Har du börjat få räckvidd och laddkurvor för Model 3 mid range?blincoln skrev:Sorry, någon på GoingElectric.de hade reggat Superchargern som en CCS-laddare (vilket det ju tekniskt är, men vi särskiljer dem). Nu är den borttagen.Lophornis skrev:Sitter och planerar en resa med min Ioniq till Holland med mellanstopp i Flensburg. Jag förstår inte varför Teslas supercharger kommer upp på planeringen?
A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!
Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!
Tack för påminnelsen! Klart vi har data för Model 3 Mid Range (jag har dock inte uppdaterar de interna ABRP-modellerna, fixar snart).vigge50 skrev:Har du börjat få räckvidd och laddkurvor för Model 3 mid range?
Batterikapaciteten är 62 kWh i praktiken. Imponerande hög laddeffekt för det lilla batteriet, men nu vet vi ju hur mycket Model 3-batterierna klarar på SuC v3.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!
Nu var det dags att skapa ett skarp konto
Tesla login eller en token, rent generellt vill man inte lämna ut inloggningsuppgifter, så hur skapar man en token?
Tesla login eller en token, rent generellt vill man inte lämna ut inloggningsuppgifter, så hur skapar man en token?
Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!
Jag använder a better routeplanner för att kunna motivera ett teslaköp hos mina svärföräldrar.
När jag ställer in vissa sträckor, tex Stampersvägen 27, 733 36 Sala - Supercharger Mora så skiljer sträckan google maps vs a better routeplanner. Det skiljer endast 1 km, men tiden är snabbare på a better route planner (6 min snabbare). Vad betyder detta? Är det en bugg eller är a better routeplanner bättre än google maps? Det blir svårt att jämföra elbil vs bensinbil när default inte stämmer.
Är det föresten någon som kört från linköping till tänndalen? Ser ut som att man är tvungen att ladda någonstans innnan Mora. Vad är lämpligt?
När jag ställer in vissa sträckor, tex Stampersvägen 27, 733 36 Sala - Supercharger Mora så skiljer sträckan google maps vs a better routeplanner. Det skiljer endast 1 km, men tiden är snabbare på a better route planner (6 min snabbare). Vad betyder detta? Är det en bugg eller är a better routeplanner bättre än google maps? Det blir svårt att jämföra elbil vs bensinbil när default inte stämmer.
Är det föresten någon som kört från linköping till tänndalen? Ser ut som att man är tvungen att ladda någonstans innnan Mora. Vad är lämpligt?
Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!
Ny planeringsmotor - 3X snabbare!
Vi har jobbat med generation 5 av vår planeringsmotor som nu är 3-4 gånger snabbare än den förra. Hjälp oss gärna genom att sanity checka på https://beta.abetterrouteplanner.com - det finns säkert saker som inte funkar perfekt än!
Vi har jobbat med generation 5 av vår planeringsmotor som nu är 3-4 gånger snabbare än den förra. Hjälp oss gärna genom att sanity checka på https://beta.abetterrouteplanner.com - det finns säkert saker som inte funkar perfekt än!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!
Fick "Planner error" när jag skrev in sträckan Södertälje-Senj, Kroatien.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!
Men den är väldigt mycket snabbare nu (såg jag när jag valde en annan destination)
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!
Det ser ut att alltid bli "planner error" när man lägger in en SuC som mål, om man klickar bredvid stationen och väljer "Add this point..." så funkar det.
Ser ut som en bugg i planeringsmotorn.
/fth
Ser ut som en bugg i planeringsmotorn.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!
Det ser också ut att funka med SuC som delmål, bara inte som slutmål.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!
Tack för buggrapporten, nu är det fixat!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!
Väldig skillnad i snabbhet – bra jobbat. Däremot blir åtminstone de uppskattade svenska och danska priserna lite konstiga när jag planerar resa till Berlin.blincoln skrev:Ny planeringsmotor - 3X snabbare!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: A Better Routeplanner - 3.5.2 - Snabbare!
Det är för att du kryssade i dragkrok
Tack för rapport!
Tack för rapport!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Nu är ABRP 3.6 live! Tack för hjälpen med buggtestning!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Funderar lite på hur laddhastigheten räknas för Leaf 40kWh.
Jag får ofta förslag om att stanna och ladda tidigare än jag behöver, vid rätt hög SOC (säg 40%, för att sen kanske ladda upp till 80%, istället för att köra till nästa laddplats och kanske ladda från 20% till 60% där jag får full hastighet hela tiden.
Från ca 60% så börjar laddhastigheten gå ner från 45kW
Vid 80% är den nere i kring 27kW.
Tiden för laddning som ABRP räknar verkar ändå vara lika oavsett om den räknar laddning från 40-80% som mellan 20-60%.
Kanske går att skuva lite på?
Jag får ofta förslag om att stanna och ladda tidigare än jag behöver, vid rätt hög SOC (säg 40%, för att sen kanske ladda upp till 80%, istället för att köra till nästa laddplats och kanske ladda från 20% till 60% där jag får full hastighet hela tiden.
Från ca 60% så börjar laddhastigheten gå ner från 45kW
Vid 80% är den nere i kring 27kW.
Tiden för laddning som ABRP räknar verkar ändå vara lika oavsett om den räknar laddning från 40-80% som mellan 20-60%.
Kanske går att skuva lite på?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Hur gör man för att få fram kolumnen kostnad?
Model S P85DL+
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Så här ser Leaf 40 kWh's laddkurva ut i vår modell: Som du säger går det fortare och fortare fram till 60% SoC, så ABRP borde inte välja att gå över den gränsen så mycket om den har ett val. Har du något konkret exempel så kan jag titta på det?joel80 skrev:Funderar lite på hur laddhastigheten räknas för Leaf 40kWh.
Jag får ofta förslag om att stanna och ladda tidigare än jag behöver, vid rätt hög SOC (säg 40%, för att sen kanske ladda upp till 80%, istället för att köra till nästa laddplats och kanske ladda från 20% till 60% där jag får full hastighet hela tiden.
Från ca 60% så börjar laddhastigheten gå ner från 45kW
Vid 80% är den nere i kring 27kW.
Tiden för laddning som ABRP räknar verkar ändå vara lika oavsett om den räknar laddning från 40-80% som mellan 20-60%.
Kanske går att skuva lite på?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Det gör man inte, än så länge så visas den bara för Model 3, men eftersom alla Teslor numera kan få betala så ska vi se till att visa den för alla som vill. Vi kommer även snart få in priser för de flesta andra laddare.mans71 skrev:Hur gör man för att få fram kolumnen kostnad?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Er kurva ser ju helt rätt ut.. Men undrar hur den "tänker" här.blincoln skrev:Så här ser Leaf 40 kWh's laddkurva ut i vår modell: Som du säger går det fortare och fortare fram till 60% SoC, så ABRP borde inte välja att gå över den gränsen så mycket om den har ett val. Har du något konkret exempel så kan jag titta på det?joel80 skrev:Funderar lite på hur laddhastigheten räknas för Leaf 40kWh.
Jag får ofta förslag om att stanna och ladda tidigare än jag behöver, vid rätt hög SOC (säg 40%, för att sen kanske ladda upp till 80%, istället för att köra till nästa laddplats och kanske ladda från 20% till 60% där jag får full hastighet hela tiden.
Från ca 60% så börjar laddhastigheten gå ner från 45kW
Vid 80% är den nere i kring 27kW.
Tiden för laddning som ABRP räknar verkar ändå vara lika oavsett om den räknar laddning från 40-80% som mellan 20-60%.
Kanske går att skuva lite på?
Navigerar från Sundbyberg till Valbo. ABRP vill stanna i Uppsala istället för i Tierp.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Det ser också lite lustigt ut at abrp vill komma fram med 6%, när önskemålet är 1%.
Varför inte bara ladda 5% mindre i Uppsala?
Eller är det abrp sätt att tala joel80 till sans?
Varför inte bara ladda 5% mindre i Uppsala?
Eller är det abrp sätt att tala joel80 till sans?
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Haha! Man ska inte lita på Leafs GOM! Jag kör ner till 0% nån gång lite då o då.. i Leafspy har jag ändå 10-12% kvar.kler skrev:Det ser också lite lustigt ut at abrp vill komma fram med 6%, när önskemålet är 1%.
Varför inte bara ladda 5% mindre i Uppsala?
Eller är det abrp sätt att tala joel80 till sans?
Fast ABRP kanske tänker som LeafSpy? Har jag inte tänkt på.. Vilken procent ska man gå på?? Det är viktigt med pocenten!!
Jag pushade ner siffrorna för att se om den då kunde tänka sig att jag skulle ladda senare.. men nää..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Jag laddade som ABRP ville, men kunde ju då ha lite tyngre gasfot så jag kom fram med den marginal jag ville.
(Nollade förbrukningen ca 40km hemifrån så jag kunde hålla bra koll på förbrukningen. Sista 5-6km var utanför motorväg så snitthastigheten gick ner.)
Men som ni ser i LeafSpy skulle jag ändå klarat nån mil eller två till.. Turtle mode går inte in förrens mellan 1 - 1,5kWh.. eventuellt ännu lite lägre.
(Nollade förbrukningen ca 40km hemifrån så jag kunde hålla bra koll på förbrukningen. Sista 5-6km var utanför motorväg så snitthastigheten gick ner.)
Men som ni ser i LeafSpy skulle jag ändå klarat nån mil eller två till.. Turtle mode går inte in förrens mellan 1 - 1,5kWh.. eventuellt ännu lite lägre.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Haha! Nu ser jag i alla fall varför ABRP föreslår som den gör, när man planerar för icke-Superchargers så begränsas sökningen lite för att få ett rimligt snabbt svar. Jag ska se om det är möjligt att tweaka lite så att ditt exempel kommer med.joel80 skrev:Haha! Man ska inte lita på Leafs GOM! Jag kör ner till 0% nån gång lite då o då.. i Leafspy har jag ändå 10-12% kvar.kler skrev:Det ser också lite lustigt ut at abrp vill komma fram med 6%, när önskemålet är 1%.
Varför inte bara ladda 5% mindre i Uppsala?
Eller är det abrp sätt att tala joel80 till sans?
Fast ABRP kanske tänker som LeafSpy? Har jag inte tänkt på.. Vilken procent ska man gå på?? Det är viktigt med pocenten!!
Jag pushade ner siffrorna för att se om den då kunde tänka sig att jag skulle ladda senare.. men nää..
Edit: Och ja, ABRP räknar på riktiga batteri-% i SoC, d.v.s som LeafSpy
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Vi släppte just en uppdatering som behövts länge - förbättrad färjehantering!
Det gör också att en del fånigt optimistiska planer med färjor hit och dit har rättats till.
Kolla gärna hur det funkar för dig.
Längre färjerutter har nu 30 minuters kötid före avfärd och 15 minuter för att köra av färjan, kortare (typ vägverksfärjor) har lite kortare tider. Dessutom visas färjelägena som waypoints i listan så att man kan ankomsttid osv. Det gör också att en del fånigt optimistiska planer med färjor hit och dit har rättats till.
Kolla gärna hur det funkar för dig.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Det där är nog en av mina mest efterfrågade förbättringar. Toppen att det kommit, ska bara testa lite och även göra det i verkligheten snart så det går att jämföra.blincoln skrev:Vi släppte just en uppdatering som behövts länge - förbättrad färjehantering!
Längre färjerutter har nu 30 minuters kötid före avfärd och 15 minuter för att köra av färjan, kortare (typ vägverksfärjor) har lite kortare tider. Dessutom visas färjelägena som waypoints i listan så att man kan ankomsttid osv.
Det gör också att en del fånigt optimistiska planer med färjor hit och dit har rättats till.
Kolla gärna hur det funkar för dig.
Model Y LR.
Model S70D
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: A Better Routeplanner - 3.6 - 3X snabbare!
Ser bra ut, jag kör alltid landvägen, men när jag jämfört i ABRP mot färja har det känts lite som glädjesiffror, nu är skillnaden mycket mindre, och gissningsvis mer realistisk.blincoln skrev:Vi släppte just en uppdatering som behövts länge - förbättrad färjehantering!
Längre färjerutter har nu 30 minuters kötid före avfärd och 15 minuter för att köra av färjan, kortare (typ vägverksfärjor) har lite kortare tider. Dessutom visas färjelägena som waypoints i listan så att man kan ankomsttid osv.
Det gör också att en del fånigt optimistiska planer med färjor hit och dit har rättats till.
Kolla gärna hur det funkar för dig.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options