A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Jag älskar! (Har inte testat än dock )
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Har planerat massor av resor med min kommande Model 3, Skall bli kul att testa ABRP i verkligheten också
Grymt bra jobbat!
Grymt bra jobbat!
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: A Better Routeplanner - 3.5
De resor jag gjort har stämt väldigt bra. Imponerande.frippan skrev:Har planerat massor av resor med min kommande Model 3, Skall bli kul att testa ABRP i verkligheten också
Grymt bra jobbat!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Ang just hur hur bra det stämmer vill jag samma in i hyllningen. Första resan hade jag inte så bra koll på referensen, men efter det har jag kört måååånga resor med abrp och det slår aldrig mer än på 1%.Pontus skrev:De resor jag gjort har stämt väldigt bra. Imponerande.frippan skrev:Har planerat massor av resor med min kommande Model 3, Skall bli kul att testa ABRP i verkligheten också
Grymt bra jobbat!
Dock från v9 verkar navigatorn i bilen gissa hyfsat rätt också. Det slår på max 2-3% i den nu mot de typ 20% som det var förr.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 3.5
En fråga blincoln, jag kollade en tripp från Stockholm till Paris. Vid en Supercharger så ville ABRP komma fram med 21%, och två andra med 15%. Alla andra stopp så "prickade" den in de konfigurerade 10%.
Jag försöker att klura ut om det finns det någon anledning till detta, men kan inte komma på vad det skulle vara. Har du någon förklaring till detta?
Jag försöker att klura ut om det finns det någon anledning till detta, men kan inte komma på vad det skulle vara. Har du någon förklaring till detta?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Hittade ett litet(?) problem.
Valde en sparad resa från min lista, i detta fall Limhamn till Hultarp, Småland.
Planen har listat rätta start/ändpunkterna, men kartan och SuC-listan har gett Köping till Hultarp.
Hände också med några andra (men inte alla) resor - t ex Sthlm - Limhamn visas som Limhamn - Köping (som var också sparad).
(Jag hade sparade resor till och från Köping, men inte just Köping - Hultarp.)
Några inställningar som jag borde kolla för att hjälpa med felsökningen?
Valde en sparad resa från min lista, i detta fall Limhamn till Hultarp, Småland.
Planen har listat rätta start/ändpunkterna, men kartan och SuC-listan har gett Köping till Hultarp.
Hände också med några andra (men inte alla) resor - t ex Sthlm - Limhamn visas som Limhamn - Köping (som var också sparad).
(Jag hade sparade resor till och från Köping, men inte just Köping - Hultarp.)
Några inställningar som jag borde kolla för att hjälpa med felsökningen?
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Ser ut som du valt att ankomma med 50% vid målet
P85D svart/svart med gratis SuC
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Bitman skrev:Hittade ett litet(?) problem.
Valde en sparad resa från min lista, i detta fall Limhamn till Hultarp, Småland.
Planen har listat rätta start/ändpunkterna, men kartan och SuC-listan har gett Köping till Hultarp.
Hände också med några andra (men inte alla) resor - t ex Sthlm - Limhamn visas som Limhamn - Köping (som var också sparad).
(Jag hade sparade resor till och från Köping, men inte just Köping - Hultarp.)
Några inställningar som jag borde kolla för att hjälpa med felsökningen?
Har du provat ange way-points manuellt?
Alltså sätt markören över den plats du vill att du skall åka?
Upptäckte idag att man kan markera SuC i varje fall, där står adress och koordinater.
Stötte på liknande också i början, men nu när jag vant mig så fungerar det mycket bättre. Viktigast är att man anger korrekta adresser, och det fungerar väldigt bra då jag testade kartan så långt bort som med att navigera och mäta en sträcka i USA.
Re: A Better Routeplanner - 3.5
En idé och önskan är att man skulle kunna få in aktuell vind och väderdata direkt in i beräkningen.
Typ som om informationen från Windy synkades med resan så att t.ex vind, temperatur och ev. nederbörd tas hänsyn till. Vill man göra det riktigt avancerat kör man det på avresetid och med data från flera punkter under resan beroende på tid man är där.
Typ som om informationen från Windy synkades med resan så att t.ex vind, temperatur och ev. nederbörd tas hänsyn till. Vill man göra det riktigt avancerat kör man det på avresetid och med data från flera punkter under resan beroende på tid man är där.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: A Better Routeplanner - 3.5
joel80 skrev:En idé och önskan är att man skulle kunna få in aktuell vind och väderdata direkt in i beräkningen.
Typ som om informationen från Windy synkades med resan så att t.ex vind, temperatur och ev. nederbörd tas hänsyn till. Vill man göra det riktigt avancerat kör man det på avresetid och med data från flera punkter under resan beroende på tid man är där.
Absolut - Spännande om det går? Det vore kanon, men värdena går lägga in manuellt än så länge.
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Jag kanske är ouppmärksam, men jag tycker bara nederbörd gör rejäl skillnad och då tar jag automatiskt ner farten pga sämre sikt så jag brukar aldrig pilla på väderparametrarna
P85D svart/svart med gratis SuC
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Remuz skrev:Jag kanske är ouppmärksam, men jag tycker bara nederbörd gör rejäl skillnad och då tar jag automatiskt ner farten pga sämre sikt så jag brukar aldrig pilla på väderparametrarna
Bra kommentar! Den parametern är väldigt viktig tänka på.
Tack vare jag kunde ställa in just det framgick det tydligt att jag skulle behövt stanna för laddning fyra gånger mellan tex Västerås - Malmö. Eller tvärtom!
Denna gällde Model 3 Performance med 20” hjul.
Till saken hör att jag också lade in motvind, 8 sekundmeter.
Så snö och slask suger, så att säga på riktigt!
Men å andra sidan så åker man inte i sådant väder av vilje?
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Ja, de flesta Teslor har faktiskt en laddkurva där effekten ökar en bit upp i SoC, så i vissa fall när anstånden stämmer så lönar det sig tidsmässigt att komma in med högre SoC än 10%. Men det är ganska små skillnader vi talar om.kler skrev:En fråga blincoln, jag kollade en tripp från Stockholm till Paris. Vid en Supercharger så ville ABRP komma fram med 21%, och två andra med 15%. Alla andra stopp så "prickade" den in de konfigurerade 10%.
Jag försöker att klura ut om det finns det någon anledning till detta, men kan inte komma på vad det skulle vara. Har du någon förklaring till detta?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Japp, det står på listan över framtida funktioner. Jag skulle också vilja göra planerna tidsberoende med bl.a. tidtabeller för färjor och annat.Trafik vore förstås fint att få med också.joel80 skrev:En idé och önskan är att man skulle kunna få in aktuell vind och väderdata direkt in i beräkningen.
Typ som om informationen från Windy synkades med resan så att t.ex vind, temperatur och ev. nederbörd tas hänsyn till. Vill man göra det riktigt avancerat kör man det på avresetid och med data från flera punkter under resan beroende på tid man är där.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Aja, jag förstårblincoln skrev:Ja, de flesta Teslor har faktiskt en laddkurva där effekten ökar en bit upp i SoC, så i vissa fall när anstånden stämmer så lönar det sig tidsmässigt att komma in med högre SoC än 10%. Men det är ganska små skillnader vi talar om.kler skrev:En fråga blincoln, jag kollade en tripp från Stockholm till Paris. Vid en Supercharger så ville ABRP komma fram med 21%, och två andra med 15%. Alla andra stopp så "prickade" den in de konfigurerade 10%.
Jag försöker att klura ut om det finns det någon anledning till detta, men kan inte komma på vad det skulle vara. Har du någon förklaring till detta?
Tack för svar!
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Jag hittade din användare genom att leta efter Hultarp, inte så många som har sparade resor ditBitman skrev:Hittade ett litet(?) problem.
Valde en sparad resa från min lista, i detta fall Limhamn till Hultarp, Småland.
Planen har listat rätta start/ändpunkterna, men kartan och SuC-listan har gett Köping till Hultarp.
Hände också med några andra (men inte alla) resor - t ex Sthlm - Limhamn visas som Limhamn - Köping (som var också sparad).
(Jag hade sparade resor till och från Köping, men inte just Köping - Hultarp.)
Några inställningar som jag borde kolla för att hjälpa med felsökningen?
Hursomhelst, den sparade resan är från i juni 2018 och däromkring hade vi lite bekymmer med att blanda ihop koordinater och namn. Så, om du gör en ny fräsch plan från Limhamn till Hultarp och sparar den så kommer det förhoppningsvis funka bättre framöver!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Motvind verkar ha extremt stor påverkar på räckvidd i ABR... Jag blir osäker om det kanske är lite överdrivet? Har inte märkt så stor påverkan i allafall.TeslaTissel skrev:Remuz skrev:Till saken hör att jag också lade in motvind, 8 sekundmeter.
Förbukningen har kännts rätt likadan åt båda hållen trots motvind (snett framifrån) på 3-4m/s åt ena hållet och medvind (snett bakifrån) åt andra.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Ja, det kan tänkas att vindfaktorn är överdriven, i alla fall för vissa bilmodeller. Jag lägger en issue på det och diskutera vad vi kan göra åt det.joel80 skrev:Motvind verkar ha extremt stor påverkar på räckvidd i ABR... Jag blir osäker om det kanske är lite överdrivet? Har inte märkt så stor påverkan i allafall.TeslaTissel skrev:Remuz skrev:Till saken hör att jag också lade in motvind, 8 sekundmeter.
Förbukningen har kännts rätt likadan åt båda hållen trots motvind (snett framifrån) på 3-4m/s åt ena hållet och medvind (snett bakifrån) åt andra.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Bra och gratulerar till suverän mjukvara!blincoln skrev:Ja, det kan tänkas att vindfaktorn är överdriven, i alla fall för vissa bilmodeller. Jag lägger en issue på det och diskutera vad vi kan göra åt det.joel80 skrev:Motvind verkar ha extremt stor påverkar på räckvidd i ABR... Jag blir osäker om det kanske är lite överdrivet? Har inte märkt så stor påverkan i allafall.TeslaTissel skrev:Remuz skrev:Till saken hör att jag också lade in motvind, 8 sekundmeter.
Förbukningen har kännts rätt likadan åt båda hållen trots motvind (snett framifrån) på 3-4m/s åt ena hållet och medvind (snett bakifrån) åt andra.
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Jag kör en ny Leaf, och den är ju i Alpha-stadie, så det är ju helt acceptabelt med lite saker som inte helt känns som att de stämmer än.blincoln skrev:
Ja, det kan tänkas att vindfaktorn är överdriven, i alla fall för vissa bilmodeller. Jag lägger en issue på det och diskutera vad vi kan göra åt det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- SweNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 10 nov 2018 14:44
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Hur beräknas motvinden? Som att den alltid är rakt mot bilen antar jag?blincoln skrev:joel80 skrev:Motvind verkar ha extremt stor påverkar på räckvidd i ABR... Jag blir osäker om det kanske är lite överdrivet? Har inte märkt så stor påverkan i allafall.TeslaTissel skrev:Remuz skrev:Till saken hör att jag också lade in motvind, 8 sekundmeter.
Förbukningen har kännts rätt likadan åt båda hållen trots motvind (snett framifrån) på 3-4m/s åt ena hållet och medvind (snett bakifrån) åt andra.
Ja, det kan tänkas att vindfaktorn är överdriven, i alla fall för vissa bilmodeller. Jag lägger en issue på det och diskutera vad vi kan göra åt det.
En relativt enkel (?) förbättring skulle vara att man istället väljer vindriktning (N, NW, W osv) och hastighet. Och låter abrp avgöra när och om det innebär motvind/medvind baserat på rutten. Antingen längs hela skräckan eller som ett medelvärde från startpunkt till delmål/slutmål.
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Nu börjar det nördas rätt hårt. Iofs kan säkert blincoln ta ned väderdata och lägga in det i algoritmerna, men i ärlighetens namn är det praktiskt användbart med den informationen. Bara en eller två fullgasomkörningar måste ruinera den precisionen i kalkylerna. Näää, ge upp. Precisionen räcker mer än väl som det är.SweNilsson skrev:Hur beräknas motvinden? Som att den alltid är rakt mot bilen antar jag?blincoln skrev:joel80 skrev:Motvind verkar ha extremt stor påverkar på räckvidd i ABR... Jag blir osäker om det kanske är lite överdrivet? Har inte märkt så stor påverkan i allafall.TeslaTissel skrev:Remuz skrev:Till saken hör att jag också lade in motvind, 8 sekundmeter.
Förbukningen har kännts rätt likadan åt båda hållen trots motvind (snett framifrån) på 3-4m/s åt ena hållet och medvind (snett bakifrån) åt andra.
Ja, det kan tänkas att vindfaktorn är överdriven, i alla fall för vissa bilmodeller. Jag lägger en issue på det och diskutera vad vi kan göra åt det.
En relativt enkel (?) förbättring skulle vara att man istället väljer vindriktning (N, NW, W osv) och hastighet. Och låter abrp avgöra när och om det innebär motvind/medvind baserat på rutten. Antingen längs hela skräckan eller som ett medelvärde från startpunkt till delmål/slutmål.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
- SweNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 10 nov 2018 14:44
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Motvind verkar ha extremt stor påverkar på räckvidd i ABR... Jag blir osäker om det kanske är lite överdrivet? Har inte märkt så stor påverkan i allafall.
Förbukningen har kännts rätt likadan åt båda hållen trots motvind (snett framifrån) på 3-4m/s åt ena hållet och medvind (snett bakifrån) åt andra.
Ja, det kan tänkas att vindfaktorn är överdriven, i alla fall för vissa bilmodeller. Jag lägger en issue på det och diskutera vad vi kan göra åt det.[/quote]
Hur beräknas motvinden? Som att den alltid är rakt mot bilen antar jag?
En relativt enkel (?) förbättring skulle vara att man istället väljer vindriktning (N, NW, W osv) och hastighet. Och låter abrp avgöra när och om det innebär motvind/medvind baserat på rutten. Antingen längs hela skräckan eller som ett medelvärde från startpunkt till delmål/slutmål.[/quote]
Nu börjar det nördas rätt hårt. Iofs kan säkert blincoln ta ned väderdata och lägga in det i algoritmerna, men i ärlighetens namn är det praktiskt användbart med den informationen. Bara en eller två fullgasomkörningar måste ruinera den precisionen i kalkylerna. Näää, ge upp. Precisionen räcker mer än väl som det är. [/quote]
Det här var ett förslag till en mycket enklare implementation än aktuell väderdata. Jag håller med om att abrp är grymt ändå, men vindparametern använder jag inte eftersom det är ganska svårt som användare att omvandla vindriktning och hastighet till ett motvindsvärde.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Tror just vindfaktorn är en sådans om enkelt kan bli för komplex för att ge någon vidare säkerhet. Små variationer i exakt var vinden träffar och om det är mer lä vissa sträckor kommer göra väldigt stor skillnad på vindens effekt så det går knappt att förutspå. Jag tycker själv det blir bättre att helt enkelt skita i den och i värsta fall får man väll ladda lite extra när man märker att det drar mer än beräknat.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: A Better Routeplanner - 3.5
Ja klart är ju att i normalfallet så har inte vindfaktorn så stor betydelse.OfarligTesla skrev:Tror just vindfaktorn är en sådans om enkelt kan bli för komplex för att ge någon vidare säkerhet. Små variationer i exakt var vinden träffar och om det är mer lä vissa sträckor kommer göra väldigt stor skillnad på vindens effekt så det går knappt att förutspå. Jag tycker själv det blir bättre att helt enkelt skita i den och i värsta fall får man väll ladda lite extra när man märker att det drar mer än beräknat.
Men, det är intressant ändå att man kan lägga in den parametern.
Jag gjorde just det experimentet i ABRP bara för att jämföra Model 3 AWD vs Model 3 Performance på en tänkt sträcka.
Nej jag har ingen Tesla nu men det är en intressant parameter i vekligheten.
Säg att du skall åka från Göteborg - Ystad i dåligt väder på vintern.
Då kan det vara bra veta att förbrukningen påverkas vesäntligt.
Så småningom sitter det i ryggmärgen antar jag och man behöver inte planera lika mycket som om man valt en bil med mindre batteri.
Det är i Model som vi har 75 kWh att räkna med och det räcker längre än många bedömare trodde i Model 3.
Result when cruising at 120 km/h, 75 mph: 187 Wh/km, 301 Wh/mi