A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Hur är det här med att logga in på My Tesla...
Om jag anger mina uppgifter till My Tesla på ABRP eller någon annan tjänst, kan lagras dessa uppgifter då i den tjänsten, och kan potentiellt användas för att hacka min bil/mitt konto?
På andra tjänster, är det mitt intryck att man, när man delar med sig av sin data via ett API, så skapas det någon form av Token (eller vad det kan heta), som ger 3:e par access till mitt konto, men utan att ge dom access till själva login'et.
Någon som förstår vad jag menar?
My Tesla loginet är väl att likställa med nycklarna till bilen, så det känns läskigt att lämna ut dessa till 3:e part.
Om jag anger mina uppgifter till My Tesla på ABRP eller någon annan tjänst, kan lagras dessa uppgifter då i den tjänsten, och kan potentiellt användas för att hacka min bil/mitt konto?
På andra tjänster, är det mitt intryck att man, när man delar med sig av sin data via ett API, så skapas det någon form av Token (eller vad det kan heta), som ger 3:e par access till mitt konto, men utan att ge dom access till själva login'et.
Någon som förstår vad jag menar?
My Tesla loginet är väl att likställa med nycklarna till bilen, så det känns läskigt att lämna ut dessa till 3:e part.
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Håller helt med, Teslas (inofficiella) API är osäkert. Du kan inte gå in och ta bort tokens som du skapat. Du måste ge lösenordet till diverse tjänster som vill skapa en token.Dansken skrev:Hur är det här med att logga in på My Tesla...
Om jag anger mina uppgifter till My Tesla på ABRP eller någon annan tjänst, kan lagras dessa uppgifter då i den tjänsten, och kan potentiellt användas för att hacka min bil/mitt konto?
På andra tjänster, är det mitt intryck att man, när man delar med sig av sin data via ett API, så skapas det någon form av Token (eller vad det kan heta), som ger 3:e par access till mitt konto, men utan att ge dom access till själva login'et.
Någon som förstår vad jag menar?
My Tesla loginet är väl att likställa med nycklarna till bilen, så det känns läskigt att lämna ut dessa till 3:e part.
I ABRP sparas bara token - inte login eller lösenord - och den sparas bara i din egen browser, inte på ABRPs server. Du kan också mata in en färdig MyTesla-token om du har egen kod eller ett verktyg som loggar in åt dig och ger dig en Tesla-token. Med en MyTesla-token kan man inte låsa upp bilen (såvitt jag vet), och den förfaller efter ett par månader. Men det är klart att du har ingen möjlighet att kontrollera vilken kod som egentligen körs på ABRP-servern och vad den gör.
Det jag funderar på är att skapa någon slags mycket simpelt köra-på-egen-dator-script (open source så alla kan se vad det gör) som loggar in på MyTesla och skapar en token som kan matas in i t.ex. ABRP. Skulle det göra situationen bättre?
(Det som egentligen är rätt lösning är att Tesla borde ha ett lokalt browser-API i bilen där websidor kan läsa ut bilens nuvarande tillstånd. Att gå via modemet till Teslas server för att periodiskt fråga var bilen är osv är ju bara dumt.)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Säkert diskuterats tidigare men farkamera varning möjligt ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Låter jo ändå betryggande att Token bara sparas i browser, men det ändrar jo inte på det faktum att man måste ge "tjänsten" user/pwd". Jag gissar att en illasinnat tjänst kan spara ner dessa lokalt, innan dom skickas vidare till Tesla?blincoln skrev:Håller helt med, Teslas (inofficiella) API är osäkert. Du kan inte gå in och ta bort tokens som du skapat. Du måste ge lösenordet till diverse tjänster som vill skapa en token.
I ABRP sparas bara token - inte login eller lösenord - och den sparas bara i din egen browser, inte på ABRPs server. Du kan också mata in en färdig MyTesla-token om du har egen kod eller ett verktyg som loggar in åt dig och ger dig en Tesla-token. Med en MyTesla-token kan man inte låsa upp bilen (såvitt jag vet), och den förfaller efter ett par månader. Men det är klart att du har ingen möjlighet att kontrollera vilken kod som egentligen körs på ABRP-servern och vad den gör.
