Vilka publika laddare är gratis?
Moderator: Redaktion
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Och krävs inte betalning ser jag inte varför det skulle krävas identifiering mer än för att Vattenfall antagligen vill få folk att skaffa konto hos den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Instämmer med bylund. Rent fåneri att hålla på med ID om du inte ska betala.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Markägaren har valet att först försöka förstå elbilsladdning och sätta upp stolparna själv samtidigt riskera att göra saker fel t.ex. fel uttag, fel styrka, problem med identifiering av användarna, avsaknad av statistik om användning och potentiella framtida höga kostnader för utbyggnad eller ombyggnad om man vill börja ta betalt, eller vända sig till nån som vet vad dom håller på med och ha allt på plats från en leverantör med ett avtal. En laddnätverksleverantör kan säkert erbjuda mer tjänster som statistik och identifiering. Markägaren kan med en inloggning se hur mycket stolparna används, av hur många, hur mycket laddas i snitt, hur ofta, o.s.v. Jag är övertygad om att det är intressant för markägaren att veta om det är 10 kunder som laddar 30 gånger i månaden eller 300 kunder som laddar en gång i månaden.
Jämför med internet. Ska du bygga en sajt så använder man sig av väldigt mycket färdiga lösningar istället för att bygga allt från grunden och uppfinna hjulet en gång till.
Idag laddar 2% av bilarna. Om 1-2 år är det kanske 10-20% och helt andra förutsättningar.
Jämför med internet. Ska du bygga en sajt så använder man sig av väldigt mycket färdiga lösningar istället för att bygga allt från grunden och uppfinna hjulet en gång till.
Idag laddar 2% av bilarna. Om 1-2 år är det kanske 10-20% och helt andra förutsättningar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Det förklara ändå inte varför man ska behöva identifiera sig om man inte tar betalt. En startknapp skulle fungera bättre än att behöva gräva fram ett av alla dessa rfid-kort.
Förvisso släpper den inte sladden om man inte kommer tillbaka med samma kort, så svårare att okynnesavbryta laddningen.
Förvisso släpper den inte sladden om man inte kommer tillbaka med samma kort, så svårare att okynnesavbryta laddningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vilka publika laddare är gratis?
5kr/kWh är ju väldigt dyrt när det kostar 0,8-1,5kr/kWh hemma. Å andra sidan så lönar sig inte en Chademo ens på de nivåerna med tanke på omsättning och kostnad för laddare.
Men i en framtid där elbilar är norm kommer vi förmodligen se andra priser och andra upplägg. Det första jag förväntar mig att få se är paket/abonnemang där jag kan slå ihop hemabonnemanget och snabbladdaren. Tex borde det ju vara något billigare på vattenfallsladdare om jag har dem som elleverantör.
En stor risk i närtid är att elleverantören jämför med vad en bensinbil kostar per mil. Men det är ju totalt irrelevant eftersom energimängden är helt olika och kostnaden för bilen är en annan.
Men i en framtid där elbilar är norm kommer vi förmodligen se andra priser och andra upplägg. Det första jag förväntar mig att få se är paket/abonnemang där jag kan slå ihop hemabonnemanget och snabbladdaren. Tex borde det ju vara något billigare på vattenfallsladdare om jag har dem som elleverantör.
En stor risk i närtid är att elleverantören jämför med vad en bensinbil kostar per mil. Men det är ju totalt irrelevant eftersom energimängden är helt olika och kostnaden för bilen är en annan.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Undrar egentligen vad en laddare på typ 50kW kan tänkas kosta när det när det börjar byggas många och blir
Kostnadseffektivt osv, jag tror iaf inte att prisnivån en kvarts mille och uppåt är det pris som kommer att gälla när
det börjar rulla på ordentligt
Och då kanske vi kan få se lite mer stabil prisbild på laddning...
Vad ligger annars en vettig kalkyl på om vi räknar på det idag och antar att den är någorlunda maxbelagd?
Om vi antar att den kostar 250tkr och laddar med i snitt kanske 30kW konstant dygnet runt? Bara för att få något
att relatera till sas
Var landar då priset ut till kund per kW?
(Elpris? Ingen aning men kanske 75öre eller?)
Kostnadseffektivt osv, jag tror iaf inte att prisnivån en kvarts mille och uppåt är det pris som kommer att gälla när
det börjar rulla på ordentligt
Och då kanske vi kan få se lite mer stabil prisbild på laddning...
Vad ligger annars en vettig kalkyl på om vi räknar på det idag och antar att den är någorlunda maxbelagd?
Om vi antar att den kostar 250tkr och laddar med i snitt kanske 30kW konstant dygnet runt? Bara för att få något
att relatera till sas
Var landar då priset ut till kund per kW?
(Elpris? Ingen aning men kanske 75öre eller?)
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Tyvärr så kommer detta ett tag innan vi har kommit så långt i omställningen, idag finns det 30 274 laddbara bilar i Svergie och med ett totalt antal bilar på nästan 4,8 miljoner bilar så blir andelen 0,63%.EnTraktor skrev:
Idag laddar 2% av bilarna. Om 1-2 år är det kanske 10-20% och helt andra förutsättningar.
http://elbilsstatistik.se
http://www.bilsweden.se/storage/ma/22b5 ... nload=true
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Clever har redan sådant paket. Laddar du ofta på Clever så kan du betala 99:- i månaden plus 2,50 per kWh men om du också väljer Clever som elleverantör så är kostnaden 49:- per månad istället. Vill du kunna ladda elen för 0:- per kWh så måste du ha Clevers som elleverantör plus betala abonnemang på 599:-.LarsL skrev:5kr/kWh är ju väldigt dyrt när det kostar 0,8-1,5kr/kWh hemma. Å andra sidan så lönar sig inte en Chademo ens på de nivåerna med tanke på omsättning och kostnad för laddare.
Men i en framtid där elbilar är norm kommer vi förmodligen se andra priser och andra upplägg. Det första jag förväntar mig att få se är paket/abonnemang där jag kan slå ihop hemabonnemanget och snabbladdaren. Tex borde det ju vara något billigare på vattenfallsladdare om jag har dem som elleverantör.
En stor risk i närtid är att elleverantören jämför med vad en bensinbil kostar per mil. Men det är ju totalt irrelevant eftersom energimängden är helt olika och kostnaden för bilen är en annan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Jag försöker bilda mig för ett liv som elbilist och kan inte hitta svar på en fråga hur jag än letar:
Hur laddar sin elbil man på offentliga parkeringar i exempelvis Stockholm som bilden visar? Jag förstår ju att kan ansluter sin elkontakt i stolpe och bil, men måste laddningen sedan startas med någon laddbricka eller eller startar laddningen automatiskt? Jag har ju förstått att man kan beställa laddbrickor och betala för laddning från Vattenfall, Fortum och Clever, men kan inte hitta någon info om att det finns brickor för laddning hos Parkering Stockholm. Att man betalar enbart för själva parkeringen här och inget extra för laddningen tror jag mig ha förstått. När jag har kollat på laddstolparna ser man dock en vit platta som verkar vara till för att hålla någon typ av laddbricka mot, men jag ser ingen text eller symbol som anger Vattenfall, Clever, ChargeNDrive etc. ..........Förlåt en total novis som bara har provkört Tesla, Zoe och Ioniq, men ännu inte tagit steget fullt ut.
Jag vore hemskt tacksam om någon ville hjälpa till med att bilda mig och alla som ännu inte har sett ljuset
Hur laddar sin elbil man på offentliga parkeringar i exempelvis Stockholm som bilden visar? Jag förstår ju att kan ansluter sin elkontakt i stolpe och bil, men måste laddningen sedan startas med någon laddbricka eller eller startar laddningen automatiskt? Jag har ju förstått att man kan beställa laddbrickor och betala för laddning från Vattenfall, Fortum och Clever, men kan inte hitta någon info om att det finns brickor för laddning hos Parkering Stockholm. Att man betalar enbart för själva parkeringen här och inget extra för laddningen tror jag mig ha förstått. När jag har kollat på laddstolparna ser man dock en vit platta som verkar vara till för att hålla någon typ av laddbricka mot, men jag ser ingen text eller symbol som anger Vattenfall, Clever, ChargeNDrive etc. ..........Förlåt en total novis som bara har provkört Tesla, Zoe och Ioniq, men ännu inte tagit steget fullt ut.
Jag vore hemskt tacksam om någon ville hjälpa till med att bilda mig och alla som ännu inte har sett ljuset
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Det är verkligen olika. De på bilden ovan kopplar man bara in på, då strömmen ingår i parkeringsavgiften hos Stockholms Parkering. På andra ställen kan man behöva en bricka, app eller något annat lokalt påfund som att prata med personalen i spelhörnan i affären.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Det är en vanlig laddstolpe. Vanligtvis behöver Du bara Din laddkabel/UMC som Du pluggar in och sedan laddas bilen. Behövs en laddbricka borde det informeras om det.
