Wall connector via 3fas kontakt

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av mickeisol »

Leo skrev:
Byter man kontakter ska man se till att kablarna i den kedjan dimensioneras därefter. Kan ju vara att någon "annan" (tillfällig hantverkare tex) som tänker åh! En 32A kabel/anslutning precis vad jag behöver för min maskin nu och kopplar in den... finns ju en anledning att man använder olika "storlekar/kapacitet" på olika ställen.
Viktigast är ju att säkringen innan är dimensionerad för vad som kommer efter (kablage etc). Ifall hantverkaren pluggar i en apparat med 32A handske som drar så mycket och säkringen innan är exvis 25A då löser ju den bara ut.

Det är ju samma sak med exvis en 10A säkring kan ju ha flera schuko uttag under sig. Då får man ju också hålla reda på vad man kan stoppa in.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Svenssons »

Leo skrev:
Byter man kontakter ska man se till att kablarna i den kedjan dimensioneras därefter. Kan ju vara att någon "annan" (tillfällig hantverkare tex) som tänker åh! En 32A kabel/anslutning precis vad jag behöver för min maskin nu och kopplar in den... finns ju en anledning att man använder olika "storlekar/kapacitet" på olika ställen.
Visst kan det vara så att man tror att det går att dra 32A från 32A-uttag så om man satt den på lägre säkring bör denna information synas vid kontakten. Det viktiga är dock att kablaget till kontakten är anpassat efter kontakten och säkringen.

Jag har 32A-handske hos mig men det går bara att dra max 24-25A från denna och jag drar normalt 15A, ibland 20A. Hade jag satt en 16A-handske hade jag varit begränsad till 16A plus att min Wall Connector hade varit tvungen att ha en 16A-anslutning och aldrig kunna ge mig mer än 16A när jag kommer till andra ställen.

Nu testade jag att dra 24A från en 32A-handske i Polen och det gick visserligen inte så bra för avgasbilarna som ville tanka...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare
Inlägg: 453
Blev medlem: 05 mar 2016 14:43
Ort: Knivsta

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av peterlauri »

IMG_5322.JPG
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 27 sep 2015 22:41
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Robin »

Äntligen fått laddboxen installerad här också. Blev lite påskyndat efter att nån plockat med sig en laddkabel för laddhybridägare i närheten.

Hittade ingen tillräckligt tät M32-förskruvning i ett lördagsstängt Motala, så jag gick på M20 och hålet för lastbalanseringen istället. Kan vara ett tips för andra i samma situation.
IMG_2741 copy.jpg
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Bjelke »

Well done :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Model-why
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 mar 2022 08:26

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Model-why »

Gammal tråd men den tråd som kanske kan ge mig rätt svar. Har införskaffat en wc 2 och tänkte köra med trefas handske på den, mest för att ha till stugan och möjlighet att ta med sig. Nu till frågan, måste jag installera en jordfelsbrytare b? Tack på förhand
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av tor-ake »

Om du menar WC gen 2 alltså den som såldes fram till förra året, så har den inget likströmsläckskydd, så om allt skall vara rätt så skall det vara en JFB typ B innan den, ja.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av gasgaraget »

Ett tips.
https://www.energibutiken.se/sv/jordfel ... 16-63.html
Är väl bland de med lägst pris för typ B?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av tor-ake »

Jag har sedan tre år en av märke CHint beställd från Lars på Orust Engineering, ser han tar 1400kr för den nu. Har funkat bra. https://xn--frsljning-x2a9q.orustengine ... duct_id=71
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model-why
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 mar 2022 08:26

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Model-why »

Så man bör ha en sån då? Vissa påstår att de är onödigt? Vill ju kunna använda laddaren lite mobilt så att säga
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Bjelke »

Model-why skrev:
Så man bör ha en sån då? Vissa påstår att de är onödigt? Vill ju kunna använda laddaren lite mobilt så att säga
Om du kör på ”min” metod så är det inte 100% krav på det och jag kör utan, så jag skulle säga kör utan…
Men hemma är det ju lite enklare att montera en JFB så där kanske det vore trevligt iofs :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Model-why
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 mar 2022 08:26

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Model-why »

Tack för svar :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av fth »

Vad jag har förstått så finns kravet på jfb B pga risken att störa ut ”vanliga” jfb, men enligt ny forskning så finns inte den risken:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... forvantat/

Det borde väl betyda att kravet på jfb B försvinn i framtiden? Eller har jag missförstått något (inte alls ovanligt)?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av dstr »

Model-why skrev:
Gammal tråd men den tråd som kanske kan ge mig rätt svar. Har införskaffat en wc 2 och tänkte köra med trefas handske på den, mest för att ha till stugan och möjlighet att ta med sig. Nu till frågan, måste jag installera en jordfelsbrytare b? Tack på förhand
Du som privat klåpare kan "bygga vad du vill" "för eget bruk" och koppla in i ditt 3fas-uttag. Tex att sätta på en 3fas-handske på en pryl avsedd för fast installation. Du får dock inte sälja en sådan pryl vidare, eftersom du då förverkat CE-märkningen.

En elektriker får INTE skruva dit kontakten åt dig.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

fth skrev:
Vad jag har förstått så finns kravet på jfb B pga risken att störa ut ”vanliga” jfb, men enligt ny forskning så finns inte den risken:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... forvantat/

Det borde väl betyda att kravet på jfb B försvinn i framtiden? Eller har jag missförstått något (inte alls ovanligt)?

/fth
Tyvärr finns det många myter och missförstånd om jordfelsbrytare och elbilsladdning.

Jordfelsbrytaren ger ett extra skydd mot personskada och elbränder. Lite som en bil med ABS-bromsar.

Den har räddat både liv och egendom, så det är inte alls så tokigt att ha en sådan installerad.

Typ B är en ännu bättre jordfelsbrytare, den skyddar lite extra, vilket gör den lämplig för elbilsladdning.

Jordfelsbrytaren ger i huvudsak ett skydd för ström från elnätet. (Elbilar läcker inte ut något från batteriet)
Mercedes-benz-EQG-Concept1-800x445.jpeg
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av fth »

Off Grid Byggaren skrev:
Tyvärr finns det många myter och missförstånd om jordfelsbrytare och elbilsladdning.

Jordfelsbrytaren ger ett extra skydd mot personskada och elbränder. Lite som en bil med ABS-bromsar.

Den har räddat både liv och egendom, så det är inte alls så tokigt att ha en sådan installerad.

Typ B är en ännu bättre jordfelsbrytare, den skyddar lite extra, vilket gör den lämplig för elbilsladdning.

Jordfelsbrytaren ger i huvudsak ett skydd för ström från elnätet. (Elbilar läcker inte ut något från batteriet)
Jag argumenterar förstås inte för att man inte skall ha jfb alls, jag undrade bara om kravet på jfb B kanske är helt onödigt?

Den nya forskningen jag länkade till tyder ju på det.

På vilket sätt är en jfb B bättre än en "vanlig" under förutsättning att likströmsargumentet inte gäller?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

fth skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tyvärr finns det många myter och missförstånd om jordfelsbrytare och elbilsladdning.

Jordfelsbrytaren ger ett extra skydd mot personskada och elbränder. Lite som en bil med ABS-bromsar.

Den har räddat både liv och egendom, så det är inte alls så tokigt att ha en sådan installerad.

Typ B är en ännu bättre jordfelsbrytare, den skyddar lite extra, vilket gör den lämplig för elbilsladdning.

Jordfelsbrytaren ger i huvudsak ett skydd för ström från elnätet. (Elbilar läcker inte ut något från batteriet)
Jag argumenterar förstås inte för att man inte skall ha jfb alls, jag undrade bara om kravet på jfb B kanske är helt onödigt?

Den nya forskningen jag länkade till tyder ju på det.

På vilket sätt är en jfb B bättre än en "vanlig" under förutsättning att likströmsargumentet inte gäller?

/fth
Det var en myt att grannens jordfelsbrytare slutade funka om du laddar din elbil.

Typ B är bättre, därför att vid elbilsladdning skapas det lite små underliga saker i elnätet, som typ B jordfelsbrytaren är bättre på att känna av, om det skulle bli något fel. (Vilket är ovanligt)

Som jag skrev tidigare, den skyddar för strömmen från elnätet.

Lite som att du har både ABS, antisladd och airbag i bilen. Men det är ok att köra med en Volvo Amazon på vägarna också, om den är i gott skick.

Människokroppen tål tyvärr inte så många mA strömgenomgång:
JFB.JPG
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Teslared »

Det är väl så att typ B skall skydda för likströmsläckage från bilen, så att om man har typ A någon annanstans att den inte blir overksam.
Om bara A finns och bilen läcker likström så kanske inte jfb A fungerar !
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Teslared skrev:
Det är väl så att typ B skall skydda för likströmsläckage från bilen, så att om man har typ A någon annanstans att den inte blir overksam.
Om bara A finns och bilen läcker likström så kanske inte jfb A fungerar !
Nej, detta är också en myt. Elbilar läcker inte något.

Jordfelsbrytaren skyddar för strömmen i riktning från elnätet.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Teslared »

Det är ju därför man ska ha typ B, dvs om bilen skulle läcka likström via anslutningen.

Så här ser reglerna ut
Enligt 4 kap 4 § ELSÄK-FS 2008:1 ska det i bostäder finnas jordfelsbrytare som skydd mot fel i de grundläggande skyddsåtgärderna. Vilken typ av jordfelsbrytare som ska användas beror på elanläggningen, men för vanliga bostäder utan solceller eller laddbox gäller normalt typ A. För laddningsstationer/laddboxar finns tilläggskrav i Elinstallationsreglerna, SS 436 40 00, avsnitt 722.531.2.101. Där krävs att åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när sådant skydd finns inbyggt i laddningsstationen. Alltså ska jordfelsbrytare av typ B användas, eller jordfelsbrytare av typ A, samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström. För solcellsanläggningar finns ett liknande tillägg i Elinstallationsreglerna avsnitt 712.530.3.101, som kräver att där jordfelsbrytare används som skydd för solcellsanläggningar, ska de vara av typ B.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Teslared skrev:
Det är ju därför man ska ha typ B, dvs om bilen skulle läcka likström via anslutningen.

Så här ser reglerna ut
Enligt 4 kap 4 § ELSÄK-FS 2008:1 ska det i bostäder finnas jordfelsbrytare som skydd mot fel i de grundläggande skyddsåtgärderna. Vilken typ av jordfelsbrytare som ska användas beror på elanläggningen, men för vanliga bostäder utan solceller eller laddbox gäller normalt typ A. För laddningsstationer/laddboxar finns tilläggskrav i Elinstallationsreglerna, SS 436 40 00, avsnitt 722.531.2.101. Där krävs att åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när sådant skydd finns inbyggt i laddningsstationen. Alltså ska jordfelsbrytare av typ B användas, eller jordfelsbrytare av typ A, samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström. För solcellsanläggningar finns ett liknande tillägg i Elinstallationsreglerna avsnitt 712.530.3.101, som kräver att där jordfelsbrytare används som skydd för solcellsanläggningar, ska de vara av typ B.
Tyvärr har många missförstånd skapats och benämningar används och förstås fel.


Jordfelsbrytare skyddar för strömmen i riktning från elnätet.

Viss utrustning, som elbilars likriktare, skapar lite underliga saker i elnätet.

I princip förvrängs sinuskurvans form en del.

Fenomenet kallas DC-komponenter i elnätet, men dessa kommer inte från elbilars batteri.

Det är något som skapas i elnätet, på grund av att du laddar en elbil.

Ovanstående kan slinka igenom en jordfelsbrytare typ A, skulle det väldigt ovanliga felet, att elbilen blivit strömförande från elnätet dyka upp, kommer det då behövas en något större felström än 30mA för att lösa ut typ A jordfelsbrytaren.

Typ B fångar upp även detta och löser lite tidigare.

En extra bra jordfelsbrytare helt enkelt.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Teslared »

"Ovanstående kan slinka igenom en jordfelsbrytare typ A, skulle det väldigt ovanliga felet, att elbilen blivit strömförande från elnätet dyka upp, kommer det då behövas en något större felström än 30mA för att lösa ut typ A jordfelsbrytaren."

Problemet var eller är att typ A inte fungerar alls om den blir utsatt för mycket likströmsandel. Skyddseffekten uteblir, kanske i hela huset!

Den här utredningen som refereras till är ju bara en studie!


"Utifrån utredningens resultat bedömer Elsäkerhetsverket att nuvarande krav i regelverket är fullgott för bostäder. Krav på jordfelsbrytare typ B har inte varit föremål för utredningen och påverkas heller inte av slutsatserna i rapporten. Elsäkerhetsverket bedömer därmed att dagens regelverk även i detta avseende är korrekt."
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Teslared skrev:
"Ovanstående kan slinka igenom en jordfelsbrytare typ A, skulle det väldigt ovanliga felet, att elbilen blivit strömförande från elnätet dyka upp, kommer det då behövas en något större felström än 30mA för att lösa ut typ A jordfelsbrytaren."

Problemet var eller är att typ A inte fungerar alls om den blir utsatt för mycket likströmsandel. Skyddseffekten uteblir, kanske i hela huset!

Den här utredningen som refereras till är ju bara en studie!


"Utifrån utredningens resultat bedömer Elsäkerhetsverket att nuvarande krav i regelverket är fullgott för bostäder. Krav på jordfelsbrytare typ B har inte varit föremål för utredningen och påverkas heller inte av slutsatserna i rapporten. Elsäkerhetsverket bedömer därmed att dagens regelverk även i detta avseende är korrekt."

Studien visade att det i praktiken inte verkar vara några problem. Men det kan säkert gå att skapa ett sånt fel på något sätt.

Det ligger ju inte en massa folk med svåra elchocker i husen som laddar elbilar......

Jordfelsbrytare är för övrigt idag endast klassat som ett tilläggsskydd.

Vi har krav på basskydd med skyddsjordning av hela elbilen, vilket bör skydda i stort sett för de allra flesta elfel som kan dyka upp.

Solelanläggningar har nog lite större risker, och bör ha bra skydd, vilket de allra flesta har idag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Teslared skrev:
Det är väl så att typ B skall skydda för likströmsläckage från bilen, så att om man har typ A någon annanstans att den inte blir overksam.
Om bara A finns och bilen läcker likström så kanske inte jfb A fungerar !
Nej, detta är också en myt. Elbilar läcker inte något.

Jordfelsbrytaren skyddar för strömmen i riktning från elnätet.
Har för mig att jag läst om något fall som en Zoe gjort det, men de har ju också ett märkligt sätt att ladda bilarna på som jag förstått det (inga vanliga likriktare som används).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Inlägg av andersd »

Den studie som hänvisas till konstaterar att det inte är några problem för dig och din JFB Typ A, om grannen (eller liknande) har för stora DC-komponenter ifrån t.ex. solceller eller elbilsladdning (egentligen även en hel del andra typer av elektronik mm).
Den säger däremot inte att den installation som innehåller solceller / elbilsladdning inte behöver / ska ha en JFB Typ B. Detta är krav enligt både installationsregler och produktstandarder; med all säkerhet kommer dessa krav att bestå.

Mao, slutsatsen är inte att JFB Typ B är onödigt, bara att det är ingen fara för närliggande installationer. (Problemet / frågeställningen dök upp för några år sedan, då rykten på "nätet" gjorde gällande att din JFB Typ A skulle kunna slås ut av att det fanns en hel del solceller och elbilsladdning i grannskapet).
Skriv svar