Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Moderator: Redaktion
Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Fick totalpunka på vänster bakdäck mitt i Sthlm City idag, sjönk från 3.0 bar till 0.0 på ett par sekunder och jag fick snällt köra till sidan, däcket hade till och med släppt från fälgen
Ringde Teslas vägassistans som skickade bärgare (den dök upp efter en timmes väntan i solen).
Däremot erbjuder inte Tesla någon ersättningsbil vid just punktering, utan fick ringa Sixt Leasing som löste allt väldigt smidigt. Bara att gå till närmaste Sixt-kontor och hämta ut en diesel-Doris.
Stor eloge till Sixt Leasing och ett tack till Teslas vägassistans samt SC Väsby som ringde och meddelade att bilen kommit fram och de lovade att återkomma med ny update imorgon. Kanske till och med kan leverera bilen när den är klar.
Ringde Teslas vägassistans som skickade bärgare (den dök upp efter en timmes väntan i solen).
Däremot erbjuder inte Tesla någon ersättningsbil vid just punktering, utan fick ringa Sixt Leasing som löste allt väldigt smidigt. Bara att gå till närmaste Sixt-kontor och hämta ut en diesel-Doris.
Stor eloge till Sixt Leasing och ett tack till Teslas vägassistans samt SC Väsby som ringde och meddelade att bilen kommit fram och de lovade att återkomma med ny update imorgon. Kanske till och med kan leverera bilen när den är klar.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Lite off men har själva blivit räddad av Teslas däcktrycksövervakning då färden på motorvägen plötsligt varnade för att trycket sjönk och svängde av i Landskrona och kom precis till "däckgubben".
Men var då bara ett litet spik ingen akut punka.
Men var då bara ett litet spik ingen akut punka.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Trodde de kom med ett temporärt bersättningshjul och bytte och det var ett av argumenten för att köra originalfälg. Verkar ganska meckigt att behöva invänta bärgare och sen bli stående utan bil i förhållande till det gamla sättet att ha ett reservhjul som tar en till däckverkstan och får det fixat direkt.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Vilken otur och vänster bak igen...Johnalm skrev:Fick totalpunka på vänster bakdäck mitt i Sthlm City idag, sjönk från 3.0 bar till 0.0 på ett par sekunder och jag fick snällt köra till sidan, däcket hade till och med släppt från fälgen
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Ja, men denna gång var det inte någon pyspunka, bärgaren kände efter och fick in hela tummen i hålet.+46 skrev:Vilken otur och vänster bak igen...Johnalm skrev:Fick totalpunka på vänster bakdäck mitt i Sthlm City idag, sjönk från 3.0 bar till 0.0 på ett par sekunder och jag fick snällt köra till sidan, däcket hade till och med släppt från fälgen
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Smart tänkt, om det hade fungerat i verkligheten.DSV skrev:Trodde de kom med ett temporärt bersättningshjul och bytte och det var ett av argumenten för att köra originalfälg. Verkar ganska meckigt att behöva invänta bärgare och sen bli stående utan bil i förhållande till det gamla sättet att ha ett reservhjul som tar en till däckverkstan och får det fixat direkt.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Jag tycker tvärtom, att bärgningsbil är en bättre lösning än att man själv ska ligga ute på en trafikerad väg och skruva av/på hjul. Mängder av människor har dött eller skadats svårt då de befunnit sig på vägen för att fixa ett punkterat hjul. En tidigare studiekamrat förlorade sin bror då brodern hade tappat sin ljuddämpare på en landsväg och gick ut för att hämta den. En annan förare vinglade till under ett ögonblick, kom ut i vägrenen och körde ihjäl killen. En olycka händer på ett ögonblick, och ju fler personer som befinner sig ute på trafikerade vägar, desto större risk för att något går snett.DSV skrev:Trodde de kom med ett temporärt bersättningshjul och bytte och det var ett av argumenten för att köra originalfälg. Verkar ganska meckigt att behöva invänta bärgare och sen bli stående utan bil i förhållande till det gamla sättet att ha ett reservhjul som tar en till däckverkstan och får det fixat direkt.
Att det är tekniskt möjligt att fixa ett skadat hjul själv betyder inte att det är en god idé att faktiskt göra det - iallafall inte på en plats där andra bilister befinner sig.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Man kan förvisso förstå att ingen ersättningsbil bör ges då ett däckbyte är något som görs på en timme vid en bilverkstad. Får man bilen bogserad till närmaste däckföretag så kan de lösa problemet på ett ögonblick. Att i den situationen krångla med ersättningsbil känns lite overkill.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Kanske. Men att ha ett reservhjul i bilen är helt klart en fördel. Det är ju ändå frivilligt att lägga sig på vägen och byta hjul mitt i rusningstrafiken. Man kan ju ändå ringa en bärgare, förutsatt att man bor i ett område där det finns bärgare att ringa. Men vad gör man när man får punktering långt ute på landsbygden? Det tar kanske en halvtimme att byta hjul, under den halvtimmen passerar ett fåtal bilar, eller inga bilar alls. Att vänta på bärgaren skulle förmodligen ta många timmar eller rentav dagar. Det hade varit bra om reservhjul hade funnits som tillval. Även om det bara är ett sånt där litet leksakshjul. Jag hade valt det utan att tveka. Bättre att krypa vidare på 3+1 hjul än att stå mitt i ödemarken där ingen hjälp finns.Herr X skrev:Jag tycker tvärtom, att bärgningsbil är en bättre lösning än att man själv ska ligga ute på en trafikerad väg och skruva av/på hjul. Mängder av människor har dött eller skadats svårt då de befunnit sig på vägen för att fixa ett punkterat hjul. En tidigare studiekamrat förlorade sin bror då brodern hade tappat sin ljuddämpare på en landsväg och gick ut för att hämta den. En annan förare vinglade till under ett ögonblick, kom ut i vägrenen och körde ihjäl killen. En olycka händer på ett ögonblick, och ju fler personer som befinner sig ute på trafikerade vägar, desto större risk för att något går snett.DSV skrev:Trodde de kom med ett temporärt bersättningshjul och bytte och det var ett av argumenten för att köra originalfälg. Verkar ganska meckigt att behöva invänta bärgare och sen bli stående utan bil i förhållande till det gamla sättet att ha ett reservhjul som tar en till däckverkstan och får det fixat direkt.
Att det är tekniskt möjligt att fixa ett skadat hjul själv betyder inte att det är en god idé att faktiskt göra det - iallafall inte på en plats där andra bilister befinner sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Tycker också det är konstigt att reservhjulet försvunnit från nyare bilar(nu har man en sprej av någon typ av däcklagningssats) förvisso har de visat på Mythbusters att man kan klara sig på 3 hjul, så teoretiskt skulle man kunna krypköra till säkrare däckbytesställe.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
En halvtimme? Det tar det mig att skifta alla fyra hjulen vilket jag gör vår och höstmati skrev:Det tar kanske en halvtimme att byta hjul
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Jag tänkte att det kanske är lite jobbigare (= tar längre tid än vanligt) när man ligger i mörkret på en geggig grusväg och drösvis med hungriga vargar rycker i benen på en medan man håller på och byter hjul. Men visst, man kanske ser till att bli klar så fort som möjligt då.StefL skrev:En halvtimme? Det tar det mig att skifta alla fyra hjulen vilket jag gör vår och höstmati skrev:Det tar kanske en halvtimme att byta hjul
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Tänkte mig mer att assistansservice kommer med ett hjul och hjälper till att byta. De borde kunna göra en kvalificerad riskbedömning om det är bäst att byta på plats eller bärga den till bättre ställe. Även bärgning innebär en hel del spring runt bilen.Herr X skrev:Jag tycker tvärtom, att bärgningsbil är en bättre lösning än att man själv ska ligga ute på en trafikerad väg och skruva av/på hjul. Mängder av människor har dött eller skadats svårt då de befunnit sig på vägen för att fixa ett punkterat hjul. En tidigare studiekamrat förlorade sin bror då brodern hade tappat sin ljuddämpare på en landsväg och gick ut för att hämta den. En annan förare vinglade till under ett ögonblick, kom ut i vägrenen och körde ihjäl killen. En olycka händer på ett ögonblick, och ju fler personer som befinner sig ute på trafikerade vägar, desto större risk för att något går snett.DSV skrev:Trodde de kom med ett temporärt bersättningshjul och bytte och det var ett av argumenten för att köra originalfälg. Verkar ganska meckigt att behöva invänta bärgare och sen bli stående utan bil i förhållande till det gamla sättet att ha ett reservhjul som tar en till däckverkstan och får det fixat direkt.
