Just nu svarar Teslas server med 500 internal server error, även med min inloggning. De brukar lösa det efter ett tag.Rennwagen skrev:Jag har ideliga problem med att få min bildata att funka i ABRP. Jag försöker att logga ur och logga in igen, jag ser min VIN och klickar på den men det funkar inte ändå.
A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Funkar inte för mig heller. Av någon anledning blir det alltid strul just när jag ska ta bilen på en längre roadtrip. Måste synka mina resor bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Tack Blincoln, jag trodde att jag gjorde något fel. Du har ännu bättre servicenivå än Tesla supporten (och den är bra)blincoln skrev:Just nu svarar Teslas server med 500 internal server error, även med min inloggning. De brukar lösa det efter ett tag.Rennwagen skrev:Jag har ideliga problem med att få min bildata att funka i ABRP. Jag försöker att logga ur och logga in igen, jag ser min VIN och klickar på den men det funkar inte ändå.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Jag har märkt att Tesla-appen fungerar samtidigt som ABRP inte gör det. Gissar att nya appen använder ett nytt API, och att de inte lägger så stor vikt vid att drifta det gamla längre. Hoppas hoppas att den nya browsern (nästa månad vilket år som helst) innehåller ett lokalt bil-API!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Så, då funkar det igen. Det var mitt fel den här gången, uppslagning av väginformation som misslyckades av någon oklar anledning. Tack för rapporten!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
När jag zoomar in med knapparna kommer jag till en viss nivå, där jag nätt o jämt ser vad som står skrivet( använder glasögon ) det blir lite suddigt helt enkelt.
Vid vissa tillfällen kommer jag upp i den zoomnivå jag vill med knappen, men återgår på samma sätt som beskrivs nedan.
Använder då fingrarna på skärmen för att förstora upp och den inställningen håller sig i några sekunder med skärpa sedan återgår den till den zoomningsgrad som var max med +knappen.
Jag upplever, men har säkert fel, att det inte var så tidigare.
Har inte provat på bilens skärm ännu.
Vid vissa tillfällen kommer jag upp i den zoomnivå jag vill med knappen, men återgår på samma sätt som beskrivs nedan.
Använder då fingrarna på skärmen för att förstora upp och den inställningen håller sig i några sekunder med skärpa sedan återgår den till den zoomningsgrad som var max med +knappen.
Jag upplever, men har säkert fel, att det inte var så tidigare.
Har inte provat på bilens skärm ännu.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
MYRWD, 2023 Quick Silver
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Det vore fint om det gick att välja mellan:
1. Snabbaste rutten.
2. Kortaste rutten.
3. Snålaste rutten.
När jag knappar in rutten till mitt föräldrahem 262 km bort så föreslår den en rutt på 288 km. Till och med när jag fingerar vinterförhållanden så att det krävs laddning längs den rutten så ändrar den inte trots att den andra kortare rutten (som jag i verkligheten oftast kör) inte kräver laddning.
Det som är lite lustigt är att 288km-rutten inte är snabbast heller så den är varken snabbast, kortast eller snålast. Det är bara att det är lite större vägar. Man åker längre längs E4:an t ex. Vet inte hur det urvalet går till för man vill ju inte hamna på hur små vägar som helst heller. Finns det nån gradering av vägarna? Kanske skulle gå att sätta hur "små" vägar man kan tänka sig också som en parameter.
1. Snabbaste rutten.
2. Kortaste rutten.
3. Snålaste rutten.
När jag knappar in rutten till mitt föräldrahem 262 km bort så föreslår den en rutt på 288 km. Till och med när jag fingerar vinterförhållanden så att det krävs laddning längs den rutten så ändrar den inte trots att den andra kortare rutten (som jag i verkligheten oftast kör) inte kräver laddning.
Det som är lite lustigt är att 288km-rutten inte är snabbast heller så den är varken snabbast, kortast eller snålast. Det är bara att det är lite större vägar. Man åker längre längs E4:an t ex. Vet inte hur det urvalet går till för man vill ju inte hamna på hur små vägar som helst heller. Finns det nån gradering av vägarna? Kanske skulle gå att sätta hur "små" vägar man kan tänka sig också som en parameter.
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Jag har inte ändrat något som borde påverka här. Du kanske har råkat sätta din browser i en annan zoom än default? När man tvåfingerszoomar i bilens berömda browser så zoomar den helt sonika in digitalt på kartan, d.v.s förstorar pixlarna.Guldis-54 skrev:När jag zoomar in med knapparna kommer jag till en viss nivå, där jag nätt o jämt ser vad som står skrivet( använder glasögon ) det blir lite suddigt helt enkelt.
Vid vissa tillfällen kommer jag upp i den zoomnivå jag vill med knappen, men återgår på samma sätt som beskrivs nedan.
Använder då fingrarna på skärmen för att förstora upp och den inställningen håller sig i några sekunder med skärpa sedan återgår den till den zoomningsgrad som var max med +knappen.
Jag upplever, men har säkert fel, att det inte var så tidigare.
Har inte provat på bilens skärm ännu.
Normalt visas dock ABRPs Google-karta med mindre betydligt fontstorlek än bilens navigator. Jag gillar det, ser mindre leksak ut, men smaken kan såklart variera.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Kom på en annan sak. Vore trevligt om man kunde ställa in "Charger Depart Charge". Dvs att man alltid laddar till minst 80% t ex. Eller till nån annan procent. Man kan ju t ex vilja komma fram med lite mer kräm kvar om det inte kostar för många minuter osv.
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Verdi skrev:Kom på en annan sak. Vore trevligt om man kunde ställa in "Charger Depart Charge". Dvs att man alltid laddar till minst 80% t ex. Eller till nån annan procent. Man kan ju t ex vilja komma fram med lite mer kräm kvar om det inte kostar för många minuter osv.
Alt sätta en paustid på sucen. Jag stannar tex alltid 1h på Arboga eftersom barn ska äta etc.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Det är en begränsning i hur ABRP är uppbyggd, och i att "snålaste rutten"-problemet är mycket svårare att lösa än de andra. Man kan säga att ABRP löser problemet att "hitta den snabbaste vägan inkl laddning mellan A och B givet att du måste ta cdn snabbaste vägen (utan att bry sig om laddning) mellan alla laddare och/eller mellan A och B".Verdi skrev:1. Snabbaste rutten.
2. Kortaste rutten.
3. Snålaste rutten.
Verktyget som hittar den snabbaste vägen är i ABRPs fall OSRM och tidigare Google, och alla sådana verktyg som jag känner till utnyttjar att "snabbaste vägen mellan två punkter"-problemet är någorlunda lätt att lösa i deletapper. "Snabbaste vägen mellan två punkter med begräsningar i energi" är ett sjukt mycket svårare problem där gör ABRP en slags förenkling av det (enligt ovan) för att kunna lösa det.
Kortaste rutten skulle man kunna använda istället för snabbaste rutten, men där är jag begränsad av att OSRM-databasen till stor del är förberäknad och kräver en fruktansvärd massa arbetsminne så det är inte värt att köra de två parallella varianterna, tyvärr!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Hur får en icke-datatekniker denna programvara att fungera i praktiken? Min Xs webbläsare är långsammast i kommunen, känns det som, så att få den att i realtid uppdatera sig verkar utopiskt. Tips och lärdomar, någon?
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Inte för att kapa tråden... Men vart får du din support? Jag har nu på andra veckan försökt att få lite hjälp. Har väl ringt totalt 15 gångar till SC Stockholm nu (kommit fram 2 gångar), och (vad jag vet) inte fått någon hjälp än. Behöver jag säga att jag är lite less?Rennwagen skrev:Du har ännu bättre servicenivå än Tesla supporten (och den är bra)
Re: A Better Routeplanner - 2.0
En halv lösning är att klicka på SuCen och välja "take a long break here". Det är väl en 10%-lösning till Verdis förslag ocksåRemuz skrev:Alt sätta en paustid på sucen. Jag stannar tex alltid 1h på Arboga eftersom barn ska äta etc.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Nähä, Svenssons är långsammare!Cay skrev:Hur får en icke-datatekniker denna programvara att fungera i praktiken? Min Xs webbläsare är långsammast i kommunen, känns det som, så att få den att i realtid uppdatera sig verkar utopiskt. Tips och lärdomar, någon?
Webbrowsern i bilen är så långsam att tanken är att man med ABRP planerar och grejar hemma vid datorn eller i paddan och sedan synkar det med bilens ABRP och bara trycker "Plan" och kör.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Har inte använt ABRP särskilt mkt ännu och inte överhuvudtaget i Teslan, så det kanske är en dum fråga, men "synkar det med bilens ABRP"? Hur gör man det?blincoln skrev:Nähä, Svenssons är långsammare!Cay skrev:Hur får en icke-datatekniker denna programvara att fungera i praktiken? Min Xs webbläsare är långsammast i kommunen, känns det som, så att få den att i realtid uppdatera sig verkar utopiskt. Tips och lärdomar, någon?
