Tesla som förmånsbil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

anna
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 mar 2017 09:06

Tesla som förmånsbil

Inlägg av anna »

Hej.
Jag skulle behöva lite hjälp om någon sitter inne med värdefull information
Vi har idag ett AB med en anställd. Vi har funderat på att i detta företag ta en Förmånsbil där vi i huvudsak kommer att använda bilen privat och det är jag som ägare som skall ha bilen.
Det kommer upp 1 000 frågor som man vill få svar på innan man beslutar sig. Jag har ingen erfarenhet av detta tidigare så här behöver jag verkligen hjälp och på en nivå som 10 åring kan förstå :D .

* Kan och får vi skaffa en förmånsbil för Skatteverket, där vi kanske bara kör ca 100mil/år i tjänsten, resten privat?
* Vi leker med tanken att vi köper en Tesla model S 75 och lägger på extrautrustning för 126 000kr. Vad blir den extra totala kostnaden för mig privat?
* Vad blir den totala kostnaden för mitt Företag? (Sociala avgifter samt leasingavgift) hur mycket får man dra av i moms?
* Vad innebär restvärdet?
* Vad händer när Leasingtiden är slut?
* Vad händer om något skulle hända under bindningstiden som gör att man måste avbryta leasingavtalet? Finns det försäkring för leasingavbrott?

Jag vore oerhört tacksam för hjälp av någon som är insatt i detta, har försökt att googla men tycker det är svårt och få en helhetsbild av vad det kommer att kosta.
Tack på förhand
Anna
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av bjelkeman »

Första frågan är det svar ja på. Men 100 mil i tjänsten är minimum vad jag vet.
Det finns bra kalkylark att använda här i forumen, någon kan säkert länka dem. Den kostnad du får för dig själv beror på vad du tjänar, då det påverkar din skatt. Du får dra av halva momsen. Resten har jag inga bra svar på.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av bullen »

Hej.
Många frågor som kräver en del utredning att svara på
* Ja du kan och får.
* Kostnaden för dig privat blir skatten på förmånsvärdet. Och det kan du räkna ut på skv hemsida. Sök på bilförmånsberäkning.
* Kostnaden för företaget blir leasingavgiften och den borde du kunna få en hint om i design studion. Halva momsen kan du dra av och sedan tillkommet soc avgifter på förmånsvärdet.
* I en normal lease är restvärdet det du måste lösa ut bilen för efter leasingens slut. Ett högt restvärde ger lägre månadskostnad men risk att du blir återbetalningsskyldig i slutet.
* Normalt bryter nan leasingen och bilen säljs. Skillnaden mellan det man får ut och restvärdet regleras då. De flesta bilsg tar ut en förhöjd första avgift "kontantinsats" på 10 el 20% så oftast är restvärdet lägre än bilens verkliga värde.
Tror jag fick med allt.
Finns ett gäng trådar om detta. Och mina svar är inte heltäckande och det varierar mellan olika leasingbolag
anna
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 mar 2017 09:06

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av anna »

Tack snälla Bjelkeman och Bullen för era inlägg. All information som jag kan få är jätte värdefull. Har ni Förmånsbil själva eller äger ni er Tesla?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av bullen »

Jag har min som förmånsbil i eget företag
anna
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 mar 2017 09:06

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av anna »

Vad intressant! Vad ingår när man leasar en förmånsbil? Försäkring, service, däck etc...??
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av Gustafsson »

Leasing är oftast bara ett lån där inget ingår vad gäller bilens övriga kostnader. Service, däck försäkringar å allt annat som kostar måste företaget betala utöver leasingen.
Några har sk operationell leasing där allt ingår om jag förstått saken rätt.
Kör du mer än 100 mil per år privat ska bilen förmånsbeskattas, kör du mindre än 100 mil per år i tjänsten får du inte dra av momskostnaderna.
En noggrann körjourna är bra att ha. Själv använder jag Volvos :shock: app för det, mycket smidig..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
anna
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 mar 2017 09:06

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av anna »

Tack Gustafsson för information. Vad heter Volvos App för detta?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av Gustafsson »

anna skrev:
Tack Gustafsson för information. Vad heter Volvos App för detta?
Sök bara på Körjournal , volvofinans i app store
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av bullen »

Betalar du drivmedel själv vilket är en självklarhet med elbil behöver du ingen körjournal annat än till tjänstemilen
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av Gustafsson »

Nästan sant, men i de fall du vill kunna visa att en bil inte körs eller körs mycket i tjänsten (> 3000 mil tex) är det bra att dokumentera körsträckorna. Vidare tar man ju ut milersättning från företaget för tjänstemilen och de milen ska också dokumenteras i körjournal.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av bullen »

Jo men jag skrev ju "annat än för tjänstemilen"
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av Gustafsson »

bullen skrev:
Jo men jag skrev ju "annat än för tjänstemilen"
:oops: sorry.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av Bjelke »

För att förtydliga lite, om man kör mer än 100 mil i tjänsten så får man dra av halva momsen och alltså inte hela
momsen... Det är normalt sett ingen som får dra av mer än halva momsen.
Tillbehör som är direkt relaterat till eldriften som tex laddutrustning är inte förmånsgrundande, så när förmånsvärdet
räknas fram tar man inte med tex utökad laddare eller laddkablar osv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av Frodo »

Tillbehör som är direkt relaterat till eldriften som tex laddutrustning är inte förmånsgrundande, så när förmånsvärdet
räknas fram tar man inte med tex utökad laddare eller laddkablar osv :)[/quote]

Om man har företaget registrerat på sin bostadsadress, får man då bekosta elektrikerarbetskostnad med företagspengar vid installation av laddbox?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av Frodo »

Vidare tar man ju ut milersättning från företaget för tjänstemilen och de milen ska också dokumenteras i körjournal.[/quote]

Jag har haft förmånsbil i mitt AB och jag har betalt dieseln med företagspengar.

Milersättning är väl när man använder sin privata bil i tjänsten
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av janni »

Frodo skrev:

Jag har haft förmånsbil i mitt AB och jag har betalt dieseln med företagspengar.

Milersättning är väl när man använder sin privata bil i tjänsten
Om företaget betalar sopparäkningen ska du betala bränsleförmån för privata mil.
Ifall du betalar med privata pengar får du ta ut milersättning för tjänsteresor.
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av Frodo »

Om företaget betalar sopparäkningen ska du betala bränsleförmån för privata mil.
Ifall du betalar med privata pengar får du ta ut milersättning för tjänsteresor.[/quote]

Jag har betalt drivmedlet för privata mil själv och företaget har betalt soppan för tjänstemilen.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av janni »

Frodo skrev:
Jag har betalt drivmedlet för privata mil själv och företaget har betalt soppan för tjänstemilen.
De kan ju va knepigt att påvisa att så är fallet.
Praxis är väl att räkna ut hur många % av månadens mil är privata mil och sedan ta upp 120% av den delen i förmån.

Men så länge de inte klagar så.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av SolnaGnagarn »

Gustafsson skrev:
Leasing är oftast bara ett lån där inget ingår vad gäller bilens övriga kostnader. Service, däck försäkringar å allt annat som kostar måste företaget betala utöver leasingen.
Några har sk operationell leasing där allt ingår om jag förstått saken rätt.
Kör du mer än 100 mil per år privat ska bilen förmånsbeskattas, kör du mindre än 100 mil per år i tjänsten får du inte dra av momskostnaderna.
En noggrann körjourna är bra att ha. Själv använder jag Volvos :shock: app för det, mycket smidig..
Jag har en sommarbil på bolaget som jag kör mindre än 100mil per år. Då menar du att jag inte behöver betala förmånsvärde för den? Eller kan den sk dispositionsrätten träda i kraft här? Det är en gammal Porsche som inte är momsad så momsen berörs inte.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av dstr »

SolnaGnagarn skrev:
Jag har en sommarbil på bolaget som jag kör mindre än 100mil per år. Då menar du att jag inte behöver betala förmånsvärde för den? Eller kan den sk dispositionsrätten träda i kraft här? Det är en gammal Porsche som inte är momsad så momsen berörs inte.
Jodå, förmånsvärde ska du betala - men du får inte lyfta momsen på allt omkring den, däck etc.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av dstr »

Frodo skrev:
Om man har företaget registrerat på sin bostadsadress, får man då bekosta elektrikerarbetskostnad med företagspengar vid installation av laddbox?
Var företaget är registrerat spelar ingen roll. Det som spelar roll är var förmånstagaren har sitt "tjänsteställe". https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 26317.html
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av SolnaGnagarn »

dstr skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Jag har en sommarbil på bolaget som jag kör mindre än 100mil per år. Då menar du att jag inte behöver betala förmånsvärde för den? Eller kan den sk dispositionsrätten träda i kraft här? Det är en gammal Porsche som inte är momsad så momsen berörs inte.
Jodå, förmånsvärde ska du betala - men du får inte lyfta momsen på allt omkring den, däck etc.
Även fast jag kör mindre än 100mil om året?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av Gustafsson »

Så tolkar jag bestämmelserna.
Se
http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 6rm%C3%A5n

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla som förmånsbil

Inlägg av dstr »

Gustafsson skrev:
Så tolkar jag bestämmelserna.
Se
http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 6rm%C3%A5n

/70D
Som jag fick det där förklarat för mig så ska bilen användas som företagsbil, dvs du måste ha körjournal på >100 tjänstemil, för att kunna nyttja 100 mil vid 10 tillfällen "gratis". Annars är det en förmånsbil "som du haft möjligheten att använda".
Skriv svar