Tesla batteriets laddcykler
Moderator: Redaktion
Tesla batteriets laddcykler
Läste att Teslas battericell behåller 95 % av kapaciteten efter 500 laddcykler. Det låter ju bra, men då dök det upp en fråga i huvudet ! Vad är EN laddcyklisk period för ett batteri ? Är det när man laddar till 100% och sen kör ner 0% och sen laddar upp till 100% igen ? Om det är så , så innebär det att batteriet håller nästan en evighet för det är inte så ofta man laddar 100% kör slut och laddar 100% igen. Eller? Någon kunnig här på forumet som kan svara?
Re: Tesla batteriets laddcykler
En cykel är vad jag vet 0-100-0%, alltså som du säger. Vanliga li-jon-batterier brukar tappa runt 20% efter 500 cykler vad jag kan minnas. Att Teslas batterier bara tappar enbart 5% låter väldigt bra. Var nånstans har du läst det?
Det finns ju visserligen en massa statistik som visar att Teslas batterier faktiskt tappar runt 5%, men då är det inte efter 500 laddcykler utan det är vad ägarna upplever efter att de har kört bilarna i några år.
Det finns ju visserligen en massa statistik som visar att Teslas batterier faktiskt tappar runt 5%, men då är det inte efter 500 laddcykler utan det är vad ägarna upplever efter att de har kört bilarna i några år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tesla batteriets laddcykler
Och då syftas alltså på 0-100%, oavsett om det är på en gång, eller 5x20% ur och uppladdning. Ungefär.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Tesla batteriets laddcykler
All statistik så här långt indikerar att batterierna kommer hålla bra kapacitet längre än vad bilen kommer hålla.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Tesla batteriets laddcykler
Jag läste detta på RECHARGE som även visar hur Teslabatteriet ser ut inuti , sevärt för dom som intresserade.
Re: Tesla batteriets laddcykler
Så här jag också hört att det fungerar. Man förlorar ingen livslängd på att dutt-ladda.Teslaspolen skrev:Och då syftas alltså på 0-100%, oavsett om det är på en gång, eller 5x20% ur och uppladdning. Ungefär.
Hög laddningsgrad, soc inte är bra över tid och hög värme inte är bra och att kombination av båda är än värre. Finns lite om det i en gammal tråd, med länk till en föreläsning.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 050#p41050
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Tesla batteriets laddcykler
Tack Franz ! Jag visste att informationen fanns någonstans.
Har du köpt någon Porsche ännu ?
Har du köpt någon Porsche ännu ?
Re: Tesla batteriets laddcykler
Hade ju varit intressant att få se testresultat från en mer relevant testcykel, tex 20-80-20%. Hur länge håller ett Tesla batteri då?
Nissan Leaf går inte ens att ladda till 80%. Men jag antar att det finns en marginal vid 100% på displayen så att batterierna ändå är safe.
Nissan Leaf går inte ens att ladda till 80%. Men jag antar att det finns en marginal vid 100% på displayen så att batterierna ändå är safe.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla batteriets laddcykler
Nissan Leaf mfl elbilar har säkerhetsmarginaler både i toppen och botten av batterierna. "100%" laddning enligt färddatorns display hos dem betyder i själva verket endast ca 95% verklig batteriladdning. Och "0%" är i själva verket ca 5% batteriladdning.
Hos Tesla är det annorlunda: "0%" betyder i själva verket ca 9% laddning kvar i batterierna (och bilarna kan köra upp till 2 mil med "0%" på displayen innan de stannar med ca 5% verklig laddning kvar i batterierna). Men Teslas "100%" är verkligen 100% maxladdade batterier. Tesla är alltså mycket känsligare än övriga elbilar för att stå med fulladdade batterier.
Sen varifrån Recharge fick för sig att Teslas batterier skulle ha 95% kapacitet kvar efter 500 laddcykler vet nog bara de. Enligt oberoende tester är Teslas batterier inte bättre än andras - snarare tvärtom.
Hos Tesla är det annorlunda: "0%" betyder i själva verket ca 9% laddning kvar i batterierna (och bilarna kan köra upp till 2 mil med "0%" på displayen innan de stannar med ca 5% verklig laddning kvar i batterierna). Men Teslas "100%" är verkligen 100% maxladdade batterier. Tesla är alltså mycket känsligare än övriga elbilar för att stå med fulladdade batterier.
Sen varifrån Recharge fick för sig att Teslas batterier skulle ha 95% kapacitet kvar efter 500 laddcykler vet nog bara de. Enligt oberoende tester är Teslas batterier inte bättre än andras - snarare tvärtom.