Wall connector via 3fas kontakt

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inläggav Teslaägare mickeisol » 18 maj 2017 09:40

Leo skrev:Byter man kontakter ska man se till att kablarna i den kedjan dimensioneras därefter. Kan ju vara att någon "annan" (tillfällig hantverkare tex) som tänker åh! En 32A kabel/anslutning precis vad jag behöver för min maskin nu och kopplar in den... finns ju en anledning att man använder olika "storlekar/kapacitet" på olika ställen.

Viktigast är ju att säkringen innan är dimensionerad för vad som kommer efter (kablage etc). Ifall hantverkaren pluggar i en apparat med 32A handske som drar så mycket och säkringen innan är exvis 25A då löser ju den bara ut.

Det är ju samma sak med exvis en 10A säkring kan ju ha flera schuko uttag under sig. Då får man ju också hålla reda på vad man kan stoppa in.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 18 maj 2017 10:34

Leo skrev:Byter man kontakter ska man se till att kablarna i den kedjan dimensioneras därefter. Kan ju vara att någon "annan" (tillfällig hantverkare tex) som tänker åh! En 32A kabel/anslutning precis vad jag behöver för min maskin nu och kopplar in den... finns ju en anledning att man använder olika "storlekar/kapacitet" på olika ställen.

Visst kan det vara så att man tror att det går att dra 32A från 32A-uttag så om man satt den på lägre säkring bör denna information synas vid kontakten. Det viktiga är dock att kablaget till kontakten är anpassat efter kontakten och säkringen.

Jag har 32A-handske hos mig men det går bara att dra max 24-25A från denna och jag drar normalt 15A, ibland 20A. Hade jag satt en 16A-handske hade jag varit begränsad till 16A plus att min Wall Connector hade varit tvungen att ha en 16A-anslutning och aldrig kunna ge mig mer än 16A när jag kommer till andra ställen.

Nu testade jag att dra 24A från en 32A-handske i Polen och det gick visserligen inte så bra för avgasbilarna som ville tanka...
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare peterlauri » 19 maj 2017 21:39

IMG_5322.JPG
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://ts.la/peter6905
---
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Robin » 27 maj 2017 20:21

Äntligen fått laddboxen installerad här också. Blev lite påskyndat efter att nån plockat med sig en laddkabel för laddhybridägare i närheten.

Hittade ingen tillräckligt tät M32-förskruvning i ett lördagsstängt Motala, så jag gick på M20 och hålet för lastbalanseringen istället. Kan vara ett tips för andra i samma situation.
IMG_2741 copy.jpg
Vit S70D levererad 14 dec 2015
Få rabatt! http://ts.la/robin8578
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 27 maj 2017 20:23

Well done :)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 9000kr i rabatt och fri Supercharging
Användarvisningsbild