Webbrowsern i bilen är så långsam att tanken är att man med ABRP planerar och grejar hemma vid datorn eller i paddan och sedan synkar det med bilens ABRP och bara trycker "Plan" och kör.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Lite nya idéer för vägen till Norefjell, men sure. Jag är inte svår. Bara tiderna stämmer och det inte kostar massa att åka båt...
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Haha, dags att kolla på den där färgelinjens inställning tror jag
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Helt missat den funktionen. Funkade ju precis som jag ville. Toppenblincoln skrev:En halv lösning är att klicka på SuCen och välja "take a long break here". Det är väl en 10%-lösning till Verdis förslag ocksåRemuz skrev:Alt sätta en paustid på sucen. Jag stannar tex alltid 1h på Arboga eftersom barn ska äta etc.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Jag kan själv få bort detta trevliga alternativ till resa Umeå/Upplands-Väsby men visar som kuriosa.blincoln skrev:Haha, dags att kolla på den där färgelinjens inställning tror jag
Skulle vara kul att testa. Sover man på färjan så är biltiden 1 h snabbare via Finland.Därför är det förstahandsval.
Verklig tid tar nog 12 timmar mer. Vi valde ofta samma väg när vi med båt åkte till Stockholms skärgård. Fosil mardröm.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Var förbi och hälsade på hos Tesla i Mall of Scandinavia.
Tjejen i butiken frågade mig om jag var nöjd med den inbyggde navigatorn... För om jag inte var det, så hade hon hört att en tjänst som heter A Better Routeplanner skulle äga för hårt!
Bra jobbat blincoln.
Tjejen i butiken frågade mig om jag var nöjd med den inbyggde navigatorn... För om jag inte var det, så hade hon hört att en tjänst som heter A Better Routeplanner skulle äga för hårt!
Bra jobbat blincoln.
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Ni som har hittat intressanta färjerutter, tack!!! Det var ju en ganska allvarlig bug som nu borde vara fixad, kan dröja några timmar tills databascachen är uppdaterad ordentligt.
Tiden för en färja räknas än så länge bara som den angivna tiden för färjan, vilket i praktiken blir optimistiskt. Vad tycker ni, ska man lägga på en halvtimme väntetid för varje färja (högst lika länge som färjeresan, kanske)?
Tiden för en färja räknas än så länge bara som den angivna tiden för färjan, vilket i praktiken blir optimistiskt. Vad tycker ni, ska man lägga på en halvtimme väntetid för varje färja (högst lika länge som färjeresan, kanske)?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Hahaha, tack för rapporten! Det trodde jag inte att de skulle rekommenderaDansken skrev:Var förbi och hälsade på hos Tesla i Mall of Scandinavia.
Tjejen i butiken frågade mig om jag var nöjd med den inbyggde navigatorn... För om jag inte var det, så hade hon hört att en tjänst som heter A Better Routeplanner skulle äga för hårt!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Dansken skrev:Var förbi och hälsade på hos Tesla i Mall of Scandinavia.
Tjejen i butiken frågade mig om jag var nöjd med den inbyggde navigatorn... För om jag inte var det, så hade hon hört att en tjänst som heter A Better Routeplanner skulle äga för hårt!
Bra jobbat blincoln.
Kanske jag som är seg. Skyller på att jag inte fått min Tesla än. Är tanken att man ska använda A better routeplanner i bilen istället för Teslas egen navi? Jag trodde mest det var ett redskap för att planera sin resa innan man åker.
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Tanken är att den ska kunna användas för att följa upp planen (d.v.s se till så förbrukningen håller sig rimligt nära planen) i bilen om man vill. Det blir som ett digitalt alternativ till att skriva ut planen, och där man dessutom kan planera om när det går åt pepparn.Verdi skrev:Kanske jag som är seg. Skyller på att jag inte fått min Tesla än. Är tanken att man ska använda A better routeplanner i bilen istället för Teslas egen navi? Jag trodde mest det var ett redskap för att planera sin resa innan man åker.
Men mest användbar är den för stt planera i förväg och testa lite alternativ. Eller för att drömma om en Tesla...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com