Räckviddsberäkning som "räknar om"

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Räckviddsberäkning som "räknar om"

Inlägg av danni »

Min räckviddsberäkning fick stora flippen igår. Det är andra gången något väldigt liknande har hänt. Jag körde från Göteborg på morgonen med 415 km typical range, och körde ca 18 mil till skogstrakterna utanför Gränna. När jag kom fram hade jag 200 km typical range kvar. Jag laddade enfas 10 A på plats och när jag körde hemåt igen så visade den ca 460 km typical range. Jag tänkte att det borde ju räcka rätt lugnt. Navigatorn visade 6% projected range kvar när jag skulle vara hemma igen. Men så började den få lite flipp och visade “drive under 100 km/h to reach your destination” vilket inte kändes så lockande, så jag fick kalla fötter och stannade i Jönköping för att bara toppa lite. Jag kopplade in CHAdeMO en kort stund, bara så lång tid som det tog för mig att gå in och köpa kaffe och utfordra barnen med lite snacks, typ. När jag sen startade igen hoppade projected-beräkningen direkt till 25%, och jag kom hem med 22% kvar. Det hoppet var mycket större än det borde vara med tanke på hur lite jag laddade. Jag har varit med om exakt samma sak en gång i Jönköping förut, att den visat orimligt hög energiförbrukning på en sträcka och sen efter en kort laddning “räknat om” och så har det visat sig att jag haft stor marginal redan utan att ha laddat. Nån som känner igen sig i detta?

Plus, trots 25% projected kvar, så försökte den styra om mig via Lagan SuC efter en stund, och jag fick trycka på "remove all charging stops", men det är nog en orelaterad bugg….
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Räckviddsberäkning som "räknar om"

Inlägg av Foluke »

Typical 41,5! Det är långt, tycker jag! Min får jag som mest upp i ca 39! ----Rätt? Fel? Olika? Det kan vara så att din överskattar range, fulladdad och kommer på andra tankar allt eftersom du kör? Det kan också vara så att ditt "85" tar emot mer än mitt "85"!
Jag får ibland snurriga rekommendationer att ladda på vansinniga ställen men jag har inte observerat sådana kast i beräkningarna av återstående räckvidd.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Räckviddsberäkning som "räknar om"

Inlägg av danni »

Foluke skrev:
Typical 41,5! Det är långt, tycker jag! Min får jag som mest upp i ca 39! ----Rätt? Fel? Olika? Det kan vara så att din överskattar range, fulladdad och kommer på andra tankar allt eftersom du kör? Det kan också vara så att ditt "85" tar emot mer än mitt "85"!
Jag får ibland snurriga rekommendationer att ladda på vansinniga ställen men jag har inte observerat sådana kast i beräkningarna av återstående räckvidd.
85D har längre typical range än P85D men det är ju inte det som är problemet. Problemet är att den två gånger har sagt att jag har alldeles för lite ström för att komma fram, men sen "räknat om" så att jag egentligen haft jättemarginal.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Räckviddsberäkning som "räknar om"

Inlägg av Leo »

Känns som den gör så emellanåt och gjort så för mig under mina drygt 2år.

På min kunde det igår varna för "kör under 75..." i kombiinstrumentet SAMTIDIGT som navigatorn sa "kör under 80...".

Får en känsla att det är på längre resor när förbrukningen "hastigt" förändras dvs man kör i lite längre uppförsbackar osv. Då blir den gärna lite nervös och tror att det ska fortsätta så och vill varna en. Den kanske "ser" 4-6% kvar vid målet =rött. Sen när man kört lite utför en stund så ändrar den sig kanske då den ser 7% och uppåt =gult kvar vid målet.

Sen är det som alltid att den "tror" 10% kvar i början för att sen snabbt sjunka lite neremot 4-6% när man börjar köra.

Försöker därför oftast ladda till +15% så slipper man att den "tjatar" och då brukar jag landa på 7-11% då jag kommer fram med min körstil.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Räckviddsberäkning som "räknar om"

Inlägg av danni »

Ja, det där med att börja på 10-11% och sen upptäcka att det är riktigt tight har jag varit med om. Så i det här fallet när den visade 6% så var det bättre att toppa upp lite för marginal. Men jag tror inte den skulle visat 6% ens till att börja med, den borde visat klart mer än så.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Räckviddsberäkning som "räknar om"

Inlägg av MSO »

Det har hänt ibland att jag resettat beräkningen genom att helt enkelt trycka in destinationen igen. Då "slipper" man ju historiken från den sträckan av trippen man hittills kört.

Borde inte vara en bra grej, men ibland tycker jag ändå man får göra det.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Räckviddsberäkning som "räknar om"

Inlägg av Legato »

Tycker det är smart att växla mellan 10km, 25km och 50km beroende på hur man kört sista tiden.

Utan att veta så tror jag det är den funktionen som också gör att navigatorn och kombiinstrumentet rapporterar olika. Gissar att en av dem baserar sin beräkning på den inställning man gjort 10/25/50, medan den andra är inställd på att alltid använda exempelvis 50.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Räckviddsberäkning som "räknar om"

Inlägg av Bjorn »

Just den stora ändring du fick har jag aldrig upplevt, danni. Det har aldrig hänt mig om jag startar med mer än 15% rest SOC. Om man däremot startar med 5-6% rest SOC så kan den ofta hoppa till keep below 80kmH och sånt. Den kan då dessutom välja om rutt lågt bortom förnuft.

Nåt som jag använt när jag kör mot låg rest SOC är att efter jag knappat in checkat slutdest så knappar jag in nåt 3-5 mil innan då kan man förhålla sig till att minst ha 10-15% kvar där och man slipper att beräkningen blir orolig. Jag räddar alltså bilen från räckvidsångest ;) Man borde ju inte behöva detta, men det är en rimlig workaround. Byter sen till rätt dest strax före "mellanmålet" och då brukar de vara någorlunda stabil.

Att ligga över respektive under gällande hastighetsbegränsning gör rätt stor skillnad och det är som att den räknar med att man fortsätter att göra det. Det är ju kvadratiskt så några km/h för fort i en mil behöver fler km/h för sakta i en mil för att kompensera.

Backar har jag inte märkt påverkar beräkningen. Jag har till och med sett rest SOC stiga 1% i Jönköpingsbacken (Rejäl stigning under rätt lång tid) när jag hamnade i lite långsam kö. Så backar räknar den ganska väl med. De stora syns tom på estimerade förbrukningskurvan som annan lutning.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar