Räckviddsångesten slår till
Moderator: Redaktion
Re: Räckviddsångesten slår till
Roligt att höra att det gick så bra. Jag känner igen den där panikkänslan när räckviddsberäkningen sjunker snabbare än man hade tänkt sig. Det tog några månader för mig att lära mig, och jag körde alltid med 20% marginal. Du klarade det vid första turen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Räckviddsångesten slår till
Klarade det bara tack vare detta forum, Teslapodden samt Zoidberg som kört långresor med sin 60:a.mati skrev:Roligt att höra att det gick så bra. Jag känner igen den där panikkänslan när räckviddsberäkningen sjunker snabbare än man hade tänkt sig. Det tog några månader för mig att lära mig, och jag körde alltid med 20% marginal. Du klarade det vid första turen.
Så det känndes som jag var rustad inför detta.
Så djäkla gött är det att bevisa fossilerna att de är förlegade med.
X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Räckviddsångesten slår till
Jag tror på att det också kan vara bra att räkna lite på det. Om det är 20 mil och man startar fulladdad med en x90 så har man iaf 80kWh tillgängligt och kan då hålla 400Wh/km, det borde vara enkelt att komma under. Men jag antar att du inte startade med fullt batteri?
Re: Räckviddsångesten slår till
Hade bara kört lite på dagen så ingen större förbrukning hade jag haft.apkungen skrev:Jag tror på att det också kan vara bra att räkna lite på det. Om det är 20 mil och man startar fulladdad med en x90 så har man iaf 80kWh tillgängligt och kan då hålla 400Wh/km, det borde vara enkelt att komma under. Men jag antar att du inte startade med fullt batteri?
Har ca 21 mil till Ödeshög.
Men tungt lastad X och lite tung på gasen vissa sträckor så gick det tydligen en del energi
X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Räckviddsångesten slår till
Jag använder mig alltid av den taktiken under längre resor. Det gör oftast att jag kan hålla högre hastighet än vad jag annars skulle våga.apkungen skrev:Jag tror på att det också kan vara bra att räkna lite på det. Om det är 20 mil och man startar fulladdad med en x90 så har man iaf 80kWh tillgängligt och kan då hålla 400Wh/km, det borde vara enkelt att komma under. Men jag antar att du inte startade med fullt batteri?
Re: Räckviddsångesten slår till
Jag lever som jag lär och kör alltid https://abetterrouteplanner.com/beta som räknar noggrannt på hastigheter och höjdskillnader under körningen. Då ser jag precis var jag kommer hamna och vågar kör med lite marginal till laddarna - annars skulle jag vara en stor fegis
Men visst, bilbrowsern ÄR en pain. Jag bara väntar på den riktiga 8.1:an...
Men visst, bilbrowsern ÄR en pain. Jag bara väntar på den riktiga 8.1:an...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Räckviddsångesten slår till
I morgon skall radarn kalibreas så då får jag AP. Att köra långt utan varken farthållare eller AP är, skall vi säga energislukande ur batteriet.blincoln skrev:Jag lever som jag lär och kör alltid https://abetterrouteplanner.com/beta som räknar noggrannt på hastigheter och höjdskillnader under körningen. Då ser jag precis var jag kommer hamna och vågar kör med lite marginal till laddarna - annars skulle jag vara en stor fegis
Men visst, bilbrowsern ÄR en pain. Jag bara väntar på den riktiga 8.1:an...
Tror jag kan räkna mer via sidan när mn har jämnare hastighet
Svart X90D, bokat en M3.