Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Moderator: Redaktion
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Nej precis, och den utlovade prestandan fick ju inte heller P90DL förrän med V3 batteri. Lite osnyggt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Oavsett utlovade prestanda är Ludicrous avsevärt snabbare i omkörningshastigheter än Insane. Och 0-100 är 10% snabbare men exakta tiderna är ganska ointressanta tycker jag. Jag menar om P85DL gör 0-100 på 3,0 eller 3,1 lixom wth?
Dessutom tappar Insane snabbt effekt vid lägre SOC, medan Ludicrous ger mycket mer effekt vid låga SOC.
Totalt sett är Ludicrous klart bättre i alla avseenden än Insane.
Dessutom tappar Insane snabbt effekt vid lägre SOC, medan Ludicrous ger mycket mer effekt vid låga SOC.
Totalt sett är Ludicrous klart bättre i alla avseenden än Insane.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Nej, en tiondel sämre är så klart inget att gnälla om.
Utan tvekan är Ludicrous klart bättre. Just att Insane kräver 100% charge för att ge ok effekt är faktiskt det som är största nackdelen tycker jag. Redan från 90% charge är ca 10% effekt borta. Det känns som en mjukvarustrypning, eller något som är fel.
Enligt denna artikel så verkar ju Tesla också har justerat ner prestandan för Insane-bilar.
http://blog.caranddriver.com/killed-wat ... iles-suit/
Utan tvekan är Ludicrous klart bättre. Just att Insane kräver 100% charge för att ge ok effekt är faktiskt det som är största nackdelen tycker jag. Redan från 90% charge är ca 10% effekt borta. Det känns som en mjukvarustrypning, eller något som är fel.
Enligt denna artikel så verkar ju Tesla också har justerat ner prestandan för Insane-bilar.
http://blog.caranddriver.com/killed-wat ... iles-suit/
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Ja fast effekten ska vara återställd efter senaste uppdateringen som jag fattar det? Efter en stämning-uppgörelse m Tesla
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Det var inte 3.0 vs 3.1 som fick mig att avboka min L-uppgradering utan 11.4 vs 10.9 - där saknas det MYCKET pulver..Niclas skrev:Oavsett utlovade prestanda är Ludicrous avsevärt snabbare i omkörningshastigheter än Insane. Och 0-100 är 10% snabbare men exakta tiderna är ganska ointressanta tycker jag. Jag menar om P85DL gör 0-100 på 3,0 eller 3,1 lixom wth?
Dessutom tappar Insane snabbt effekt vid lägre SOC, medan Ludicrous ger mycket mer effekt vid låga SOC.
Totalt sett är Ludicrous klart bättre i alla avseenden än Insane.
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Ja men med bara Insane saknas det ju ännu mer pulver;-))
L uppgraderingen för P85D kostade väl 50k?
Mycket dyrare för 90 o 100
L uppgraderingen för P85D kostade väl 50k?
Mycket dyrare för 90 o 100
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Att trimma 11.6 till 11.4 kändes inte prisvärt för 50k.Niclas skrev:Ja men med bara Insane saknas det ju ännu mer pulver;-))
L uppgraderingen för P85D kostade väl 50k?
Mycket dyrare för 90 o 100
Jag la mina pengar på att byta porscharna mot en ferrari istället. Den är ludicrous hela vägen till 300km/h med enbart 570hk jämfört med "701".
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Nu verkar det äntligen vara dags. Tesla slingrar sig dock på frågan om det blir en riktig P100DL. Jag vill ju inte upptäcka efter att det blev en 100+ eller liknande. Någon som vet hur det varit i USA där de gjort uppgraderingarna länge?
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Intressnt har du fått info från SC om detta?Beigler skrev:Nu verkar det äntligen vara dags. Tesla slingrar sig dock på frågan om det blir en riktig P100DL. Jag vill ju inte upptäcka efter att det blev en 100+ eller liknande. Någon som vet hur det varit i USA där de gjort uppgraderingarna länge?
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Jag har jagat (hotat med stämning) ganska mycket så jag tror jag piloter lite....
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Vilken P90D modell har du?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
X P90DL nov 16’jpetters skrev:Vilken P90D modell har du?
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Då har jag försökt haka på spåret att uppgradera min P90D till P100DL istället (något som jag redan vid leverans flaggade för att jag ville göra) men det är naturligtvis omöjligt.
Har fått info om att det hade gått ifall jag hade uppgraderat till P90DL men det råkade dom visst ta bort.
Uppenbarligen betyder löften inget hos Tesla så avbokade min M3 reservation nu - jag är visst lite bitter tror jag
Nån som vet hur det går med Porsches Mission E? haha
Har fått info om att det hade gått ifall jag hade uppgraderat till P90DL men det råkade dom visst ta bort.
Uppenbarligen betyder löften inget hos Tesla så avbokade min M3 reservation nu - jag är visst lite bitter tror jag
Nån som vet hur det går med Porsches Mission E? haha
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Hej!
Om man köper en bil för 1.5 miljon eller vad en P90D kostar och man väljer att inte köpa till uppgraderingen direkt.
Vid köptillfället fanns denna möjlighet. Hur f-n kan Tesla bara ändra villkoren. Riktigt riktigt dåligt!
Då kan man ju undra vilka andra options dom ändrar villkoren för.
Många väntar på att AP2 ska börja fungera bra. Tesla kommer kanske på att det blev inte så bra, så dom skiter i det.
Så ni som betalat för det skyll er själva, och ni som inte köpt det från början glöm det, ni får inte uppdatera.
Ny policy!
Jag går själv i tankarna att uppdatera till en nyare Tesla, men man bli orolig när dom gör sådana här saker.
Om man köper en bil för 1.5 miljon eller vad en P90D kostar och man väljer att inte köpa till uppgraderingen direkt.
Vid köptillfället fanns denna möjlighet. Hur f-n kan Tesla bara ändra villkoren. Riktigt riktigt dåligt!
Då kan man ju undra vilka andra options dom ändrar villkoren för.
Många väntar på att AP2 ska börja fungera bra. Tesla kommer kanske på att det blev inte så bra, så dom skiter i det.
Så ni som betalat för det skyll er själva, och ni som inte köpt det från början glöm det, ni får inte uppdatera.
Ny policy!
Jag går själv i tankarna att uppdatera till en nyare Tesla, men man bli orolig när dom gör sådana här saker.
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
AP2 fungerar klockrentFredrikF1 skrev:Hej!
Om man köper en bil för 1.5 miljon eller vad en P90D kostar och man väljer att inte köpa till uppgraderingen direkt.
Vid köptillfället fanns denna möjlighet. Hur f-n kan Tesla bara ändra villkoren. Riktigt riktigt dåligt!
Då kan man ju undra vilka andra options dom ändrar villkoren för.
Många väntar på att AP2 ska börja fungera bra. Tesla kommer kanske på att det blev inte så bra, så dom skiter i det.
Så ni som betalat för det skyll er själva, och ni som inte köpt det från början glöm det, ni får inte uppdatera.
Ny policy!
Jag går själv i tankarna att uppdatera till en nyare Tesla, men man bli orolig när dom gör sådana här saker.
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Jag har själv en Model X P90D dvs utan Ludicrous. All information som jag sett om uppgradering av batteripacken och bilen till P100DL var under förutsättning att man hade köpt till Ludicrous. Eftersom jag inte hade gjort det så var det inte aktuellt. Sedan är frågan om det skulle vara speciellt prisvärt att få dryga 10 kWh till samt Ludicrous för dryga 300 000 kr (109 000:- för Ludicrous och ytterligare ca 200 000:- för uppgraderingen) särskilt med tanke på att man inte ville betala för Ludicrous från första början.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Upplever samma som Svensson, när jag beställde min P90D utan L meddelade Tesla att jag hade möjlighet att uppgradera till P90DL för att senare kunna daska dit några nya siffror bak framöver.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Min 85 ska också vara uppgraderingsbar... priset fanns i shoppen för två år sedan. Undrar vad ett 100-batteri kostar?
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Samma löfte fick jag när jag köpte min P90D. Men sedan i höstas gick det inte längre att uppdatera P90D med Ludicrous. P85D gick fortsatt bra.Johnalm skrev:Upplever samma som Svensson, när jag beställde min P90D utan L meddelade Tesla att jag hade möjlighet att uppgradera till P90DL för att senare kunna daska dit några nya siffror bak framöver.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Man hade väl ett år på sig eller något sådant att lägga beställning. Tror det var mycket kortare tid först men förlängdes sedan. Själv valde jag bort Ludicrous i Design Studion och var inte intresserad att uppgradera senare även ifall jag då visste att jag inte kunde uppgradera till 100 kWh batteripack som jag ville ha. Att betala drygt 300 000 kr för 10 kWh extra batteripack kändes dock inte särskilt prisvärt som sagt var, inte ens drygt 200 000:- var intressant som jag kanske hade kunnat komma undan med eftersom jag inte hade hunnit få bilen när nyheten kom ut.jpetters skrev:Samma löfte fick jag när jag köpte min P90D. Men sedan i höstas gick det inte längre att uppdatera P90D med Ludicrous. P85D gick fortsatt bra.Johnalm skrev:Upplever samma som Svensson, när jag beställde min P90D utan L meddelade Tesla att jag hade möjlighet att uppgradera till P90DL för att senare kunna daska dit några nya siffror bak framöver.
Här är i alla fall orginalposten från Tesla igen:
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/new-te ... edirect=no
Jag misstänker det är ekonomiskt fördelaktigt att sälja sin P90D för att köpa en begagnad P100DL. Kan inte tänka mig att prisskillnaden mellan dessa är mer 300 000:-.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Lite bakgrund; jag beställde först uppgradering till Ludicrous i början på feb-17, dryga 5 månader efter leverans - lagom att installera till våren var mitt resonemang. Fick tid bekräftad osv. 2-3 dagar innan den skulle in så ringde dom och sa att det inte går att göra längre....
Fick aldrig någon klarhet i varför den gången men eftersom jag också anmält intresse på uppgradering till P100DL så ville jag kolla nu igen när åtminstonde det uppenbarligen utförs i Sverige.
Vill helst inte byta bil till en beggad P100DL heller då denna är i löjligt bra skick (Xpel, Opticoat mm).
Fick aldrig någon klarhet i varför den gången men eftersom jag också anmält intresse på uppgradering till P100DL så ville jag kolla nu igen när åtminstonde det uppenbarligen utförs i Sverige.
Vill helst inte byta bil till en beggad P100DL heller då denna är i löjligt bra skick (Xpel, Opticoat mm).
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)