Jag fick min MX i september och då var beskedet att uppgraderingen kommer att kunna göras under Q1. Ja den har vi ju hört förut...dstr skrev:När P85D -> P85DL uppgraderingen presenterades så lät det som den fanns tillgänglig rätt snart. Det tog väl ca 10 månader innan första bilen uppgraderades i Sverige? Hur länge har du väntat?mahulkp skrev:Nej ingen info är släppt om detta ännu. Jag står på kö och enligt SC är senaste info att det ska komma mer info under Q2. Verkar som detta erbjudande kommer att förhalas tills det är bortglömt...
Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Moderator: Redaktion
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
mahulkp skrev:Jag fick min MX i september och då var beskedet att uppgraderingen kommer att kunna göras under Q1. Ja den har vi ju hört förut...
Sa dom vilket år?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Har kollat om man kan uppgradera nu, och fick svar att det enbart var en kort period för de som hade beställt och ännu inte fått leverans när 100 batteriet hade lanserats.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
10 månader var för att "byta en säkring" som ändå inte gav utlovad prestanda...
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Jag var på min DS om detta förra veckan. Enligt honom har de inte börjat byta ens i USA ännu. Känns som något Elon slängde ur sig utan att ha på fötterna för att det skulle vara praktiskt genomförbart. Varför skulle de annars vänta. Ju längre de väntar ju mindre värde får ju våra gamla batterier.
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Hej,
Bumpar denna tråd.
Jag misstänker att de som tidigare spekulerats i tänker tysta ihjäl detta löfte. Men då vet de inte vem de har att göra med.
Jag tänker gå på Tesla med ett krav om att de skall verkställa uppgraderingen. Kan de inte göra det kommer jag kräva byte av hela bilen till en p100d för den kostnad jag skulle haft om jag avbeställt då och beställt en ny.
Två frågor:
Någon som vill vara med och ställa samma krav?
Jag vet att vissa av er är grymma på att spara info. Har någon kvar info om vad Teslas första pris för p100d var direkt när den lanserades? Jag har för mig att det var aningens högre än 10'$ mer än vad de sålde p90d för.
Tack för hjälpen!
Bumpar denna tråd.
Jag misstänker att de som tidigare spekulerats i tänker tysta ihjäl detta löfte. Men då vet de inte vem de har att göra med.
Jag tänker gå på Tesla med ett krav om att de skall verkställa uppgraderingen. Kan de inte göra det kommer jag kräva byte av hela bilen till en p100d för den kostnad jag skulle haft om jag avbeställt då och beställt en ny.
Två frågor:
Någon som vill vara med och ställa samma krav?
Jag vet att vissa av er är grymma på att spara info. Har någon kvar info om vad Teslas första pris för p100d var direkt när den lanserades? Jag har för mig att det var aningens högre än 10'$ mer än vad de sålde p90d för.
Tack för hjälpen!
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Här har du svenska priserna vid lansering av P100D. Du ser där även vad P90D kostade vid samma tidpunkt
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... is-sverige
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... is-sverige
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Det står i en av artiklarna att de som inte fått bilen levererad när P100D lanserades kunde uppgradera för 10.000 dollar och som fått bilen levererad kunde uppgradera för 20.000 dollar. Har dock inte läst om någon som gjort det.Beigler skrev:Hej,
Bumpar denna tråd.
Jag misstänker att de som tidigare spekulerats i tänker tysta ihjäl detta löfte. Men då vet de inte vem de har att göra med.
Jag tänker gå på Tesla med ett krav om att de skall verkställa uppgraderingen. Kan de inte göra det kommer jag kräva byte av hela bilen till en p100d för den kostnad jag skulle haft om jag avbeställt då och beställt en ny.
Två frågor:
Någon som vill vara med och ställa samma krav?
Jag vet att vissa av er är grymma på att spara info. Har någon kvar info om vad Teslas första pris för p100d var direkt när den lanserades? Jag har för mig att det var aningens högre än 10'$ mer än vad de sålde p90d för.
Tack för hjälpen!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Fick min MSP90D (icke DL, hade kollat vid beställning att det skulle gå att uppgradera den till DL senare) i augusti -16, aldeles efter P100DL lanserats.
Pratade med DS om att jag ville uppgradera till P100DL utan någon större respons (han visste ju inte så mycket heller!), funderade lite på att hoppas av och beställa en P100 direkt men eftersom det ju skulle gå att uppgradera lite senare så tog jag emot bilen och ställde mig i kö på uppgradering mejlledes iaf.
Inget hände såklart så jag tittade på att byta bilen till en ny P100DL (avstod då det skulle bli en stor kontantinsats på nytt, inbytespriset var inte det bästa tyvärr) och återgick därmed till gamla planen att uppgradera till P90DL iaf - så bokade in en tid i våras.
Ett par dagar innan bilen skulle in på uppgraderingen ringde dom och sa att den inte kan uppgraderas längre.
Har tjatat en massa med dem och det är verkligen stört omöjligt att få detta gjort, extremt irriterande eftersom jag både blivit lovad det vid beställning (har det skriftligt också) och det enbart handlar om ett policybesult.
Nu iom att sommaren passerat och jag närmar mig halvtid på leasingen börjar jag känna att bilen är för gammal att uppgradera men visst är jag lite sugen att vara med och bråka:/
Pratade med DS om att jag ville uppgradera till P100DL utan någon större respons (han visste ju inte så mycket heller!), funderade lite på att hoppas av och beställa en P100 direkt men eftersom det ju skulle gå att uppgradera lite senare så tog jag emot bilen och ställde mig i kö på uppgradering mejlledes iaf.
Inget hände såklart så jag tittade på att byta bilen till en ny P100DL (avstod då det skulle bli en stor kontantinsats på nytt, inbytespriset var inte det bästa tyvärr) och återgick därmed till gamla planen att uppgradera till P90DL iaf - så bokade in en tid i våras.
Ett par dagar innan bilen skulle in på uppgraderingen ringde dom och sa att den inte kan uppgraderas längre.
Har tjatat en massa med dem och det är verkligen stört omöjligt att få detta gjort, extremt irriterande eftersom jag både blivit lovad det vid beställning (har det skriftligt också) och det enbart handlar om ett policybesult.
Nu iom att sommaren passerat och jag närmar mig halvtid på leasingen börjar jag känna att bilen är för gammal att uppgradera men visst är jag lite sugen att vara med och bråka:/
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Bra, då är vi åtminstone två! jag tror inte de tekniskt kan uppgradera. Då är en ny bil enda alternativet.
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Det var väl enbart från P90DL som det gick att uppgradera till P100DL, inte från P90D. Har inte koll på hur det var med eftermontering av Ludicrous till P90D, inte varit intresserad av det. Det kostade 109 tkr att lägga till vid nybeställning och om det skulle kosta ytterligare $20 000 ($10 000 om leverans inte skett) för 10 kWh så skulle P90D -> P100DL gå på mer än 300 tkr.
http://insideevs.com/tesla-launches-mod ... l-x-p100d/
Sedan uppfattade jag det som att man var tvungen att anmäla sitt intresse för uppgraderingen inom en viss tid men hittar inget på det nu.
http://insideevs.com/tesla-launches-mod ... l-x-p100d/
Sedan uppfattade jag det som att man var tvungen att anmäla sitt intresse för uppgraderingen inom en viss tid men hittar inget på det nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Jag fick i stort sett samma "löften" när jag köpte min P90D. När jag en stund efter köpet ville uppgradera till "L" hade de slutat erbjuda/göra det, dvs de kunde inte leverera det som säljaren "lovat". Jag tog upp frågan för ett par veckor sedan, i samband med electrek artikeln, och då påstod de att P85D fortfarande (!) kunde uppgraderas med "L", men inte P90D.cnyb skrev:Fick min MSP90D (icke DL, hade kollat vid beställning att det skulle gå att uppgradera den till DL senare) i augusti -16, aldeles efter P100DL lanserats.
Pratade med DS om att jag ville uppgradera till P100DL utan någon större respons (han visste ju inte så mycket heller!), funderade lite på att hoppas av och beställa en P100 direkt men eftersom det ju skulle gå att uppgradera lite senare så tog jag emot bilen och ställde mig i kö på uppgradering mejlledes iaf.
Inget hände såklart så jag tittade på att byta bilen till en ny P100DL (avstod då det skulle bli en stor kontantinsats på nytt, inbytespriset var inte det bästa tyvärr) och återgick därmed till gamla planen att uppgradera till P90DL iaf - så bokade in en tid i våras.
Ett par dagar innan bilen skulle in på uppgraderingen ringde dom och sa att den inte kan uppgraderas längre.
Har tjatat en massa med dem och det är verkligen stört omöjligt att få detta gjort, extremt irriterande eftersom jag både blivit lovad det vid beställning (har det skriftligt också) och det enbart handlar om ett policybesult.
Nu iom att sommaren passerat och jag närmar mig halvtid på leasingen börjar jag känna att bilen är för gammal att uppgradera men visst är jag lite sugen att vara med och bråka:/
Jag misstänker att orsaken är att P90D med "L" inte lever upp till den prestanda som utlovats, i alla fall för de tidigare levererade bilarna med s.k. V1 batterier, och inte heller verkar klara av det höga effektuttaget på lite sikt. Hållbarheten verkar gälla alla versioner av batteriet. Detta har diskuterats i en del lååånga trådar på TMC. Ett exempel nedan. Har man ett V1 batteri är jag mycket tveksam till att "L" är värt kostnaden, för V2 och V3 kan det vara det.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 92/page-37
https://electrek.co/2017/08/28/tesla-un ... omplaints/
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Förlåt otydligheten. Jag har hela tiden haft även L och satte genast upp mig på den omtalade listan.
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Exakt men eftersom jag(mfl) var lovad eftermontering av DL så borde det inte vara något bekymmer. Fick en (lite osäker) prisuppgift på 106k för eftermonteringen av DL när jag bokade in det (har ett v3 batteri i bilen så hade nog gått fint med det).
Svenssons skrev:Det var väl enbart från P90DL som det gick att uppgradera till P100DL, inte från P90D. Har inte koll på hur det var med eftermontering av Ludicrous till P90D, inte varit intresserad av det. Det kostade 109 tkr att lägga till vid nybeställning och om det skulle kosta ytterligare $20 000 ($10 000 om leverans inte skett) för 10 kWh så skulle P90D -> P100DL gå på mer än 300 tkr.
http://insideevs.com/tesla-launches-mod ... l-x-p100d/
Sedan uppfattade jag det som att man var tvungen att anmäla sitt intresse för uppgraderingen inom en viss tid men hittar inget på det nu.
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Precis så tyckte jag med. Men sen när jag ville ha det gjort, så hade de "slutat", men tydligen inte för P85D.
Jag skickade in en Executive escalattion på MyTesla, men inte hört ett knyst såklart.
Jag skickade in en Executive escalattion på MyTesla, men inte hört ett knyst såklart.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Själv hade jag gärna tagit Ludicrous-uppgraderingen till min P85D... om den funnits öht.
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Välkommna till klubben för bittra medelålders män som vill åka fort!
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Vad menar du? Att P85DL är Ludicrous-light jämfört mer P90DL V3 eller P100D?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
"Ludicrous" skulle göra 0-100 på 3.0 och 402m på 10.9.jpetters skrev:Vad menar du? Att P85DL är Ludicrous-light jämfört mer P90DL V3 eller P100D?
Facit för P85DL blev 3.1 och 11.4. Efter det ändrade Tesla hemsidan så att det framgår att man inte får samma prestanda.
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Nej precis, och den utlovade prestandan fick ju inte heller P90DL förrän med V3 batteri. Lite osnyggt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Oavsett utlovade prestanda är Ludicrous avsevärt snabbare i omkörningshastigheter än Insane. Och 0-100 är 10% snabbare men exakta tiderna är ganska ointressanta tycker jag. Jag menar om P85DL gör 0-100 på 3,0 eller 3,1 lixom wth?
Dessutom tappar Insane snabbt effekt vid lägre SOC, medan Ludicrous ger mycket mer effekt vid låga SOC.
Totalt sett är Ludicrous klart bättre i alla avseenden än Insane.
Dessutom tappar Insane snabbt effekt vid lägre SOC, medan Ludicrous ger mycket mer effekt vid låga SOC.
Totalt sett är Ludicrous klart bättre i alla avseenden än Insane.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Nej, en tiondel sämre är så klart inget att gnälla om.
Utan tvekan är Ludicrous klart bättre. Just att Insane kräver 100% charge för att ge ok effekt är faktiskt det som är största nackdelen tycker jag. Redan från 90% charge är ca 10% effekt borta. Det känns som en mjukvarustrypning, eller något som är fel.
Enligt denna artikel så verkar ju Tesla också har justerat ner prestandan för Insane-bilar.
http://blog.caranddriver.com/killed-wat ... iles-suit/
Utan tvekan är Ludicrous klart bättre. Just att Insane kräver 100% charge för att ge ok effekt är faktiskt det som är största nackdelen tycker jag. Redan från 90% charge är ca 10% effekt borta. Det känns som en mjukvarustrypning, eller något som är fel.
Enligt denna artikel så verkar ju Tesla också har justerat ner prestandan för Insane-bilar.
http://blog.caranddriver.com/killed-wat ... iles-suit/
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Ja fast effekten ska vara återställd efter senaste uppdateringen som jag fattar det? Efter en stämning-uppgörelse m Tesla
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna
Det var inte 3.0 vs 3.1 som fick mig att avboka min L-uppgradering utan 11.4 vs 10.9 - där saknas det MYCKET pulver..Niclas skrev:Oavsett utlovade prestanda är Ludicrous avsevärt snabbare i omkörningshastigheter än Insane. Och 0-100 är 10% snabbare men exakta tiderna är ganska ointressanta tycker jag. Jag menar om P85DL gör 0-100 på 3,0 eller 3,1 lixom wth?
Dessutom tappar Insane snabbt effekt vid lägre SOC, medan Ludicrous ger mycket mer effekt vid låga SOC.
Totalt sett är Ludicrous klart bättre i alla avseenden än Insane.