Sida 24 av 57

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 05 nov 2018 13:48
av fth
blincoln skrev:
Ah, suveränt exempel, jag hittade buggen. Nu borde den bete sig konsekvent och rätt!
Nu funkar det igen!

Jag har sagt det förut, och säger det igen: suverän och oumbärlig app, oslagbar respons och service från utvecklarna!

Att inte Elon har köpt upp ABRP och integrerat den i bilarna är ett mysterium, nu är det ju inte längre ens en konkurrensfördel för Tesla! :D

/fth

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 05 nov 2018 14:18
av fth
En liten ytterligare bugrapport, jag labbade med hur resorna skulle se ut med Model 3, och då dök det upp SuC-kostnad i resultatet.

Kul feature, det borde kanske gå att slå på det valfritt för alla Teslor, jag hittar inget sätt att få kostnaden att synas med min X90D?

Det ser dock ut att finnas en liten bug här, det första laddstoppet får ingen kostnad, se bifogad bild.
Samma rutt som förut, jag bytte bara bil till Tesla Model 3 LR Aero.

En ytterligare förbättring kanske är att visa en summa längst ned, och kanske även kostnad/km?
Då får du förstås valutakonvertera delbeloppen till någon lämplig valuta, så det kanske är mer jobb än det är värt...

/fth

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 05 nov 2018 15:06
av blincoln
fth skrev:
En liten ytterligare bugrapport, jag labbade med hur resorna skulle se ut med Model 3, och då dök det upp SuC-kostnad i resultatet.

Kul feature, det borde kanske gå att slå på det valfritt för alla Teslor, jag hittar inget sätt att få kostnaden att synas med min X90D?

Det ser dock ut att finnas en liten bug här, det första laddstoppet får ingen kostnad, se bifogad bild.
Samma rutt som förut, jag bytte bara bil till Tesla Model 3 LR Aero.
Äsch, det berodde bara på att Ödeshög enligt Teslas egen databas ligger i Kalifornien så kostnadsuppslagningen blev lite förvirrad. Nu är det löst med.

Och, du har rätt, numera borde man kunna välja att visa kostnaden för supercharging för alla bilar.

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 05 nov 2018 15:09
av fth
blincoln skrev:
Äsch, det berodde bara på att Ödeshög enligt Teslas egen databas ligger i Kalifornien så kostnadsuppslagningen blev lite förvirrad.
Ödeshög, Kalifornien, same same but different :D

/fth

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 05 nov 2018 15:11
av fth
Det här är realtidsprogrammering :D

/fth

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 05 nov 2018 15:48
av blincoln
fth skrev:
Det här är realtidsprogrammering :D
Just den buggen hade jag fixat igårkväll, men det fanns en cache som behövde blåsas för att det skulle synas. Så enkel fix idag :-)

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 06 nov 2018 16:30
av Sensible
Hej
Har skapat ett ABRP "login" som lyser grönt.
Men när jag försöker komma åt "Real time car info" genom att ange min tesla email med tillhörande lösenord händer ingenting.
Vad är det jag missförstått?

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 06 nov 2018 17:16
av Remuz
Seriöst, browsern var kass innan, men nu är fen så seg i v9 att det knappt uppdaterar abrp.

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 06 nov 2018 18:17
av blincoln
Sensible skrev:
Hej
Har skapat ett ABRP "login" som lyser grönt.
Men när jag försöker komma åt "Real time car info" genom att ange min tesla email med tillhörande lösenord händer ingenting.
Vad är det jag missförstått?
Är det i bilens browser? Testa gärna i mobilen eller på datorn. PMa mig om du vill hjälpa att lösa det.

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 06 nov 2018 18:18
av blincoln
Remuz skrev:
Seriöst, browsern var kass innan, men nu är fen så seg i v9 att det knappt uppdaterar abrp.
Ja, seriöst!? Var är tweetstormen? Jag är måttligt imponerad av v9.

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 06 nov 2018 19:17
av frippe
blincoln skrev:
Remuz skrev:
Seriöst, browsern var kass innan, men nu är fen så seg i v9 att det knappt uppdaterar abrp.
Ja, seriöst!? Var är tweetstormen? Jag är måttligt imponerad av v9.
Håller med, blev bara ett nytt UI vad jag upplevt så långt. Men inget som känns bättre funktionsmässigt än innan.

Saknar fortfarande vissa basala funktioner, t.ex. att kunna slå av kartan helt för att spara processorkraft och hellre köra egen via webbläsaren, eller att skärmsläckare skärmen helt.

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 09 nov 2018 08:06
av blincoln
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 09 nov 2018 08:10
av gellerstam
blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Helectric har en iPace :-)

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 09 nov 2018 08:17
av zyax
blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Testade lite med E-golf nu, men det funkade inte alls. har tyvärr inte en själv, men en polare ska köpa en och han har självklart undrat om räckvidden så jag tänkte prova. Provar igen om någon dag.

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 09 nov 2018 08:26
av blincoln
zyax skrev:
blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Testade lite med E-golf nu, men det funkade inte alls. har tyvärr inte en själv, men en polare ska köpa en och han har självklart undrat om räckvidden så jag tänkte prova. Provar igen om någon dag.
Dåligt testat av oss! Dumbugg, nu är det fixat och fungerar som det ska.

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 09 nov 2018 09:11
av zyax
blincoln skrev:

Dåligt testat av oss! Dumbugg, nu är det fixat och fungerar som det ska.
Snabbt arbetat, men jesus vilken kass räckvidd på E-golfen, hoppas verkligen att man trimmar värdena bättre så att den komma mer än 10 mil...

EDIT: ser nu att man kommer längre med det mindre batteriet på E-golf

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 09 nov 2018 09:33
av blincoln
zyax skrev:
blincoln skrev:

Dåligt testat av oss! Dumbugg, nu är det fixat och fungerar som det ska.
Snabbt arbetat, men jesus vilken kass räckvidd på E-golfen, hoppas verkligen att man trimmar värdena bättre så att den komma mer än 10 mil...

EDIT: ser nu att man kommer längre med det mindre batteriet på E-golf
Haha, det är inte en beta för inte! Återigen, klantbugg som blandade ihop 26 och 36 i webgränssnittet. Ladda om sidan och välj modell igen så blir det mer rätt nu.

Edit: Sedan lägger vi alltid på 10% på default referensförbrukning (Wh/km i 110 km/h) jämfört med sommarförbrukning för att vara på den säkra sidan. Golfen borde alltså dra mindre än ABRP default på sommaren.

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 09 nov 2018 09:40
av zyax
blincoln skrev:
zyax skrev:
blincoln skrev:

Dåligt testat av oss! Dumbugg, nu är det fixat och fungerar som det ska.
Snabbt arbetat, men jesus vilken kass räckvidd på E-golfen, hoppas verkligen att man trimmar värdena bättre så att den komma mer än 10 mil...

EDIT: ser nu att man kommer längre med det mindre batteriet på E-golf
Haha, det är inte en beta för inte! Återigen, klantbugg som blandade ihop 26 och 36 i webgränssnittet. Ladda om sidan och välj modell igen så blir det mer rätt nu.

Edit: Sedan lägger vi alltid på 10% på default referensförbrukning (Wh/km i 110 km/h) jämfört med sommarförbrukning för att vara på den säkra sidan. Golfen borde alltså dra mindre än ABRP default på sommaren.
Jag ställde faktiskt ner den eftersom jag läst på om riktig förbrukning för Model 3 så gissade jag på att du hade tagit i. Med rätt batteri ser det rimligt ut i mina ögon.

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 09 nov 2018 10:03
av DayEagle
Är det någon som vet hur man får en iPhone att hålla skärmen aktiv med ABRP öppen. Min stänger av om jag inte petar på den hela tiden....

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 09 nov 2018 10:29
av perkabolo
blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Gott! Nu kommer snart Zoe också va så jag och Jerker kan testa? :)

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 09 nov 2018 10:43
av blincoln
perkabolo skrev:
blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Gott! Nu kommer snart Zoe också va så jag och Jerker kan testa? :)
Jodå, vi har lite Zoedata, men Zoen verkar så strulig vad gäller batteritemperator (snål värmare, ingen värmare?). Vi har inte gett oss på att modellera temperaturen på batteriet på riktigt än. Men Zoen kommer.

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 10 nov 2018 06:54
av Monark1954
eGolf.
Någon som har skaffat en referensförbrukning vid 110 km/h?
Ange om det är med eller utan vinterdäck.

Jag har räknat baklänges på 165 mil jag körde i fredags, då är 190 Wh/km i närheten av det räckvidd jag upplevde.

Körde dock 85 km/h (90 i bilen) och förbrukade ca 165 Wh/km med våta vägbanor.
Umeå ladda fullt - Övik-Krokvåg i Jämtland. < 1 mil kvar vid målet.

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 10 nov 2018 15:53
av perkabolo
blincoln skrev:
perkabolo skrev:
blincoln skrev:
Nya modeller: VW e-Golf, Kia Niro, Jaguar iPace. Dessa är alpha-modeller, d.v.s är bara baserade på information som vi snappat upp här och var (inte tillverkarspecar).

Vi har lagt dem på vår beta-site https://abetterrouteplanner.com/beta och nu behöver vi hjälp att verifiera dem. Jag vet att @mati och andra sitter på e-Golfar. Kia Niro och iPace är väl mer tveksamma om någon äger. Det vi behöver hjälp med är att se om förbrukningen stämmer någorlunda. Gör en plan på ABRP i mobilen, kör denna (då bör vår driving mode med manuell batteri-input poppa upp i mobilen och hålla skärmen igång). Justera batteriet medan ni kör, eller i alla fall i början och slutet, så att den stämmer med er bils verklighet.

Tycker ni inte att det funkar smidigt, så bara anteckna hur mycket er bil konsumerar (i %) för en given sträcka, och gärna också laddtider.
Gott! Nu kommer snart Zoe också va så jag och Jerker kan testa? :)
Jodå, vi har lite Zoedata, men Zoen verkar så strulig vad gäller batteritemperator (snål värmare, ingen värmare?). Vi har inte gett oss på att modellera temperaturen på batteriet på riktigt än. Men Zoen kommer.
Gott! Den laddar långsamt med kallt batteri men behöver knappast finnas med för en alpha release. Det går att kompensera genom att förvärma eller och att köra som en biltjuv. :)

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 10 nov 2018 20:17
av joel80
En funktion som jag funderar över om man skulle kunna behöva (eller om man bara ska ställa yttertemperaturen till det?) är en inställning för om man startar med varmt batteri.

Jag kommer kunna stå i garage (+10) eller förvärma min Leaf 40kwh inför de flesta längre resor. Kan man då räkna med högre temperatur för hela resan (alltså ställa in det i ABRP) eller får man räkna med att effekten av att ha förvärmt avtar rätt mycket under resan?

Re: A Better Routeplanner - 3.3

Postat: 10 nov 2018 21:32
av TeslaTissel
Model 3 - Västerås - Malmö
Och retur kanske. Hihi

Jag upptäckte intressanta saker i ABRP med att jämföra Tesla Model 3 Long Range ”aero” vs Performance-modellen.

Till min inte så lilla överraskning visar det sig att Model 3 Performance drar 30 kWh mer än Model 3 LR ”aero”
  • Model 3 Performance
    Förbrukning: 190 kWh
    Antal laddningar: 2

    Model 3 Long range ”aero”
    Förbrukning: 161 kWh
    Antal laddningar: 1

    Model 3 Mid range
    Förbrukning: 160 kWh
    Antal laddningar: 2

    Model 3 Standard range
    Förbrukning: 160 kWh
    Antal laddningar: 2
Så att ”ladda” för en Performance till våren, ger även att den förbrukar mer kWh, om det beror på enbart fälgarna eller?
Jodå - fälgar ställer till det och det innebär att många som älskar feta fälgar får tänka om lite grann.

Intressant. Man ser ofta ungdomar som lägger på sillhinkar till fälgar på sina ”fossiler” med så tighta mellanrum till skärmarna att det luktar bränt gummi efter dem.
Skärmavbild 2018-11-10 kl. 21.46.48.png