A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Inlägg av chaffis75 »

Jag har också använda detta verktyg för att simulera lite troliga resor med M3 och helt ärligt blir de inte så stor skillnad med stora och lilla batteriet i total tid, om man säger såhär, de timmar man sparar kostar väldigt mycket per timme.
Där är ett ställe på resan från Rostock ner förbi Berlin som är problem just nu (man får sänka hastigheten med lilla batterier till 110) men där håller men redan på att bygga en ny SuC en bit söder om Berlin på 9an så även den biten löser sig :)

Mycket bra verktyg detta även för att utvärderar vad man ska köpa :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Inlägg av samuelsu »

chaffis75 skrev:
Jag har också använda detta verktyg för att simulera lite troliga resor med M3 ...
Mycket bra verktyg detta även för att utvärderar vad man ska köpa :D
+1
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Inlägg av snowtroll »

samuelsu skrev:
chaffis75 skrev:
Jag har också använda detta verktyg för att simulera lite troliga resor med M3 ...
Mycket bra verktyg detta även för att utvärderar vad man ska köpa :D
+1
Samma här!

Åter stort tack för denna emminenta insats att skapa detta verktyg... ett Routeplan-rarnas Gerber ;)

Så ...dammar man in checkboxen på ChaDemo och ser plötsligt att Longrange batteriet som jag var så nödig på inte alls är i samma behov längre trots fjällresebehov mm :geek: :P
Nu vill ju min bättre hälft ha Longrange i alla fall så... men som sagt
ett STORT tack som ger allt ett nytt perspektiv!

För att vara helt ärlig så gör man nog de flesta milen kring sin egen by/stad.

Mvh
Senast redigerad av snowtroll, redigerad totalt 1 gånger.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Inlägg av jonasl »

Klart intressant. Min vanligaste (4-5 ggr år t.o.r) resa kan jag köra med ett laddstopp med standard range Model 3, med long range blir det utan stopp.

De andra längre resorna jag brukar göra gör det däremot ingen direkt skillnad på med större batteri. 10-15 minuter kortare laddtid ibland, men 20 eller 30 minuter spelar verkligen ingen roll om man ändå stannat.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Inlägg av themax »

Kalle skrev:
Efter att ha lekt runt lite med de olika model 3 versionerna börjar jag fundera på om jag skulle ta och beställa standard batteriet och lägga pengarna på autopilot i stället.
Jag har också testat och kommit till slutsatsen att det stora batteriet ändå ligger väldigt högt upp på min prioriteringslista. Vi kör nästan ingen ”vardagstrafik”, utan bara långresor över helgen. Och med över 3500 mil per år i delvis oupptäckta SuC-områden så skulle det bli mer än lovligt spännande ibland. Men skulle det till 2019 (som jag tror det dröjer till innan jag ser trean hemma i garaget) börja dyka upp många nya SuC kommer jag också prioritera ner batteristorleken.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Lunna
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 apr 2014 13:56
Ort: Linköping

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Inlägg av Lunna »

Jag har problem att loggain mot mytesla.
I platta och dator går det bra så man får bilens data. Men i Teslan så kommer pricken fram som tänker och sedan händer inger mer. Tips?
Gotway MSuper X 84V 1,6kWh.
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Inlägg av blincoln »

Lunna skrev:
Jag har problem att loggain mot mytesla.
I platta och dator går det bra så man får bilens data. Men i Teslan så kommer pricken fram som tänker och sedan händer inger mer. Tips?
Funkar det för någon annan just nu?

@Lunna, har du flera Teslor på ditt MyTesla-konto eller något annat speciellt? Du kan PMa mig ditt ABRP-kontonamn (om du har något) så kan jag kolla i loggarna om något går fel i anropet till Tesla.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Inlägg av Remuz »

Loggade in nu, funkar utmärkt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martin3
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2017 14:50
Ort: Stockholm

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Inlägg av martin3 »

themax skrev:
Jag har också testat och kommit till slutsatsen att det stora batteriet ändå ligger väldigt högt upp på min prioriteringslista.
Samma här, jag har testat olika rutter (superbra verktyg!) och kommit fram till att model 3 long range gör stor skillnad. Glöm inte att lägga på 10-20% för vinterresor/takräcke när ni testar för att ha marginal...
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: A Better Routeplanner - 2.2 - med Model 3

Inlägg av Niklas Z »

martin3 skrev:
themax skrev:
Jag har också testat och kommit till slutsatsen att det stora batteriet ändå ligger väldigt högt upp på min prioriteringslista.
Samma här, jag har testat olika rutter (superbra verktyg!) och kommit fram till att model 3 long range gör stor skillnad. Glöm inte att lägga på 10-20% för vinterresor/takräcke när ni testar för att ha marginal...
+1
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av blincoln »

Nu med destinationsladdare!

För att göra problemet med att hitta nattladdning lite mindre jobbigt på resa så får man nu se diverse destinationsladdare och långsamladdare när man zoomar in i ABRP. Dessa kan väljas som waypoint direkt genom att klicka på dem.

ABRP kommer alltså inte att använda långsamladdare för ruttoptimeringen, men om du själv explicit har valt den och skrivit in laddtid så kommer denna extra laddning givetvis att räknas med i hela optimeringen. Funkar bra för roundtrips när man är borta över natten.

Tack @mati för den snabba betatestningen!
Screen Shot 2017-09-27 at 20.44.41.png
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av Machris »

Imponerad o tacksam för allt jobb du lägger ner på ABRP. Fantastiskt bra hjälpmedel! :)
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av Mickep »

Imponerande.

skulle man kunna lägga till andra märken (och lägga med information om laddhastighet och storlek på batteriet /förbrukning) ?
model3 s standard och long range har ju tex olika laddhastighet (som är lite långsammare än s och x, fast det kanske är marginell skillnad)

Tror att Zoe/leaf/ionoq användare kanske skulle ha nytta av det även om det bara var med chademo (även om css databasen saknas)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av blincoln »

Mickep skrev:
skulle man kunna lägga till andra märken (och lägga med information om laddhastighet och storlek på batteriet /förbrukning) ?
model3 s standard och long range har ju tex olika laddhastighet (som är lite långsammare än s och x, fast det kanske är marginell skillnad)

Tror att Zoe/leaf/ionoq användare kanske skulle ha nytta av det även om det bara var med chademo (även om css databasen saknas)
Det finns egentligen inget som hindrar det, men det blir förstås fler typer av bilar att supporta. Det jag skulle behöva för en viss bilmodell är:

* Laddkurva från 0-100% (tid) vid en laddare med maximal effekt
* Förbrukningskurva i Wh/km för olika hastigheter
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av Monark1954 »

Min användare har glömt vilken Tesla vi har.
Är inloggad både i programmet och mot Tesla.
Vid var gång jag går in i A Better Routplanner i bilen så kommer en Modell S fram och jag måste ändra alla inställningar.
Alltså under färd så glömmer programmet och tappar alla inställningar tillbaka till en Modell S.

Hur kan jag "resetta" i bilen och få den att minnas att vi har en X 90D?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av Teslaspolen »

Hur stänger man fönstret "A Better Route Planner 2.8" i Tesla-webbläsaren? Verkar omöjligt...

Förresten, hur beräknar ABRP med temperatur? Inte alls?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av vigge50 »

Teslaspolen skrev:
Hur stänger man fönstret "A Better Route Planner 2.8" i Tesla-webbläsaren? Verkar omöjligt...

Förresten, hur beräknar ABRP med temperatur? Inte alls?
Vad jag har förstått så räknar den inte med det alls, du får kompensera med att öka eller sänka "Reference Consumption".
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av blincoln »

Stämmer, man får knappa in förbrukningen själv. Temperaturen spelar ganska liten roll på längre resor. Underlaget (snö, regn, is) spelar mycket mer roll och är svår att sätta ett exakt värde på. Någon föreslog att jag skulle ha "hjälpknappar" för +20% (snow, heavy rain) och +10% (cold temperature). Vad tror ni om det?

Att stänga ett fönster i Teslabrowsern gör man väl inte? Om du menar about-rutan i så är det bara att klicka på eller bredvid rutan, vilket som.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av blincoln »

Monark1954 skrev:
Min användare har glömt vilken Tesla vi har.
Är inloggad både i programmet och mot Tesla.
Vid var gång jag går in i A Better Routplanner i bilen så kommer en Modell S fram och jag måste ändra alla inställningar.
Alltså under färd så glömmer programmet och tappar alla inställningar tillbaka till en Modell S.

Hur kan jag "resetta" i bilen och få den att minnas att vi har en X 90D?
Skumt! Det är ju inte lätt att vare sig debugga eller resetta bilens browser, så jag är lite handfallen. Testa att logga ut från ditt ABRP-konto i bilen kanske?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av Monark1954 »

Kanske löste det problemet. Gick ej simulera återfall i glömska när bilen var parkerad.

Kanske uppstod störningen när vi var inloggade på en Tesla Loaner en tid men det är inte den modellen som dök upp i vår bil.

Får testa under körning i morgon om minnet är åter. Tack.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av Monark1954 »

Minnet är åter, nu minns programmet vilken bil vi har.
Även stora skärmen hängde sig i dag innan jag hann testa. Även ressätt av den med tumhjulen. Har nog inget med ABR att göra.

Tackar igen för inlägget av Destinationsladdare, finns där när man zoomar in. Super.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av fth »

Hej!

Återigen stort tack för en mycket bra app, jag använder den i stort sett dagligen!

En liten tanke som slog mig är att det skulle vara kul att kunna planera rutter med Superchargers som ännu inte är i drift?

T.ex. skulle man då kunna planera framtida roadtrips till Aten, Lissabon, Moskva, etc via planerade SuC.

Det kanske skulle kunna vara en Setting, typ "Use planned Superchargers"?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av blincoln »

Jag förstår precis tanken! Dock ser jag framför mig hur supportmailen ser ut från folk som råkat klicka i det och står i ingenstans utan laddning... Ja, en del klickar och fyller i allt möjligt utan att förstå.

Det du kan göra är att lägga till de laddarna som waypoints och sätta 120 kW i en viss tid som destinationsladdning (elkontaktsymbolen vid en waypoint).
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.6 - med destinationsladdare

Inlägg av blincoln »

Vill du hjälpa till att skapa bättre laddning- och förbrukningsmodeller i ABRP? Genom att logga ut ur ABRP MyTesla och sedan in igen med "Share Data" påslaget så kommer anonym data om bilen sparas på ABRPs server, t.ex. när den laddar. På så sätt kan jag skapa bättre laddkurvor, estimera förbrukningen bättre osv.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling

Inlägg av blincoln »

Nu börjar statistiksamlingen ge resultat efter ett par veckors samlande. Se min post på TMC för lite laddkurvor för olika batterityper - intressant läsning om man är nördig som jag ;)

Kort sammanfattning: Vi behöver mer data från BTX8, d.v.s 85 kWh i en 75a och naturligtvis från BT37, Model 3 Long Range!

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2431852/
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skriv svar