Det jag funderar på är att skapa någon slags mycket simpelt köra-på-egen-dator-script (open source så alla kan se vad det gör) som loggar in på MyTesla och skapar en token som kan matas in i t.ex. ABRP. Skulle det göra situationen bättre?
(Det som egentligen är rätt lösning är att Tesla borde ha ett lokalt browser-API i bilen där websidor kan läsa ut bilens nuvarande tillstånd. Att gå via modemet till Teslas server för att periodiskt fråga var bilen är osv är ju bara dumt.)
Nu pratar jag såklart inte om ABRP specifikt, men mer generellt. Det finns jo en uppsjö av tjänster som logger in mot Tesla API'et.
Jag använder Strava (en träningsapp) mycket, och om man vil använda det API'et, som kommer man jo till en Strava inloggningssida, som sedan ger en Token till den appen som vill använda Strava data. Samma är det väl med alla som förlitar sig på Facebook/Google/etc. för autentisering? Det känns som rätt sätt att göra det på.
Din ide om en "token generator" låter som en bra grej, och ett steg i rätt riktning. Tyvärr lär jo inte alla andra tjänster erbjuda inloggningen med Token.
Hoppas att Tesla tar tag i detta. Båda rörande säkerheten, och in-car API'et som du föreslår!
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Förutom att vi redan har överbelastat den usla browsern redan så är det tekniskt fullt möjligt. Det svåraste är att hitta en öppen kameradatabas som inte känns som den drivs i Nigeria av Hells Angels.e5m1r skrev:Säkert diskuterats tidigare men farkamera varning möjligt ?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Ha! Ser man på, någon har redan tänkt och gjort: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... tor.83879/ Det går bra att skapa en token med det scriptet och knappa in i ABRP.Dansken skrev:Låter jo ändå betryggande att Token bara sparas i browser, men det ändrar jo inte på det faktum att man måste ge "tjänsten" user/pwd". Jag gissar att en illasinnat tjänst kan spara ner dessa lokalt, innan dom skickas vidare till Tesla?blincoln skrev:Håller helt med, Teslas (inofficiella) API är osäkert. Du kan inte gå in och ta bort tokens som du skapat. Du måste ge lösenordet till diverse tjänster som vill skapa en token.
I ABRP sparas bara token - inte login eller lösenord - och den sparas bara i din egen browser, inte på ABRPs server. Du kan också mata in en färdig MyTesla-token om du har egen kod eller ett verktyg som loggar in åt dig och ger dig en Tesla-token. Med en MyTesla-token kan man inte låsa upp bilen (såvitt jag vet), och den förfaller efter ett par månader. Men det är klart att du har ingen möjlighet att kontrollera vilken kod som egentligen körs på ABRP-servern och vad den gör.
Det jag funderar på är att skapa någon slags mycket simpelt köra-på-egen-dator-script (open source så alla kan se vad det gör) som loggar in på MyTesla och skapar en token som kan matas in i t.ex. ABRP. Skulle det göra situationen bättre?
(Det som egentligen är rätt lösning är att Tesla borde ha ett lokalt browser-API i bilen där websidor kan läsa ut bilens nuvarande tillstånd. Att gå via modemet till Teslas server för att periodiskt fråga var bilen är osv är ju bara dumt.)
Nu pratar jag såklart inte om ABRP specifikt, men mer generellt. Det finns jo en uppsjö av tjänster som logger in mot Tesla API'et.
Jag använder Strava (en träningsapp) mycket, och om man vil använda det API'et, som kommer man jo till en Strava inloggningssida, som sedan ger en Token till den appen som vill använda Strava data. Samma är det väl med alla som förlitar sig på Facebook/Google/etc. för autentisering? Det känns som rätt sätt att göra det på.
Din ide om en "token generator" låter som en bra grej, och ett steg i rätt riktning. Tyvärr lär jo inte alla andra tjänster erbjuda inloggningen med Token.
