Plastlukt i ny bil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Plastlukt i ny bil

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
danni skrev:
Har man problem med lukter i en bil så kan en bra rekondare få bort dem med exempelvis ozonbehandling. Problemet med just nybilslukt är väl att platserna kontinuerligt släpper ifrån sig lukt, så frågan är om det hjälper. Men det kan ju vara värt att höra med en bra rekondare om de har tips.

Ozonbehandling hjälper väl bara mot "organiska" lukter? Typ om nån kräkts i bilen eller liknande?
Ja, ozon fungerar genom att oxidera organiska ämnen. Och de flesta ämnen som får plast och gummi att lukta, som t.ex. ftalater, är väl organiska?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Plastlukt i ny bil

Inlägg av okjhum »

Uppföljning (från mig som startade tråden): Lukten förbleknade sedermera ganska snabbt. Det var nog i första hand lukt från värmesystemet, som någon föreslog. Nu ett par veckor senare än det helt okej.
Tack för alla tips och synpunkter!
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Plastlukt i ny bil

Inlägg av Zoidberg »

Gott att höra!
Nu när värmen kommer och solen blir starkare luktar det gärna läder och "ny bil" när jag sätter mig och kör hem efger jobbet.
Personligen gillar jag det. Men den lukten kan också upplevas som jobbigt tror jag.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Plastlukt i ny bil

Inlägg av Leo »

Observera att "Ozon" bryter ner gummi så viss försiktighet hur man genomför såna behandlingar. Gjorde själv en så ozonbehandling i en äldre entusiastbil som stått länge. Lukten försvann men högtalarmembran och vissa gummidetaljer pulveriserades fullständigt av behandlingen.

Det som ofta i folkmun kallas "torrsprickor" är egentligen ozonet som bryter ner gummit. Inom försvaret förvaras material i "avfuktad=torr luft" just för att bevara gummitedaljer och förhindra rost och skadedjursangrepp.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar