Teslas API

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Teslas API

Inlägg av eric »

Jag satt och knåpade lite på ett par skript som använder data från bilen, och funderade lite på hur ofta man vågar polla efter ny data.

Det inofficiella APIt pratar ju med Teslas server, men vet någon hur kopplingen till bilen sker sen? Har Teslas server en kontinuerlig ström av data från bilen som APIt tar ett snapshot på, eller går servern ut och gör en aktiv förfrågan till bilen varje gång jag frågar servern efter något?

Teslafi verkar ju polla en gång i minuten när bilen står still och tre gånger i minuten när bilen kör. Ä det en rimlig nivå att lägga sig på?

Vad tror ni, ni som leker med APIt?
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Teslas API

Inlägg av Henrik »

Man kan antingen skicka requests och få respons eller så kan man använda sig av Streaming-API:et som skickar ut kontinuerligt med data så fort bilen är i rörelse.

När man skickar requests så skickar man till: https://owner-api.teslamotors.com/ och lägger in tex: api/1/vehicles/{bilens id}/command/flash_lights

Men när man vill plocka från streaming så kör man: https://streaming.vn.teslamotors.com

och kan då få ut "speed,odometer,soc,elevation,est_heading,est_lat,est_lng,power,shift_state,range,est_range,heading"

Man får en respons var 250 ms när man kör och när bilen står stilla så skickar den ut data när något händer, tex när dörrarna öppnas/stängs etc
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Teslas API

Inlägg av eric »

Aha, den där streaming-delen hade jag helt missat, tackar för det!

Då vet jag vad jag kommer greja med ikväll. :D
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Teslas API

Inlägg av Dansken »

Vad ska du bygga för roligt?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Teslas API

Inlägg av Pontus »

Låter kul det där, synd bara att man inte redan kunde lite mer om det där med appar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Teslas API

Inlägg av eric »

Nån app blir det nog inte just nu i alla fall. :) jag gillar automatiska grejer så jag börjar med några skript som kör på en RaspberryPi hemma.

* Ett som kollar om jag har kopplat in laddsladden till bilen vid nio på kvällen. Har jag glömt det drar den iväg ett pushmeddelande till mobilen.

* Ett annat skript ska kolla bilens position och larma av huset när jag rullar upp på uppfarten. Larma på vågar jag inte än, kommer bara bli fel när någon annan råkar vara hemma. :?

Sen får vi sen vad det blir efter det!
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas API

Inlägg av vigge50 »

Henrik skrev:
Man kan antingen skicka requests och få respons eller så kan man använda sig av Streaming-API:et som skickar ut kontinuerligt med data så fort bilen är i rörelse.

När man skickar requests så skickar man till: https://owner-api.teslamotors.com/ och lägger in tex: api/1/vehicles/{bilens id}/command/flash_lights

Men när man vill plocka från streaming så kör man: https://streaming.vn.teslamotors.com

och kan då få ut "speed,odometer,soc,elevation,est_heading,est_lat,est_lng,power,shift_state,range,est_range,heading"

Man får en respons var 250 ms när man kör och när bilen står stilla så skickar den ut data när något händer, tex när dörrarna öppnas/stängs etc
Men detta låter ju som Nissans tabbe, att man kan få ut information om bilen och kanske även styra om man har VIN?
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Teslas API

Inlägg av eric »

vigge50 skrev:
Men detta låter ju som Nissans tabbe, att man kan få ut information om bilen och kanske även styra om man har VIN?
Man måste ju skicka med autentiseringsinformation också så klart för att få göra något, och det får du med hjälp av den inloggning du har till Teslas egna konto.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Teslas API

Inlägg av Henrik »

eric skrev:
vigge50 skrev:
Men detta låter ju som Nissans tabbe, att man kan få ut information om bilen och kanske även styra om man har VIN?
Man måste ju skicka med autentiseringsinformation också så klart för att få göra något, och det får du med hjälp av den inloggning du har till Teslas egna konto.
Preics, utan autentisering går inget. Man skickar en "token" (innan var det cookie) varje gång man skickar ett kommando till bilen.



Dock väldigt jobbigt att få till (för mig iallafall), har gjort ett eget Tesla API nu som ska förenkla det mesta men oj vad det tog lång tid. Spenderade 14 timmar häromdagen bara för att få till en "OKEJ" autentisering i C#.... (är inte så duktig på det området..)

Jag har som mål att göra något till forumet som alla ska kunna ta del av. Det som du vill göra Eric låter väldigt kul!

Några här har påbörjat en app för forumet men jag tror de kan behöva lite stöd eftersom deras tid inte verkar räcka till.

Fast hade gärna velat sett någon slags kombinering med abetterrouteplanner samt att man kan bygga upp en webklient där du kan styra saker i bilen från bilen (typ sätta på "pre heating" men ändå gå ut och stänga dörrarna) då kan man även starta bilen från bilen utan nyckel (krävs lösen förstås) - det finns säkert, men alltid kul att göra något själv :D

Tänker på han i las vegas som startade bilen utan nyckel och sedan körde ut i öknen där täckningen försvann. Men man fick aldrig veta om Teslan hade täckning eller inte (den skulle kunna haft det) och då hade det passat att dra upp en app i bilen på stora skärmen..

+ göra något med grafer/data etc som många efterfrågar och göra det så enkelt/snyggt som möjligt (men att man får ut ALLT man vill ha)

Men det hade varit kul att se en kombination av alla projekt som pågår här på forumet. Dock så försöker jag nu med att införa funktioner som jag saknat i de appar jag har testat hittills.

(Om forumet hade en aktoriserad app som forumet hade ägt och styrt så hade jag iallafall varit mer öppen till att dela mina kontouppgifter, skippar nästan alla appar just nu pga av att man inte riktigt vet hur det fungerar på lösenordsområdet :roll: )

Sedan så tar faktiskt appen in vad man har för inredningen etc i bilen och massa annat som inte visas (stolsvärmen etc - tror inte det finns i officiella?)

Tänkte om man ritar upp en riktigt snygg app med fler "visuella effekter" på bilen och med fler funktioner etc så kan det bli riktigt bra. (och som finns till ALLA enheter, iphone/android/windows phone/mac/windows/linux etc)

Dock så finns det så otroligt mycket Teslaappar (säkert ett 20-tal) men det hade varit roligt om forumet hade haft en egen app som alla kan bidra till.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Teslas API

Inlägg av LarsB »

Jag hade velat ha en körjournal där man kan mata in tjänst/privat, kund, ärende typ.
Kan man få reda på mätarställning via API'et? Skulle det gå att få till att positionen loggas med hyggligt täta intervall så att man kan plotta upp resan i efterhand?

Använder Automile idag men saknar lite funktioner där - dom verkar satsa mer på fordonsflottor. Själv är jag egenföretagare och har bara en bil som behöver "bokföras".

En annan funktion jag kom på just var att appen kunde logga när man använder supercharger och hur mycket man fyller på.
Det är ju arbetsgivarens skyldighet att ha system för detta och att nyttjaren av bilen betalar för strömmen, annars kan man riskera att schablonbeskattas har jag sett nånstans. Eller har jag fått detta om bakfoten? (Ursäkta lite OT).
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Teslas API

Inlägg av janni »

zeb skrev:
Jag hade velat ha en körjournal där man kan mata in tjänst/privat, kund, ärende typ.
Kan man få reda på mätarställning via API'et? Skulle det gå att få till att positionen loggas med hyggligt täta intervall så att man kan plotta upp resan i efterhand?

Använder Automile idag men saknar lite funktioner där - dom verkar satsa mer på fordonsflottor. Själv är jag egenföretagare och har bara en bil som behöver "bokföras".

En annan funktion jag kom på just var att appen kunde logga när man använder supercharger och hur mycket man fyller på.
Det är ju arbetsgivarens skyldighet att ha system för detta och att nyttjaren av bilen betalar för strömmen, annars kan man riskera att schablonbeskattas har jag sett nånstans. Eller har jag fått detta om bakfoten? (Ursäkta lite OT).
Bra idé med integrerad körjournal.
Har haft lite funderingar på olika saker man kan knåpa ihop, enda jag ser som ett problem är att man måste dela med sig av sina inloggningsuppgifter i dagsläget vilket gör att folk måste lite på att den som byggt applikationen inte lagrar inloggningsuppgifter eller har för avsikt att göra nåt elakt med bilen.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Teslas API

Inlägg av Remuz »

När jag satt och lekte lite med APIt igår så såg jag att när man gör en charge_state (första gången jag gör PHP så döm mig icke)
"api/1/vehicles/".$carid."/data_request/charge_state" så får man ut en array med massor av värden. Ett av dessa värden är
["battery_range"]=> float(257)
Någon som har en aning vad siffran baseras på? Om det är range vid 100% så är det i min bil 413.5km, men min kilometerräknare visar typ 430km vid 100% (XP100D).

["est_battery_range"]=> float(150.75) har jag vid 77% dvs 315km vid 100% (antar att detta är baserat på min körstil).
["ideal_battery_range"]=> float(205.6) har jag vid 77% dvs 430km vid 100% (antar att detta är det fasta värdet räknat på 220wh/km eller vad det nu är för min bil)

Inget av est eller ideal matchar ju "battery_range".

(OBS, värden från APIt är i miles och är här omräknade slarvigt med 1.609 som multiplikator)
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar