Sida 2 av 3

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 18 maj 2017 09:40
av mickeisol
Leo skrev:
Byter man kontakter ska man se till att kablarna i den kedjan dimensioneras därefter. Kan ju vara att någon "annan" (tillfällig hantverkare tex) som tänker åh! En 32A kabel/anslutning precis vad jag behöver för min maskin nu och kopplar in den... finns ju en anledning att man använder olika "storlekar/kapacitet" på olika ställen.
Viktigast är ju att säkringen innan är dimensionerad för vad som kommer efter (kablage etc). Ifall hantverkaren pluggar i en apparat med 32A handske som drar så mycket och säkringen innan är exvis 25A då löser ju den bara ut.

Det är ju samma sak med exvis en 10A säkring kan ju ha flera schuko uttag under sig. Då får man ju också hålla reda på vad man kan stoppa in.

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 18 maj 2017 10:34
av Svenssons
Leo skrev:
Byter man kontakter ska man se till att kablarna i den kedjan dimensioneras därefter. Kan ju vara att någon "annan" (tillfällig hantverkare tex) som tänker åh! En 32A kabel/anslutning precis vad jag behöver för min maskin nu och kopplar in den... finns ju en anledning att man använder olika "storlekar/kapacitet" på olika ställen.
Visst kan det vara så att man tror att det går att dra 32A från 32A-uttag så om man satt den på lägre säkring bör denna information synas vid kontakten. Det viktiga är dock att kablaget till kontakten är anpassat efter kontakten och säkringen.

Jag har 32A-handske hos mig men det går bara att dra max 24-25A från denna och jag drar normalt 15A, ibland 20A. Hade jag satt en 16A-handske hade jag varit begränsad till 16A plus att min Wall Connector hade varit tvungen att ha en 16A-anslutning och aldrig kunna ge mig mer än 16A när jag kommer till andra ställen.

Nu testade jag att dra 24A från en 32A-handske i Polen och det gick visserligen inte så bra för avgasbilarna som ville tanka...

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 19 maj 2017 21:39
av peterlauri
IMG_5322.JPG

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 27 maj 2017 20:21
av Robin
Äntligen fått laddboxen installerad här också. Blev lite påskyndat efter att nån plockat med sig en laddkabel för laddhybridägare i närheten.

Hittade ingen tillräckligt tät M32-förskruvning i ett lördagsstängt Motala, så jag gick på M20 och hålet för lastbalanseringen istället. Kan vara ett tips för andra i samma situation.

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 27 maj 2017 20:23
av Bjelke
Well done :)

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 08:39
av Model-why
Gammal tråd men den tråd som kanske kan ge mig rätt svar. Har införskaffat en wc 2 och tänkte köra med trefas handske på den, mest för att ha till stugan och möjlighet att ta med sig. Nu till frågan, måste jag installera en jordfelsbrytare b? Tack på förhand

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 09:00
av tor-ake
Om du menar WC gen 2 alltså den som såldes fram till förra året, så har den inget likströmsläckskydd, så om allt skall vara rätt så skall det vara en JFB typ B innan den, ja.

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 09:10
av gasgaraget
Ett tips.
https://www.energibutiken.se/sv/jordfel ... 16-63.html
Är väl bland de med lägst pris för typ B?

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 09:20
av tor-ake
Jag har sedan tre år en av märke CHint beställd från Lars på Orust Engineering, ser han tar 1400kr för den nu. Har funkat bra. https://xn--frsljning-x2a9q.orustengine ... duct_id=71

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 09:33
av Model-why
Så man bör ha en sån då? Vissa påstår att de är onödigt? Vill ju kunna använda laddaren lite mobilt så att säga

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 10:12
av Bjelke
Model-why skrev:
Så man bör ha en sån då? Vissa påstår att de är onödigt? Vill ju kunna använda laddaren lite mobilt så att säga
Om du kör på ”min” metod så är det inte 100% krav på det och jag kör utan, så jag skulle säga kör utan…
Men hemma är det ju lite enklare att montera en JFB så där kanske det vore trevligt iofs :)

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 10:17
av Model-why
Tack för svar :)

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 10:57
av fth
Vad jag har förstått så finns kravet på jfb B pga risken att störa ut ”vanliga” jfb, men enligt ny forskning så finns inte den risken:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... forvantat/

Det borde väl betyda att kravet på jfb B försvinn i framtiden? Eller har jag missförstått något (inte alls ovanligt)?

/fth

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 14:28
av dstr
Model-why skrev:
Gammal tråd men den tråd som kanske kan ge mig rätt svar. Har införskaffat en wc 2 och tänkte köra med trefas handske på den, mest för att ha till stugan och möjlighet att ta med sig. Nu till frågan, måste jag installera en jordfelsbrytare b? Tack på förhand
Du som privat klåpare kan "bygga vad du vill" "för eget bruk" och koppla in i ditt 3fas-uttag. Tex att sätta på en 3fas-handske på en pryl avsedd för fast installation. Du får dock inte sälja en sådan pryl vidare, eftersom du då förverkat CE-märkningen.

En elektriker får INTE skruva dit kontakten åt dig.

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 14:54
av Off Grid Byggaren
fth skrev:
Vad jag har förstått så finns kravet på jfb B pga risken att störa ut ”vanliga” jfb, men enligt ny forskning så finns inte den risken:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... forvantat/

Det borde väl betyda att kravet på jfb B försvinn i framtiden? Eller har jag missförstått något (inte alls ovanligt)?

/fth
Tyvärr finns det många myter och missförstånd om jordfelsbrytare och elbilsladdning.

Jordfelsbrytaren ger ett extra skydd mot personskada och elbränder. Lite som en bil med ABS-bromsar.

Den har räddat både liv och egendom, så det är inte alls så tokigt att ha en sådan installerad.

Typ B är en ännu bättre jordfelsbrytare, den skyddar lite extra, vilket gör den lämplig för elbilsladdning.

Jordfelsbrytaren ger i huvudsak ett skydd för ström från elnätet. (Elbilar läcker inte ut något från batteriet)
Mercedes-benz-EQG-Concept1-800x445.jpeg

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 15:09
av fth
Off Grid Byggaren skrev:
Tyvärr finns det många myter och missförstånd om jordfelsbrytare och elbilsladdning.

Jordfelsbrytaren ger ett extra skydd mot personskada och elbränder. Lite som en bil med ABS-bromsar.

Den har räddat både liv och egendom, så det är inte alls så tokigt att ha en sådan installerad.

Typ B är en ännu bättre jordfelsbrytare, den skyddar lite extra, vilket gör den lämplig för elbilsladdning.

Jordfelsbrytaren ger i huvudsak ett skydd för ström från elnätet. (Elbilar läcker inte ut något från batteriet)
Jag argumenterar förstås inte för att man inte skall ha jfb alls, jag undrade bara om kravet på jfb B kanske är helt onödigt?

Den nya forskningen jag länkade till tyder ju på det.

På vilket sätt är en jfb B bättre än en "vanlig" under förutsättning att likströmsargumentet inte gäller?

/fth

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 15:27
av Off Grid Byggaren
fth skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tyvärr finns det många myter och missförstånd om jordfelsbrytare och elbilsladdning.

Jordfelsbrytaren ger ett extra skydd mot personskada och elbränder. Lite som en bil med ABS-bromsar.

Den har räddat både liv och egendom, så det är inte alls så tokigt att ha en sådan installerad.

Typ B är en ännu bättre jordfelsbrytare, den skyddar lite extra, vilket gör den lämplig för elbilsladdning.

Jordfelsbrytaren ger i huvudsak ett skydd för ström från elnätet. (Elbilar läcker inte ut något från batteriet)
Jag argumenterar förstås inte för att man inte skall ha jfb alls, jag undrade bara om kravet på jfb B kanske är helt onödigt?

Den nya forskningen jag länkade till tyder ju på det.

På vilket sätt är en jfb B bättre än en "vanlig" under förutsättning att likströmsargumentet inte gäller?

/fth
Det var en myt att grannens jordfelsbrytare slutade funka om du laddar din elbil.

