 över skyltad fart. (AP)Verdi skrev:Med 19" fälgar tror jag en 100D går under 210 Wh/km i 110 km/h. Nästan så jag klarar 210 Wh/km i 110 med mina 21" också. P-modellerna drar lite mer pga mindre effektiv bakre motor.Remuz skrev:SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
Model S P85D,
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Ja, temperaturen verkar göra stor skillnad, jag har under värmeböljan i maj sänkt till 220Wh/km som referensförbrukning i ABRP för min X90D för att den ska räkna rätt.
Standard i ABRP för modellen är 250Wh/km vid 110km/h, men så mycket drar den i stort sett aldrig på torrt underlag.
/fth
Standard i ABRP för modellen är 250Wh/km vid 110km/h, men så mycket drar den i stort sett aldrig på torrt underlag.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Jag är i Tyskland just nu, 35 grader och bastuväder. Batteriet verkar gilla det. Trots rejäl motorvägshastighet stannar förbrukningen under 200Wh/km. Men laddar man på SuC låter det som att bilen håller på att gå sönder. Det dånar och vibrerar och har sig. Och runt hela bilen bildas ett moln av het luft, nästan så att man inte vill vara i närheten. Det fortsätter dåna och vibrera även ganska länge efter laddningen har avslutats och slutar först när man har kört nån mil eller så. Det känns mindre bra.
Det är säkert normalt, men jag har faktiskt aldrig kört i så höga temperaturer tidigare.
Det är säkert normalt, men jag har faktiskt aldrig kört i så höga temperaturer tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Min X90D drar 265wh/km i 110km/h på vintern och 255wh/km på sommaren...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Kan instämma runt 200w/km numera. Har 19" och då låg jag lite över gränsen upp till götet och hem. Skönt att kunna göra de resorna utan att fundera på om det behövs en påfyllning i Falkenberg.Foluke skrev:I den här temperaturen, 24 grader cirka, drog min P85D 197 wh/km mellan Göteborg och Borås. 200 meters höjdskillnad upp och 5-15 över skyltad fart. (AP)Verdi skrev:Med 19" fälgar tror jag en 100D går under 210 Wh/km i 110 km/h. Nästan så jag klarar 210 Wh/km i 110 med mina 21" också. P-modellerna drar lite mer pga mindre effektiv bakre motor.Remuz skrev:SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Har du 22”? Jag har 20” slipstream och 3.2 bar i däcken, då rullar det lättRemuz skrev:Min X90D drar 265wh/km i 110km/h på vintern och 255wh/km på sommaren...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Jag kör 20” med 3.2 också. Hur lätt rullar din i 110?fth skrev:Har du 22”? Jag har 20” slipstream och 3.2 bar i däcken, då rullar det lättRemuz skrev:Min X90D drar 265wh/km i 110km/h på vintern och 255wh/km på sommaren...
/fth
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Uppdatering: Idag Borås - Göteborg 169kW/km och vidare till Varberg och så småningom tillbaka till Borås. 180 wh/km totalt. Ca26 mil. Skyltad fart med +5. 19" fälgar. Det går klart mycket billigare under dessa förhållanden!Foluke skrev:I den här temperaturen, 24 grader cirka, drog min P85D 197 wh/km mellan Göteborg och Borås. 200 meters höjdskillnad upp och 5-15 över skyltad fart. (AP)Verdi skrev:Med 19" fälgar tror jag en 100D går under 210 Wh/km i 110 km/h. Nästan så jag klarar 210 Wh/km i 110 med mina 21" också. P-modellerna drar lite mer pga mindre effektiv bakre motor.Remuz skrev:SP90DL har galet låg förbrukning på motorväg. 110km/h estimerar jag till strax under 220wh/km. I 140 ligger jag runt 260wh/km. En S100D måste gå runt 45mil på motorväg.
Model S P85D,
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 2.17 - Stöd för nya browsern
Jag testade min förbrukning i 110km/h när jag åkte hem från landet idag, den plattaste delen av E4 mellan Gävle och Älvkarleby. Autopilot, torr vägbana, 25°, förbrukningen var då under 200 Wh/km (!), vågorna i kurvan motsvarar exakt de små höjdskillnaderna längs vägen.Remuz skrev:Jag kör 20” med 3.2 också. Hur lätt rullar din i 110?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options