Räckviddsångesten slår till

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Räckviddsångesten slår till

Inlägg av Anders77 »

Efter att ha hämtat ut min X i tisdags. Lite små strul, AP fungerar ej på grund av någon justering av radarn eller nått sånt behövdes göras. Skall åtgärdas i nästa vecka, så har jag njutit av bilen rejält.

Bara kört lagligt, aldrig dragit på lite onödigt fort efter rödljusen eller stått med falkon dörrarna uppe lite onödigt länge när folk stått och tittat.

Men så var det dags för en längre tur. Vi skulle åka från Kungsbacka till Stockholm i fredags. Jag, frugan och våra två barn samt lite packning. Vi skulle även ta ett antal stora tunga flyttkartonger som svärföräldrarna dumpat hos oss (de har flyttat från hus till lägenhet).

Till min förvåning så slukade vår X allt och jag hade fortfarande mer plats kvar i bilen. Så packutrymmet är klart större än man tror när man fällt ner sista stolsraden.

Vår 90D var hyffsat laddad så jag visste att Ödeshög skulle bli ett lätt mål att nå. När vi börjar rulla och jag sätter Teslans gps på 08:a land så står det att jag skall ha 26% batteri kvar i Ödeshög. Känns nästan för bra för mig.

Så jag tar mig igenom Göteborgskaoset och kommer ut på väg 40 mot Borås, trycker lite lätt på gasen. Rätt snabbt hoppar det ner till 13% batteri kvar när vi beräknas vara framme i Ödeshög. Så jag tänker att vikten med kartongerna har kanske lite effekt med, så jag sänker hastigheten lite.

Då går det från 13 ner till 11 och jag sänker hastigheten till 115 Nästan i Borås så har batteriberäkningen gått ner till 8%. Då börjar jag få PANIK.

Alltså tänk att på första turen börja undra om detta skall gå vägen. Att nå Ödeshög kändes som att det borde gå, men skall jag behöva köra i typ 100 heöa vägen?

Utan fungerande AP så har jag ingen farthållare alls. Att sitta och inte råka bli lite tung på pedalen känndes omöjligt men det skulle bara gå.

Så jag höll hastighetsbegränsingen och rullde vidare. Efter Jönköping stod beräkningen på 9% i Ödeshög. Då släppte paniken. Har ju lyssnat på Teslapodden och började minnas Fabians diskussion om att sänka typ 1kmh i taget för att där efter hitta en beräkning som ger det batteriprocentmålet vid destinationen som man vill nå.

Minns även att jag hört många prata om att det där bra att komma fram med typ 3-5% när man skall ladda på en SUC. Så med paniken ur skallen och med 9% på beräkningen höjde jag tempot. Såg till så att mätaren sa att jag skulle komma fram med 6% vilket jag med klarade.

Lita på tekniken och balansera hastigheten var faktiskt lättare än jag trodde.

Så vägen hem idag från Stockholm kom jag till Ödeshög med 3% på batterimätaren vilket även var mitt mål. Hem kom jag sen med 6% vilket var lite av en besvikelse, men jag får skylla på trafiken som sänkte tempot.

Så nu sitter jag här hemma med ett glas vin i handen och är sjukt nöjd med bilen samt mig själv.

Räckviddsångesten bör jag nog aldrig mer behöva känna. Tekniken är så korrekt så den kan man lita på.



X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av Tars »

Anders77 skrev:
Efter att ha hämtat ut min X i tisdags. Lite små strul, AP fungerar ej på grund av någon justering av radarn eller nått sånt behövdes göras. Skall åtgärdas i nästa vecka, så har jag njutit av bilen rejält.

Bara kört lagligt, aldrig dragit på lite onödigt fort efter rödljusen eller stått med falkon dörrarna uppe lite onödigt länge när folk stått och tittat.

Men så var det dags för en längre tur. Vi skulle åka från Kungsbacka till Stockholm i fredags. Jag, frugan och våra två barn samt lite packning. Vi skulle även ta ett antal stora tunga flyttkartonger som svärföräldrarna dumpat hos oss (de har flyttat från hus till lägenhet).

Till min förvåning så slukade vår X allt och jag hade fortfarande mer plats kvar i bilen. Så packutrymmet är klart större än man tror när man fällt ner sista stolsraden.

