DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare

Inlägg av gellerstam »

Jerker skrev:

OK, men låt oss då enas om att det är orättvist att just de som redan har det gott ställt ska gynnas med ännu mer förmåner. Det är ju inte så att undersköterskor nånsin skulle kunna få en förmånsbil.
Men personalbil vore ju inte helt otänkbart, iaf inte i den privata vården.
Tesla Model Y
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare

Inlägg av +46 »

Jerker skrev:

OK, men låt oss då enas om att det är orättvist att just de som redan har det gott ställt ska gynnas med ännu mer förmåner. Det är ju inte så att undersköterskor nånsin skulle kunna få en förmånsbil.
Nu handlade nyheten om en en kommande skattechock för förmånsbilägare och inte ännu mer förmåner ;)
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare

Inlägg av janni »

gellerstam skrev:
Jerker skrev:

OK, men låt oss då enas om att det är orättvist att just de som redan har det gott ställt ska gynnas med ännu mer förmåner. Det är ju inte så att undersköterskor nånsin skulle kunna få en förmånsbil.
Men personalbil vore ju inte helt otänkbart, iaf inte i den privata vården.
Tror den diskussionen är bättre lämpad i något annat forum, slutar sällan bra =)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare

Inlägg av Gustafsson »

Jerker skrev:
Ska jag vara lite bitter nu?... ;)

Jag har aldrig haft ett jobb som gett mig möjligheten till att ha en förmånsbil. De jag ser som har en sån har redan ett väldigt mycket mer välbetalt jobb än jag har. Så dels har man mer betalt och dessutom får man möjlighet att ha en lyxbil relativt billigt. Så nog kan jag tycka att det inte är mer än rätt att en sån här ändring kommer till stånd.

Nog för att systemet med förmånsbilar bidrar till nybilsförsäljningen och särskilt till att så många Teslor köpts till Sverige och på så sätt på ett utmärkt sätt ökat medvetenheten om elbilar i allmänhet, men som medelinkomsttagare skulle jag ju hellre sett att man använde denna skatteintäktsförlust, som det innebär för staten, till att sänka kostnaden för vanligt folk som vill köra elbil.

Jaja, surt sa räven... Skulle jag plötsligt få ett annat jobb och få möjligheten till en förmånsbil skulle jag väl antagligen ändra åsikt... :roll:
Det där är med tjänstebil en gammal tradition i Sverige som jag aldrig förstått tanken bakom. Framförallt när det gäller elbilars införande blir det ju konstigt eftersom väldigt få privatpersoner då kan bidra till ökat elbilsanvändande.
En subvention som riktar sig också tydligt mot privata köpare vore välkommet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare

Inlägg av DSV »

Gustafsson skrev:
Jerker skrev:
Ska jag vara lite bitter nu?... ;)

Jag har aldrig haft ett jobb som gett mig möjligheten till att ha en förmånsbil. De jag ser som har en sån har redan ett väldigt mycket mer välbetalt jobb än jag har. Så dels har man mer betalt och dessutom får man möjlighet att ha en lyxbil relativt billigt. Så nog kan jag tycka att det inte är mer än rätt att en sån här ändring kommer till stånd.

Nog för att systemet med förmånsbilar bidrar till nybilsförsäljningen och särskilt till att så många Teslor köpts till Sverige och på så sätt på ett utmärkt sätt ökat medvetenheten om elbilar i allmänhet, men som medelinkomsttagare skulle jag ju hellre sett att man använde denna skatteintäktsförlust, som det innebär för staten, till att sänka kostnaden för vanligt folk som vill köra elbil.

Jaja, surt sa räven... Skulle jag plötsligt få ett annat jobb och få möjligheten till en förmånsbil skulle jag väl antagligen ändra åsikt... :roll:
Det där är med tjänstebil en gammal tradition i Sverige som jag aldrig förstått tanken bakom. Framförallt när det gäller elbilars införande blir det ju konstigt eftersom väldigt få privatpersoner då kan bidra till ökat elbilsanvändande.
En subvention som riktar sig också tydligt mot privata köpare vore välkommet.
I de flesta fall så är det ju ingen förmån att ha tjänstebil just för att beskattningen av förmånsvärdet gör kostnaden lika stor som att köpa bilen för skattade pengar. Förutom just på miljöbilar som har nedsatt förmånsvärde.
Men jag tycker också det är skevt, hade hellre sett en subvention som kunnat nyttjas av alla.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare

Inlägg av pegs »

Men, tjänste-/förmånsbilar är väl till för dom som kör mycket i tjänsten?? Kommer själv köra +200mil den här veckan. Inte fel att miljöbilar får en subvention. Känns som en befogad konstruktion.

Sedan finns det mycket kring tjänstebilar som kan diskuteras...

Sedan gärna en generell subvention till alla som väljer miljöbilar. Varför inte planka norska modellen. Den är ju uppenbarligen väldigt effektiv.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare

Inlägg av LarsL »

För dem som faktiskt kör mycket i tjänsten så skulle ju en skattefri milersättning räcka långt.

I Norge finns väl inte fenomenet förmånsbil heller?
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare

Inlägg av Schelin »

I Turkiet har de inte förmån. Bra system för att företag ska köpa extremt dyra bilar med mycke moms. Ett förslag till något parti som vill ha min röst?

S60D, AP1 och next generation. Sep 2016
Verdi

Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Jerker skrev:
Ska jag vara lite bitter nu?... ;)

Jag har aldrig haft ett jobb som gett mig möjligheten till att ha en förmånsbil. De jag ser som har en sån har redan ett väldigt mycket mer välbetalt jobb än jag har. Så dels har man mer betalt och dessutom får man möjlighet att ha en lyxbil relativt billigt. Så nog kan jag tycka att det inte är mer än rätt att en sån här ändring kommer till stånd.

Nog för att systemet med förmånsbilar bidrar till nybilsförsäljningen och särskilt till att så många Teslor köpts till Sverige och på så sätt på ett utmärkt sätt ökat medvetenheten om elbilar i allmänhet, men som medelinkomsttagare skulle jag ju hellre sett att man använde denna skatteintäktsförlust, som det innebär för staten, till att sänka kostnaden för vanligt folk som vill köra elbil.

Jaja, surt sa räven... Skulle jag plötsligt få ett annat jobb och få möjligheten till en förmånsbil skulle jag väl antagligen ändra åsikt... :roll:
Det där är med tjänstebil en gammal tradition i Sverige som jag aldrig förstått tanken bakom. Framförallt när det gäller elbilars införande blir det ju konstigt eftersom väldigt få privatpersoner då kan bidra till ökat elbilsanvändande.
En subvention som riktar sig också tydligt mot privata köpare vore välkommet.
Efter 2-3 år så säljs ju bilen ofta till en privatperson. Detta system gör det möjligt att få ut nya bilar på marknaden och få bort gamla, smutsiga och osäkra bilar då antalet privatpersoner som skulle köpa en splitter ny bil är förhållandevis litet.
Verdi

Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare

Inlägg av Verdi »

Schelin skrev:
I Turkiet har de inte förmån. Bra system för att företag ska köpa extremt dyra bilar med mycke moms. Ett förslag till något parti som vill ha min röst? Bild

S60D, AP1 och next generation. Sep 2016

Inte i Estland heller. Och säkert en massa andra länder.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
Schelin skrev:
I Turkiet har de inte förmån. Bra system för att företag ska köpa extremt dyra bilar med mycke moms. Ett förslag till något parti som vill ha min röst? Bild

S60D, AP1 och next generation. Sep 2016

Inte i Estland heller. Och säkert en massa andra länder.
Även i Estland får man skatta om man använder en företagsbil privat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare

Inlägg av joel80 »

Jag förstår inte problemet.. Det verkar inte bli överdrivet stora skillnader, och med tanke på vad han själv kommer med för slutsats så är det väl precis dit både regeringen och större delen av oss här på forumet vill?
– Det här kommer att få mycket stor påverkan på framtida val av bilar. I Stockholm och Göteborg där det finns trängselskatt blir det i praktiken bara elbilar och laddhybrider om man som förare ska ha rimliga kostnader, säger Ronny Svensson.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare

Inlägg av Feddan »

joel80 skrev:
Jag förstår inte problemet..
Jag håller med bullen att all extra administration blir jäkligt tråkigt:
bullen skrev:
Ser administrationen av uppdelningen mellan privata och tjänsterelaterade passager som ett värre problem än själva skatten.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Verdi skrev:
Schelin skrev:
I Turkiet har de inte förmån. Bra system för att företag ska köpa extremt dyra bilar med mycke moms. Ett förslag till något parti som vill ha min röst? Bild

S60D, AP1 och next generation. Sep 2016

Inte i Estland heller. Och säkert en massa andra länder.
Även i Estland får man skatta om man använder en företagsbil privat.
Från vad jag läst så har man i Estland inget förmånsvärde. Däremot har man valet mellan att antingen föra körjournal och betala för alla privata körningar baserat på sträckan, eller att företaget betalar ett schablonbelopp på 175 euro per månad, och då får man köra hur mycket man vill privat med bilen (oavsett bilens värde). Det är då alltså en avgift och ingen skatt och företaget betalar det med oskattade pengar. Dessutom är hela momsen avdragsgill på leasingen. Det är ju aningen mer förmånligt än Sveriges system, om man säger så, särskilt med lite dyrare bilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare

Inlägg av Pontus »

Bara en enkel jämförelse mellan privat och tjänstebil för en som kostar 500.000kr med restvärde 50% och förutsatt att bilen är värde exakt det efter 3 år.
Leasing/avbetalning per månad: 7950 kr inkl moms, 7050 inkl 1/2 moms och 1000kr ränta, Förmånsvärde 6591 kr/mån

Tjänstebil Privat
Företagskost:
Lön 50.000 60.000
arbetsgivarav. 17.781 18.852
leasingkost. 7.050
Totalt kost. 75.171 78.852

Privat:
Lön efter skatt 30.300 38.250
Bilkost. 7.950
Totalt efter skatt 30.300 30.300

Ops vart inga kolumner där, hur gör man?

Då är inte hänsyn tagen till andra kostnader som skatt och försäkring vilket gör att en tjänstebil blir ytterligare lite mer förmånlig men det skiljer inte jätte mycket.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar