Räckviddsångesten slår till

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av mati »

Roligt att höra att det gick så bra. Jag känner igen den där panikkänslan när räckviddsberäkningen sjunker snabbare än man hade tänkt sig. Det tog några månader för mig att lära mig, och jag körde alltid med 20% marginal. Du klarade det vid första turen. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av Anders77 »

mati skrev:
Roligt att höra att det gick så bra. Jag känner igen den där panikkänslan när räckviddsberäkningen sjunker snabbare än man hade tänkt sig. Det tog några månader för mig att lära mig, och jag körde alltid med 20% marginal. Du klarade det vid första turen. :D
Klarade det bara tack vare detta forum, Teslapodden samt Zoidberg som kört långresor med sin 60:a.

Så det känndes som jag var rustad inför detta.

Så djäkla gött är det att bevisa fossilerna att de är förlegade med.

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av apkungen »

Jag tror på att det också kan vara bra att räkna lite på det. Om det är 20 mil och man startar fulladdad med en x90 så har man iaf 80kWh tillgängligt och kan då hålla 400Wh/km, det borde vara enkelt att komma under. Men jag antar att du inte startade med fullt batteri?
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av Anders77 »

apkungen skrev:
Jag tror på att det också kan vara bra att räkna lite på det. Om det är 20 mil och man startar fulladdad med en x90 så har man iaf 80kWh tillgängligt och kan då hålla 400Wh/km, det borde vara enkelt att komma under. Men jag antar att du inte startade med fullt batteri?
Hade bara kört lite på dagen så ingen större förbrukning hade jag haft.

Har ca 21 mil till Ödeshög.

Men tungt lastad X och lite tung på gasen vissa sträckor så gick det tydligen en del energi :)

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
Jag tror på att det också kan vara bra att räkna lite på det. Om det är 20 mil och man startar fulladdad med en x90 så har man iaf 80kWh tillgängligt och kan då hålla 400Wh/km, det borde vara enkelt att komma under. Men jag antar att du inte startade med fullt batteri?
Jag använder mig alltid av den taktiken under längre resor. Det gör oftast att jag kan hålla högre hastighet än vad jag annars skulle våga.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av blincoln »

Jag lever som jag lär och kör alltid https://abetterrouteplanner.com/beta som räknar noggrannt på hastigheter och höjdskillnader under körningen. Då ser jag precis var jag kommer hamna och vågar kör med lite marginal till laddarna - annars skulle jag vara en stor fegis ;)

Men visst, bilbrowsern ÄR en pain. Jag bara väntar på den riktiga 8.1:an...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Räckviddsångesten slår till

Inlägg av Anders77 »

blincoln skrev:
Jag lever som jag lär och kör alltid https://abetterrouteplanner.com/beta som räknar noggrannt på hastigheter och höjdskillnader under körningen. Då ser jag precis var jag kommer hamna och vågar kör med lite marginal till laddarna - annars skulle jag vara en stor fegis ;)

Men visst, bilbrowsern ÄR en pain. Jag bara väntar på den riktiga 8.1:an...
I morgon skall radarn kalibreas så då får jag AP. Att köra långt utan varken farthållare eller AP är, skall vi säga energislukande ur batteriet.

Tror jag kan räkna mer via sidan när mn har jämnare hastighet
Svart X90D, bokat en M3.
Skriv svar