Typ B är bättre, därför att vid elbilsladdning skapas det lite små underliga saker i elnätet, som typ B jordfelsbrytaren är bättre på att känna av, om det skulle bli något fel. (Vilket är ovanligt)

Som jag skrev tidigare, den skyddar för strömmen från elnätet.

Lite som att du har både ABS, antisladd och airbag i bilen. Men det är ok att köra med en Volvo Amazon på vägarna också, om den är i gott skick.

Människokroppen tål tyvärr inte så många mA strömgenomgång:
JFB.JPG

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 16:25
av Teslared
Det är väl så att typ B skall skydda för likströmsläckage från bilen, så att om man har typ A någon annanstans att den inte blir overksam.
Om bara A finns och bilen läcker likström så kanske inte jfb A fungerar !

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 16:29
av Off Grid Byggaren
Teslared skrev:
Det är väl så att typ B skall skydda för likströmsläckage från bilen, så att om man har typ A någon annanstans att den inte blir overksam.
Om bara A finns och bilen läcker likström så kanske inte jfb A fungerar !
Nej, detta är också en myt. Elbilar läcker inte något.

Jordfelsbrytaren skyddar för strömmen i riktning från elnätet.

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 16:59
av Teslared
Det är ju därför man ska ha typ B, dvs om bilen skulle läcka likström via anslutningen.

Så här ser reglerna ut
Enligt 4 kap 4 § ELSÄK-FS 2008:1 ska det i bostäder finnas jordfelsbrytare som skydd mot fel i de grundläggande skyddsåtgärderna. Vilken typ av jordfelsbrytare som ska användas beror på elanläggningen, men för vanliga bostäder utan solceller eller laddbox gäller normalt typ A. För laddningsstationer/laddboxar finns tilläggskrav i Elinstallationsreglerna, SS 436 40 00, avsnitt 722.531.2.101. Där krävs att åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när sådant skydd finns inbyggt i laddningsstationen. Alltså ska jordfelsbrytare av typ B användas, eller jordfelsbrytare av typ A, samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström. För solcellsanläggningar finns ett liknande tillägg i Elinstallationsreglerna avsnitt 712.530.3.101, som kräver att där jordfelsbrytare används som skydd för solcellsanläggningar, ska de vara av typ B.

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 17:17
av Off Grid Byggaren
Teslared skrev:
Det är ju därför man ska ha typ B, dvs om bilen skulle läcka likström via anslutningen.

Så här ser reglerna ut
Enligt 4 kap 4 § ELSÄK-FS 2008:1 ska det i bostäder finnas jordfelsbrytare som skydd mot fel i de grundläggande skyddsåtgärderna. Vilken typ av jordfelsbrytare som ska användas beror på elanläggningen, men för vanliga bostäder utan solceller eller laddbox gäller normalt typ A. För laddningsstationer/laddboxar finns tilläggskrav i Elinstallationsreglerna, SS 436 40 00, avsnitt 722.531.2.101. Där krävs att åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när sådant skydd finns inbyggt i laddningsstationen. Alltså ska jordfelsbrytare av typ B användas, eller jordfelsbrytare av typ A, samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är högre än 6 mA likström. För solcellsanläggningar finns ett liknande tillägg i Elinstallationsreglerna avsnitt 712.530.3.101, som kräver att där jordfelsbrytare används som skydd för solcellsanläggningar, ska de vara av typ B.
Tyvärr har många missförstånd skapats och benämningar används och förstås fel.


Jordfelsbrytare skyddar för strömmen i riktning från elnätet.

Viss utrustning, som elbilars likriktare, skapar lite underliga saker i elnätet.

I princip förvrängs sinuskurvans form en del.

Fenomenet kallas DC-komponenter i elnätet, men dessa kommer inte från elbilars batteri.

Det är något som skapas i elnätet, på grund av att du laddar en elbil.

Ovanstående kan slinka igenom en jordfelsbrytare typ A, skulle det väldigt ovanliga felet, att elbilen blivit strömförande från elnätet dyka upp, kommer det då behövas en något större felström än 30mA för att lösa ut typ A jordfelsbrytaren.

Typ B fångar upp även detta och löser lite tidigare.

En extra bra jordfelsbrytare helt enkelt.

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 17:42
av Teslared
"Ovanstående kan slinka igenom en jordfelsbrytare typ A, skulle det väldigt ovanliga felet, att elbilen blivit strömförande från elnätet dyka upp, kommer det då behövas en något större felström än 30mA för att lösa ut typ A jordfelsbrytaren."

Problemet var eller är att typ A inte fungerar alls om den blir utsatt för mycket likströmsandel. Skyddseffekten uteblir, kanske i hela huset!

Den här utredningen som refereras till är ju bara en studie!


"Utifrån utredningens resultat bedömer Elsäkerhetsverket att nuvarande krav i regelverket är fullgott för bostäder. Krav på jordfelsbrytare typ B har inte varit föremål för utredningen och påverkas heller inte av slutsatserna i rapporten. Elsäkerhetsverket bedömer därmed att dagens regelverk även i detta avseende är korrekt."

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 18:09
av Off Grid Byggaren
Teslared skrev:
"Ovanstående kan slinka igenom en jordfelsbrytare typ A, skulle det väldigt ovanliga felet, att elbilen blivit strömförande från elnätet dyka upp, kommer det då behövas en något större felström än 30mA för att lösa ut typ A jordfelsbrytaren."

Problemet var eller är att typ A inte fungerar alls om den blir utsatt för mycket likströmsandel. Skyddseffekten uteblir, kanske i hela huset!

Den här utredningen som refereras till är ju bara en studie!


"Utifrån utredningens resultat bedömer Elsäkerhetsverket att nuvarande krav i regelverket är fullgott för bostäder. Krav på jordfelsbrytare typ B har inte varit föremål för utredningen och påverkas heller inte av slutsatserna i rapporten. Elsäkerhetsverket bedömer därmed att dagens regelverk även i detta avseende är korrekt."

Studien visade att det i praktiken inte verkar vara några problem. Men det kan säkert gå att skapa ett sånt fel på något sätt.

Det ligger ju inte en massa folk med svåra elchocker i husen som laddar elbilar......

Jordfelsbrytare är för övrigt idag endast klassat som ett tilläggsskydd.

Vi har krav på basskydd med skyddsjordning av hela elbilen, vilket bör skydda i stort sett för de allra flesta elfel som kan dyka upp.

Solelanläggningar har nog lite större risker, och bör ha bra skydd, vilket de allra flesta har idag.

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 17 mar 2022 19:02
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
Teslared skrev:
Det är väl så att typ B skall skydda för likströmsläckage från bilen, så att om man har typ A någon annanstans att den inte blir overksam.
Om bara A finns och bilen läcker likström så kanske inte jfb A fungerar !
Nej, detta är också en myt. Elbilar läcker inte något.

Jordfelsbrytaren skyddar för strömmen i riktning från elnätet.
Har för mig att jag läst om något fall som en Zoe gjort det, men de har ju också ett märkligt sätt att ladda bilarna på som jag förstått det (inga vanliga likriktare som används).

Re: Wall connector via 3fas kontakt

Postat: 18 mar 2022 10:45
av andersd
Den studie som hänvisas till konstaterar att det inte är några problem för dig och din JFB Typ A, om grannen (eller liknande) har för stora DC-komponenter ifrån t.ex. solceller eller elbilsladdning (egentligen även en hel del andra typer av elektronik mm).
Den säger däremot inte att den installation som innehåller solceller / elbilsladdning inte behöver / ska ha en JFB Typ B. Detta är krav enligt både installationsregler och produktstandarder; med all säkerhet kommer dessa krav att bestå.

Mao, slutsatsen är inte att JFB Typ B är onödigt, bara att det är ingen fara för närliggande installationer. (Problemet / frågeställningen dök upp för några år sedan, då rykten på "nätet" gjorde gällande att din JFB Typ A skulle kunna slås ut av att det fanns en hel del solceller och elbilsladdning i grannskapet).