Re: A Better Routeplanner - 3.4
Postat: 21 dec 2018 15:01
Är kartfri planering fortfarande beta?
Kartfri planering är fortfarande så fruktansvärt fult att den inte ens ligger på betasiten längre. Men vi jobbar på den!Remuz skrev:Är kartfri planering fortfarande beta?
Ah, tyckte det funkade super i min med gammal MCU i version 46... Med karta var det ok, men inte brablincoln skrev:Kartfri planering är fortfarande så fruktansvärt fult att den inte ens ligger på betasiten längre. Men vi jobbar på den!Remuz skrev:Är kartfri planering fortfarande beta?
Tyvärr är Teslans browser med gammal MCU så totalkvaddad att inte ens den kartfria ABRP-varianten går acceptabelt snabbt i bilen. Så fort bilen inte är parkerad går MCUn fullständigt på knäna.
Ioniqen gör likadant, och det har vi lagt in. Fixar det på Soulen också och försöker hitta info om de andra.Elmil skrev:Och nu har ni fått med Soulen också, lysande!
En ganska viktig parameter när det gäller CHAdeMO: Soul EV avslutar laddningen vid 94%. Åtminstone 2015 och troligen 2016 (vet ej hur 2017 gör) stannar redan vid 84%, men då kan man starta om och köra till 94%. Det är lite meckigt, men fördelen är ju att man inte behöver blockera laddaren en halvtimme till för väldigt lite..
En inställning för max (snabb)laddprocent vore kanske användbart även för andra bilar?
Tack för en superbra ruttplanerare!
Edit: Kanske borde kollas hur e-Niro och Hyundai gör?
Nej 2020 Soul är väl inget mer än rykten fortfarande, men 94% känns nog rimligt för Kia/Hyundai tills annat bevisats..blincoln skrev:Ioniqen gör likadant, och det har vi lagt in. Fixar det på Soulen också och försöker hitta info om de andra.Elmil skrev:Och nu har ni fått med Soulen också, lysande!
En ganska viktig parameter när det gäller CHAdeMO: Soul EV avslutar laddningen vid 94%. Åtminstone 2015 och troligen 2016 (vet ej hur 2017 gör) stannar redan vid 84%, men då kan man starta om och köra till 94%. Det är lite meckigt, men fördelen är ju att man inte behöver blockera laddaren en halvtimme till för väldigt lite..
En inställning för max (snabb)laddprocent vore kanske användbart även för andra bilar?
Tack för en superbra ruttplanerare!
Edit: Kanske borde kollas hur e-Niro och Hyundai gör?
Vet du förresten hur det är med Soul 2020 på den fronten?
Men vaddå, det är.väl normalt att boota om mittskärmen varje gång man vill ladda en webbsida?Remuz skrev:48.12.1 kör jag nu och den kan inte ens ladda sidan. Teslas mjukvarufolk verkar trasiga...
blincoln skrev:Men vaddå, det är.väl normalt att boota om mittskärmen varje gång man vill ladda en webbsida?Remuz skrev:48.12.1 kör jag nu och den kan inte ens ladda sidan. Teslas mjukvarufolk verkar trasiga...
De resor jag gjort har stämt väldigt bra. Imponerande.frippan skrev:Har planerat massor av resor med min kommande Model 3, Skall bli kul att testa ABRP i verkligheten också
Grymt bra jobbat!
Ang just hur hur bra det stämmer vill jag samma in i hyllningen. Första resan hade jag inte så bra koll på referensen, men efter det har jag kört måååånga resor med abrp och det slår aldrig mer än på 1%.Pontus skrev:De resor jag gjort har stämt väldigt bra. Imponerande.frippan skrev:Har planerat massor av resor med min kommande Model 3, Skall bli kul att testa ABRP i verkligheten också
Grymt bra jobbat!
Bitman skrev:Hittade ett litet(?) problem.
Valde en sparad resa från min lista, i detta fall Limhamn till Hultarp, Småland.
Planen har listat rätta start/ändpunkterna, men kartan och SuC-listan har gett Köping till Hultarp.
Hände också med några andra (men inte alla) resor - t ex Sthlm - Limhamn visas som Limhamn - Köping (som var också sparad).
(Jag hade sparade resor till och från Köping, men inte just Köping - Hultarp.)
Några inställningar som jag borde kolla för att hjälpa med felsökningen?
joel80 skrev:En idé och önskan är att man skulle kunna få in aktuell vind och väderdata direkt in i beräkningen.
Typ som om informationen från Windy synkades med resan så att t.ex vind, temperatur och ev. nederbörd tas hänsyn till. Vill man göra det riktigt avancerat kör man det på avresetid och med data från flera punkter under resan beroende på tid man är där.
Remuz skrev:Jag kanske är ouppmärksam, men jag tycker bara nederbörd gör rejäl skillnad och då tar jag automatiskt ner farten pga sämre sikt så jag brukar aldrig pilla på väderparametrarna
Ja, de flesta Teslor har faktiskt en laddkurva där effekten ökar en bit upp i SoC, så i vissa fall när anstånden stämmer så lönar det sig tidsmässigt att komma in med högre SoC än 10%. Men det är ganska små skillnader vi talar om.kler skrev:En fråga blincoln, jag kollade en tripp från Stockholm till Paris. Vid en Supercharger så ville ABRP komma fram med 21%, och två andra med 15%. Alla andra stopp så "prickade" den in de konfigurerade 10%.
Jag försöker att klura ut om det finns det någon anledning till detta, men kan inte komma på vad det skulle vara. Har du någon förklaring till detta?
Japp, det står på listan över framtida funktioner. Jag skulle också vilja göra planerna tidsberoende med bl.a. tidtabeller för färjor och annat.Trafik vore förstås fint att få med också.joel80 skrev:En idé och önskan är att man skulle kunna få in aktuell vind och väderdata direkt in i beräkningen.
Typ som om informationen från Windy synkades med resan så att t.ex vind, temperatur och ev. nederbörd tas hänsyn till. Vill man göra det riktigt avancerat kör man det på avresetid och med data från flera punkter under resan beroende på tid man är där.
Aja, jag förstårblincoln skrev:Ja, de flesta Teslor har faktiskt en laddkurva där effekten ökar en bit upp i SoC, så i vissa fall när anstånden stämmer så lönar det sig tidsmässigt att komma in med högre SoC än 10%. Men det är ganska små skillnader vi talar om.kler skrev:En fråga blincoln, jag kollade en tripp från Stockholm till Paris. Vid en Supercharger så ville ABRP komma fram med 21%, och två andra med 15%. Alla andra stopp så "prickade" den in de konfigurerade 10%.
Jag försöker att klura ut om det finns det någon anledning till detta, men kan inte komma på vad det skulle vara. Har du någon förklaring till detta?