A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!

Inlägg av vigge50 »

blincoln skrev:
Lophornis skrev:
flensburg (2).JPG
Sitter och planerar en resa med min Ioniq till Holland med mellanstopp i Flensburg. Jag förstår inte varför Teslas supercharger kommer upp på planeringen?
Sorry, någon på GoingElectric.de hade reggat Superchargern som en CCS-laddare (vilket det ju tekniskt är, men vi särskiljer dem). Nu är den borttagen.
Har du börjat få räckvidd och laddkurvor för Model 3 mid range?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

vigge50 skrev:
Har du börjat få räckvidd och laddkurvor för Model 3 mid range?
Tack för påminnelsen! Klart vi har data för Model 3 Mid Range (jag har dock inte uppdaterar de interna ABRP-modellerna, fixar snart).
M3 LR vs MR charging.png
Batterikapaciteten är 62 kWh i praktiken. Imponerande hög laddeffekt för det lilla batteriet, men nu vet vi ju hur mycket Model 3-batterierna klarar på SuC v3.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!

Inlägg av Crappy »

Nu var det dags att skapa ett skarp konto
Tesla login eller en token, rent generellt vill man inte lämna ut inloggningsuppgifter, så hur skapar man en token?
Matte
Inlägg: 285
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!

Inlägg av Matte »

Jag använder a better routeplanner för att kunna motivera ett teslaköp hos mina svärföräldrar.
När jag ställer in vissa sträckor, tex Stampersvägen 27, 733 36 Sala - Supercharger Mora så skiljer sträckan google maps vs a better routeplanner. Det skiljer endast 1 km, men tiden är snabbare på a better route planner (6 min snabbare). Vad betyder detta? Är det en bugg eller är a better routeplanner bättre än google maps? Det blir svårt att jämföra elbil vs bensinbil när default inte stämmer.

Är det föresten någon som kört från linköping till tänndalen? Ser ut som att man är tvungen att ladda någonstans innnan Mora. Vad är lämpligt?
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

Ny planeringsmotor - 3X snabbare!

Vi har jobbat med generation 5 av vår planeringsmotor som nu är 3-4 gånger snabbare än den förra. Hjälp oss gärna genom att sanity checka på https://beta.abetterrouteplanner.com - det finns säkert saker som inte funkar perfekt än!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!

Inlägg av MattiasH »

Fick "Planner error" när jag skrev in sträckan Södertälje-Senj, Kroatien. Bild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!

Inlägg av MattiasH »

Men den är väldigt mycket snabbare nu (såg jag när jag valde en annan destination) :)

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!

Inlägg av fth »

Det ser ut att alltid bli "planner error" när man lägger in en SuC som mål, om man klickar bredvid stationen och väljer "Add this point..." så funkar det.

Ser ut som en bugg i planeringsmotorn.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!

Inlägg av fth »

Det ser också ut att funka med SuC som delmål, bara inte som slutmål.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

Tack för buggrapporten, nu är det fixat!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!

Inlägg av themax »

blincoln skrev:
Ny planeringsmotor - 3X snabbare!
Väldig skillnad i snabbhet – bra jobbat. Däremot blir åtminstone de uppskattade svenska och danska priserna lite konstiga när jag planerar resa till Berlin.

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!

Inlägg av blincoln »

Det är för att du kryssade i dragkrok ;)

Tack för rapport!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Inlägg av blincoln »

Nu är ABRP 3.6 live! Tack för hjälpen med buggtestning!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Inlägg av joel80 »

Funderar lite på hur laddhastigheten räknas för Leaf 40kWh.
Jag får ofta förslag om att stanna och ladda tidigare än jag behöver, vid rätt hög SOC (säg 40%, för att sen kanske ladda upp till 80%, istället för att köra till nästa laddplats och kanske ladda från 20% till 60% där jag får full hastighet hela tiden.

Från ca 60% så börjar laddhastigheten gå ner från 45kW
Vid 80% är den nere i kring 27kW.

Tiden för laddning som ABRP räknar verkar ändå vara lika oavsett om den räknar laddning från 40-80% som mellan 20-60%.

Kanske går att skuva lite på? :)
2019-01-11 14.32.06.jpg
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Inlägg av mans71 »

Hur gör man för att få fram kolumnen kostnad?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Inlägg av blincoln »

joel80 skrev:
Funderar lite på hur laddhastigheten räknas för Leaf 40kWh.
Jag får ofta förslag om att stanna och ladda tidigare än jag behöver, vid rätt hög SOC (säg 40%, för att sen kanske ladda upp till 80%, istället för att köra till nästa laddplats och kanske ladda från 20% till 60% där jag får full hastighet hela tiden.

Från ca 60% så börjar laddhastigheten gå ner från 45kW
Vid 80% är den nere i kring 27kW.

Tiden för laddning som ABRP räknar verkar ändå vara lika oavsett om den räknar laddning från 40-80% som mellan 20-60%.

Kanske går att skuva lite på? :)
Så här ser Leaf 40 kWh's laddkurva ut i vår modell:
leaf40.png
Som du säger går det fortare och fortare fram till 60% SoC, så ABRP borde inte välja att gå över den gränsen så mycket om den har ett val. Har du något konkret exempel så kan jag titta på det?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Inlägg av blincoln »

mans71 skrev:
Hur gör man för att få fram kolumnen kostnad?
Det gör man inte, än så länge så visas den bara för Model 3, men eftersom alla Teslor numera kan få betala så ska vi se till att visa den för alla som vill. Vi kommer även snart få in priser för de flesta andra laddare.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Inlägg av joel80 »

blincoln skrev:
joel80 skrev:
Funderar lite på hur laddhastigheten räknas för Leaf 40kWh.
Jag får ofta förslag om att stanna och ladda tidigare än jag behöver, vid rätt hög SOC (säg 40%, för att sen kanske ladda upp till 80%, istället för att köra till nästa laddplats och kanske ladda från 20% till 60% där jag får full hastighet hela tiden.

Från ca 60% så börjar laddhastigheten gå ner från 45kW
Vid 80% är den nere i kring 27kW.

Tiden för laddning som ABRP räknar verkar ändå vara lika oavsett om den räknar laddning från 40-80% som mellan 20-60%.

Kanske går att skuva lite på? :)
Så här ser Leaf 40 kWh's laddkurva ut i vår modell:
Bilagan leaf40.png finns inte längre
Som du säger går det fortare och fortare fram till 60% SoC, så ABRP borde inte välja att gå över den gränsen så mycket om den har ett val. Har du något konkret exempel så kan jag titta på det?
Er kurva ser ju helt rätt ut.. Men undrar hur den "tänker" här. :)
Navigerar från Sundbyberg till Valbo. ABRP vill stanna i Uppsala istället för i Tierp.
Skärmklipp 2019-03-25 21.21.19.png
Skärmklipp 2019-03-25 21.21.09.png
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Inlägg av kler »

Det ser också lite lustigt ut at abrp vill komma fram med 6%, när önskemålet är 1%.
Varför inte bara ladda 5% mindre i Uppsala?
Eller är det abrp sätt att tala joel80 till sans? ;)
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Inlägg av joel80 »

kler skrev:
Det ser också lite lustigt ut at abrp vill komma fram med 6%, när önskemålet är 1%.
Varför inte bara ladda 5% mindre i Uppsala?
Eller är det abrp sätt att tala joel80 till sans? ;)
Haha! Man ska inte lita på Leafs GOM! Jag kör ner till 0% nån gång lite då o då.. i Leafspy har jag ändå 10-12% kvar.
Fast ABRP kanske tänker som LeafSpy? Har jag inte tänkt på.. Vilken procent ska man gå på?? Det är viktigt med pocenten!!

Jag pushade ner siffrorna för att se om den då kunde tänka sig att jag skulle ladda senare.. men nää.. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Inlägg av joel80 »

Jag laddade som ABRP ville, men kunde ju då ha lite tyngre gasfot så jag kom fram med den marginal jag ville. ;)
(Nollade förbrukningen ca 40km hemifrån så jag kunde hålla bra koll på förbrukningen. Sista 5-6km var utanför motorväg så snitthastigheten gick ner.)
2019-03-26 00.23.24.jpg

Men som ni ser i LeafSpy skulle jag ändå klarat nån mil eller två till.. Turtle mode går inte in förrens mellan 1 - 1,5kWh.. eventuellt ännu lite lägre.
2019-03-26 00.22.55.jpg
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Inlägg av blincoln »

joel80 skrev:
kler skrev:
Det ser också lite lustigt ut at abrp vill komma fram med 6%, när önskemålet är 1%.
Varför inte bara ladda 5% mindre i Uppsala?
Eller är det abrp sätt att tala joel80 till sans? ;)
Haha! Man ska inte lita på Leafs GOM! Jag kör ner till 0% nån gång lite då o då.. i Leafspy har jag ändå 10-12% kvar.
Fast ABRP kanske tänker som LeafSpy? Har jag inte tänkt på.. Vilken procent ska man gå på?? Det är viktigt med pocenten!!

Jag pushade ner siffrorna för att se om den då kunde tänka sig att jag skulle ladda senare.. men nää.. :)
Haha! Nu ser jag i alla fall varför ABRP föreslår som den gör, när man planerar för icke-Superchargers så begränsas sökningen lite för att få ett rimligt snabbt svar. Jag ska se om det är möjligt att tweaka lite så att ditt exempel kommer med.

Edit: Och ja, ABRP räknar på riktiga batteri-% i SoC, d.v.s som LeafSpy :-)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Inlägg av blincoln »

Vi släppte just en uppdatering som behövts länge - förbättrad färjehantering!
ferry.png
Längre färjerutter har nu 30 minuters kötid före avfärd och 15 minuter för att köra av färjan, kortare (typ vägverksfärjor) har lite kortare tider. Dessutom visas färjelägena som waypoints i listan så att man kan ankomsttid osv.

Det gör också att en del fånigt optimistiska planer med färjor hit och dit har rättats till.

Kolla gärna hur det funkar för dig.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Inlägg av frippe »

blincoln skrev:
Vi släppte just en uppdatering som behövts länge - förbättrad färjehantering!
Längre färjerutter har nu 30 minuters kötid före avfärd och 15 minuter för att köra av färjan, kortare (typ vägverksfärjor) har lite kortare tider. Dessutom visas färjelägena som waypoints i listan så att man kan ankomsttid osv.

Det gör också att en del fånigt optimistiska planer med färjor hit och dit har rättats till.

Kolla gärna hur det funkar för dig.
Det där är nog en av mina mest efterfrågade förbättringar. Toppen att det kommit, ska bara testa lite och även göra det i verkligheten snart så det går att jämföra.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
Vi släppte just en uppdatering som behövts länge - förbättrad färjehantering!

Längre färjerutter har nu 30 minuters kötid före avfärd och 15 minuter för att köra av färjan, kortare (typ vägverksfärjor) har lite kortare tider. Dessutom visas färjelägena som waypoints i listan så att man kan ankomsttid osv.

Det gör också att en del fånigt optimistiska planer med färjor hit och dit har rättats till.

Kolla gärna hur det funkar för dig.
Ser bra ut, jag kör alltid landvägen, men när jag jämfört i ABRP mot färja har det känts lite som glädjesiffror, nu är skillnaden mycket mindre, och gissningsvis mer realistisk.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar