En halvtimme? Det tar det mig att skifta alla fyra hjulen vilket jag gör vår och höstmati skrev:Det tar kanske en halvtimme att byta hjul
Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Moderator: Redaktion
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Jag tänkte att det kanske är lite jobbigare (= tar längre tid än vanligt) när man ligger i mörkret på en geggig grusväg och drösvis med hungriga vargar rycker i benen på en medan man håller på och byter hjul. Men visst, man kanske ser till att bli klar så fort som möjligt då.StefL skrev:En halvtimme? Det tar det mig att skifta alla fyra hjulen vilket jag gör vår och höstmati skrev:Det tar kanske en halvtimme att byta hjul
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Tänkte mig mer att assistansservice kommer med ett hjul och hjälper till att byta. De borde kunna göra en kvalificerad riskbedömning om det är bäst att byta på plats eller bärga den till bättre ställe. Även bärgning innebär en hel del spring runt bilen.Herr X skrev:Jag tycker tvärtom, att bärgningsbil är en bättre lösning än att man själv ska ligga ute på en trafikerad väg och skruva av/på hjul. Mängder av människor har dött eller skadats svårt då de befunnit sig på vägen för att fixa ett punkterat hjul. En tidigare studiekamrat förlorade sin bror då brodern hade tappat sin ljuddämpare på en landsväg och gick ut för att hämta den. En annan förare vinglade till under ett ögonblick, kom ut i vägrenen och körde ihjäl killen. En olycka händer på ett ögonblick, och ju fler personer som befinner sig ute på trafikerade vägar, desto större risk för att något går snett.DSV skrev:Trodde de kom med ett temporärt bersättningshjul och bytte och det var ett av argumenten för att köra originalfälg. Verkar ganska meckigt att behöva invänta bärgare och sen bli stående utan bil i förhållande till det gamla sättet att ha ett reservhjul som tar en till däckverkstan och får det fixat direkt.
Att det är tekniskt möjligt att fixa ett skadat hjul själv betyder inte att det är en god idé att faktiskt göra det - iallafall inte på en plats där andra bilister befinner sig.
I de flesta fall går det ju också att styra undan bilen i säkerhet vid punktering. Bilen är ju inte helt orörlig utan med ett platt hjul utan mest frågan om hur mycket man vill riskera fälg och däck. Fälgen klarar sig rätt långt med tomt hjul om man kör lugnt men däcket blir snabbt omöjligt att laga.
Min erfarenhet är att de flesta gånger så upptäcker man punkteringen precis när man ska köra iväg och befinner sig på en parkering.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Det är svårt att ha alla märken och dimensioner i lager, därför är bärgning alltid bäst, om det nu inte går att fixa på plats, så kallade runflat däck önskar däckleverantörerna att man inte lagar, är det endast ett litet hål, och det inte är på sidan så går det oftast att laga, viktigt att komma ihåg att det är en temporär lagning och inte ett nytt däck.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Tesla byter däcket idag, ska snart åka dit med min hyrbil som de lovat ta hand om i samråd med Sixt.
Kostnad ca 4500 kr + hyrbil ett dygn.
Mycket bra bemötande från Tesla "under resans gång".
Skönt att få tillbaka bilen till helgen.
Kostnad ca 4500 kr + hyrbil ett dygn.
Mycket bra bemötande från Tesla "under resans gång".
Skönt att få tillbaka bilen till helgen.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
4500:- för o fixa en punka !!!Johnalm skrev:Tesla byter däcket idag, ska snart åka dit med min hyrbil som de lovat ta hand om i samråd med Sixt.
Kostnad ca 4500 kr + hyrbil ett dygn.
Mycket bra bemötande från Tesla "under resans gång".
Skönt att få tillbaka bilen till helgen.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Nej, för att byta däck. Priset för själva däcket är nog en rätt stor del av detta.Java skrev:4500:- för o fixa en punka !!!Johnalm skrev:Tesla byter däcket idag, ska snart åka dit med min hyrbil som de lovat ta hand om i samråd med Sixt.
Kostnad ca 4500 kr + hyrbil ett dygn.
Mycket bra bemötande från Tesla "under resans gång".
Skönt att få tillbaka bilen till helgen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Teslas normala ockerpriser. Fick själv punka på ett framdäck efter potthålskörning innan jul, valde att köpa 2 nya framdäck som inklusive montering kostade 5000kr totalt för allt. Kör med 20x245 och handlade via dackonline.com.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Jo, att byta hos märkesverkstan är väl kanske inte att rekommendera om man vill vara ekonomisk. Ska byta bakdäck på mc:n nu. Däckhandlaren tar knappt 2000 kr, BMW-återförsäljaren vill ha 3000 kr för samma operation.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Ok, får skylla på fredag kväll och allt det innebärbylund skrev:Nej, för att byta däck. Priset för själva däcket är nog en rätt stor del av detta.Java skrev:4500:- för o fixa en punka !!!Johnalm skrev:Tesla byter däcket idag, ska snart åka dit med min hyrbil som de lovat ta hand om i samråd med Sixt.
Kostnad ca 4500 kr + hyrbil ett dygn.
Mycket bra bemötande från Tesla "under resans gång".
Skönt att få tillbaka bilen till helgen.
Re: Ingen ersättningsbil från Tesla vid punktering
Var försiktig med däcklagningsspray på bilar med TPMS-sensor. Skummet förstör sensorn och den måste bytas komplett. Jag köpte fälgar med sensorer begagnat och när verkstaden tog av däcken för lackering upptäcktes att ett av däcken hade blivit skummat och sensorn var då död. Man kan fortsätta köra och allt verkar bra, men den mäter inte däcksttycket som den ska jag försöker fortfarande flera månader efter köpet få säljaren att ersätta mig för en ny sensor eftersom han bevisligen måste vetat om att ett däck hade blivit skummat under hans ägandetid.Mickep skrev:Tycker också det är konstigt att reservhjulet försvunnit från nyare bilar(nu har man en sprej av någon typ av däcklagningssats) förvisso har de visat på Mythbusters att man kan klara sig på 3 hjul, så teoretiskt skulle man kunna krypköra till säkrare däckbytesställe.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14