Re: A Better Routeplanner - 3.5
Postat: 11 jan 2019 16:43
Jag älskar! (Har inte testat än dock )
De resor jag gjort har stämt väldigt bra. Imponerande.frippan skrev:Har planerat massor av resor med min kommande Model 3, Skall bli kul att testa ABRP i verkligheten också
Grymt bra jobbat!
Ang just hur hur bra det stämmer vill jag samma in i hyllningen. Första resan hade jag inte så bra koll på referensen, men efter det har jag kört måååånga resor med abrp och det slår aldrig mer än på 1%.Pontus skrev:De resor jag gjort har stämt väldigt bra. Imponerande.frippan skrev:Har planerat massor av resor med min kommande Model 3, Skall bli kul att testa ABRP i verkligheten också
Grymt bra jobbat!
Bitman skrev:Hittade ett litet(?) problem.
Valde en sparad resa från min lista, i detta fall Limhamn till Hultarp, Småland.
Planen har listat rätta start/ändpunkterna, men kartan och SuC-listan har gett Köping till Hultarp.
Hände också med några andra (men inte alla) resor - t ex Sthlm - Limhamn visas som Limhamn - Köping (som var också sparad).
(Jag hade sparade resor till och från Köping, men inte just Köping - Hultarp.)
Några inställningar som jag borde kolla för att hjälpa med felsökningen?
joel80 skrev:En idé och önskan är att man skulle kunna få in aktuell vind och väderdata direkt in i beräkningen.
Typ som om informationen från Windy synkades med resan så att t.ex vind, temperatur och ev. nederbörd tas hänsyn till. Vill man göra det riktigt avancerat kör man det på avresetid och med data från flera punkter under resan beroende på tid man är där.
Remuz skrev:Jag kanske är ouppmärksam, men jag tycker bara nederbörd gör rejäl skillnad och då tar jag automatiskt ner farten pga sämre sikt så jag brukar aldrig pilla på väderparametrarna
Ja, de flesta Teslor har faktiskt en laddkurva där effekten ökar en bit upp i SoC, så i vissa fall när anstånden stämmer så lönar det sig tidsmässigt att komma in med högre SoC än 10%. Men det är ganska små skillnader vi talar om.kler skrev:En fråga blincoln, jag kollade en tripp från Stockholm till Paris. Vid en Supercharger så ville ABRP komma fram med 21%, och två andra med 15%. Alla andra stopp så "prickade" den in de konfigurerade 10%.
Jag försöker att klura ut om det finns det någon anledning till detta, men kan inte komma på vad det skulle vara. Har du någon förklaring till detta?
Japp, det står på listan över framtida funktioner. Jag skulle också vilja göra planerna tidsberoende med bl.a. tidtabeller för färjor och annat.Trafik vore förstås fint att få med också.joel80 skrev:En idé och önskan är att man skulle kunna få in aktuell vind och väderdata direkt in i beräkningen.
Typ som om informationen från Windy synkades med resan så att t.ex vind, temperatur och ev. nederbörd tas hänsyn till. Vill man göra det riktigt avancerat kör man det på avresetid och med data från flera punkter under resan beroende på tid man är där.
Aja, jag förstårblincoln skrev:Ja, de flesta Teslor har faktiskt en laddkurva där effekten ökar en bit upp i SoC, så i vissa fall när anstånden stämmer så lönar det sig tidsmässigt att komma in med högre SoC än 10%. Men det är ganska små skillnader vi talar om.kler skrev:En fråga blincoln, jag kollade en tripp från Stockholm till Paris. Vid en Supercharger så ville ABRP komma fram med 21%, och två andra med 15%. Alla andra stopp så "prickade" den in de konfigurerade 10%.
Jag försöker att klura ut om det finns det någon anledning till detta, men kan inte komma på vad det skulle vara. Har du någon förklaring till detta?
Jag hittade din användare genom att leta efter Hultarp, inte så många som har sparade resor ditBitman skrev:Hittade ett litet(?) problem.
Valde en sparad resa från min lista, i detta fall Limhamn till Hultarp, Småland.
Planen har listat rätta start/ändpunkterna, men kartan och SuC-listan har gett Köping till Hultarp.
Hände också med några andra (men inte alla) resor - t ex Sthlm - Limhamn visas som Limhamn - Köping (som var också sparad).
(Jag hade sparade resor till och från Köping, men inte just Köping - Hultarp.)
Några inställningar som jag borde kolla för att hjälpa med felsökningen?
Motvind verkar ha extremt stor påverkar på räckvidd i ABR... Jag blir osäker om det kanske är lite överdrivet? Har inte märkt så stor påverkan i allafall.TeslaTissel skrev:Remuz skrev:Till saken hör att jag också lade in motvind, 8 sekundmeter.
Ja, det kan tänkas att vindfaktorn är överdriven, i alla fall för vissa bilmodeller. Jag lägger en issue på det och diskutera vad vi kan göra åt det.joel80 skrev:Motvind verkar ha extremt stor påverkar på räckvidd i ABR... Jag blir osäker om det kanske är lite överdrivet? Har inte märkt så stor påverkan i allafall.TeslaTissel skrev:Remuz skrev:Till saken hör att jag också lade in motvind, 8 sekundmeter.
Förbukningen har kännts rätt likadan åt båda hållen trots motvind (snett framifrån) på 3-4m/s åt ena hållet och medvind (snett bakifrån) åt andra.
Bra och gratulerar till suverän mjukvara!blincoln skrev:Ja, det kan tänkas att vindfaktorn är överdriven, i alla fall för vissa bilmodeller. Jag lägger en issue på det och diskutera vad vi kan göra åt det.joel80 skrev:Motvind verkar ha extremt stor påverkar på räckvidd i ABR... Jag blir osäker om det kanske är lite överdrivet? Har inte märkt så stor påverkan i allafall.TeslaTissel skrev:Remuz skrev:Till saken hör att jag också lade in motvind, 8 sekundmeter.
Förbukningen har kännts rätt likadan åt båda hållen trots motvind (snett framifrån) på 3-4m/s åt ena hållet och medvind (snett bakifrån) åt andra.
Jag kör en ny Leaf, och den är ju i Alpha-stadie, så det är ju helt acceptabelt med lite saker som inte helt känns som att de stämmer än.blincoln skrev:
Ja, det kan tänkas att vindfaktorn är överdriven, i alla fall för vissa bilmodeller. Jag lägger en issue på det och diskutera vad vi kan göra åt det.
Hur beräknas motvinden? Som att den alltid är rakt mot bilen antar jag?blincoln skrev:joel80 skrev:Motvind verkar ha extremt stor påverkar på räckvidd i ABR... Jag blir osäker om det kanske är lite överdrivet? Har inte märkt så stor påverkan i allafall.TeslaTissel skrev:Remuz skrev:Till saken hör att jag också lade in motvind, 8 sekundmeter.
Förbukningen har kännts rätt likadan åt båda hållen trots motvind (snett framifrån) på 3-4m/s åt ena hållet och medvind (snett bakifrån) åt andra.
Ja, det kan tänkas att vindfaktorn är överdriven, i alla fall för vissa bilmodeller. Jag lägger en issue på det och diskutera vad vi kan göra åt det.
Nu börjar det nördas rätt hårt. Iofs kan säkert blincoln ta ned väderdata och lägga in det i algoritmerna, men i ärlighetens namn är det praktiskt användbart med den informationen. Bara en eller två fullgasomkörningar måste ruinera den precisionen i kalkylerna. Näää, ge upp. Precisionen räcker mer än väl som det är.SweNilsson skrev:Hur beräknas motvinden? Som att den alltid är rakt mot bilen antar jag?blincoln skrev:joel80 skrev:Motvind verkar ha extremt stor påverkar på räckvidd i ABR... Jag blir osäker om det kanske är lite överdrivet? Har inte märkt så stor påverkan i allafall.TeslaTissel skrev:Remuz skrev:Till saken hör att jag också lade in motvind, 8 sekundmeter.
Förbukningen har kännts rätt likadan åt båda hållen trots motvind (snett framifrån) på 3-4m/s åt ena hållet och medvind (snett bakifrån) åt andra.
Ja, det kan tänkas att vindfaktorn är överdriven, i alla fall för vissa bilmodeller. Jag lägger en issue på det och diskutera vad vi kan göra åt det.
En relativt enkel (?) förbättring skulle vara att man istället väljer vindriktning (N, NW, W osv) och hastighet. Och låter abrp avgöra när och om det innebär motvind/medvind baserat på rutten. Antingen längs hela skräckan eller som ett medelvärde från startpunkt till delmål/slutmål.
Motvind verkar ha extremt stor påverkar på räckvidd i ABR... Jag blir osäker om det kanske är lite överdrivet? Har inte märkt så stor påverkan i allafall.
Förbukningen har kännts rätt likadan åt båda hållen trots motvind (snett framifrån) på 3-4m/s åt ena hållet och medvind (snett bakifrån) åt andra.
Ja klart är ju att i normalfallet så har inte vindfaktorn så stor betydelse.OfarligTesla skrev:Tror just vindfaktorn är en sådans om enkelt kan bli för komplex för att ge någon vidare säkerhet. Små variationer i exakt var vinden träffar och om det är mer lä vissa sträckor kommer göra väldigt stor skillnad på vindens effekt så det går knappt att förutspå. Jag tycker själv det blir bättre att helt enkelt skita i den och i värsta fall får man väll ladda lite extra när man märker att det drar mer än beräknat.