Vår 90D var hyffsat laddad så jag visste att Ödeshög skulle bli ett lätt mål att nå. När vi börjar rulla och jag sätter Teslans gps på 08:a land så står det att jag skall ha 26% batteri kvar i Ödeshög. Känns nästan för bra för mig.

Så jag tar mig igenom Göteborgskaoset och kommer ut på väg 40 mot Borås, trycker lite lätt på gasen. Rätt snabbt hoppar det ner till 13% batteri kvar när vi beräknas vara framme i Ödeshög. Så jag tänker att vikten med kartongerna har kanske lite effekt med, så jag sänker hastigheten lite.

Då går det från 13 ner till 11 och jag sänker hastigheten till 115 Nästan i Borås så har batteriberäkningen gått ner till 8%. Då börjar jag få PANIK.

Alltså tänk att på första turen börja undra om detta skall gå vägen. Att nå Ödeshög kändes som att det borde gå, men skall jag behöva köra i typ 100 heöa vägen?

Utan fungerande AP så har jag ingen farthållare alls. Att sitta och inte råka bli lite tung på pedalen känndes omöjligt men det skulle bara gå.

Så jag höll hastighetsbegränsingen och rullde vidare. Efter Jönköping stod beräkningen på 9% i Ödeshög. Då släppte paniken. Har ju lyssnat på Teslapodden och började minnas Fabians diskussion om att sänka typ 1kmh i taget för att där efter hitta en beräkning som ger det batteriprocentmålet vid destinationen som man vill nå.

Minns även att jag hört många prata om att det där bra att komma fram med typ 3-5% när man skall ladda på en SUC. Så med paniken ur skallen och med 9% på beräkningen höjde jag tempot. Såg till så att mätaren sa att jag skulle komma fram med 6% vilket jag med klarade.

Lita på tekniken och balansera hastigheten var faktiskt lättare än jag trodde.

Så vägen hem idag från Stockholm kom jag till Ödeshög med 3% på batterimätaren vilket även var mitt mål. Hem kom jag sen med 6% vilket var lite av en besvikelse, men jag får skylla på trafiken som sänkte tempot.

Så nu sitter jag här hemma med ett glas vin i handen och är sjukt nöjd med bilen samt mig själv.

Räckviddsångesten bör jag nog aldrig mer behöva känna. Tekniken är så korrekt så den kan man lita på.



X90D
Ja, det är bara att gratulera!
Skönt att första trippen avverkades med lite puls. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av mans71 »

Skönt att höra! Ska köra Vadstena (Ödeshög+4mil) till just Kungsbacka på torsdag som min första långtur och är lite ängslig för min högerfot är en smula tung ibland...
Model S P85DL+
fmm1000
Inlägg: 123
Blev medlem: 20 jul 2015 08:36

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av fmm1000 »

Den bedste måde st unnvika rækkeviddeångest ær att anvænda energy appen.
Lad os sige du har indtastet Stockholm som mål. Der er 200 km. Navigator appen visar dig hele tiden hur långt du har til Stockholm.
Då kolar du energy appen som visar dig hur långt du kan køra med førbruket øvar de sidste 10 25 eller 50 km.
Lad os sige energy appen visar du kan køra 250 km med nuværende forbruk. Då vet du att du har 50 km i overskud och kan gassa på

Metoden funkar perfekt i Danmark med flade veje.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av Anders77 »

mans71 skrev:
Skönt att höra! Ska köra Vadstena (Ödeshög+4mil) till just Kungsbacka på torsdag som min första långtur och är lite ängslig för min högerfot är en smula tung ibland...
Jag är från Östergötland från början så Vadstena vet jag vart det ligger. :)

Vad skall du hit och göra? Tur över dagen eller stanna längre?

Kör lagligt så klarar du dig. Krisar det så får du väl ta ett snabbt stopp någon stans att ladda lite.

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av mans71 »

Anders77 skrev:
mans71 skrev:
Skönt att höra! Ska köra Vadstena (Ödeshög+4mil) till just Kungsbacka på torsdag som min första långtur och är lite ängslig för min högerfot är en smula tung ibland...
Jag är från Östergötland från början så Vadstena vet jag vart det ligger. :)

Vad skall du hit och göra? Tur över dagen eller stanna längre?

Kör lagligt så klarar du dig. Krisar det så får du väl ta ett snabbt stopp någon stans att ladda lite.

X90D
Sedär ja! Jag tänkte hämta min dotter så nu får jag prova destionationsladdarna på kungsmässan också för första gången :) Tänkte hämta upp en chademoadapter på Tesla Mölndal på vägen dit, tänker att det kan funka som räckviddsångestdämpande :D
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av Bjelke »

Bra där Anders! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av Legato »

Galet att förbrukningen kan diffa så mycket. Har kört min X60d samma sträcka och i minusgrader, marginellt över skyltad hastighet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av _TonyV »

Men det bär ju uppför från götet till mellan borås och ulricehamn. Så kändes det när jag körde gbg -sthlm förra veckan. Efter det borde förbrukning å räckvidd ordna till sig
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av Anders77 »

_TonyV skrev:
Men det bär ju uppför från götet till mellan borås och ulricehamn. Så kändes det när jag körde gbg -sthlm förra veckan. Efter det borde förbrukning å räckvidd ordna till sig
Var i dessa backar som högerfoten med blev lite tung. Så ja förklaringar till varför energin gick lite mer där finns.

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av mati »

Roligt att höra att det gick så bra. Jag känner igen den där panikkänslan när räckviddsberäkningen sjunker snabbare än man hade tänkt sig. Det tog några månader för mig att lära mig, och jag körde alltid med 20% marginal. Du klarade det vid första turen. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av Anders77 »

mati skrev:
Roligt att höra att det gick så bra. Jag känner igen den där panikkänslan när räckviddsberäkningen sjunker snabbare än man hade tänkt sig. Det tog några månader för mig att lära mig, och jag körde alltid med 20% marginal. Du klarade det vid första turen. :D
Klarade det bara tack vare detta forum, Teslapodden samt Zoidberg som kört långresor med sin 60:a.

Så det känndes som jag var rustad inför detta.

Så djäkla gött är det att bevisa fossilerna att de är förlegade med.

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av apkungen »

Jag tror på att det också kan vara bra att räkna lite på det. Om det är 20 mil och man startar fulladdad med en x90 så har man iaf 80kWh tillgängligt och kan då hålla 400Wh/km, det borde vara enkelt att komma under. Men jag antar att du inte startade med fullt batteri?
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av Anders77 »

apkungen skrev:
Jag tror på att det också kan vara bra att räkna lite på det. Om det är 20 mil och man startar fulladdad med en x90 så har man iaf 80kWh tillgängligt och kan då hålla 400Wh/km, det borde vara enkelt att komma under. Men jag antar att du inte startade med fullt batteri?
Hade bara kört lite på dagen så ingen större förbrukning hade jag haft.

Har ca 21 mil till Ödeshög.

Men tungt lastad X och lite tung på gasen vissa sträckor så gick det tydligen en del energi :)

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
Jag tror på att det också kan vara bra att räkna lite på det. Om det är 20 mil och man startar fulladdad med en x90 så har man iaf 80kWh tillgängligt och kan då hålla 400Wh/km, det borde vara enkelt att komma under. Men jag antar att du inte startade med fullt batteri?
Jag använder mig alltid av den taktiken under längre resor. Det gör oftast att jag kan hålla högre hastighet än vad jag annars skulle våga.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av blincoln »

Jag lever som jag lär och kör alltid https://abetterrouteplanner.com/beta som räknar noggrannt på hastigheter och höjdskillnader under körningen. Då ser jag precis var jag kommer hamna och vågar kör med lite marginal till laddarna - annars skulle jag vara en stor fegis ;)

Men visst, bilbrowsern ÄR en pain. Jag bara väntar på den riktiga 8.1:an...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av Anders77 »

blincoln skrev:
Jag lever som jag lär och kör alltid https://abetterrouteplanner.com/beta som räknar noggrannt på hastigheter och höjdskillnader under körningen. Då ser jag precis var jag kommer hamna och vågar kör med lite marginal till laddarna - annars skulle jag vara en stor fegis ;)

Men visst, bilbrowsern ÄR en pain. Jag bara väntar på den riktiga 8.1:an...
I morgon skall radarn kalibreas så då får jag AP. Att köra långt utan varken farthållare eller AP är, skall vi säga energislukande ur batteriet.

Tror jag kan räkna mer via sidan när mn har jämnare hastighet
Svart X90D, bokat en M3.
Skriv svar