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Stolpar som Stockholms stad har brukar inte kosta annat än parkering (vad jag känner till). Laddar på sån ibland typ två. Den startar bara automatiskt.EVgil skrev:Jag vore hemskt tacksam om någon ville hjälpa till med att bilda mig och alla som ännu inte har sett ljuset
Edit: oj många snabba svar
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Appen PlugShare brukar ha ganska tydlig information om kostnad. Crowd sourcead data, så fyll i informationen som saknas när du upptäcker den.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Rent generellt skulle jag säga, ju mer man betalar desto mer får man. Gratisladdarna är ofta nere, trasiga, upptagna eller har dålig kapacitet. Man kan inte förvänta sig att nån ska erbjuda gratis laddning och sedan dessutom erbjuda full support när det är problem. Ska man köra elbil så är laddning i hemmet eller på arbetsplatsen nästan ett måste. Att förlita sig på gratisladdare på stan gör att hela ens liv kommer kretsa kring jakt på laddning 24/7 vilket knappast är meningen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Det där har jag hört förut men jag har aldrig sett det i verkligheten, snarare tvärtom. I mina trakter så var all laddning gratis de första åren och laddarna fungerade alltid (dessutom användes de frekvent) sen så köpte Jämtkraft in sig i Clever och allt las om till deras betallösning. På senare tid så har det varit många driftstörningar och antalet laddande bilar är markant färre. Kanske kan man hävda att laddarna blir äldre och felprocenten ökar men inte verkar viljan att underhålla och serva laddarna ha ökat i och med betallösningar inte...EnTraktor skrev:Rent generellt skulle jag säga, ju mer man betalar desto mer får man. Gratisladdarna är ofta nere, trasiga, upptagna eller har dålig kapacitet. Man kan inte förvänta sig att nån ska erbjuda gratis laddning och sedan dessutom erbjuda full support när det är problem. Ska man köra elbil så är laddning i hemmet eller på arbetsplatsen nästan ett måste. Att förlita sig på gratisladdare på stan gör att hela ens liv kommer kretsa kring jakt på laddning 24/7 vilket knappast är meningen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Det tillkommer en liten sak om du vill ha "gratis" laddning från Clever. Du måste installera deras laddbox också... Jag vet att min bror förhörde sig om detta och räknade på det men det fanns inte en chans att få det att gå ihop när installation + box hamnade på närmare 20000 samt att Clevers elavtal var avsevärt dyrare än det han hade från Jämtkraft (som alltså är delägare i Clever).Svenssons skrev:Clever har redan sådant paket. Laddar du ofta på Clever så kan du betala 99:- i månaden plus 2,50 per kWh men om du också väljer Clever som elleverantör så är kostnaden 49:- per månad istället. Vill du kunna ladda elen för 0:- per kWh så måste du ha Clevers som elleverantör plus betala abonnemang på 599:-.LarsL skrev:5kr/kWh är ju väldigt dyrt när det kostar 0,8-1,5kr/kWh hemma. Å andra sidan så lönar sig inte en Chademo ens på de nivåerna med tanke på omsättning och kostnad för laddare.
Men i en framtid där elbilar är norm kommer vi förmodligen se andra priser och andra upplägg. Det första jag förväntar mig att få se är paket/abonnemang där jag kan slå ihop hemabonnemanget och snabbladdaren. Tex borde det ju vara något billigare på vattenfallsladdare om jag har dem som elleverantör.
En stor risk i närtid är att elleverantören jämför med vad en bensinbil kostar per mil. Men det är ju totalt irrelevant eftersom energimängden är helt olika och kostnaden för bilen är en annan.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Laddstolpar har nästan alltid en RFID läsare, men den är inte alltid aktiv. Det innebär bara att stolpen är framtidssäkrad för laddning mot betalning.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Tack för alla snabba och informativa svar!
Appen PlugShare är ju riktigt bra! Jag kommer definitivt bidra där när jag får tillfälle.
Appen PlugShare är ju riktigt bra! Jag kommer definitivt bidra där när jag får tillfälle.
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Tack för informativt svar!
Jag ber om ursäkt för att jag inte har besvarat dig tidigare.
Efter två års erfarenhet av olika elbilar och hybrider har jag en betydligt bättre kunskap.
Nu väntar jag bara på en gemensam betallösning i Sverige och Europa.
Jag ber om ursäkt för att jag inte har besvarat dig tidigare.
Efter två års erfarenhet av olika elbilar och hybrider har jag en betydligt bättre kunskap.
Nu väntar jag bara på en gemensam betallösning i Sverige och Europa.
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Ganska skrämmande att den här tråden är 3 år gammal, fast jag såg inte det direkt när jag började läsa alla inlägg, för frågan är lika aktuell idag. Det verkar inte ha hänt nånting överhuvudtaget när det gäller snabbladdning. Kaoset har bara blivit större, priserna har ökat, inte minskat som vissa förutspådde. Antalet olika abonnemangsformer har inte heller minskat. Antalet laddare har förvisso ökat, men att använda dem är minst lika krångligt som för tre år sedan.