Att det är tekniskt möjligt att fixa ett skadat hjul själv betyder inte att det är en god idé att faktiskt göra det - iallafall inte på en plats där andra bilister befinner sig.
I de flesta fall går det ju också att styra undan bilen i säkerhet vid punktering. Bilen är ju inte helt orörlig utan med ett platt hjul utan mest frågan om hur mycket man vill riskera fälg och däck. Fälgen klarar sig rätt långt med tomt hjul om man kör lugnt men däcket blir snabbt omöjligt att laga.
Min erfarenhet är att de flesta gånger så upptäcker man punkteringen precis när man ska köra iväg och befinner sig på en parkering.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Det är svårt att ha alla märken och dimensioner i lager, därför är bärgning alltid bäst, om det nu inte går att fixa på plats, så kallade runflat däck önskar däckleverantörerna att man inte lagar, är det endast ett litet hål, och det inte är på sidan så går det oftast att laga, viktigt att komma ihåg att det är en temporär lagning och inte ett nytt däck.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Tesla byter däcket idag, ska snart åka dit med min hyrbil som de lovat ta hand om i samråd med Sixt.
Kostnad ca 4500 kr + hyrbil ett dygn.
Mycket bra bemötande från Tesla "under resans gång".
Skönt att få tillbaka bilen till helgen.
Kostnad ca 4500 kr + hyrbil ett dygn.
Mycket bra bemötande från Tesla "under resans gång".
Skönt att få tillbaka bilen till helgen.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
4500:- för o fixa en punka !!!Johnalm skrev:Tesla byter däcket idag, ska snart åka dit med min hyrbil som de lovat ta hand om i samråd med Sixt.
Kostnad ca 4500 kr + hyrbil ett dygn.
Mycket bra bemötande från Tesla "under resans gång".
Skönt att få tillbaka bilen till helgen.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Nej, för att byta däck. Priset för själva däcket är nog en rätt stor del av detta.Java skrev:4500:- för o fixa en punka !!!Johnalm skrev:Tesla byter däcket idag, ska snart åka dit med min hyrbil som de lovat ta hand om i samråd med Sixt.
Kostnad ca 4500 kr + hyrbil ett dygn.
Mycket bra bemötande från Tesla "under resans gång".
Skönt att få tillbaka bilen till helgen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Teslas normala ockerpriser. Fick själv punka på ett framdäck efter potthålskörning innan jul, valde att köpa 2 nya framdäck som inklusive montering kostade 5000kr totalt för allt. Kör med 20x245 och handlade via dackonline.com.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Jo, att byta hos märkesverkstan är väl kanske inte att rekommendera om man vill vara ekonomisk. Ska byta bakdäck på mc:n nu. Däckhandlaren tar knappt 2000 kr, BMW-återförsäljaren vill ha 3000 kr för samma operation.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Ok, får skylla på fredag kväll och allt det innebärbylund skrev:Nej, för att byta däck. Priset för själva däcket är nog en rätt stor del av detta.Java skrev:4500:- för o fixa en punka !!!Johnalm skrev:Tesla byter däcket idag, ska snart åka dit med min hyrbil som de lovat ta hand om i samråd med Sixt.
Kostnad ca 4500 kr + hyrbil ett dygn.
Mycket bra bemötande från Tesla "under resans gång".
Skönt att få tillbaka bilen till helgen.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Var försiktig med däcklagningsspray på bilar med TPMS-sensor. Skummet förstör sensorn och den måste bytas komplett. Jag köpte fälgar med sensorer begagnat och när verkstaden tog av däcken för lackering upptäcktes att ett av däcken hade blivit skummat och sensorn var då död. Man kan fortsätta köra och allt verkar bra, men den mäter inte däcksttycket som den ska jag försöker fortfarande flera månader efter köpet få säljaren att ersätta mig för en ny sensor eftersom han bevisligen måste vetat om att ett däck hade blivit skummat under hans ägandetid.Mickep skrev:Tycker också det är konstigt att reservhjulet försvunnit från nyare bilar(nu har man en sprej av någon typ av däcklagningssats) förvisso har de visat på Mythbusters att man kan klara sig på 3 hjul, så teoretiskt skulle man kunna krypköra till säkrare däckbytesställe.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14