Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av mahulkp »

dstr skrev:
mahulkp skrev:
Nej ingen info är släppt om detta ännu. Jag står på kö och enligt SC är senaste info att det ska komma mer info under Q2. Verkar som detta erbjudande kommer att förhalas tills det är bortglömt...
När P85D -> P85DL uppgraderingen presenterades så lät det som den fanns tillgänglig rätt snart. Det tog väl ca 10 månader innan första bilen uppgraderades i Sverige? Hur länge har du väntat?
Jag fick min MX i september och då var beskedet att uppgraderingen kommer att kunna göras under Q1. Ja den har vi ju hört förut...
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av Surfaren »

mahulkp skrev:
Jag fick min MX i september och då var beskedet att uppgraderingen kommer att kunna göras under Q1. Ja den har vi ju hört förut...

Sa dom vilket år? Bild
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av Tars »

Har kollat om man kan uppgradera nu, och fick svar att det enbart var en kort period för de som hade beställt och ännu inte fått leverans när 100 batteriet hade lanserats.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4334
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av dstr »

10 månader var för att "byta en säkring" som ändå inte gav utlovad prestanda...
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av Beigler »

Jag var på min DS om detta förra veckan. Enligt honom har de inte börjat byta ens i USA ännu. Känns som något Elon slängde ur sig utan att ha på fötterna för att det skulle vara praktiskt genomförbart. Varför skulle de annars vänta. Ju längre de väntar ju mindre värde får ju våra gamla batterier.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av Beigler »

Hej,
Bumpar denna tråd.

Jag misstänker att de som tidigare spekulerats i tänker tysta ihjäl detta löfte. Men då vet de inte vem de har att göra med.

Jag tänker gå på Tesla med ett krav om att de skall verkställa uppgraderingen. Kan de inte göra det kommer jag kräva byte av hela bilen till en p100d för den kostnad jag skulle haft om jag avbeställt då och beställt en ny.

Två frågor:
Någon som vill vara med och ställa samma krav?

Jag vet att vissa av er är grymma på att spara info. Har någon kvar info om vad Teslas första pris för p100d var direkt när den lanserades? Jag har för mig att det var aningens högre än 10'$ mer än vad de sålde p90d för.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av helix »

Här har du svenska priserna vid lansering av P100D. Du ser där även vad P90D kostade vid samma tidpunkt
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... is-sverige
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av Beigler »

Grymt, tack!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8549
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av Pontus »

Beigler skrev:
Hej,
Bumpar denna tråd.

Jag misstänker att de som tidigare spekulerats i tänker tysta ihjäl detta löfte. Men då vet de inte vem de har att göra med.

Jag tänker gå på Tesla med ett krav om att de skall verkställa uppgraderingen. Kan de inte göra det kommer jag kräva byte av hela bilen till en p100d för den kostnad jag skulle haft om jag avbeställt då och beställt en ny.

Två frågor:
Någon som vill vara med och ställa samma krav?

Jag vet att vissa av er är grymma på att spara info. Har någon kvar info om vad Teslas första pris för p100d var direkt när den lanserades? Jag har för mig att det var aningens högre än 10'$ mer än vad de sålde p90d för.

Tack för hjälpen!
Det står i en av artiklarna att de som inte fått bilen levererad när P100D lanserades kunde uppgradera för 10.000 dollar och som fått bilen levererad kunde uppgradera för 20.000 dollar. Har dock inte läst om någon som gjort det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av cnyb »

Fick min MSP90D (icke DL, hade kollat vid beställning att det skulle gå att uppgradera den till DL senare) i augusti -16, aldeles efter P100DL lanserats.
Pratade med DS om att jag ville uppgradera till P100DL utan någon större respons (han visste ju inte så mycket heller!), funderade lite på att hoppas av och beställa en P100 direkt men eftersom det ju skulle gå att uppgradera lite senare så tog jag emot bilen och ställde mig i kö på uppgradering mejlledes iaf.

Inget hände såklart så jag tittade på att byta bilen till en ny P100DL (avstod då det skulle bli en stor kontantinsats på nytt, inbytespriset var inte det bästa tyvärr) och återgick därmed till gamla planen att uppgradera till P90DL iaf - så bokade in en tid i våras.
Ett par dagar innan bilen skulle in på uppgraderingen ringde dom och sa att den inte kan uppgraderas längre.

Har tjatat en massa med dem och det är verkligen stört omöjligt att få detta gjort, extremt irriterande eftersom jag både blivit lovad det vid beställning (har det skriftligt också) och det enbart handlar om ett policybesult.

Nu iom att sommaren passerat och jag närmar mig halvtid på leasingen börjar jag känna att bilen är för gammal att uppgradera men visst är jag lite sugen att vara med och bråka:/

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av Beigler »

Bra, då är vi åtminstone två! :-) jag tror inte de tekniskt kan uppgradera. Då är en ny bil enda alternativet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av Svenssons »

Det var väl enbart från P90DL som det gick att uppgradera till P100DL, inte från P90D. Har inte koll på hur det var med eftermontering av Ludicrous till P90D, inte varit intresserad av det. Det kostade 109 tkr att lägga till vid nybeställning och om det skulle kosta ytterligare $20 000 ($10 000 om leverans inte skett) för 10 kWh så skulle P90D -> P100DL gå på mer än 300 tkr.

http://insideevs.com/tesla-launches-mod ... l-x-p100d/

Sedan uppfattade jag det som att man var tvungen att anmäla sitt intresse för uppgraderingen inom en viss tid men hittar inget på det nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av jpetters »

cnyb skrev:
Fick min MSP90D (icke DL, hade kollat vid beställning att det skulle gå att uppgradera den till DL senare) i augusti -16, aldeles efter P100DL lanserats.
Pratade med DS om att jag ville uppgradera till P100DL utan någon större respons (han visste ju inte så mycket heller!), funderade lite på att hoppas av och beställa en P100 direkt men eftersom det ju skulle gå att uppgradera lite senare så tog jag emot bilen och ställde mig i kö på uppgradering mejlledes iaf.

Inget hände såklart så jag tittade på att byta bilen till en ny P100DL (avstod då det skulle bli en stor kontantinsats på nytt, inbytespriset var inte det bästa tyvärr) och återgick därmed till gamla planen att uppgradera till P90DL iaf - så bokade in en tid i våras.
Ett par dagar innan bilen skulle in på uppgraderingen ringde dom och sa att den inte kan uppgraderas längre.

Har tjatat en massa med dem och det är verkligen stört omöjligt att få detta gjort, extremt irriterande eftersom jag både blivit lovad det vid beställning (har det skriftligt också) och det enbart handlar om ett policybesult.

Nu iom att sommaren passerat och jag närmar mig halvtid på leasingen börjar jag känna att bilen är för gammal att uppgradera men visst är jag lite sugen att vara med och bråka:/
Jag fick i stort sett samma "löften" när jag köpte min P90D. När jag en stund efter köpet ville uppgradera till "L" hade de slutat erbjuda/göra det, dvs de kunde inte leverera det som säljaren "lovat". Jag tog upp frågan för ett par veckor sedan, i samband med electrek artikeln, och då påstod de att P85D fortfarande (!) kunde uppgraderas med "L", men inte P90D.

Jag misstänker att orsaken är att P90D med "L" inte lever upp till den prestanda som utlovats, i alla fall för de tidigare levererade bilarna med s.k. V1 batterier, och inte heller verkar klara av det höga effektuttaget på lite sikt. Hållbarheten verkar gälla alla versioner av batteriet. Detta har diskuterats i en del lååånga trådar på TMC. Ett exempel nedan. Har man ett V1 batteri är jag mycket tveksam till att "L" är värt kostnaden, för V2 och V3 kan det vara det.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 92/page-37
https://electrek.co/2017/08/28/tesla-un ... omplaints/
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av Beigler »

Förlåt otydligheten. Jag har hela tiden haft även L och satte genast upp mig på den omtalade listan.
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av cnyb »

Exakt men eftersom jag(mfl) var lovad eftermontering av DL så borde det inte vara något bekymmer. Fick en (lite osäker) prisuppgift på 106k för eftermonteringen av DL när jag bokade in det (har ett v3 batteri i bilen så hade nog gått fint med det).
Svenssons skrev:
Det var väl enbart från P90DL som det gick att uppgradera till P100DL, inte från P90D. Har inte koll på hur det var med eftermontering av Ludicrous till P90D, inte varit intresserad av det. Det kostade 109 tkr att lägga till vid nybeställning och om det skulle kosta ytterligare $20 000 ($10 000 om leverans inte skett) för 10 kWh så skulle P90D -> P100DL gå på mer än 300 tkr.

http://insideevs.com/tesla-launches-mod ... l-x-p100d/

Sedan uppfattade jag det som att man var tvungen att anmäla sitt intresse för uppgraderingen inom en viss tid men hittar inget på det nu.

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av jpetters »

Precis så tyckte jag med. Men sen när jag ville ha det gjort, så hade de "slutat", men tydligen inte för P85D.
Jag skickade in en Executive escalattion på MyTesla, men inte hört ett knyst såklart.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4334
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av dstr »

Själv hade jag gärna tagit Ludicrous-uppgraderingen till min P85D... om den funnits öht.
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av cnyb »

Välkommna till klubben för bittra medelålders män som vill åka fort! :D

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av jpetters »

Vad menar du? Att P85DL är Ludicrous-light jämfört mer P90DL V3 eller P100D?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4334
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av dstr »

jpetters skrev:
Vad menar du? Att P85DL är Ludicrous-light jämfört mer P90DL V3 eller P100D?
"Ludicrous" skulle göra 0-100 på 3.0 och 402m på 10.9.

Facit för P85DL blev 3.1 och 11.4. Efter det ändrade Tesla hemsidan så att det framgår att man inte får samma prestanda.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av jpetters »

Nej precis, och den utlovade prestandan fick ju inte heller P90DL förrän med V3 batteri. Lite osnyggt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av Niclas »

Oavsett utlovade prestanda är Ludicrous avsevärt snabbare i omkörningshastigheter än Insane. Och 0-100 är 10% snabbare men exakta tiderna är ganska ointressanta tycker jag. Jag menar om P85DL gör 0-100 på 3,0 eller 3,1 lixom wth?

Dessutom tappar Insane snabbt effekt vid lägre SOC, medan Ludicrous ger mycket mer effekt vid låga SOC.

Totalt sett är Ludicrous klart bättre i alla avseenden än Insane.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av jpetters »

Nej, en tiondel sämre är så klart inget att gnälla om.

Utan tvekan är Ludicrous klart bättre. Just att Insane kräver 100% charge för att ge ok effekt är faktiskt det som är största nackdelen tycker jag. Redan från 90% charge är ca 10% effekt borta. Det känns som en mjukvarustrypning, eller något som är fel.

Enligt denna artikel så verkar ju Tesla också har justerat ner prestandan för Insane-bilar.
http://blog.caranddriver.com/killed-wat ... iles-suit/
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av Niclas »

Ja fast effekten ska vara återställd efter senaste uppdateringen som jag fattar det? Efter en stämning-uppgörelse m Tesla
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4334
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Uppgradering av batteri från 90 till 100 på P-modellerna

Inlägg av dstr »

Niclas skrev:
Oavsett utlovade prestanda är Ludicrous avsevärt snabbare i omkörningshastigheter än Insane. Och 0-100 är 10% snabbare men exakta tiderna är ganska ointressanta tycker jag. Jag menar om P85DL gör 0-100 på 3,0 eller 3,1 lixom wth?

Dessutom tappar Insane snabbt effekt vid lägre SOC, medan Ludicrous ger mycket mer effekt vid låga SOC.

Totalt sett är Ludicrous klart bättre i alla avseenden än Insane.
Det var inte 3.0 vs 3.1 som fick mig att avboka min L-uppgradering utan 11.4 vs 10.9 - där saknas det MYCKET pulver..
Skriv svar