Funderingar kring AP-inlärning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Funderingar kring AP-inlärning

Inlägg av tias »

Har nedan frågor angående AP:s inlärning:

1) Lär sig varje individuell bil någonting från sina "egna" körningar? Eller laddas detta endast upp centralt för att bli en del av fleet-learning?
2) Utvecklas bilarna med fleet-learning kontinuerligt, dvs mellan mjukvaruuppdateringarna, eller paketeras upparbetad fleet-learning i lämplig mjukvaruuppdatering.
Senast redigerad av tias, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Funderingar kring AP-inlärning

Inlägg av vigge50 »

tias skrev:
Har nedan frågor angående AP:s inlärning:

1) Lär sig varje individuell bil någonting från sina "egna" körningar? Eller laddas detta endast upp centralt för att bli en del av fleet-learning?
2) Utvecklas bilarna med fleet-learning kontinuerligt, dvs mellan mjukvaruuppdateringarna, eller packeteras upparbetad fleet-learning i lämplig mjukvaruuppdatering.
1) vet ej
2) Bilarna skickar och tar emot data för AP varje natt vilket en del i USA märkte när Tesla började med AP1, de märkte skillnad på dag 1 och dag 3 i princip.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Funderingar kring AP-inlärning

Inlägg av Bjelke »

Skulle vara intressant att höra vad Tesla skulle svara på det här...
Det finns en hel del "gissningar" kring det här men jag vet inte om det finns några hyffsat säkra "fakta" kring det.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Funderingar kring AP-inlärning

Inlägg av mati »

Jag tror inte att varje bil lär sig nånting individuellt. Det hade man märkt i så fall. Men bilarna gör ju samma misstag om och om igen på samma ställe. Hade de lärt sig nåt så borde det ha blivit bättre med tiden. Jag tror inte heller att AP2 förbättras mellan uppdateringarna. Det hade man väl också märkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar