Jo, ABRP började så, men att lösa rutt-med-laddning-problemet kräver en väldig massa uppslagningar och Google tar betalt för varje. Även om man sparar alla gamla svar så blir det dyrt i längden, och dessutom blir mång svar snabbt inaktuella när verligheten ändras. Med OSRM och kartor från OpenStreetMap kommer faktiskt nya vägar/vägarbeten/omläggningar in rutterna redan efter någon vecka eftersom OSM verkar hållas väl uppdaterad av användare.kler skrev:Att räkna ut rutten är inget Google Maps kan göra? Jag antar att du tänkt på det redan
A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Försöker planera en resa till Göteborg från Stockholm imorgon, och ABRP verkar ha fått en fix idé att det är omöjligt att köra sträckan Tystberga - Ödeshög utan att ladda. Den vill ladda till 80% i Tystberga, sedan åka till Edsbruk och ladda, och sen till Ödeshög. Jag förbjuder den att ladda i Edsbruk, då åker den E20. Jag tvingar den att ladda Tystberga och Ödeshög, då åker den via Arboga där emellan. Förbjuder jag Arboga åker den tillbaka till Stockholm och kör via Norge och kommer till Ödeshög söderifrån. Snyggast är nog denna ändå, när jag lagt in waypoints längs vägen mellan Tystberga och Ödeshög:
EDIT: Fattar inte hur img-taggen funkar, kör länk istället: https://imgur.com/a/NR06r
EDIT: Fattar inte hur img-taggen funkar, kör länk istället: https://imgur.com/a/NR06r
Svart X75D -17
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Ja, tyvärr lite kvarvarande skräp från datorstrulet. Det trasiga RAM-minnet gjorde helt enkelt att vissa vägsträckor fick helt orimlga tider eller distanser (jag vet, låter helt knäppt, men jag såg det hända) och dessa har fastnat i cache-databasen. Jag gör en uppfräschning av databasen nu, förhoppningsvis försvinner de flesta av dessa problem inom några timmar.rockard skrev:Försöker planera en resa till Göteborg från Stockholm imorgon, och ABRP verkar ha fått en fix idé att det är omöjligt att köra sträckan Tystberga - Ödeshög utan att ladda. Den vill ladda till 80% i Tystberga, sedan åka till Edsbruk och ladda, och sen till Ödeshög. Jag förbjuder den att ladda i Edsbruk, då åker den E20. Jag tvingar den att ladda Tystberga och Ödeshög, då åker den via Arboga där emellan. Förbjuder jag Arboga åker den tillbaka till Stockholm och kör via Norge och kommer till Ödeshög söderifrån. Snyggast är nog denna ändå, när jag lagt in waypoints längs vägen mellan Tystberga och Ödeshög:
EDIT: Fattar inte hur img-taggen funkar, kör länk istället: https://imgur.com/a/NR06r
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Ok, tack för förklaringblincoln skrev:Ja, tyvärr lite kvarvarande skräp från datorstrulet. Det trasiga RAM-minnet gjorde helt enkelt att vissa vägsträckor fick helt orimlga tider eller distanser (jag vet, låter helt knäppt, men jag såg det hända) och dessa har fastnat i cache-databasen. Jag gör en uppfräschning av databasen nu, förhoppningsvis försvinner de flesta av dessa problem inom några timmar.rockard skrev:Försöker planera en resa till Göteborg från Stockholm imorgon, och ABRP verkar ha fått en fix idé att det är omöjligt att köra sträckan Tystberga - Ödeshög utan att ladda. Den vill ladda till 80% i Tystberga, sedan åka till Edsbruk och ladda, och sen till Ödeshög. Jag förbjuder den att ladda i Edsbruk, då åker den E20. Jag tvingar den att ladda Tystberga och Ödeshög, då åker den via Arboga där emellan. Förbjuder jag Arboga åker den tillbaka till Stockholm och kör via Norge och kommer till Ödeshög söderifrån. Snyggast är nog denna ändå, när jag lagt in waypoints längs vägen mellan Tystberga och Ödeshög:
EDIT: Fattar inte hur img-taggen funkar, kör länk istället: https://imgur.com/a/NR06r
Svart X75D -17
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Nu är alla vägssträckor mellan SuC uppfräschade i alla fall, så rimligen borde det mesta bli rätt nu.rockard skrev:Ok, tack för förklaringblincoln skrev:Ja, tyvärr lite kvarvarande skräp från datorstrulet. Det trasiga RAM-minnet gjorde helt enkelt att vissa vägsträckor fick helt orimlga tider eller distanser (jag vet, låter helt knäppt, men jag såg det hända) och dessa har fastnat i cache-databasen. Jag gör en uppfräschning av databasen nu, förhoppningsvis försvinner de flesta av dessa problem inom några timmar.rockard skrev:Försöker planera en resa till Göteborg från Stockholm imorgon, och ABRP verkar ha fått en fix idé att det är omöjligt att köra sträckan Tystberga - Ödeshög utan att ladda. Den vill ladda till 80% i Tystberga, sedan åka till Edsbruk och ladda, och sen till Ödeshög. Jag förbjuder den att ladda i Edsbruk, då åker den E20. Jag tvingar den att ladda Tystberga och Ödeshög, då åker den via Arboga där emellan. Förbjuder jag Arboga åker den tillbaka till Stockholm och kör via Norge och kommer till Ödeshög söderifrån. Snyggast är nog denna ändå, när jag lagt in waypoints längs vägen mellan Tystberga och Ödeshög:
EDIT: Fattar inte hur img-taggen funkar, kör länk istället: https://imgur.com/a/NR06r
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
... och nu är problemet med försvunna rutter och ikoner i Teslawebbläsaren löst. Om nu någon har saknat dem
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Nån som vet varför ingen rull hittas? Borde inte vara några som helst problem att hitta en rutt då det finns SuC hela vägen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Prova igen! Jag skruvade på en begränsning i hur många försök den fick göra innan den hittade den första fungerande rutten mellan start och mål, den var lite för tajt.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Tack. Nu funkar Murcia-Poznan. Men tar man lite längre resa, typ Marbella-Poznan så fungerar det fortfarande inte. Men det löser sig oavsett.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
OK, jag lade till en funktion i optimeringen som snabbt kan säga stopp när det inte finns någon rutt alls, och samtidigt får den hålla på och optimera längre för giltiga rutter. Marbella - Pozanan är ett ganska svårt optimeringsproblem - det finns mååånga alternativ genom Europa - så det tar sin tidEnTraktor skrev:Tack. Nu funkar Murcia-Poznan. Men tar man lite längre resa, typ Marbella-Poznan så fungerar det fortfarande inte. Men det löser sig oavsett.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Finns det möjlighet att exkludera laddare från föresalgen rutt? T.ex. i mitt fall kommer Tarragona upp som jag helst vill undvika, bara 2 laddare och den ligger i ett lite svårtillgängligt område.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Tyck på den laddaren du inte vill använda och sen "Do not use this charger"EnTraktor skrev:Finns det möjlighet att exkludera laddare från föresalgen rutt? T.ex. i mitt fall kommer Tarragona upp som jag helst vill undvika, bara 2 laddare och den ligger i ett lite svårtillgängligt område.
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
1.000.000 planerade rutter!
Tack till alla användare av ABRP för feedback, buggrapporter, idéer och uppmuntran! Idag passerade siten en miljon planerade rutter!
Lite fler siffror:
Tack till alla användare av ABRP för feedback, buggrapporter, idéer och uppmuntran! Idag passerade siten en miljon planerade rutter!
Lite fler siffror:
- 80.000 användare
- 3.000 Teslor har kört ABRP i bilbrowsern
- 400 Teslor delar data med MyTesla-inloggning sedan November
- 200.000 km körda med datadelning
- 30.000 kWh laddade med datadelning
- 3.600 CPU-timmar använda för planerandet
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Tack själv för att du lyckats skapa en bättre webbaserad ruttplanerare än vad Tesla själva klarar av som native-app
MYP
X90d
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Blincoln for President eller i alla fall IT chef hos Tesla. Grattis och stort tack från hela emobility communityn sekten släkten mamma pappa hunden..... Tack!
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Har gjort denna resa många gånger men laddat på till 95% Gävle suc och sedan laddat på där igen i några minuter på hemvägen för att ha lite marginal.
På senare tid så vill ABRP att jag skall upp till Sundsvall vilket känns onödigt både tidsmässigt o körmässigt. Det blir 16 mil extra.
På resan norrut så laddar jag upp till 95% under morgonfikan där, det tycker inte ABRP tydligen inte att man skall, men då kommer jag tillbaka Gävle Suc med runt 10% kvar.
Är det någon parameter som jag ställt in fel och är blind för eller en bugg i systemet?
Använder jag ABRP enbart mellan Gävle Suc - Hudik - Gävle Suc fungerar det som jag tänkt, som syns i den ena bifogade bilden. Ser nu att den lämnar Suc med 100%, men i vilket fall.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
MYRWD, 2023 Quick Silver
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Jag ser att du har -2 grader utomhostemp inställd, samtidigt som du har 240 Wh/km för en Model S. Utomhustemperaturen och vind är egentligen tänkt som ett alternativ för mindre erfarna eller icke-Tesla-ägare som inte vet hur mycket deras bil typiskt drar under olika förhållanden. Med både 240 Wh/km (vinterförbrukning, gissar jag) och -2 grader blir den antagna förbrukningen så hög att den måste till Sundsvall för att klara det (det är väl på håret eftersom den vill ladda till 100% om du testar bara Gävle-Hudik-Gävle).
Så, med andra ord, om du vet ungefär vilken referensförbrukning din bil har så använd den och skippa temp och vind.
Så, med andra ord, om du vet ungefär vilken referensförbrukning din bil har så använd den och skippa temp och vind.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
De modellerna med parantes efter sig, t.ex. new model s 60 (75). Är det före eller efter mjukvaruuppdateringen av batteriet?
T.ex. om jag har en face lift s60 med ett batteri på 75kwh mjukvarulåst till 60kwh, ska jag då välja s60 (75) som bil?
Och efter upplåsning välja S75?
Eller hur ska jag tolka det?
T.ex. om jag har en face lift s60 med ett batteri på 75kwh mjukvarulåst till 60kwh, ska jag då välja s60 (75) som bil?
Och efter upplåsning välja S75?
Eller hur ska jag tolka det?
Model Y LR.
Model S70D
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Ja, precis så!frippe skrev:De modellerna med parantes efter sig, t.ex. new model s 60 (75). Är det före eller efter mjukvaruuppdateringen av batteriet?
T.ex. om jag har en face lift s60 med ett batteri på 75kwh mjukvarulåst till 60kwh, ska jag då välja s60 (75) som bil?
Och efter upplåsning välja S75?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Tackar, där ser man att det funkar, bara man tänker/förstår rätt hur extra settnings påverkar uträkningarnablincoln skrev:Jag ser att du har -2 grader utomhostemp inställd, samtidigt som du har 240 Wh/km för en Model S. Utomhustemperaturen och vind är egentligen tänkt som ett alternativ för mindre erfarna eller icke-Tesla-ägare som inte vet hur mycket deras bil typiskt drar under olika förhållanden. Med både 240 Wh/km (vinterförbrukning, gissar jag) och -2 grader blir den antagna förbrukningen så hög att den måste till Sundsvall för att klara det (det är väl på håret eftersom den vill ladda till 100% om du testar bara Gävle-Hudik-Gävle).
Så, med andra ord, om du vet ungefär vilken referensförbrukning din bil har så använd den och skippa temp och vind.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
MYRWD, 2023 Quick Silver
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Mycket fina siffror! Jag vill bara passa på att tacka för denna mycket fina tjänst. Jag använde ABRP i Teslan under hela resan från Stockholm till Livigno i Italien och tillbaka till Stockholm igen på sportlovet. Särskilt på vintern med dåligt väder, vinterdäck etc är ABRP ovärderlig för hus(bil)friden. Efter lite tweakning är den nästan 100% exakt. Stort tack, keep it up! (Fick jag önska något skulle det var en bättre mobilanpassning av siten då det nästan är ett måste att förbereda rutten i telefonen för att sedan använda den i Teslans usla browser.)blincoln skrev:1.000.000 planerade rutter!
Tack till alla användare av ABRP för feedback, buggrapporter, idéer och uppmuntran! Idag passerade siten en miljon planerade rutter!
Lite fler siffror:
- 80.000 användare
- 3.000 Teslor har kört ABRP i bilbrowsern
- 400 Teslor delar data med MyTesla-inloggning sedan November
- 200.000 km körda med datadelning
- 30.000 kWh laddade med datadelning
- 3.600 CPU-timmar använda för planerandet
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Vore bra om man kunde lägga in förvärmning i x antal minuter också. Det brukar ju stjäla några km. Bra om man t ex ska åka ToR till en skidbacke eller nåt och inte kan ladda på plats men vill ändå åka hem i varm bil.
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Tack! Jag håller med, jag använder den själv på samma sätt, och det är verkligen skönt att ha kontroll över hur mycket marginal man har under resan. Teslanavigatorn gör alla nervösa i bilen...snoken skrev:blincoln skrev:1.000.000 planerade rutter!
Mycket fina siffror! Jag vill bara passa på att tacka för denna mycket fina tjänst. Jag använde ABRP i Teslan under hela resan från Stockholm till Livigno i Italien och tillbaka till Stockholm igen på sportlovet. Särskilt på vintern med dåligt väder, vinterdäck etc är ABRP ovärderlig för hus(bil)friden. Efter lite tweakning är den nästan 100% exakt. Stort tack, keep it up! (Fick jag önska något skulle det var en bättre mobilanpassning av siten då det nästan är ett måste att förbereda rutten i telefonen för att sedan använda den i Teslans usla browser.)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.13 - Snabbare!
Du kan trycka på stickproppsikonen vid waypointen där du förvärmer och skriva in en negativ effektVerdi skrev:Vore bra om man kunde lägga in förvärmning i x antal minuter också. Det brukar ju stjäla några km. Bra om man t ex ska åka ToR till en skidbacke eller nåt och inte kan ladda på plats men vill ändå åka hem i varm bil.
-6 kW under 00:15 t.ex.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com