A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - Beta
Kanske en popup-ruta där man kan se och administrera gamla rutter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - Beta
En lagom självgod rapport från en lite laddningskomplicerad 130—milaresa i helgen: Lund-Stockholm ToR med nattstopp hos svärföräldrarna för att lämna och hämta barn. Inga garantier för laddmöjligheter i Stockholm, och långsam schuko hos svärföräldrarna. Hela resan ToR planerad och uppföljd i realtid, anlände till varje laddare med lagom lite marginal utan ångest. Realtidsuppföljningen av plan vs verklig laddning i ABRP ger åtminstone mig betydligt mer lugn.
Att vi sedan hittade Högalidsgaraget vid Hornstull som gav oss 3.7 kW typ2-laddning över natten gjorde inte resan sämre. 200 spänn per dygn i varmgarage i innerstan med laddning är inte farligt!
Att vi sedan hittade Högalidsgaraget vid Hornstull som gav oss 3.7 kW typ2-laddning över natten gjorde inte resan sämre. 200 spänn per dygn i varmgarage i innerstan med laddning är inte farligt!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Ny beta-funktion ute nu: Automatisk kalibrering av "reference speed" (f.d. relative speed, alltså hastighet relativt fartgränsen) och "reference consumption" baserat på din körning om du är MyTesla-inloggad.
Efter att ha kört några % förbrukning längs en planerad rutt så kommer det fram röda siffror nere på ruttinformationen som visar förbrukning och relativ hastighet, räknat på hur fort du kör och hur mycket du har kvar i batteriet jämfört med planen. Om planens batter-% och din verkliga diffar med mer än 2%-enheter kommer den fram en "Replan"-knapp som lyfter in de estimerade förbrukningsvärdena och planerar om.
Själv ska jag hårdprova det hela på väg från Lund till Sälen i helgen (med takbox ). Men jag tror att det funkar OK redan nu - testa gärna!
Efter att ha kört några % förbrukning längs en planerad rutt så kommer det fram röda siffror nere på ruttinformationen som visar förbrukning och relativ hastighet, räknat på hur fort du kör och hur mycket du har kvar i batteriet jämfört med planen. Om planens batter-% och din verkliga diffar med mer än 2%-enheter kommer den fram en "Replan"-knapp som lyfter in de estimerade förbrukningsvärdena och planerar om.
Själv ska jag hårdprova det hela på väg från Lund till Sälen i helgen (med takbox ). Men jag tror att det funkar OK redan nu - testa gärna!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Jag har testat lite kort, verkar funka bra. Däremot så har jag upptäckt att beta-versionen gör en idiotgrej och skickar mig över småvägar istället för E20. Testa att planera rutten Skara - Kvänum. Vägen som beta föreslår är kanske en gnutta kortare, men det är 50 och 70-väg. Undrar om det inte är delvis grusväg till och med.
Icke-beta-versionen gör rätt.
Icke-beta-versionen gör rätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - Beta
Hmm, ja, jag har nog överskattat hastigheten på småvägar som saknar hastighetsbegränsning i OSRM. Motreaktion mot de extremt långsamma defaultinställningarna. Jag får tuna lite...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Samtidigt räknar den med en hastighet på 35km/h på vissa 70-vägar där man kan köra typ 90 eller så.blincoln skrev:Hmm, ja, jag har nog överskattat hastigheten på småvägar som saknar hastighetsbegränsning i OSRM. Motreaktion mot de extremt långsamma defaultinställningarna. Jag får tuna lite...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - Beta
Ge mig exempel! Eller gå in och kolla vägen på OpenStreetMap.org, zooma in på vägen och klicka på "?" till höger. Då kan du klicka på vägen, välja den till vänster och få all information om den. Vad är det för typ av väg? Beläggning? Hastighetsgräns?mati skrev:Samtidigt räknar den med en hastighet på 35km/h på vissa 70-vägar där man kan köra typ 90 eller så.blincoln skrev:Hmm, ja, jag har nog överskattat hastigheten på småvägar som saknar hastighetsbegränsning i OSRM. Motreaktion mot de extremt långsamma defaultinställningarna. Jag får tuna lite...
Exemplet Skara-Kvänum routas som du säger på landet, men vägen anges som asfaltbelagd med hastighetsgräns 70, så det är på pappret inte helt orimligt att den är snabbare än E20. Men man kanske inte vill välja den ändå?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Nej, man vill absolut inte välja den vägen. Den är smal och kurvig och det går garanterat snabbare på E20. Jag körde den föreslagna långsamma vägen ibland på sommaren när jag hade en Mazda Miata. Trevligt då, annars nej.blincoln skrev:Ge mig exempel! Eller gå in och kolla vägen på OpenStreetMap.org, zooma in på vägen och klicka på "?" till höger. Då kan du klicka på vägen, välja den till vänster och få all information om den. Vad är det för typ av väg? Beläggning? Hastighetsgräns?mati skrev:Samtidigt räknar den med en hastighet på 35km/h på vissa 70-vägar där man kan köra typ 90 eller så.blincoln skrev:Hmm, ja, jag har nog överskattat hastigheten på småvägar som saknar hastighetsbegränsning i OSRM. Motreaktion mot de extremt långsamma defaultinställningarna. Jag får tuna lite...
Exemplet Skara-Kvänum routas som du säger på landet, men vägen anges som asfaltbelagd med hastighetsgräns 70, så det är på pappret inte helt orimligt att den är snabbare än E20. Men man kanske inte vill välja den ändå?
Det är O 2626 som jag snubblade över. ABRP verkar räkna med 35km/h som hastighet. Det är en asfalterad 70-väg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - Beta
kommer ihåg nått ställe i lapplandsväsby där någon boende klassade ner sin väg för att slippa trafiken, effektivare än speedbumps..
ms 76132 "Eleamore"
Re: A Better Routeplanner - Beta
Man ska äta sin egen hundmat, heter det ju ibland, och det kör jag hårt med. Så med ABRP Beta som navigator så hamnade vi på en hel del grusvägar genom Värmlandsskogarna på väg mot Sälen - tur att sambon gillar småvägar och att barnen hade fri speltid i baksätet
Nåväl, med lite omställningar av snabbaste-väg-maskinen OSRM's parametrar så tycker jag nu den ger mer rimliga vägval. Även Matis exempel mellan Skara och Kvänum blir rätt. Nu vågar jag nog navigera med den på vägen hem också
Nåväl, med lite omställningar av snabbaste-väg-maskinen OSRM's parametrar så tycker jag nu den ger mer rimliga vägval. Även Matis exempel mellan Skara och Kvänum blir rätt. Nu vågar jag nog navigera med den på vägen hem också
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: A Better Routeplanner - Beta
Beta ville inte vara med i söndags em. Den hittade inte mellan orter längs E4 i Västerbotten. provade massor med gånger.
Trött på allt testande kanske?
Ej Beta fungerade.
Får ett intryck av att Beta är sämre på att läsa av aktuellt batteri status.
Trött på allt testande kanske?
Ej Beta fungerade.
Får ett intryck av att Beta är sämre på att läsa av aktuellt batteri status.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: A Better Routeplanner - Beta
Igår hade jag plockat ner betan ett tag för uppdatering. Och Tesla hade plockat ner sina servrar med ett tag. Men nu är allt igång
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Hur gick själva resan med takbox och lastad bil? Vad hade du för förbrukning? Jag ska göra första vinter-långresan nästa vecka.blincoln skrev:Man ska äta sin egen hundmat, heter det ju ibland, och det kör jag hårt med. Så med ABRP Beta som navigator så hamnade vi på en hel del grusvägar genom Värmlandsskogarna på väg mot Sälen - tur att sambon gillar småvägar och att barnen hade fri speltid i baksätet
Nåväl, med lite omställningar av snabbaste-väg-maskinen OSRM's parametrar så tycker jag nu den ger mer rimliga vägval. Även Matis exempel mellan Skara och Kvänum blir rätt. Nu vågar jag nog navigera med den på vägen hem också
90D
Re: A Better Routeplanner - Beta
Det gick finfint, men det märks på förbrukningen med Thules största box (hög som ett hus). 280 Wh/km i 110 km/h stämde väldigt väl i ABRP, så ChaDeMon i Malung kom väl till passmbj skrev:Hur gick själva resan med takbox och lastad bil? Vad hade du för förbrukning? Jag ska göra första vinter-långresan nästa vecka.blincoln skrev:Man ska äta sin egen hundmat, heter det ju ibland, och det kör jag hårt med. Så med ABRP Beta som navigator så hamnade vi på en hel del grusvägar genom Värmlandsskogarna på väg mot Sälen - tur att sambon gillar småvägar och att barnen hade fri speltid i baksätet
Nåväl, med lite omställningar av snabbaste-väg-maskinen OSRM's parametrar så tycker jag nu den ger mer rimliga vägval. Även Matis exempel mellan Skara och Kvänum blir rätt. Nu vågar jag nog navigera med den på vägen hem också
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Skulle det va möjligt att lägga till model 3? Vi vet ju hur långt "budget varianten" kommer gå.