Hoppas att Tesla tar tag i detta. Båda rörande säkerheten, och in-car API'et som du föreslår!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Om du inte kan få tag på "Waze"-data (Realtidsdata) om kameror så kanske en egen liknande funktion där användarna kan lägga till och ta bort kameror? Då blir iaf. de fasta kamerorna snabbt med på kartan.e5m1r skrev:Säkert diskuterats tidigare men farkamera varning möjligt ?
Tesla Model Y
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Om man skulle vilja göra något med fartkameror finns alla svenska fartkameror öppet tillgängliga från Trafikverkets tjänst "Lastkajen". Det är så klart bara svenska kameror och i en sån här tjänst kanske man vill ha hela Europa med. But still!
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Frågan är hur de är tillgängliga, att ha en pdf fil med massa koordinater kanske inte hjälper så mycket om man inte ska lägga in alla manuellt men om de finns i ett format som han kan använda med hemsidan så är det bra.snoken skrev:Om man skulle vilja göra något med fartkameror finns alla svenska fartkameror öppet tillgängliga från Trafikverkets tjänst "Lastkajen". Det är så klart bara svenska kameror och i en sån här tjänst kanske man vill ha hela Europa med. But still!
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Man kan hämta ut datat i vilket format man vill, Shape, XML etc...vigge50 skrev:Frågan är hur de är tillgängliga, att ha en pdf fil med massa koordinater kanske inte hjälper så mycket om man inte ska lägga in alla manuellt men om de finns i ett format som han kan använda med hemsidan så är det bra.
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Nekas åtkomst till ABRP.
Fobidden Error 403 osv och i Chrome hittas inte DNS-servern.
Bara jag som har problem via paddan?
Fobidden Error 403 osv och i Chrome hittas inte DNS-servern.
Bara jag som har problem via paddan?
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
MYRWD, 2023 Quick Silver
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Funkar för mig, både mobilt och på fast bredband. Problem med din internetleverantör?Guldis-54 skrev:Nekas åtkomst till ABRP.
Fobidden Error 403 osv och i Chrome hittas inte DNS-servern.
Bara jag som har problem via paddan?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Jag hade det också så, men så tog jag bort "/beta" och då funkade det.blincoln skrev:Funkar för mig, både mobilt och på fast bredband. Problem med din internetleverantör?Guldis-54 skrev:Nekas åtkomst till ABRP.
Fobidden Error 403 osv och i Chrome hittas inte DNS-servern.
Bara jag som har problem via paddan?
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Kanonapp! Undrar bara varför den vill ladda 0 minuter i Hjörring när jag planerar från göteborg till legoland... Jag testade att exludera den SC:n i hopp om att ABRP skulle välja den kortare vägen, men icke, gå går den via malmö istället
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Man måste kanske stanna där och se stället, säkert hårdkodatPatos skrev:Kanonapp! Undrar bara varför den vill ladda 0 minuter i Hjörring när jag planerar från göteborg till legoland... Jag testade att exludera den SC:n i hopp om att ABRP skulle välja den kortare vägen, men icke, gå går den via malmö istället
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Vaddå, du har väl inte glömt att kryssa av Hjörring-funktionen?chpaulin skrev:Man måste kanske stanna där och se stället, säkert hårdkodatPatos skrev:Kanonapp! Undrar bara varför den vill ladda 0 minuter i Hjörring när jag planerar från göteborg till legoland... Jag testade att exludera den SC:n i hopp om att ABRP skulle välja den kortare vägen, men icke, gå går den via malmö istället
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Även jag testade lite idag. Riktigt snyggt.
Det vore kanon om man kunde få upp hastighetsskylten även om man inte har en navigering igång. Går det?
Det vore kanon om man kunde få upp hastighetsskylten även om man inte har en navigering igång. Går det?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Du menar utan planerad rutt? Ja, jag tänkte lägga in det, det är dock flera servrar inblandade så det blir kanske trögt på serversidan i längden men jag kan testa att tag. (På en planerad rutt är ju allt redan uträknat och alla sträckors hastigheter hemladdade på en gång.)jpetters skrev:Även jag testade lite idag. Riktigt snyggt.
Det vore kanon om man kunde få upp hastighetsskylten även om man inte har en navigering igång. Går det?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Precis, det var det jag menade. Om man kan slå av/på funktionen, default av, så borde det ju begränsa belastningen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Bara för att bekräfta ditt Hjörring-bekymmer. Det är en konsekvens av att del-sträcke-planeringen sker med avseende på kortaste restid, inte för att hålla sig till begränsningar i laddning. Snabbaste vägen mellan Göteborg och Billund går via Malmö, men den sträckan (i ett steg utan laddning) diskvalificeras av elkonsumtionen. Åker man istället via Göteborg-Fredrikshavn så går det långsammare, men man klarar sig utan laddning - så i detta fall hade det varit den bästa vägen.Patos skrev:Kanonapp! Undrar bara varför den vill ladda 0 minuter i Hjörring när jag planerar från göteborg till legoland... Jag testade att exludera den SC:n i hopp om att ABRP skulle välja den kortare vägen, men icke, gå går den via malmö istället
Jag ska försöka lösa det, men innan dess kan du lägga in t.ex. Fredrikshavn som en waypoint och få rätt väg.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Nu finns det på plats om du är MyTesla-inloggad.blincoln skrev:Du menar utan planerad rutt? Ja, jag tänkte lägga in det, det är dock flera servrar inblandade så det blir kanske trögt på serversidan i längden men jag kan testa att tag. (På en planerad rutt är ju allt redan uträknat och alla sträckors hastigheter hemladdade på en gång.)jpetters skrev:Även jag testade lite idag. Riktigt snyggt.
Det vore kanon om man kunde få upp hastighetsskylten även om man inte har en navigering igång. Går det?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Tack för en riktigt bra routeplanner/navigator. Oerhört mycket cred till blincoln för allt arbete du lägger ner på denna!
Jag har bara en enda önskan, och som jag också är beredd att betala en hyfsad slant för i nån abonnemangsform och det är Waze-data. Vet inte om det är möjligt men det vore helt underbart om man kunde få in trafikinformation (vägarbeten, olyckor, fartkameror, poliskontroller etc)?
Jag har bara en enda önskan, och som jag också är beredd att betala en hyfsad slant för i nån abonnemangsform och det är Waze-data. Vet inte om det är möjligt men det vore helt underbart om man kunde få in trafikinformation (vägarbeten, olyckor, fartkameror, poliskontroller etc)?
MY LR, Pearl White
Re: A Better Routeplanner - 2.0
Jag hade också gärna haft Waze i ABRP. Waze har dock inget officiellt API och de siter som finns verkar ha reverse-engineerat Waze-protokollet på mobilen för att komma åt data. Om någon vet någon bra datakälla så säg till!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.0
De verkar ha det nublincoln skrev:Jag hade också gärna haft Waze i ABRP. Waze har dock inget officiellt API och de siter som finns verkar ha reverse-engineerat Waze-protokollet på mobilen för att komma åt data. Om någon vet någon bra datakälla så säg till!
API Home Page
https://www.waze.com/about/dev
API Endpoint
http://world.waze.com/map_frame/
Documentation
https://www.waze.com/about/dev
Sample Source Code
http://www.waze.com/forum/
Terms of Service or Usage
http://www.waze.com/legal/tos/
API Access free
Architecture rest
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Ikon till 'A Better Routeplanner - 2.0'
Ett litet förslag till förbättring av appen; en snygg ikon.
Om man skapar en genväg till appen för sin mobila enhet så blir ikonen ett utsnitt av kartan. Visst finns det väl någon fler än jag som önskar en schysst ikon som passar på hemskärmen?
https://webdesign.tutsplus.com/articles ... sign-10067
Om man skapar en genväg till appen för sin mobila enhet så blir ikonen ett utsnitt av kartan. Visst finns det väl någon fler än jag som önskar en schysst ikon som passar på hemskärmen?
https://webdesign.tutsplus.com/articles ... sign-10067
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.