Varför har vi i Sverige fortfarande inte samma möjlighet till roaming och billigare laddning när man väljer t.ex. en laddoperatör även som elleverantör? I t.ex. Tyskland är det ju jättevanligt. EnBW, Maingau Energie med flera erbjuder extremt bra snabbladdningspriser till sina elkunder. Varför går inte det i Sverige?
Vi använder oss av tyska laddbrickor även i Sverige för att minska krånglet. Inget bra betyg.
Varför har vi i Sverige fortfarande inte samma möjlighet till roaming och billigare laddning när man väljer t.ex. en laddoperatör även som elleverantör? I t.ex. Tyskland är det ju jättevanligt. EnBW, Maingau Energie med flera erbjuder extremt bra snabbladdningspriser till sina elkunder. Varför går inte det i Sverige?
Vi använder oss av tyska laddbrickor även i Sverige för att minska krånglet. Inget bra betyg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Verkligen inte, man är ju lite i en bubbla som Tesla-ägare, men utanför SuC har det ju faktiskt inte blivit varken enklare eller billigare under mina tre år som elbilist.mati skrev:Inget bra betyg.
Att de andra biltillverkarna inte prioriterar detta och ser till att skapa en riktig konkurrent till SuC visar iaf för mig att det fortfarande bara finns ett märke som är seriöst när det kommer till elbilar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Ja, fast det är inte enbart biltillverkarna man ska skylla på. Som sagt, det fungerar ju i andra länder där energibolagen - men även andra företag - bygger långsam- och snabbladdare och/eller erbjuder bra laddabonnemang för sina kunder. Och där är det dessutom möjligt att använda ett och samma laddkort till de flesta laddare. Folk i Tyskland blir nästan upprörda när Maingau-kortet inte fungerar på en laddare. Man förutsätter numera att det fungerar överallt. Här är det ju normalt att man har ett laddkort för varje operatör. Har man tur så fungerar plugsurfing eller nåt annat utländskt kort också, men då blir det ju genast mycket dyrare.
Jag vill se samma system som i Tyskland. Laddning ska ingå i elavtalet för de som vill. Och då inte bara för någon kommunal enfas-stolpe bakom Icas sopcontainer utan överallt.
Men vad jag vet så diskuteras detta inte ens. Det verkar inte finnas något som helst intresse hos varken laddoperatörerna eller politiken att laddning ska bli enklare.
Jag vill se samma system som i Tyskland. Laddning ska ingå i elavtalet för de som vill. Och då inte bara för någon kommunal enfas-stolpe bakom Icas sopcontainer utan överallt.
Men vad jag vet så diskuteras detta inte ens. Det verkar inte finnas något som helst intresse hos varken laddoperatörerna eller politiken att laddning ska bli enklare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Fast nu är ni ju bara negativa. Nej de ökar i omfattande Hastighetfth skrev:Verkligen inte, man är ju lite i en bubbla som Tesla-ägare, men utanför SuC har det ju faktiskt inte blivit varken enklare eller billigare under mina tre år som elbilist.mati skrev:Inget bra betyg.
Att de andra biltillverkarna inte prioriterar detta och ser till att skapa en riktig konkurrent till SuC visar iaf för mig att det fortfarande bara finns ett märke som är seriöst när det kommer till elbilar.
/fth
https://www.elbilsstatistik.se/laddinfrastatistik
Sen finns det såklart regionala skillnader. Jag bor i södra Sverige och oavsett riktning jag kör finns det en snabbladdare (om man räknar in 50kw laddare) var tionde km.
Re: Vilka publika laddare är gratis?
Men det här handlar inte om att det inte finns laddare, det är ett annat problem. På vissa ställen är det riktigt dåligt, medan är det är helt okej på andra ställen.
Det här handlar om att det fortfarande råder vilda westerm kring prissättningen och betalningsmetoderna.
Det här handlar om att det fortfarande råder vilda westerm kring prissättningen och betalningsmetoderna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vilka publika laddare är gratis?
E-on har lämnar rabatt på sina laddare till sina elhandelskunder. Men det finns ju ingen roaming.
Såg också att de har enhetspris på snabbladdare på 95:- om det är en laddare där man kan betala med kort i läsare i laddaren. Nån som vet var det finns såna?
Såg också att de har enhetspris på snabbladdare på 95:- om det är en laddare där man kan betala med kort i läsare i laddaren. Nån som vet var det finns såna?