Re: A Better Routeplanner - Beta
Nu är det nåt som har hänt. Jag har knappat in en uppskattad förbrukning på 300Wh/km vid 110km/h. Det är ganska rimligt och räckviddsberäkningen hamnar hyfsat rätt. Fortfarande lite glädjekalkyl, men det kan ju bero på en massa saker såklart. Däremot så uppskattar ABRP min förbrukning vid 110 till nånstans runt 3000 Wh/km! Alltså fel med faktor 10 ungefär. Hur kommer det sig?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - Beta
Vet vi?Kalle skrev:Skulle det va möjligt att lägga till model 3? Vi vet ju hur långt "budget varianten" kommer gå.
Det ända vi vet är att den kommer ha en räckvidd längre än 215 miles enligt körcykeln EPA(länge än Bolt?), hur stort batteriet kommer vara eller hur förbrukningen kommer vara i olika hastigheter har vi ingen aning om förutom att förbrukningen borde vara lägre än Model S. Det bästa jag kan tänka mig är att du väljer en Model S 60 och drar ner förbrukningen vid 110 km/h något så borde du få hyfsade siffror.
Re: A Better Routeplanner - Beta
Just det. Ta en gammal S60, alltså inte en strypt S75, och sätt förbrukningen på 200Wh/km. Nåt sånt.vigge50 skrev:Vet vi?Kalle skrev:Skulle det va möjligt att lägga till model 3? Vi vet ju hur långt "budget varianten" kommer gå.
Det ända vi vet är att den kommer ha en räckvidd längre än 215 miles enligt körcykeln EPA(länge än Bolt?), hur stort batteriet kommer vara eller hur förbrukningen kommer vara i olika hastigheter har vi ingen aning om förutom att förbrukningen borde vara lägre än Model S. Det bästa jag kan tänka mig är att du väljer en Model S 60 och drar ner förbrukningen vid 110 km/h något så borde du få hyfsade siffror.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: A Better Routeplanner - Beta
Gött, då leker jag runt lite med denmati skrev:Just det. Ta en gammal S60, alltså inte en strypt S75, och sätt förbrukningen på 200Wh/km. Nåt sånt.vigge50 skrev:Vet vi?Kalle skrev:Skulle det va möjligt att lägga till model 3? Vi vet ju hur långt "budget varianten" kommer gå.
Det ända vi vet är att den kommer ha en räckvidd längre än 215 miles enligt körcykeln EPA(länge än Bolt?), hur stort batteriet kommer vara eller hur förbrukningen kommer vara i olika hastigheter har vi ingen aning om förutom att förbrukningen borde vara lägre än Model S. Det bästa jag kan tänka mig är att du väljer en Model S 60 och drar ner förbrukningen vid 110 km/h något så borde du få hyfsade siffror.
Re: A Better Routeplanner - Beta
Ooops, jag hade råkat lägga ut lite debugkod på betan. Alla rutter började med 40 kWh förbrukad elmati skrev:Nu är det nåt som har hänt. Jag har knappat in en uppskattad förbrukning på 300Wh/km vid 110km/h. Det är ganska rimligt och räckviddsberäkningen hamnar hyfsat rätt. Fortfarande lite glädjekalkyl, men det kan ju bero på en massa saker såklart. Däremot så uppskattar ABRP min förbrukning vid 110 till nånstans runt 3000 Wh/km! Alltså fel med faktor 10 ungefär. Hur kommer det sig?
Fixat!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Jaha, det förklarar saken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- otjernberg
- Teslaägare
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 28 jul 2016 16:42
Re: A Better Routeplanner - Beta
Funkar mycket bra på datorn men får den inte att funka på iPhone. När man lagt in start och slutpunkt samt klickar på planera så hoppar den tillbaka till startsidan. Känt problem eller bara hos mig?
Re: A Better Routeplanner - Beta
Det fungerar på min gamla antik-iPad, däremot fungerar det inte med "My Position" (men det kan ju ha att göra med att den saknar GPS). Jag har dock ingen iPhone att testa på, någon annan som har samma problem?otjernberg skrev:Funkar mycket bra på datorn men får den inte att funka på iPhone. När man lagt in start och slutpunkt samt klickar på planera så hoppar den tillbaka till startsidan. Känt problem eller bara hos mig?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - Beta
Jag upplever svårigheter i bilens webbläsare att mata in en destination, såvida den inte finns i listan med tidigare valda destinationer. Den hoppar alltid tillbaka till sista valda, eller nåt sånt. Lite oklart vad som händer. Jag brukar ta mobilens webbläsare för att mata in en ny rutt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14